Guide : Salmi-metoden step-by-step

Det forutsettes at du har satt deg inn i teorien bak Fiskeløs innkjøring med Salmi-metoden, f.eks. her.
Måle-enheten ppm (parts per million) er det samme som mg/l.
Oppstår det situasjoner, tvil eller spørsmål underveis, så spør du enten her i tråden eller lager en ny tråd i forumet. Det hender av og til ting som er uventet, og EN ting er ihvertfall sikkert : "Ingen innkjøringer er like !"

1. Skaff dråpetester, ikke strips eller 6-in-1 (de er svært upålitelige). Du trenger tester for NH3/NH4 (ammoniakk), NO2 (nitritt), NO3 (nitrat), pH, GH (total-hardhet). Dette MÅ du ha til innkjøringen, og til senere drift av akvariet. Kjøp gjerne JBL sine tester, de er mest nøyaktige og lettleste. Gjør målinger av pH og GH i kranvannet ditt.

2. Sett opp akvariet, med bunnlag, planter og annen innredning. Start filter og varmekolbe. Temperaturen kan gjerne ligge mellom 22 og 28 grader. Sørg for at lyset er timer-regulert, og sett lystiden til 5-6 timer. Unngå sollys på karet. Hvis det fins karbon-svamp i filteret skal denne fjernes !

3. Tilsett startdosen med Lilleborg Salmi etter utregning vha. Salmi-kalkulatoren. Regn med mindre volum enn hva akvariet inneholder, da en del liter går bort til innredning. Tilsett litt mindre enn hva kalkulatoren sier, la akvariet stå i 20 minutter, mål ammoniakk og tilsett litt mer hvis det trengs. Målet er 4 ppm ammoniakk....bør i alle fall ikke overstige 5 ppm ! Litt over eller under 4 ppm er ok. (Skulle du havne oppimot eller over 5, gjør et lite vannbytte for å få verdien ned igjen).

4. Nå vil det gå noen dager før de bakteriene som forbruker ammoniakk begynner å etablere seg. Etter 3-4 dager begynner du å måle ammoniakk 1 gang hvert døgn til omtrent samme tid. Nivået vil begynne å synke. Når det har gått ned til ca. 1 ppm, justerer du ammoniakk opp igjen til 4 ppm...altså ikke en hel startdose, men kun så mye som er nødvendig for å få 4 ppm. Her kan du enten bruke kalkulatoren eller prøve deg frem litt.

5. Kontroller utviklingen ved å begynne å sjekke nitritt-nivået samtidig med ammoniakk. Dette vil nå stige raskt, til det er langt over skalaen på testen. Etter at dette skjer er det unødvendig å måle nitritt de neste 12-14 dagene...det er bortkastede test-dråper.

6. Fortsett å måle ammoniakk en gang i døgnet, og tilsett Salmi til 4 ppm. Dette skal du nå fortsette med helt til innkjøringen er ferdig og du skal sette inn fisk. Ganske fort vil du se at all Salmi er borte på 24 timer, og du må bruke startdosen hver dag. Dette er helt normalt.

7. Mål pH minst et par ganger hver uke. Mot slutten av prosessen bør du faktisk måle hver dag før du tilsetter Salmi. Hvis pH faller ned mot 6, bruker du litt vanlig natron (rørt ut i litt akvarievann) for å få den opp igjen til rundt 7. Prøv deg frem til du finner ut hvor mye du trenger...det skal ofte ikke så mye til, særlig hvis akvariet er på under 100 liter. For lav pH vil gjøre at innkjøringen går mye tregere eller faktisk stopper nesten helt opp.

8. Fra og med uke 3 kan du måle nitrat ukentlig også. Hvis denne er oppe rundt 80, gjør du et 50% vannbytte før Salmi-tilsetningen. Og ikke glem å sjekke pH !

9. I uke 4 begynner du igjen å måle nitritt daglig. Mellom dag 21 og dag 28 vil du se at nitritt begynner å synke. Fallet kan skje raskt...fra "utenfor skala" til under 1 ppm i løpet av et døgn eller to. Dette betyr at bakteriene som omdanner nitritt til nitrat er på vei til å etablere seg i filteret og gjøre jobben sin.

10. Fortsett som før angitt med pH-kontroll, målinger og Salmi-justering til 4 ppm 1 gang hvert døgn, helt til du ser at nitritt er stabilt på 0 (null) minst et par dager i strekk....som regel etter 5-6 uker. Filteret er nå klart til å håndtere en «normal» fiske-belastning.

11. Det eneste som gjenstår, er å få ned nitrat-konsentrasjonen i vannet til et akseptabelt nivå. Dette gjør du ved å gjøre flere store vannbytter til NO3 er nede på godt under 20 ppm, 10-15 er fint. Karet er nå klart for fisk ! (Hvis du ikke skal sette inn fisk umiddelbart, husk å «mate» bakteriene med 4 ppm Salmi hver dag....ikke tilsett Salmi i døgnet før fisk ankommer.)

Ikke uventet, altså ??
Har jeg glemt noe, eller det er noe annet som bør være med, så syng ut Jeg har prøvd å gjøre det så KISS som mulig.
Et par ting som jeg har lurt på ang. Salmi metoden

Er det nødvendig å innrede akvariet med planter osv under Salmi-innkjøringen? Kan de vente? Leste en tråd eller to der det var problemer med alger under innkjøringen (og det er jo ikke uvanlig med sånne vannverdier), og at plantene ble nærmest "ødelagt" av alger. Hvis man venter med plantene til innkjøringen er fullført, vannbytter er tatt og nitrat normalisert, ville ikke det være bedre....?

Hvis man ikke har planter i akvariet under innkjøringen med salmi, kan man kanskje ha akvariet mørklagt (eller ikke ha lyset påslått over det) for å minske algemengden under innkjøringen?
Mona o - jeg tenker meg at man ved å sette inn planter (hvis de kommer inn raskt etter at de er kjøpt) får inn litt nitrifikasjonsbakterier, siden disse sitter på overflater, og dermed hjelper syklusen litt i gang. Videre holder plantene NO3 i sjakk - jeg kom aldri over 60 ppm NO3 i min innkjøring, og jeg startet med mye planter - mistenker at plantene spiste mye nitrat. Jeg hadde heller ikke noe problemer med alger under innkjøringen, det kom først en stund etterpå (og tilskrives antakelig kombinasjon av næringsmangel og dårlig lys). Derfor tenker jeg at planter er lurt, så lenge lystida ikke er for lang. Vet ikke om det er noe hold i dette her, men det er hva jeg tror Kommer vel an på mange faktorer.
Kanskje greit å nevne at på mange dråpetester er måleenheten benevnt med mg/l istedet for ppm.

Utstyrstips: Sprøyter med ml-gradering som får man kjøpt på apoteket for noen få kroner egner seg ypperlig til å måle opp Salmi.
Det er flere grunner til at jeg anbefaler det : For det første hjelper plantene til med oksygeproduksjonen...og oksygen er spesielt viktig under innkjøringen. For det andre tar de unna en del nitrat. Dessuten får plantene 5-6 uker for seg selv, til å etablere røtter og komme i vekst før fiskene ankommer. Alle som har hatt fisk som roter i bunnlaget vet hvordan det ofte går med nyplantede 'grønnsaker' i akvariet.

Får man for mye alger under innkjøringen, er sjansen stor for at man vil få det også om man venter med å plante. Det betyr gjerne at lys og planter ikke helt passer sammen. Og har du noen gang sett et kar som har stått uten lys i ukevis ? Det blir nemlig alger i det også, særlig vil man få brunalger på glass og innredning, og også slimete grønnalger (hvis akvariet ikke holdes 100% lystett).

Men det er selvsagt fullt mulig å gjøre det slik også, for dem som måtte ønske det.

Nå er mitt akvarium endelig klart etter salmi-metoden.
Jeg hadde litt startproblemer fordi jeg ikke kjøpte NH3/NH4 test før jeg startet prosessen (anbefales ikke), men etter gode råd fra SilverShaded så klarte jeg allikevel å berge prosessen.

Mitt akvarium har stått å gått i 4 uker nå. Jeg innredet det ferdig helt i begynnelsen med sand, røtter, planter og steiner. Jeg har en timer på lyset og det er på i ca 10 timer i døgnet. Jeg har ikke hatt antydning til alger. (noe jeg fryktet jeg ville få). Nå er alle vanntestene perfekt og jeg skal kjøpe fisk i morgen. Både barna og jeg gleder oss!

Tusen takk for gode råd! )
Så flott !! Gratulerer med vel gjennomført
Ph for høy?
Hei. Kan PH bli for høy når man bruker salmiakkmetoden? Jeg leste i artikkelen om fiskeløs innkjøring at de riktige bakteriene formerte seg i PH - verdier opp til 8,5.

Har målt PH-en med dråpetestene til Tetra. Fikk ikke tak i JBL sine spesielt raskt. Fargen indikerer en PH et sted mellom 8,5 og 9.
Det var da unormalt høyt. Hva er pH i kranvannet ditt ?
Tok en runde til.

PH i vannkrana var 7,0

Målte karet en gang til. Noe lysere. Kanskje jeg var unøyaktig i stad. Ved bruk av øynene målte jeg til mellom 8 - 8,5 et sted.

Tetra-appen derimot mente 7,5. Så da er det kanskje ikke like høyt som jeg trodde først.
Hvis du har pH=7 i krana, og karet nettopp er fyllt med vann (uten salmi), burde du ikke ha mye over 7 i karet. Såvidt jeg kan skjønne fra dine tidligere poster, er karet nettopp satt opp....pH burde altså være temmelig lik pH i krana, med mindre du har hatt oppi noen rare kjemikalier.
Jeg satt det opp på mandag. Så det har gått fem dager, om det har noe å si?

Målte PH rett etter at jeg tømte opp i salmiakk. Det kan vel også ha betydning? Har også hatt oppi flytende gjødsel til plantene.
Hvis du målte rett etter salmi-tilsetning, har nok pH gått opp, ja. Salmi øker pH.
Ikke bruk full gjødsel-dose så snart etter at plantene er satt inn...de trenger litt tid på seg til akklimatisering.
SilverShaded
Hvis du målte rett etter salmi-tilsetning, har nok pH gått opp, ja. Salmi øker pH. Ikke bruk full gjødsel-dose så snart etter at plantene er satt inn...de trenger litt tid på seg til akklimatisering.


Takk for svar og tips. For sent å gjøre noe med gjødslinga nå. Så da krysser jeg fingrene for at det har gått bra
Nitrat
Hei. Enda et spørsmål fra meg.

17 dager siden jeg satte opp karet. Cirka to uker siden jeg begynte med salmiakk.
Er nødt til å tilsette startdosen av salmiakk hver dag nå. Nitritt-verdiene er skyhøye. Det samme med nitrat. PH-en må jeg justere med natron. Tre teskjeer får karet opp til cirka 7,5.

Så spørsmålet: jeg skjønner at jeg må bytte vann når nitratnivået blir høyt. Men hvorfor er det nødvendig under innkjøringen? Og hvordan kan nitritt- og nitratnivået være høyt samtidig? ??
Om salmiakken blir borte hvær dag så må du tilsette ny dose for å få den opp i 4mg/l. Nitritt nivået blir skyhøyt ja, og når nitrat nivået går opp så viser det at bakterie kulturen begynner å ta form ved at de omdanner nitritt til nitrat. Om nitrat nivået kommer over 80mg/l kan du trygt ta ett 50% vanbytte.
Nitritt nivået ditt vil pluttselig stupe mot null på en dag eller 2, og da er det bare å fortsette å tilsette salmi og måle verdiene til du ser at nitritt holder seg stabilt på null over en periode. Når du er klar for å sette inn fisk så må du igjen få ned nitrat nivået ved å gjøre noen daglige vannbytter, fortsette å mare vakteriene med salmi, men ikke sette inn fisk før det er gått ett døgn siden siste salmi tilsetting.
Hei. Det har jeg forstått. Men det jeg lurer på er hvorfor det anbefales vannbytte når nitrat'en blir høy under innkjøringen. På hvilken måte "hjelper" det?
Selv om nitrat ikke er så giftig som ammoniakk og nitritt, er det fortsatt et avfallsstoff. Det er ikke bra at filterbakteriene tilvenner seg å "bade" i store mengder nitrat, det kan danne stammer som ikke liker et "normalt" nitrat-nivå. Og det gir et veldig skjevt fosfat/nitrat-forhold i karet, noe som er en invitasjon til alger. Dessuten sparer det litt vannbytter på slutten av innkjøringen, når nitrat MÅ ned uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap