Så frustrert at jeg bare må snakke ut! (side 2)

Digi
Dyrebutikkene sier aldri noe om innkjøring. Leste ett "Buddy" blad her hvor lederen av bransjeforeningen uttalte seg som "akvarie ekspert", han tonet også betraktelig ned dette med innkjøring. Alt dette har sin grunn. Bransjen tjener utrolige penger på att fisk dør grunnet feil nybegynnere gjør.


Jeg antar at det er følgende avsnitt i intervjuet med undertegnede som du anser som å være en kraftig nedtoning "av dette med innkjøring":

Buddy-magasin, 5/2012
SKYND DEG LANGSOMT Et av Fossås aller viktigste råd, er å skynde seg langsomt. - Du bør aldri ha hastverk når du holder på med akvarier. For eksempel bør du la akvariet stå ferdig innredet med vann og tilsetningsstoffer i flere dager før du kjøper de første fiskene, sier han. Og når du kjøper fisk, bør du fortsatt gå sakte frem. - Sett bare inn noen få fisker av gangen til å begynne med, slik at filteret og det biologiske mangfoldet får satt seg og slik at floraen av de gode bakteriene får utviklet seg, sier han.


Javel, deg om det. Det er vel et tolkningsspørsmål.

I samme intervju er jeg forresten også sitert på følgende utsagn "Ingen bør starte et akvarium uten å ha lest en grunnleggende akvariebok først. Det er en bagatellmessig kostnad i forhold til alt du kan spare i egen ergrelse og fiskers lidelse, sykdom eller død siden."

Om du synes jeg er en ugrei "akvariekspert" er det helt OK (ingen kan alt, og du må gjerne forbeholde deg retten til å mene at du selv kan mer enn de fleste), men din påstand om at zoobransjen aktivt forsøker å villede sine kunder fordi de "tjener utrolige penger på att fisk dør grunnet feil nybegynnere gjør" er så horribel at jeg velger å stille spørsmål ved hva din agenda er.

Med vennlig hilsen,
Svein A. Fosså
Svein A. Fosså:
Min "agenda" er inget mer enn at jeg har vanskelig for å tro kunnskapsnivået ligger så lavt som det man i all hovedsak opplever i dyrebutikker.
Slik jeg tolket overnevnte intervju mener jeg du balanserer godt mellom kunnskap og bransjens interesse, og som du helt riktig påpeker anbefaler du "les en bok" og ta det rolig. Som er gode råd, men du kunne godt ha kommet med reelle tall , det som sto på trykk underbygger bare "2-3 dager" som er den vanligste info å få i en dyrebutikk. De som med stor sansynlighet leser det innlegget vil jo være kjedens ansatte, og med mindre min første antagelse er riktig så har jo flertallet av disse "ikke peiling" og trenger informeres.....

Enten har bransjen ett kunnskapsproblem, som bransjen definitivt bør gjøre noe med, og mine antagelser er bare tull. I så fall beklager jeg hele påstanden.

Eller så har jeg rett, og dette er velloverveid strategi. Det har jeg i så fall full respekt for, jeg ser meg ikke som aktuell kundegruppe for disse uansett. Og de har sin fulle rett til å tjene penger på den måte de selv måtte ønske.

De råd, og problemstillinger som diskuteres her er jo ikke nye problemer, det har vert gjenngangere over mange år, du må faktisk forvente att bransjen får noe "juling" i slike forum så lenge det er slik, denne tråden er ett eksempel på hele problemstillingen fra trådstarters side. Og du vet like godt som meg att hun har fått svært dårlige råd fra butikkens side.
Du har fullstendig rett i at disse problemstillingene er en gjenganger på dette forumet. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å gi noe annet svar her enn hva jeg gjorde i en tilsvarende tråd for et knapt år siden. Du finner tråden og mitt svar HER.
Uten å blande meg for mye inn så ønsker jeg bare å skyte inn nå at det nytter jo ikke å si til akvarister som er "innøvd" og sitter her, at "joda, det finnes dyrebutikker hvor de ansatte har mye kunnskap om fiskehold" - for det vet vi jo. Vi vet at det finnes butikker hvor de enten ikke har peiling eller bare later som de ikke har peiling (for å selge salt til ferskvannskar osv osv) og vi vet at det finnes butikker hvor de ansatte har både kunnskap og interesse.

Men en nybegynner vet jo ikke dette, og det er derfor de ofte får som råd "ikke hør så mye på de i dyrebutikkene" fordi en nybegynner vil ikke nødvendigvis kunne skille mellom hva som er galt av "joda, bare sett fisk inn med en gang" og "nei, du må vente minst fem, seks uker". Med mindre denne nybegynneren sitter med hele AF på telefonen mens de lytter til de ansatte så må de jo stå der og selv velge "skal jeg gamble og tro på dyrebutikken, eller først høre med de på AF hva de syns/vet?"

Det er lettere for oss på AF å si at de ikke skal stole på dyrebutikk-ansatte, enn å si "jooo, du kan vel stole på han med skjegg i dyrebutikken i Troms, men bare han med skjegg og briller foresten. Med mindre han snakker om guppy" eller "jo, du kan stole på ca 30 prosent av de ansatte, så kan du jo ta sjangsen og se om du får informasjon som stemmer med virkeligheten"

Dette var vel ikke det trådstarter lurte på i det hele tatt.. trur att dere bør starte en tråd om "annsatte i dyrebutikken, og dems kunnskaper"

.....
Grapejuice
Det er lettere for oss på AF å si at de ikke skal stole på dyrebutikk-ansatte, enn å si "jooo, du kan vel stole på han med skjegg i dyrebutikken i Troms, men bare han med skjegg og briller foresten. Med mindre han snakker om guppy" eller "jo, du kan stole på ca 30 prosent av de ansatte, så kan du jo ta sjangsen og se om du får informasjon som stemmer med virkeligheten"


Må jo være betryggende, da, at man kan stole på absolutt alle som skriver på AF (medmindre de tilfeldigvis også jobber i en dyrebutikk)...

Det har jeg forsåvidt ikke sagt noe om men dette debatten er ganske off topic fra før så jeg lar det ligge.
Nok et eksempel på en tråd som har kommet "litt ut på viddene".

Innlegg i tråder som omhandler "udugelige Zoo butikker og deres ansatte" er ganske hyppige, og blir vel kanskje kun forbigått av "Gullfisk bollen".

De fleste innleggene er nok satt på spissen, men undertonen ligger der, en sterk missnøye med kunnskapene. At flere av betjeningen kan ha manglende kunnskaper, kan nok i mange tilfelder være riktig, men at butikkene bevist planlegger kjeltringstreker, og villeder kundene med viten og vilje, for så å tjene seg styrtrike, ja det faller på sin egen urimelighet. Vil påstå at den beste reklame en forretning kan få, det er ikke en kortsiktig gevinst, men et langt og solid kundeforhold basert på gjensidig respekt mellom kjøper og selger.

Det ser imidlertid ut som vi må leve med alle disse "ubrukelige" butikkene. Kanskje akvariehold skiller seg ut som mye vanskligere å håndtere en hund og katt.
Svein A. Fosså sier jo også at i veldig mange butikker er fiskeholdet nesten en "bi-gesjeft". Skulle alle disse forsvinne, ville jeg anta at tilgangen til fisk ute i de "grisgrendte strøk" ville bli sterkt redusert.

Når vi klager og syter, er det ikke mange i bransjen som tar til mot-mele! Moderatorene sletter negative konkrete butikkomtaler, og så har vi jo selvsagt NZB.

Svein A. Fosso, ansatt som generalsekretær i Norges Zoohandlers Bransjeforening, har som oppgave å representere foreningens 150 medlemmer. Dette kan nok være litt av en utfordring.
Selv om det som står på NZB sine sider, er noe foreningen må svare for selv, må jeg være enig med Svein A. om at en del av AF sine medlemmers innlegg er så useriøse og mangler rot i virkeligheten, at det blottlegger innleggeren.

Men - det er inge røk uten ild! Og mye av kritikken bør nok Bransjeforeningen ta til seg. Ingen er fullkommne og alle kan bli bedre.

Så et lite spørsmål til NZB. På forsiden deres så står det : Foreningen er en uavhengig organisasjon, som arbeider for en bedre og faglig dyktigere norsk Zoobransje. Uavhengig i forhold til hva? Styret er jo sammensatt av bransjens medlemmer?

Så til slutt - kanskje vi skal balansere kritikken litt. En akvarist- ny eller gammel, har også et ansvar for sine innkjøp.

- Tore -
Spennende tråd
Spennende tråd å lese. der hvor TS er hyggelig, og kanskje ikke veldig hyggelig likevel (forvirrende). kanskje bare veldig missforstående om det som blir fortalt.

Nesten alt som blir sakt her inne er jo bare for å hjelpe. det er lett å se at buddy blir tatt opp som et eksempel og ikke et relativt faktum. jeg vil også få med at jeg er enig med digi i det meste her. Vet ikke om jeg overså noe men legger vertfal til at uansett hvor lite akvarium jeg hadde hatt så ser jeg det logisk med en varmekolbe for stabil tempratur. om dette også misstolkes så kan jeg være klar å si at jeg mener ikke noe negativt og ønsker deg og fiskene lykke til videre.
kanskje tatt en sving til noe annet, men det var jo relatert til tråstartende inlegg.

det å se på det som det er, at det faktisk skal fungere som en butikk er jo forsåvidt sant det også. butikkene er veldig viktig for alle som har dyr av alle arter. det er derfor Jeg synes det er helt greit å "syte" lit om kunnskap når vi faktisk snakker om livene til kjeledyr.
Greit, hva bør jeg liksom gjøre nå? Skal jeg dra til dyrebutikken og klage? Eller, hva hvis fiskene dør?
Mountain
Svein A. Fosso, ansatt som generalsekretær i Norges Zoohandlers Bransjeforening, har som oppgave å representere foreningens 150 medlemmer. Dette kan nok være litt av en utfordring. Selv om det som står på NZB sine sider, er noe foreningen må svare for selv, må jeg være enig med Svein A. om at en del av AF sine medlemmers innlegg er så useriøse og mangler rot i virkeligheten, at det blottlegger innleggeren. Men - det er inge røk uten ild! Og mye av kritikken bør nok Bransjeforeningen ta til seg. Ingen er fullkommne og alle kan bli bedre. Så et lite spørsmål til NZB. På forsiden deres så står det : Foreningen er en uavhengig organisasjon, som arbeider for en bedre og faglig dyktigere norsk Zoobransje. Uavhengig i forhold til hva? Styret er jo sammensatt av bransjens medlemmer?


NZB, som er forkortelse for Norges Zoohandleres BRANSJEforening, er - kanskje ikke helt uventet - finansiert av zoobransjen. Slik sett er vi selvsagt hverken nøytrale eller uavhengige i samfunnsdebatten, men vi legger betydelig vekt på å være nøytrale innenfor zoobransjen. "Uavhengig" viser altså til at foreningen er uavhengig av individuelle kommersielle aktører, og arbeider for HELE hobbydyrholdets/-bransjens interesser.

Forøvrig er jeg fullstendig enig i at mange forhold i zoobransjen og hobbydyrholdet kan og bør forbedres. Det er en av NZBs fremste oppgaver; og merk dere at det er bransjens kommersielle aktører som finansierer dette arbeidet.

En liten korrigering av mer enn teoretisk betydning: Jeg er ikke ANSATT som generalsekretær i NZB, men hyret inn som konsulent på timebasis. Den praktiske betydningen av det, og mer om mine tanker omkring utviklingen av zoobransjen er grundigere forklart i en tidligere tråd: HER.

Mvh
Svein A. Fosså
TaraTaha
Greit, hva bør jeg liksom gjøre nå? Skal jeg dra til dyrebutikken og klage? Eller, hva hvis fiskene dør?


Dersom du mener, av egen erfaring eller på grunnlag av hva andre forteller deg, at du har fått feilaktige råd i butikken, og dette er skyld i dyrs lidelse og/eller økonomiske tap for deg, er det eneste fornuftige å ta dette opp med butikken direkte.

Dersom det ikke fører frem er du, om butikken er medlem av NZB (se medlemsoversikt), velkommen til å sende en mail til info@nzb.no hvor du presenterer problemstillingen fra ditt synspunkt og butikkens navn for eventuell videre hjelp.

Mvh
Svein A. Fosså, NZB
Kjære TaraTaha!
Dette går sikkert bra. Som du skjønner er det mange her som synes mye om masse men det viktigste for deg er at du skal drive med akvarium og ha det gøy! Alle skal lære og det morsomste er å finne ut av ting selv. Jeg synes det er flott at du spør og graver og skulle ønske at folk her tok hensyn til dette og oppførte seg litt mer oppbyggelig.

Så nå må du bare huske å bytte vann ofte i begynnelsen og ikke mate for mye så kan dette sikkert gå helt fint. Du er ikke den første som har puttet for store fisk for tidelig i en for liten tank...

Hilsen Zacken
SAF
Dersom du mener, av egen erfaring eller på grunnlag av hva andre forteller deg, at du har fått feilaktige råd i butikken, og dette er skyld i dyrs lidelse og/eller økonomiske tap for deg, er det eneste fornuftige å ta dette opp med butikken direkte.

Leser du mye Akvaforum eller? Tre av fire nybegynnere (nei, jeg har ikke statistikk, dette er på øyemål) forteller at de har blitt rundlurt i butikken.

Og jeg må dessverre si at å lede oppmerksomheten bort fra et systematisk problem som gjennomsyrer hele bransjen, ved å insistere på at folk må forholde seg utelukkende til enkeltsaker, er en retorikk jeg ikke kjøper:

Nei, det er ikke rimelig å forvente at noen på AF skal ringe rundt til alle landets butikker for å be dem slutte å selge sølvhai eller boller med gullfisk i. Hvis det er noen her som har det ansvaret, så er det vel strengt tatt du, signaturen din tatt i betraktning. (Og det ansvaret gjør du selvfølgelig med som du selv ønsker ...)
Kampfisk
Nei, det er ikke rimelig å forvente at noen på AF skal ringe rundt til alle landets butikker for å be dem slutte å selge sølvhai eller boller med gullfisk i.


Jeg har ikke bedt noen som helst å forsøke å påvirke "alle landets butikker". Den jobben gjør NZB.

Jeg svarte på et konkret spørsmål om hva man bør gjøre dersom man føler seg lurt eller feilinformert av en butikk. Dersom man ikke presenterer sin misnøye for butikken det gjelder kommer man dessverre ingen vei.

Om du får bedervede matvarer i en dagligvarebutikk oppnår du også langt mer ved å klage til butikken som har solgt dem, enn ved å sutre på nettet over hvor elendige norske matbutikker i alminnelighet er, eller?
Det kommer helt an på om det er en dårlig butikk eller om det er hele bransjen som er halvråtten.
Digi
Dyrebutikkene sier aldri noe om innkjøring.


Føler meg litt truffet da jeg jobber i en dyrebutikk. Jeg hadde ingen peiling om akvarie for et år siden. Nå er jeg en av de som vet mest i butikken. Litt pga mye spørring her, og mye lesing / foredrag (gjerne under SAF over over her = )

Sorry hvis dette blir veldig off topic, og hopper over mye emner. Men kom hit til dette innlegget før jeg følte jeg måtte forsvare enkelte som er veldig flinke.

Jeg jobber i en butikk som har kundebase på rundt 15-60 liter. og uansett 15 eller 2000 liter så sier går jeg nøye igjennom innkjøringsfasen med kunden og får dem til å innse at det er ikke no vits å kjøpe fisk de første ukene. Og nekter som regel folk å kjøpe fisk hvis det er upassende. For eks 5 slørhaler til en 15 liter. Fordi kunden hadde sett dette på TV at det gikk..

(Side note : Nekter ikke for at det er mange som er mer for salg enn service. Men møtt veldig mange flinke. Selv er vi en gjeng kollegaer som er stadig på møter og auksjoner. Her er det som er trist. Nevner vi at vi jobber i en dyrebutikk møtes vi av onde blikk fra akvarister. Fordommer. )

(pfft siden dette startet med å være en frustasjonstråd :P hehe unnskyld tara for litt utblåsing fra min side.)

Hybelmoskus
Føler meg litt truffet da jeg jobber i en dyrebutikk. Jeg hadde ingen peiling om akvarie for et år siden. Nå er jeg en av de som vet mest i butikken. Litt pga mye spørring her, og mye lesing / foredrag (gjerne under SAF over over her = ) Sorry hvis dette blir veldig off topic, og hopper over mye emner. Men kom hit til dette innlegget før jeg følte jeg måtte forsvare enkelte som er veldig flinke. Jeg jobber i en butikk som har kundebase på rundt 15-60 liter. og uansett 15 eller 2000 liter så sier går jeg nøye igjennom innkjøringsfasen med kunden og får dem til å innse at det er ikke no vits å kjøpe fisk de første ukene. Og nekter som regel folk å kjøpe fisk hvis det er upassende. For eks 5 slørhaler til en 15 liter. Fordi kunden hadde sett dette på TV at det gikk.. (Side note : Nekter ikke for at det er mange som er mer for salg enn service. Men møtt veldig mange flinke. Selv er vi en gjeng kollegaer som er stadig på møter og auksjoner. Her er det som er trist. Nevner vi at vi jobber i en dyrebutikk møtes vi av onde blikk fra akvarister. Fordommer. ) (pfft siden dette startet med å være en frustasjonstråd :P hehe unnskyld tara for litt utblåsing fra min side.)


Setter det selvfølgelig veldig på spissen. Og i små butikker med lite utvalg forstår jeg at det kan mangle på kompetansen jevnt over. Derrimot er det en del butikker hvor man klart ser det finnes folk som vet hva de driver med, blant annet kan en finne fisk som er særdeles vanskelig å holde og som går i kar der over lang tid. Når man da vet med sikkerhet at det finnes mennesker innenfor butikken som kan dette, er det enda mer ulogisk at man "aldri" treffer noen som vet hva de driver med i denne butikk..... Er det da at noen ikke vil dele sin kunnskap med kollegaene, eller vil man ikke dle denne kunnskap med kunden? Kanskje noe "konspirasjonsteori" aktig, men er vel ikke rart en begynner å fundere?


TaraTaha
Greit, hva bør jeg liksom gjøre nå? Skal jeg dra til dyrebutikken og klage? Eller, hva hvis fiskene dør?


Følg de rådene du har fått her inne, bytte vann og for forsiktig. Så har fiskene dine en god sjangs. Når malla di har vokst litt bør du selge/gi den til noen som har mer plass for den å boltre seg i. Eller skaffe ett kar med mer plass selv.

Det jeg har skrevet i denne tråd var ikke ment som en kritikk til deg . I utgangspunktet forsøkte jeg å poengtere att den du handlet av i butikken ikke ga deg særlig gode råd, men diskusjonen sporet litt av.

Etterhvert kan du for eksempel bruke 17 literen som det føde/oppvekstkaret du snakket om i annen tråd og skaffe et større kar. Noen få guppy og kanskje en snegle for å ta algene går greit i det karet slik det er nå. (Men det finnes som jeg forsøkte å forklare fisk som har det helt UTMERKET i ett slik kar).

Ønsker deg uansett lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap