CO2-gassanlegget er satt i gang, mye spørsmål melder seg

Jeg har endelig satt meg ned og åpnet esken med mitt JBL Co2-gassanlegg som skal monteres til 250 literen.

Og jeg greide å få koblet alt sammen og montert det Litt nifst med gass under trykk, jeg var nesten redd for å skru opp ting.

Jeg ba mannen min om å lese bruksanvisningen for montering han også, og deretter gå over alt jeg hadde gjort. Sånn for sikkerhets skyld, så jeg får en annen til å kontrollere at alt er gjort rett. Det var det, men jeg hadde ikke skrudd til ting ordentlig, og siden han er så mye sterkere i klypa enn meg så skrudde han etter på alt.

Sånn. Deretter ble kontakten til magnetventilen plugget i strømkontakten, og justeringsventilen åpnet. Da var det igang.
Spørsmålet er om nåleventilene viser riktige trykk? Bilder er vedlagt her.
Nåleventilen til høyre står nå på 1.4 - 1.5. Er det korrekt?
[External Image]

Jeg leser i bruksanvisningen at dette gassanlegget trenger en kort innkjøringsperiode på 24-48 timer for at det skulle danne seg en slags biofilm i diffusorreaktoren. Er dette grunnen til at det nå "blupper" sånn og det kommer så store bobler med ujevne mellomrom? Ser at det surrer i vei inne i diffusoren, og så samler det seg en del før det så slippes ut med en diger "promp". "Blupp" sier det. Jeg tror ikke justeringsventilen er for mye åpnet, det er såvidt den er åpnet på. Men hvordan vet jeg egentlig hva som er riktig??
[External Image]

[External Image]

Jeg har enda ikke montert den permanente Co2-testen som skal festes på innsiden. Har heller ikke montert PH-controlleren. Det får komme snart. Akvariet er uten fisk, så det er ingen som plages av evt bommerter med for mye Co2 eller ph-svingninger.

Esken med ph-controlleren skal åpnes og lese bruksanvisningen i kveld eller i morgen.

Hva er forresten den svarte dingsen på baksiden av trykkredusereren? Jeg skrudde på den i stad, før alt var koblet sammen men trykkred. stod skrudd på flasken, og da sa det "pfffft!" fra flasken. Skrudde den igjen fort som fy. Aner ikke om dette er noe normalt eller hva den egentlig er til? Se bildet med det store spørsmålstegnet og pilen på.
[External Image]

Når jeg har ph-controller og har fått den montert, kan jeg ikke da bare la magnetventilen stå tilkoblet strøm dag og natt? Trenger jeg da egentlig å koble den til lyset så den følger av/på der?

Her er et bilde av karet som viser hvor jeg har satt diff.reaktoren akkurat nå. Jeg ville ha den lett synlig sånn i starten. Men kan jeg senere gjemme den litt mer i retning av bakgrunnen? Bak den sverdplanten f.eks?
[External Image]
Flere bilder til innlegget ovenfor.
Mellom 1 og 2 bar på arbeidstrykket og rundt 60 bar på flasketrykket er normalt. Den regulatoren ser litt forskjellig ut fra de JBL ene jeg har sett bilder av og som er veldig like mine Aquamedic. Har den justering av arbeidstrykk?. Noen har dette, på andre er det fast . Eventuelle skruer kan være til det. Eller det kan være en sikkerhetsventil. Eller noe som ikke bør skrus fra hverandre, spesielt med trykk på regulatoren. Kan ikke se det av bildet. Les nøye i bruksanvisningen. Vær forsiktig med å skru løs ting med trykk på, 60 bar er veldig mye, det er rundt 2 i et bildekk. Pass på at flasken ikke kan velte, da kan regulatoren bli ødelagt av flytende gass. Monter bobletelleren så ser du om den går jevnt og passe. Prøv å gi det to bobler pr sek i starten. F ilm i reaktoren? aldri hørt om det, kjenner ikke den type reaktor. De jeg har er det lurt å holde rene. Men generelt, hvis co2 går inn men ikke kommer ut av reaktoren så virker den. Hvis det blopper ut store bobler så dumper den co2 som går til spille.
Kjetil L
Mellom 1 og 2 bar på arbeidstrykket og rundt 60 bar på flasketrykket er normalt.

OK, da er det normalt. Den ene står på littegrann over 50, og den andre på 1.2, ser det ut til nå.

Kjetil L
Den regulatoren ser litt forskjellig ut fra de JBL ene jeg har sett bilder av og som er veldig like mine Aquamedic. Har den justering av arbeidstrykk? Noen har dette, på andre er det fast . Eventuelle skruer kan være til det. Eller det kan være en sikkerhetsventil. Eller noe som ikke bør skrus fra hverandre, spesielt med trykk på regulatoren.

Nei, iflg bruksanvisningen står det (dansk) ;
"Easy trykreduserer: Fast indstillet arbejdstryk på ca. 1 - 1.5 bar"

Den svarte dingsen bak har jeg ikke rørt mer. Er nok best

Kjetil L
Pass på at flasken ikke kan velte, da kan regulatoren bli ødelagt av flytende gass.

Flasken står i et lukket skap, så det er ingenting som kan komme borti den e.l. Håper det er greit nok?

Kjetil L
Monter bobletelleren så ser du om den går jevnt og passe. Prøv å gi det to bobler pr sek i starten.

Jeg synes det er vanskelig å telle bobler i reaktoren til tross for at den er i grå, gjennomsiktig plast. Men...æh...bobleteller?? Jeg fikk beskjed om at det ikke behøves/skal brukes til gass under trykk, at den slags var primært til sats-typen Co2. Det fulgte heller ikke med en bobleteller her i dette settet, som skal være fullt utstyrt - det er JBL Co2-sett Easy2. Det virker derfor på meg som om bobleteller ikke hører til her...? Jeg kjøpte jo en bobleteller i tillegg fordi jeg trodde det trengtes, men fikk da høre via et innlegg/tråd jeg hadde her at den trengte jeg ikke.

Men du mener man skal bruke det på gass fra trykkflaske også?

Kjetil L
Film i reaktoren? aldri hørt om det, kjenner ikke den type reaktor.

Jeg kan sitere ordrett fra bruksanvisningen, punkt 6 (siste), på dansk:
"6.
(Ved Easy 2 dernæst magnetventilens stikpropdele forbindes med strøm)
Åbn langsomt den sorte doseringsventil på trykreducereren og lad dernæst en begrenset mængde luftbobler løbe gjennom Co2-vario diffusionssystemet. Apparatet behøver en indkøringstid på ca 24-48 timer! Først der, er der dannet en slags biofilm på overfladen av apparatet, der lader boblerne gå opdag uden problemer"

Lenger ned står det:
"Luftboblerne
Henvisning til brug af Easy 2:
Vi anbefaler i indkøringsperioden af diffusionssystemet og til regulering af de nødvændige blæsebobler at tilslutte magnetventilen til vedvarende strøm. Så snart blæseboblerne fungerer, kan man sætte magnetventilen til afbryderen på nattbelysning eller man kan sætte en PH-styreapparat (JBL pH control) til fuldautomatisk styring heraf."

Sitat slutt.
Jeg skal bruke pH-controller, så dette skal altså (slik jeg tolker teksten) stå plugget inn i vanlig stikk-kontakt hele tiden. (ikke tilkoblet lyset altså)

Kjetil L
De jeg har er det lurt å holde rene. Men generelt, hvis co2 går inn men ikke kommer ut av reaktoren så virker den. Hvis det blopper ut store bobler så dumper den co2 som går til spille.

Nå ble jeg skikkelig forvirret.... dette skjønner jeg ikke.
Det blupper jo opp en og annen stor boble. En del mindre bobler sirkulerer sakte oppover spiralen, samler seg øverst, før det til slutt slippes ut et større "blupp", som nevnt. Hva er det som gjør at det skjer slik her? For mye gass?

Hva gjør jeg nå da? Skal jeg la det gå et døgn, slik bruksanvisningen skriver om, før jeg foretar meg noen justeringer, synes du?

REDIGERT:
Jeg løp inn og sjekket nå, hvor lenge det går mellom hver gang diff.r. slipper ut et større blubb. Ca 10 sekunder, ser det ut til. Synes egentlig det ikke er så ofte nå som for noen få timer siden...? Men da telte jeg ikke sekunder.
I mellomtiden, i løpet av disse 10 sek., surrer det flere små bobler oppover i spiralen, ikke så fort.
Hei Mona,

1. arbeidstrykk kan ikke forandres, ikke skru på skrue bak.

2. Eg hadde samme reaktor i bruk og eg husker at i begynnelsen kommer boblene også veldig uregelmessig. Etter noen dager ha det blitt bedre, så utvikling av biofilm er her korrekt beskrivning

3. Bobletelleren er ikkje nødvendig her. Du kan jo se at boblene kommer ut inn i reaktoren (nede) og da kan du telle her. Anbefalt i begynnelsen 1 boble per s.

4. En slik reaktor skal festes på en plass med god strøm. Tviler litt på at hvis man skjule den godt at den vil virke særlig effektiv.

5. Det kan være at denne reaktor vil ikke klare å tilsette nok CO2 i en 250l kar. Det er jo avhengig av pH (utgangs-og ønsket verdi) og KH. Men den er ikke så effektiv i å blande CO2 inn i vannet.

6. Eg kan anbefale reaktor fra "Red Sea". Det er en liten pumpe med vortex-mixer, som virker veldig effektiv. Hvis man ha en utvendig filter kan man også bruke den som reaktor. Med begge løsninger trenger man bobletelleren.

Lykke til,

Micha, som sliter litt med K, Mg og Ca i karene med CO2-tilførsel
Jeg ville montert bobletelleren, den gir et veldig greit mål på hvor mye som faktisk går inn. Det er bare det jeg bruker for å stille co2. Det er lett å telle hvis man holder en skrutrekker eller liknende mot bobletelleren og øret og bruker stoppeklokken på mobilen. Allerede ved tre bobler pr sek er det vanskelig å se hvor fort de kommer, og sikkert håpløst inne i akvariet. Den reaktoren skjønner jeg ikke helt, gi den to bobler pr sek og se hva som skjer når den har gått litt.
Hadde håpet å slippe bobletelleren med alt det andre jeg har kjøpt av "dingser". Har jo ph-controller også som skal stilles inn på pH 6.7. Når jeg tilsetter KH+ pulver så kH=4, vil det iflg. hjemmesiden til Geir Kristiansen bli ca 24 mg/l med Co2. Hvis jeg har forstått det rett, da...

Jeg har ikke tilsatt kh+ enda, og ikke montert den permanente Co2-testen eller pH-controlleren. Det kommer vel i morgen, tenker jeg. Jeg hater kalibreringer, det er det verste jeg vet, og det må jeg jo gjennom før jeg kan bruke ph-controlleren... derfor utsetter jeg det litt til

Jeg ser av Geirs hjemmeside at han kjører Co2 gjennom filterpumpa, men det er noe jeg vil slippe. Er ikke sikker på hvorfor, men mulige ansamlinger av Co2 inne i den bekymrer meg litt... er ikke sikkert det er så veldig gunstig for en bakteriekultur som er nødt til å ha stor tilgang på friskt og oksygenrikt vann...? Uansett, jeg vil ikke gjøre det på den måten, selv om min uro er ubegrunnet
Er ikke denne "reaktoren" en boble "stige" bare...
TiE
Er ikke denne "reaktoren" en boble "stige" bare...

Eh...ja. Men hva mente du?

Den sørger jo for at Co2-gassboblene er i kontakt med vannet lengst mulig (viktig), før de omsider må stige mot overflaten. Derfor spiralformen, for å øke tiden det tar for boblene å stige. Bobler av Co2 som går bare rett til værs uten opphold i vannet gjør jo ingen nytte for plantene.
Du har samme reaktor som jeg bruker Mona, den fungerer veldig bra syns jeg
Jeg kom til å tenke på en ting til... denne diff.reaktoren, den består jo av flere små moduler satt sammen til en lang. Man kan utvide den med flere moduler om man har behov for det, og med det forlenge tiden det tar for Co2-boblene å stige oppover i spiralen. Og jo lenger tid de oppholder seg der, jo bedre, ikke sant?

Jeg lurte på om det er "et fett" hvordan disse modulene er satt sammen ifht neste i "spiral-stigen"? Jeg gjorde ingenting med den, tok den bare ut av esken og skylte den i lunkent vann en stund slik det stod i bruksanvisningen. Den var altså montert sammen fra før.

Men er det mulig at hver modul må stå vridd i en viss, bestemt posisjon, for at boblene skal stige til neste trinn korrekt? Kan vridninger modulene i mellom gjøre at boblene ikke stiger fint og flytende slik de skal?(om noen skjønner hva jeg sikter til nå?)

Her er info fra JBL sine nettsider om akkurat denne diff. reaktoren.

"First rinse the entire unit thoroughly in warm tap water. Do not use cleaning agents!
Install CO2 vario upright at a point in the aquarium with moderate water movement, with the top edge of the unit immersed at least 2 cm below the surface of the water.
Link connecting hose to CO2 fitting and first allow only a few bubbles to flow through the unit.

When using the unit for the first time, the bubbles will rise slowly up from the bottom to the top through the spiral bubble path. The unit requires a running-in time of approx. 48 hours. The biological film forming after that allows the bubbles to rise unobstructed. On their way to the top the bubbles grow smaller, indicating that the CO2 diffuses into the surrounding water. Once they reach the top, the bubbles pass into the collecting cap where any remaining CO2 residues are diffused completely.

Note: After a certain time the collecting cap will fill with gas which will occasionally escape upwards through the ventilation slots on the side. This gas is not CO2 , but what is known as false gas which is found in small quantities in the actual CO2 bottle and which also diffuses into the bubbles as they rise through the surrounding water. Clean the CO2 vario as rarely as possible. It is therefore advisable to attach the unit at a fairly dark and unlit point in the aquarium with adequate water movement.

To guarantee optimum diffusion, make sure that the slots between the modular sections are not blocked by plant segments or decorative objects.

Dette står under Maintenance:
"CO2-vario consists of grey coloured makrolon which helps to prevent algae growth inside the bubble path. If required, clean the unit under clean running tap water. If cleaning is necessary, simply dismantle the unit by pulling the modular sections apart. After cleaning, simply re-assemble the unit. The modular sections have latchings which must be seated correctly to make an uninterrupted bubble path"

VIKTIG:
Forstår jeg den siste, uthevede setningen som at disse modulene må settes på en viss måte, skrus slik at spiraltrapp møter neste spiraltrapp i hver modul oppover?

Produktbilder fra JBL:
Nærbilde som viser bedre hvordan modulene er satt sammen:
[External Image]

[External Image]
Antall bobler pr sekund
Sjekket nederst på diff.reaktoren, og det så ut til å være enkelt å telle bobler der.

Jeg tok tiden med stoppeklokken på mobilen og telte bobler.
Jeg startet stoppeklokken på boble en, talte 20 bobler og stoppet tiden når jeg sa "tjue". Det var 11 sekunder.

Det blir altså cirka 2 bobler pr sekund, stemmer ikke det? Close enough...? Er ikke det fint takt på boblene? Eller for mye?

Det er forresten nå 34-35 sekunder mellom hver gang reaktoren slipper ut en stor "blupp". I stad var det 10 sekunder. Ser ut til at den "går seg til" etterhvert, tiden i mellom øker jo?

Det er fin takt på boblene. Det er om å gjøre å ikke gå for hardt ut i starten slik at man går på en skikkelig algesmell. Ha en hurtigvoksende stengelplante i for å regulere næringsmengden. Når du ser at plantene som ikke er så hurtige tar av så fjerner du stengler fra den hurtigvoksende.
Geir Kristiansen
Det er fin takt på boblene. Det er om å gjøre å ikke gå for hardt ut i starten slik at man går på en skikkelig algesmell.

Ok. Det var en lettelse.

Geir Kristiansen
Ha en hurtigvoksende stengelplante i for å regulere næringsmengden. Når du ser at plantene som ikke er så hurtige tar av så fjerner du stengler fra den hurtigvoksende.


Holder det med Hygrophila Polysperma 'Rosanervig'? Har en bunt av denne helt til høyre i karet (se bilder). Den vokser veldig bra i mine andre kar uten Co2, så jeg skulle tro den kan klassifiseres som hurtigvoksende...?

Er det nok av den her, tror du?
Men hva mente du med "så fjerner du stengler fra den hurtigvoksende"...??

Bildene er tatt 12. mai, Co2-anlegget ble koblet til i dag, 18. mai.
[External Image]

[External Image]
Hygrophila Polysperma 'Rosanervig' er hurtigvoksende nok til å ta unna næring. Det skader heller ikke at det er en pen plante.

Tanken med å fjerne de hurtigvoksende er å gi de saktevoksende mere næring uten å øke doseringen av plantenæring.

De hurtigvoksende vil gå rett til overflaten og stjele mye lys når du tilfører CO2 og næring. Etter en stund blir du lei av å "spa" ut disse.
Oksygenbobler fra plantene:-)!
Nå er det gått noen timer, og plantene har begynt å gi fra seg ørsmå oksygenbobler! Er det oksygen forresten? Jeg visste at det skjedde fort, men ikke at det kan skje fort? Det er vel pga Co2'en?

Ser at den grønne sverdplanten har det, og at det pipler ut noe fra Hygrophila siamensis, og litt fra Ludwigia repens også. Ser ikke noe fra den røde sverdplanten på venstre side i karet, og ikke Cryptocorynene heller. Men de to artene var kraftig redusert av dårlig stell i mange uker før de ble plantet her for 1 uke siden, så...

Det jeg gruer meg mest til, er å gå den harde veien og lære meg doseringen av flytende plantegjødning... har dårlige erfaringer med flytende, det har bare blitt alger av det hos meg til tross for at jeg er fryktelig sparsommelig med doseringen. Får håpe jeg ikke bommer altfor mye her.

Hvordan er Kent sine plantegjødninger? Ser at de har
div. utvalg av Kent her i denne engelske nettbutikken, bl.a. en med micronæringsstoffer som visstnok er så viktig. Kan noen anbefale noe av disse flaskene?

Andre merker evt som anbefales? (NB! Ikke PMDD... den miksingen er jeg ikke klar for!

Når jeg bruker Dennerle gjødningstabletter av alle slag (inkl jern) i grusen rundt hver eneste plante, trenger jeg da flytende jern også? Jeg har så mange typer gjødningskuler at jeg må sette meg ned og skrive opp alt...

Jeg har forresten eSHa Pro-Phyll flytende gjødning, samt eSHa Crypto plus. Er disse to brukbare i starten i et plantekar?
Har også flytende TMG, men den har jeg dårlige minner om... har aldri fått annet enn masse alger hver gang jeg har forsøkt å bruke den. Det er kanskje annerledes nå som jeg har Co2?

Når man ser på bildene av plantene og oppsettet, vil det trengs mer enn 3 x 30 watt lys (T8)? Jeg har T5, men jeg er redd for alge-boom da...
Spørsmål ang. diff.reaktoren
Den "tuppen" som sitter øverst på toppen av d.reaktoren (se bilde), er den til noe spesielt, eller bare for å slippe ut evt trykk?
Den har omtrent samme diameter som en luftslange kan de se ut som, så jeg lurte på om den egentlig var til noe?

En annen ting; det er vel slik at jo lengre tid Co2-boblene oppholder seg inne i diff.reakt.spiralen, jo bedre ikke sant? Så å forlenge den jeg har nå med flere moduler ville jo bare være bra?
Jeg har ikke forlenget den jeg har avbildet her, men jeg har et sett med moduler til å gjøre det, som jeg kjøpte ekstra.
Men jeg må bare sjekke om det er noen særlig vits, evt om det er noe annet jeg må tenke på...? Den blir jo mer synlig jo større og lengre den er, men pytt-pytt.
Håper noen vil forbarme seg over meg og hjelpe meg med svar på alle disse merkelige spørsmålene Men er man nybegynner på C02, så er man!

[External Image]
mona o
Den "tuppen" som sitter øverst på toppen av d.reaktoren (se bilde), er den til noe spesielt, eller bare for å slippe ut evt trykk? Den har omtrent samme diameter som en luftslange kan de se ut som, så jeg lurte på om den egentlig var til noe?


Er det ikke meningen at man kan koble filteret til den "tuppen". Slik at vannet som er mettet med CO2 drives ut i bånn av reaktoren og spres i karret.

Har et CO2 sett fra SERA og der skal man koble det utvendige filteret til reaktoren.

Tom

Det viker litt merkelig på meg at det følger med en passsiv reaktor til dette settet. Det normale er en aktiv reaktor slik at man må ha en pumpe koblet på for å drive den.

Det som da skal skjer er at man sender inn vann og CO2 på toppen av reaktoren og slipper det ut i bunn. CO2 vil naturlig nok prøve å stige opp i reaktoren, mens vannet vil drive den ned i reaktoren. På vei ned i reaktoren vil kontakten med vann vare så lenge at Co2 løses opp i vannet.

Sjekk en gang til om dette ikke er en aktiv reaktor.

Det er en passiv reaktor. CO2 gassen kommer gjennom slangen helt til bunnen av denne reaktoren hvor den slippes ut. Deretter vandrer den oppover "etasjene". På toppen er det et lite hull hvor den overflødige gassen slippes ut, men det er ingen mulighet for å koble til en pumpe. Ikke er dette beskrevet i brukermanualen heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap