3500 l elveakvarie

Jeg har planer om å designe et stort elveakvarie, selvsagt er dette langt fram i tid. Vil designet jeg har kommet fram till fungere. Tanken med dette akvariet er at vannet skal bevege seg som en laminær strømning. Men hva skjer når vannet kommer til enden? Der er faren for turbulent strømning er stor.
Det er meningen at akvariet skal lages i betong, og under skal det være sump (Hvor mange sumper har jeg ikke bestemt meg for, og det betyr ikke noe i denne sammenhengen)

Hele poenge her er å vise fram et prinsipp.

LxBxH = 400x120x70

Her er selve ideen. Jeg har som tegningen viser, lagt rør i flere høyder. Albuen vil avgjøre vannstanden i akvariet.
[External Image]

Det er veldig mange rør foreløpig. Om jeg skal bruke mange små eller noen ferre store rør har jeg ikke bestemt meg for. Hver mener dere er best?
[External Image]

Hullene er tilfeldig plassert. Kommer det til å renne ut like mye vann gjennom de nederste hullen som i de øverste. De nedre rørene har lenger vei til overflaten enn de rørene som er øverst. Men det er mer trykk nede i akvariet enn på toppen.
[External Image]

Jeg leste at Rio Amazonas beveger seg i snitt 0,75 m/s, hvordan kan jeg finne ut hvor mye dette tilsvarer i liter per sekund.
Hva skjer om sikringen ryker, vil vannet bli dratt ned i sumpen ved hjelp av hevert prinsippet i de nederste rørene, for å eventuelt forhindre dette kan jeg da ha et lite pustehull i toppen av hvert bend.

Kom gjerne med innspill og meninger om prinsippet
Artig prinsipp.
Jeg ser for meg mye turbulens nesten uansett ved å simulere elvefall på en rett flate.
Har du tenkt på ideen med å lage en liten elv ved å ha normalt rennende vann?
Altså å ha et lite fall hele veien som evetuelt kan ende opp i en sump e.l?
Uansett løsning krever jo dette enormt mye gjennomstrømning og da tror jeg kanskje rennende vann kan fungerer like godt...

Problemet med vann som render tilbake kan du alltids komme unna med en eller 100 tilbakeslagsventiler.
Jeg har forsøkt å regne litt på dette. Tar alle mulige forbehold om logisk brist, men forsøker allikevel på følgende resonnement:

Karet ditt skal være 4 meter langt. Om du skal ha samme hastighet på vannet som du mener vannet i Rio Amazonas har, 0,75 m/s, betyr det at du må ”tømme” karet på 5,33 sekunder (”4 meter langt” vann skal flytte seg med 0,75 meter pr sekund). Altså må 3 500 liter tømmes på 5,33 sekunder eller 675 ganger i timen. Det gir en gjennomstrømming på over 2 300 kubikkmeter pr time, eller over 2,3 millioner liter.

Fordi forholdet mellom bredde og dybde i dette karet er voldsomt forskjellig fra Amazonaselven, blir dette en umulig oppgave i antall liter som skal flyttes på.

Du blir nok nødt til å redusere strømmingshastigheten dramatsk for å få dette til å gå opp. Ellers synes jeg dette prosjektet høres fasinerende ut.
Skal du ha hele vannsølen til å bevege seg 75 cm i sekundet må avrenningen være på ca 600 liter i sekundet eller ca 38.000 liter i minuttet. Dette er en anselig vannmengde.

Såfremt du ikke skal trykksette vannet vil du ikke merke noe som helst på vanngjennomstrømning om du henter vannet via en hevert funksjon eller stikker et rør til bunnen av Marianne-renne som er ca 10.000 meter dyp dersom du skal gjøre det slik du har skissert det med med avløp og 2x90 grader bend.

Når det gjelder rørdiameter kan du f eks bruk verdiene fra aquafreaks.no om hvor mye vann kan fritt renne igjennom et rør. Bruker du i utgangspunktet 11 rør slik du har tegnet dette trenger du minimum 11 stk 250mm rør som kan ta unna 187500L/t totalt 570 liter i sekundet, som da er ca 6,8 meter i sekundet på hele vannsøylen.

Problemet er bare at du må fylle nesten hele kortveggen med rør gjennomføringer.

Går du opp til en rørdiameter på 315mm og 297975L/t ville det holde med 7 rør. Men som du sikker forstår er dette et gigantisk prosjekt, bare rørdeler vil koste en liten formue. legger du henholdsvis 11 eller 7 rør som antydet ved siden av hverandre snakker du om en rørgate på ca 27 x 275 cm eller 34 x 238 cm.

Men hvorfor skal du pumpe alt dette vannet fra en sump og inn i hovedkarret? Hvorfor ikke sette dette opp slik med sirkulasjonspumper i karret og f eks en dobbel bakvegg eller 2-3 rør som fører vannet rundt i karret fra en den ene kortsiden og til den andre slik at du får den nødvendige vannsirkulasjon. Da slipper du å løfte vannet og dermed sparer du mye pumpekraft, energi og unngår mye varme.

Nils Vollstad
...Men hvorfor skal du pumpe alt dette vannet fra en sump og inn i hovedkarret? Hvorfor ikke sette dette opp slik med sirkulasjonspumper i karret og f eks en dobbel bakvegg eller 2-3 rør som fører vannet rundt i karret fra en den ene kortsiden og til den andre slik at du får den nødvendige vannsirkulasjon. Da slipper du å løfte vannet og dermed sparer du mye pumpekraft, energi og unngår mye varme.

Enig, synes denne løsningen virker OK. Gjerne med større "kanal" bak der og med en gjeng Tunze-pumper for full maskin. Klart, tar en del av den synlige delen av karet hvis ikke innredningen er nøye gjennomtenkt. Karet i linken er ikke akkurat vakkert innredet, men det skulle det nå gått an å gjort noe med.
fjelling
Har du tenkt på ideen med å lage en liten elv ved å ha normalt rennende vann?


Poenge med dette akvariet er og flytte vann fra venstre side mot høyre ved hjelp av pumper. Det handler om å flytte vann jevnt fordelt over et areal som er 120 x 70 cm.

Hvis det var det du lurte på!

530
Karet ditt skal være 4 meter langt. Om du skal ha samme hastighet på vannet som du mener vannet i Rio Amazonas har, 0,75 m/s, betyr det at du må ”tømme” karet på 5,33 sekunder (”4 meter langt” vann skal flytte seg med 0,75 meter pr sekund). Altså må 3 500 liter tømmes på 5,33 sekunder eller 675 ganger i timen. Det gir en gjennomstrømming på over 2 300 kubikkmeter pr time, eller over 2,3 millioner liter.


Når du sier det på denne måten høres det ut til å bli en vanskelig oppgave. Tømme akvariet på 5,33 sek kan vel sies og være ganske umulig. Med mindre jeg anskaffer meg MYE pumpe kapasitet.
Jeg fant noen pumper (AquaMedic PH 3000) som yter 2500 l/t og 9 av disse vil ha en ytelse på 22500 l/t og et totalt effekt forbruk på 333 watt.
Problemet er vel Kanskje at vannet skal ut av akvariet og ned i sump.

Nils Vollstad
Skal du ha hele vannsølen til å bevege seg 75 cm i sekundet må avrenningen være på ca 600 liter i sekundet eller ca 38.000 liter i minuttet. Dette er en anselig vannmengde. Går du opp til en rørdiameter på 315mm og 297975L/t ville det holde med 7 rør. Men som du sikker forstår er dette et gigantisk prosjekt, bare rørdeler vil koste en liten formue. legger du henholdsvis 11 eller 7 rør som antydet ved siden av hverandre snakker du om en rørgate på ca 27 x 275 cm eller 34 x 238 cm.


Det blir en ganske syk mengde med vann som skal flyttes. Som du skriver det kan bli vanskelig å oppnå samme hastighet som Rio Amazonas.

Nils Vollstad
Men hvorfor skal du pumpe alt dette vannet fra en sump og inn i hovedkarret?


Vel godt spørsmål :p jeg vil gjerne tenke meg filter i dette akvariet. Men hvis jeg tenker meg litt om, så trenger ikke alt vannet å gå gjennom sumpen. Sette det opp slik at 2/3 av alt vannet kan gå gjennom rør. Resten av vannet kan gå gjennom sump slik at det blir filter. Jeg kan Kanskje ha 7 pumper i "lukket" system og 2 pumper som går til sump.

Men om jeg skal ha pumper som er loop'et i et "lukket" system så er det vel godt med store dimensjoner i utblåst og innsug Ø90 - Ø100 mm??
Hans Martin Stølen
Enig, synes [URLBLOCK1] virker OK. Gjerne med større "kanal" bak der og med en gjeng Tunze-pumper for full maskin. Klart, tar en del av den synlige delen av karet hvis ikke innredningen er nøye gjennomtenkt. Karet i linken er ikke akkurat vakkert innredet, men det skulle det nå gått an å gjort noe med.


Var ikke en dum måte å gjøre det på. Men den dagen dette akvariet skal lages så vil jeg ikke har noe som helst av tekniske dingser i akvariet, utenom noen rørstusser som skal være på hver side av akvariet.
tror du at noe sand vil være igjen i akvariumet med en sånn gjennomstrømning? bare lurer
Det blir nok ikke noe særlig å kjøre alt dette via sump. Jeg ville heller kjøpt ett par kraftige eksterne sirkulasjonspumper, og kjørt "Closed loop". Du kan da fordele vannstrømmen fra disse vha. PVC på ett vist antall innløp/utløp.

Søk litt på Closed Loop, så regner jeg med du sikkert finner ett par tips. Antagelig en del via. saltvannsnettsteder, men prinsippet er jo likt uansett vann. (eneste i saltvann ønsker man som oftest å unngå laminær strømning.)

Du slipper da også med dette prinsippet å få noe problem ved evt. strømbrudd.

Du får større flow i større rør. Om du skal ha mulighet til å realisere dette, må du ha store rør og pumper.
Anbefaler at du sjekker litt i dam/koi miljøet og nettbutikker/forum for dette.
Der finner du pumper med stor kapasitet i forhold til strømforbruk. Bla.a. Red Devil pumper. Men dette vil nok bli et dyrt prosjekt.

På Min koi dam på 300 000 liter, skal det bygges nytt filter. Det vil sirkulere ca 90 000 liter/t. Fodelt på 3 stk. 110 mm rør, og Red Devil pumper.
Du finner også rør, rørdeler o.l. på disse koi/dam nettbutikkene. F.eks. koi.no, Tropex.no, Hagedammen.no og Vogata Ni.

Glass til karet kan jeg hjelpe med.

Stein Erik Skjerve
tror du at noe sand vil være igjen i akvariumet med en sånn gjennomstrømning? bare lurer :)


Godt spørsmål, i utgangspunket skal dette være et malle akvarie.
Og etter hva jeg har sett på noen bilder så er bunne fylt med grå rullestein i forskjellige størrelser, så jeg tenkte å prøve det. Dermed blir det ganske vanskelig for sirkulasjonen å flytte på noen steiner.

kimshans
Det blir nok ikke noe særlig å kjøre alt dette via sump. Jeg ville heller kjøpt ett par kraftige eksterne sirkulasjonspumper, og kjørt "Closed loop". Du kan da fordele vannstrømmen fra disse vha. PVC på ett vist antall innløp/utløp.


Det var det jeg tenkte på når Nils nevnte hvorfor jeg skal har alt vannet gjennom sump, når jeg tenkte meg litt om så er ikke det nødvendig at alt vannet skal gå gjennom sump. Så det blir nok "Closed loop" system på eks 7 av 9 pumper, DVS at de 2 andre pumpene blir passert i sump.

Vidar-Alexander
Du får større flow i større rør. Om du skal ha mulighet til å realisere dette, må du ha store rør og pumper. Anbefaler at du sjekker litt i dam/koi miljøet og nettbutikker/forum for dette. Der finner du pumper med stor kapasitet i forhold til strømforbruk. Bla.a. Red Devil pumper. Men dette vil nok bli et dyrt prosjekt. På Min koi dam på 300 000 liter, skal det bygges nytt filter. Det vil sirkulere ca 90 000 liter/t. Fodelt på 3 stk. 110 mm rør, og Red Devil pumper. Du finner også rør, rørdeler o.l. på disse koi/dam nettbutikkene. F.eks. koi.no, Tropex.no, Hagedammen.no og Vogata Ni. Glass til karet kan jeg hjelpe med. :)


Jeg fant ikke noen pumper som heter Red Devil, men det er noen som heter Red Dragon var det de du mente?
At dette prosjektet kommer til å bli dyrt er ikke umulig :p men det er slik man må regne med. Når det gjelder akvarie glass så skal du ikke se vekk fra at det kommer en telefon/mail fra meg

Etter slik jeg tolker det så er det abslolutt best med store rør. Så for meg 90 mm rør i utblåst. Men på innsugs siden vil jeg da trenge større rør siden det blir et lukket system på enkelte av pumpene, eller kan jeg holde meg til samme dimenson (90mm)?
Tror jeg har en ide til hvordan du kan gjøre dette, men er litt vanskelig å forklare tror jeg må tegne det for at du kan forstå det. Mulig det krever litt vel mye pumpekraft og er ikke sikkert det funker heller men kan prøve å forklare : se for deg ett eneste stort rør som går i ring, hvis man setter pumper i denne så vil vannet gå i samme rettning? Hva med å bygge akvariumet inn i en sånn ring? Bare avgrense det som er det faktiske akvariumet med to rister i hver ende? Skjønte du den?
Red Dragon er det samme tror jeg ja.
Fra pumpe og tilbake til karet trenger du ikke så store rør, siden det blir stående med trykk. Utløp av karet og frem til pumper må du ha større rør.
Stein Erik Skjerve
Tror jeg har en ide til hvordan du kan gjøre dette, men er litt vanskelig å forklare :) tror jeg må tegne det for at du kan forstå det. Mulig det krever litt vel mye pumpekraft og er ikke sikkert det funker heller :) men kan prøve å forklare : se for deg ett eneste stort rør som går i ring, hvis man setter pumper i denne så vil vannet gå i samme rettning? Hva med å bygge akvariumet inn i en sånn ring? Bare avgrense det som er det faktiske akvariumet med to rister i hver ende? Skjønte du den?


Vet ikke helt om jeg forstor den.

Vidar-Alexander
Red Dragon er det samme tror jeg ja. Fra pumpe og tilbake til karet trenger du ikke så store rør, siden det blir stående med trykk. Utløp av karet og frem til pumper må du ha større rør.


Var artige pumper det der. Takk for tipset

Her er en tegning som illustrerer prisippet som nå har kommet fram gjennom denne tråden. Rørene på høyre side har jeg skilt ved å lage rørene som går til sirkulasjonspumpene mindre. Og de store rørene går til sump. Det er ikke tegnet inn rør som går fra sump og inn til akvariet.
Men hvorfor bør det være små rør tilbake til akvariet fra sirkulasjonspumpene. Vil det ikke være bedre med så store rør som mulig, slik at det blir størst mulig areal vann som blir dyttet ut fra hvert rør?
Meningen er jo å dytte en "vegg" av vann gjennom akvariet.

[External Image]
Ut fra pumpene er det ikke så veldig stort utløp, husker ikke i farten hva det er på de pumpene jeg nevnte. Du trenger ikke større rør enn det, for å få vannmengden. Men for å "flytte en vegg" som du nevner, så kan du jo lage overganger som fordeler vannet i retur, akkurat slik du ønsker det selv. Bare ikke gå lengre ned i diameter.
Designet du har tegnet fungerer ikke til elveakvarier. Grunnen er at uansett hvor kraftige pumper du har kan de bare flytte en tusendel av det du trenger for at det skal fungere.

Det går fint an å lage elveakvarium, egentlig uten veldig dyre pumper. Du må bruke et prinsipp som heter "gyre tank" på engelsk. Vet ikke helt hva det heter på norsk. Du deler akvariet i 2 med en vegg. Så bruker du pumper, gjerne propellpumper, til å skubbe vannet ene veien på fremsiden av veggen og andre på baksiden. Du taper en del område på baksiden av veggen. Så karet må være ekstra dypt.
Jon Olav skisse er den enkleste måte å gjøre det på. Den andre måten er egentlig det samme prinsippet men at du bruker rør, men du må øke dimensjonene på rørene kraftig i forhold til skissen din, Andreas.

I mitt regneeksempel går jeg ut fra fra rør som er 250 mm eller 315 mm i innvendig dimensjoner. (De tankgjennomføringer som jeg har sett går opp til 110 mm.)

Men hvis du får tak i eller klarer å lage egne rørgjennomganger til 315 mm rør trenger du minimum 6 rør for å få den nødvendige gjennomstrønming, uten at du får en for stor trykkøkning (les for kraftig vannstråle) ut fra rørene. Du kan selvfølgelig lage en demper på rørutgangene men dette må bli ganske store løsninger der utfordringen er at disse ikke må øke kravet til pumpekraft.

I og med at 315 mm er innvendig dimensjon må du beregne en ytre diameter på ca 33 cm. Dette betyr at du må beregne at rørene må gå i to høyder (tre rør i bredden) siden du bare har 120 cm dybde på det planlagte karret.

Det er mulig at du kan få nok pumpekraft gjennom å sette 1-2 Tunze - Turbelle Stream 6305 som blåser inn i disse rørene.

Forsøk å tegne med mere realistiske rør dimensjoner, med rørgjennomføringer i to høyder. Husk på at du må ta hensyn til at du bare har 70 cm høyde på sideveggene slik at dette krever planlegging.

Siden gjennomføringene må være i to høyder, må du ta hensyn til dette med tanke på tankgjennomføringer, rørmuffer og bend. Jeg ville ha sett nærmere på PEHD rør som kan sveises. Men du må beregne minimum 33 cm x 2 til rørene 20 cm til gjennomganger og muffer + litt til 90 graders bend som skulle bli ca 1 meter med rørgate på hver kortside. Legger du til rørgaten under akvariet ser du faktisk på en total størrelse på dette prosjektet som er minimum 600 cm langt og 140 høyt, og dette før du starter med sumpen!
Når du har utløpsrør med vertikal bøy på vil de virke etter hevert prinsippet først når de er fullstendig fylt. Hvis de øverste rørene ikke ligger under vannflaten vill du få variabel avrenning. Så sant du ikke har perfekt styring av pumpene i forhold til max avrenning vil du få variabel avrenning.
Løsningen på dette er at rørene har lufting i toppen med en vertikal slange.

Jeg har en slik bøy i avrenning til et akvarie som står under 2 andre uten lufting. Det gir variabel avrenning. I mitt tilfelle har jeg ikke lagt inn lufting pga. at det hele bidrar til variabel bevegelse i vannet i det nederste akvariet som gir god sirkulasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap