Viktig melding til alle med termofilter fra Eheim

Etter en liten katastrofe i det ene akvariet mitt vil jeg dele min erfaring med termofilter med andre akvarister. Natt til mandag døde hele min leksgruppe med Zebra L-46 p.g.a feil i termostaten til min Eheim Pro II 2128 Termofilter. Pumpen var under ett år gammel. Termostaten hadde klikket i løpet av natten og hadde kjørt temeraturen opp til 48 grader. Zebraene ble rett og slett kokt.
Skrev en mail til Eheim i Tyskland og fikk til svar at dette var noe de kjente til.
Problemet ble løst for 8 måneder siden??? Feilen lå i sensoren på temperaturkontrollen. De bruker nå en sensor fra en annen leverandør. De kunne videre opplyse at pumper som er produsert mellom 2004 og uke 15 i 2007 kan ha en sensor som er defekt. Sjekk pumpene folkens!!Produksjonsmåned og år skal stå på en etikett på pumpen. Det kan f.eks stå 05040. Det betyr at den er produsert i 2005 og i uke 4. Den siste nullen er ikke noe å bry seg om. Dette får jeg altså vite fra Eheim i Tyskland. Har importøren Zoomiljø tatt seg bryet med å informer om dette? Ikke det jeg vet. Ikke bra, men det finnes jo alternativer til Eheim!!
Se her og her.
Du er iallefall ikke alene om problemet.
Huff og huff. Akkurat nå er jeg glad jeg ikke har en slik eheim.

KONDOLERER virkelig med gruppen L 046. Det må være tungt.

Mvh Linka
Så tragisk-glad jeg er "Fluval og jeger" tilhenger.
Dem skulle vært pliktig tilå ærstatet tap man har pga. produksjonsfeil.

Føler med deg i tapet av leksgruppen av L046.
Har du sendt mail til den norske importøren.? Og "forlangt" åfå dekket tappet av den skjeldene malla?
Huff så trist! Min medfølelse for tapet. Sebraer er ikke fisk man vil miste!
Huff, Håvard M, dette var virkelig, virkelig ille å lese. Du har min fulle medfølelse...


Til de som ikke vet: EHEIM TERMO er et vanlig tønnefilter men med varmeelement innebygd i bunnen av filtertønnen. Varmekolbe i akvariet er derfor ikke nødvendig.

Men selv har jeg heldigvis aldri opplevd noen uhell med mine Eheim Termo.

Jeg brukte bare Eheim Termo filtere før. I alle kar. Men etterhvert har jeg funnet ut at termostaten trenger jeg ikke, for det er så varmt hjemme hos oss. Så jeg har sluttet med dem, og bruker de vanlige Eheim Pro istedet, som er billigere å kjøpe enn Eheim Pro Termo (modellene med varmeelement innebygd). Jeg har et par Termo-varianter igjen, men stikk-kontakten til varmeelementet (som er separat fra selve filterets stikk-kontakt) er aldri plugget i. Akvariene holder seg varme nok uten.

Etter denne lesningen kommer jeg nok aldri til å plugge stikk-kontaktene til varmeelementene inn igjen heller.
Fryktelig leit med Zebraene. Jeg håper du tar dette videre med Eheim!

Jeg har selv en Eheim Pro II 2126 Thermo, og uten å ha sjekket produktmerking vil jeg nok tro den er produsert i den nevnte perioden - den blei kjøpt i 2005. Termostaten på min har forøvrig virka litt sjøsjuk i perioder, men jeg har ikke tenkt så mye over det siden avviket har vært relativt lite. Jeg må si jeg er både provosert og litt sjokkert over at Eheim ikke har gått (mer aktivt) ut med denne informasjonen. Jeg synes det virker useriøst å ikke oppfordre folk til å bytte inn termostatene (gratis), når de faktisk er klar over problemet. Har du i det hele tatt fått tilbud om ny termostat i etterkant av dette? For ikke å snakke om kompensjasjon for fisken?

Slik jeg forstår deg er det kun termostaten med sensor som er defekt, og ikke selve varmeelementet? Med andre ord, om man bytter del 7655008 burde pumpa være trygg å bruke? Jeg har ikke tenkt å sitte og vente på at min termostat kanskje klikker, så den delen skal byttes. Men jeg synes ærlig talt det er Eheim sitt ansvar å erstatte den. Jeg lurer litt på om jeg skal sende en e-post selv.

Hold oss gjerne oppdatert om hva som eventuelt skjer videre!
Vel, Håvard vet jo om det, men det kan være greit å få det med "for the record" som det heter på godt norsk.

Jeg mistet også en leksgruppe med Zebra på denne måten. 40C i vannet en morgen. Webzoo erstattet termostaten uten videre dikkedarer. De mente først det var en seriefeil, men ga meg deretter en noe snodig forklaring på hva problemet var. Eheim stilte seg uforstående.

Fint å se at de nå har problemet under kontroll, men syns nok nesten 3 år med feilproduksjon er noe i overkant av hva jeg ville forventet av et merkenavn som Eheim.
Plussmedlem
Håvard Midtdal
Skrev en mail til Eheim i Tyskland og fikk til svar at dette var noe de kjente til. Problemet ble løst for 8 måneder siden? Dette får jeg altså vite fra Eheim i Tyskland. Har importøren Zoomiljø tatt seg bryet med å informer om dette?


Dette er jo helt uhørt! Normal prosedyre når en produsent av en vare oppdager feil og mangler med denne er at de går ut og informerer kundene. Tilbakekalling ser vi jo stadig når det gjelder biler, matvarer og annet. Skal ikke være noe unntak for akvarieprodukter.
Man får da enten pengene tilbake, eller produktet "oppgradert".

Grete
Jeg må si jeg er både provosert og litt sjokkert over at Eheim ikke har gått (mer aktivt) ut med denne informasjonen. Jeg synes det virker useriøst å ikke oppfordre folk til å bytte inn termostatene (gratis), når de faktisk er klar over problemet.


Ja, det er merkelig at Eheim ikke har gått ut med dette. Eller har de det? Og så har den norske importøren ikke sett ansvaret de har videre?
Eheim i Tyskland erstatter termokontrollen. De oppfordret meg til å sende ned termokontrollene til de andre 2128 pumpene jeg har også. De vil sende meg nye. De har absolutt tatt dette alvorlig, skulle bare mangel. De sendte også med et skjema som jeg kan fylle ut ang. erstatning av fisken. Eheim er forsikret mot slike hendelser, men du vet å klare å oppfylle de kravene som stilles for å få erstaning nå i etterkant er vanskelig. Det er jo typisk med all forsikring!
Plussmedlem
Håvard Midtdal
De sendte også med et skjema som jeg kan fylle ut ang. erstatning av fisken. Eheim er forsikret mot slike hendelser, men du vet å klare å oppfylle de kravene som stilles for å få erstaning nå i etterkant er vanskelig. Det er jo typisk med all forsikring!


Synes jeg ser saksbehandleren når han/hun regner ut kiloprisen på zebra'ene - "Så mye for en liten fisk!"
Godt at de tok det på alvor, i det minste. Håper det ordner seg å få dekket tapet av zebraene. Jeg går ut fra at du McEve ikke fikk erstattet dine, siden Eheim stilte seg uforstående - det må være så utrolig surt. Det hjelper liksom ikke å få ny termostat da...
Grete
Godt at de tok det på alvor, i det minste. Håper det ordner seg å få dekket tapet av zebraene. Jeg går ut fra at du McEve ikke fikk erstattet dine, siden Eheim stilte seg uforstående - det må være så utrolig surt. Det hjelper liksom ikke å få ny termostat da...


Jeg har skrevet til de igjen. Surt dekker ikke hva man føler når man får en hel gruppe utslettet. Det er rett og slett totalt hjerteskjærende å plukke ut kokt Zebra fra et kar.
Jeg skal sende mine termokontroller ned til Eheim i Tyskland for å få tilsendt nye. Jeg skal i tillegg sende en ny mail og appellere til det ansvar Eheim har som produsent. I tillegg vil jeg spille på den goodwill de vil få med å ta ansvar i denne saken. De kan nå virkelig stå frem og underbygge den profilen de har som leverandør av kvalitetsprodukter. Man kan stole på Eheim!
Elektronikk
Elektronikk er elektronikk. Og det er ikke til å stole på. Kjør på mekanisk temp føler. Slik som det er i de fleste varmekolber. Eller få tak i en separat tempføler av mekanisk type, og kobl/forigl den i forbindelse med varme elementet. Da har du noe som holder. Jeg har en tempføler/termostat brukt til kontroll av temp på blod, ved blodbanken. Den er mekansik og er i Rolls Royce utgave. Meget nøyaktig og drift sikker. Jeg skal ha meg ny pumpe snart, så jeg styrer unna denne Eheim typen da.
McEve: Nei, "surt" var nok et svakt ord i den sammenhengen, det skjønner jeg. Jeg synes i grunnen det hadde vært mer en bare surt å miste min egen fisk, og det er bare vanlig fisk som jeg kan gå i hvilken som helst butikk og finne flere av. Å miste en leksgruppe med zebra må være grusomt. Jeg håper virkelig Eheim tar ansvar og tilbyr deg erstatning også. Og så håper jeg de innser at de bør gå ut med dette og tilbakekalle produktet. Det går ikke an å sitte sånn og vente på hver enkelt klage, det er direkte uetisk å bevisst la kundene sine ta en sånn risiko. Det hjelper da virkelig ikke å bytte leverandør når det er snakk om utstyr som skal vare i mange år!
Jeg mente ikke å nedvurdere ordet du brukte, jeg forsto hva du mente

Jeg har vel på følelsen at det beste vi kan få til nå er om Eheim går ut med en offisiell uttalelse og eventuelt tilbyr seg å bytte termostatene. Jeg har ikke mye tror på at de kommer til å erstatte fisk. Men hvis vi kan få til en uttalelse har vi ihvertfall oppnådd noe, og forhåpentligvis vil andre slippe å oppleve det samme.
McEve
Jeg mente ikke å nedvurdere ordet du brukte, jeg forsto hva du mente :)


Og det skjønte jeg, men jeg ville presisere litt likevel.

Det spørs vel kanskje om de erstatter fisk ja. Det viktigste er som du sier å ta grep for å unngå at det skjer igjen - det burde Eheim gjort for lenge siden. I mellomtida er det bra det har kommet fram her på forumet.
Finner ikke produksjons dato på filteret mitt. Er det på etiketten på undersiden av filteret det skal stå?
Kjøpte filteret i sommer, så faren er jo stor for at det er av filtrene med feil.
Modellnr og lignende står på en hvit etikett på siden av pumpelokket, gjemt innunder der man kan gripe med hendene. Altså utenpå siden av lokket, ikke inne i filteret

Kanskje datoen står der også (jeg har ikke sjekket).
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap