Dahls dyrerike (side 3)

du får prøve deg på oppdrett da, jeg trenger noen selv til å utvide stimen min
Har veldig lyst til å prøve meg på mye oppdrett

Men er skeptisk til hvordan det fungerer når man er borte hele dagen (må da få en jobb snart jeg også!)... med fóring av de små flere ganger om dagen. Derfor har jeg ikke prøvd noe særlig enda, annet enn slikt som "ordner seg selv". Men ja - har veldig lyst!
bare litt javamose over bunnen så ordner det seg.
så du prisen på mangrove krabbene? var det de røde eller de blå han hadde?
Nei... det var kanskje mitt eneste minus med butikken. at det ikke sto priser på karene. Måtte spørre om priser på alt.

Det var den røde mangrovekrabben. Skikkelig kult vesen. Brukte litt tid på å vurdere om den ene 54l jeg skulle ta med hjem ville bli et kar med landdel
Vær obs på at krabbene kan krabbe ut av sitt nye hjem når de kommer på et nytt sted.Tett alle hull,så de ikke tar seg en tur på gulvet og dør.
Dette gjaldt visstnok til de hadde bosatt seg i nye omgivelser.

Men flotte er de,med sine røde klør
Er det mulig å gå ut av Dahls uten å ha lyst på mer? Har brukt mange tusen der, men kommer nok til å bruke mer. Er ikke mange steder mann finner slik service, selv om det betyr at noen må vente. Pluss at de skaffer ALLT!
Billo:

hehe, antageligvis ikke. Tror lommeboka mi er sjeleglad for at jeg bor så langt unna. Nå angrer jeg veldig på at jeg ikke kjøpte med meg noen dvergtannkarper, biereke (sort krystallreke), mangrovekrabbe, og hvertfall en av de andre levendeføderne han hadde. Det var jo så mye "smått og godt" der!

Men - så er det dette med plass, da... sitter og legger puslespill nå for å få alle plassert best mulig. 3 stykk 54 litere settes opp i morra (har innkjørte filter til alle).
Da må jeg korrigere litt.

Ser ut til at jeg har fått Tanichthys micagemmae , dvergkardinalfisk. Bildene i basen ligner i hvert fall mye mer enn på den vanlige kardinalfisken
Plussmedlem
Nille
...meget hyggelige priser!

Der hørtes du ut som Thor
Så det er som jeg trodde,det er ulike priser til ulike akvarister?...siden det ikke står priser på karene har jeg lurt flere ganger om det er slik det er.
Er jo ofte slik at om man har vært kunde av en butikk i mange år, og om man da blir kjent med de som driver sjappa at man får rabatter.
Gode kunder er lønnsomt over tid selv om de får fisken billigere:p

Selv har jeg aldrig handla på Dahl`s da, så,er det sagt....men mitt utsagn er mere generelt.
...Godt å høre du hadde en fin tur!

...Du hadde ikke angret om du hadde "ofret" en 54-liter til krabbene, de er utrolig morsomme å se til...Det vil si, du ser de ikke...Men de er så fundamentalt forskjellige fra alt det andre du ser daglig, at du vil mest sannsynlig sitte og glo når du ser en spise seg bortover bunnen, eller sitter og gjør hærverk i ei plante...
Priser
Tror vel en av grunnene til de fraværende prisene på karrene der er at de hele tia tar inn nye ting og selger unna noe annet, så innen de får satt opp nye priser så kan det jo hende at alt er solgt.
Frosken:
Om det er slik aner jeg ikke, har jo bare vært der en gang. Det kan være slik. Men så vil jo ikke en prislapp på et kar være til hinder for å gi rabatt til trofaste kunder uansett.
Jeg tror like mye det kan være slik at hver art ikke har et fast akvarium. Fikk det inntrykket, fordi da jeg spurte om en fisk kunne han si "hvor har vi puttet den nå da...". Hvor de plasserer arter kan jo variere med hva annet de har inne og hvilken fisk som går greit sammen med andre fisk han har inne fra gang til gang. Og da kan det bli mye styr med å flytte lapper og slikt.

Men som sagt - jeg har ikke peiling, og bare gjetter :p

(mangler):
nei jeg tror ikke jeg hadde angret heller. SItter her og tenker på alt jeg kunne ha tatt med meg hjem, men da hadde vel puslespillet blitt enda vanskeligere å legge, tenker jeg! Hehe.
Må innrømme det er moro å gå på skattejakt der
Det er det så absolutt!!

Trodde jeg hadde sett alt ganske tidlig, men så begynte Thor å prate og peke inn i karene og da fantes det mye smått og godt for en som har sansen for liten fisk som ikke krever 300+ liter. Og garantert mye for de som liker litt større, mer plasskrevende fisk også, men de så jeg ikke så mye på.. hjelper ikke å sikle når det er helt umulig å ta de med seg hjem
Hmm,

Her var det litt av hvert. Hyggelig med ros, og sikkert nødvendig med ris.

Vi driver nok en litt annerledes butikk enn de typiske kjede-butikkene. Det er ikke lett å leve opp til de forventningene som lages på slike fora som dette. Noen er også uheldig med tidspunket for når de kommer innom. Jeg mener, hvis man skal kjøre i 5-6 timer, så har man vel rimelig høye forhåpninger. Hvis man da kommer dagen før en stor fiske-import i stedet for dagen etter, så er det kanskje litt færre arter inne. Vi har til enhver tid over 300 arter og veldig ofte over 400. Det er blandt det bredeste utvalget i Norge. Med bare 70 akvarier, så vil det si mange arter i hvert akvarium. Med såpass stor fisketetthet, kan det bli problemer med aggresjon eller for den saks skyld sykdom. Av samme grunn, er alle våre kar avskilt fra hverandre. Ingen felles filtre som kan skape problemer med spredning. Alle kar får normalt vannbytte hver dag.
Jeg tror at vi har en langt høyere fisketetthet enn de fleste butikker. Likevel er nok vårt frafall eller svinn på fisk mindre i prosent enn hva man finner mange steder.
De som kjenner oss vet at vi ikke er kjipe på å erstatte fisk som de har fått med hjem, og som har dødd etter unormalt kort tid. Vi erstatter også veldig mye fisk som vi ikke er forpliktet til. Mange fisk dør fordi de blir satt i et miljø som de ikke kan overleve i p.g.a feil vannkvalitet, aggresjon fra annen fisk eller andre faktorer. Jeg har relativt nylig fått et helt oppriktig spørsmål om ikke jeg burde erstatte en fisk som hadde hoppet ut av akvariet til en kunde. Det har vel ikke noe å gjøre med varen som er levert? Dersom vi har levert noe som ikke holder mål, så erstatter vi det uten noe men. På den annen side, så er kunden moralsk forpliktet til å innhente informasjon om det man kjøper. Spør oss. Det finnes ikke bruksanvisninger på fisker. Det sammen gjelder hunder eller andre dyr. Likevel er man lovpålagt å behandle dem riktig. Vi har tatt noen forhåndsregler for å forhindre uforsvarlig dyrehold. Vi selger f.eks ikke "gullfiskboller" fordi folk kunne finne på å putte gullfisk oppi der.
Hos oss er alle ansatte ivrige akvarister. Hvis noen oppfatter oss som "skravlebøtter" så beklager jeg det. Vi er ivrige fordi vi synes dette er gøy. Alternativet er butikkene der hvor "Dolly 16 år" står bak disken og tygger tyggis og sender tekstmeldinger.

Vi setter i nær fremtid opp 52 nye akvarier. De fleste av dem blir små kar til reker, bettas, levendefødere etc. Noen blir til karantene for saltvann.

Hos oss har fisken faste priser utfra innkjøpspris. Det at gode stamkunder får en hyggelig pris, eller at folk flest får kvantumsrabatter, er vel vanlig i alle butikker. Hver fiskeart har ingen fast plass i butikken. Vi regner med å klare å få tak i ca 5-6000 arter. Det sier seg selv at det er umulig. Vi får inn fisk hver uke. Ofte fra 3-4 forskjellige leverandører innenfor en uke. Vi har ikke gjort ting som "alle andre", nemlig å kjøpe alt på en plass. Det ville gitt lite utvalg og høye priser i flg min overbevisning. Mulig jeg tar feil. Sånn generelt ville jeg satt pris på velmenende råd fremfor offentlig drittkasting for at vi skal bli bedre. Mulig vi kan prioritere tiden vår annerledes (80-100t/uke for min del).
Kom gjerne innom og fortell oss hva vi kan gjøre. Vi har ofte en kopp kaffe til overs hvis dere kan holde ut fiskepraten.

Thor
Det er i alle fall én ting jeg synes er vanskelig å forstå:
Hvordan er det "lettere" å ikke ha lapper på karene om det meste av det som er inni der? Hvordan beholder man da oversikten over hva man har og hvor man har det? Og den stakkars medarbeideren som ikke var med og plasserte akkurat den arten må jo være sjanseløs?

Som kunde liker jeg å gå og myse en del på egen hånd - og gå på oppdagelsesferd i karene - men samtidig kikker jeg på lappene for å se om det er noen bortgjemte godbiter jeg ikke har fått med meg. Når det ikke er lapper, savner jeg det helt klart.

For å få oversikt om det er noe mer spennende enn overflaten tilsier, må jeg altså ha en personlig omvisning i akvariene?

Er dét god butikk da?


For øvrig synes jeg det er flott at noen tør satse litt utenfor kjedekonseptet! Men stusser altså litt på det ovennevnte.
Har bare ros jeg merkelig nok...
Jeg setter virkelig pris på butikken og måten den blir drevet på.
Jeg skjønner frustrasjonen og fortvilelsen fra en del som har vært innom hos dere og gått glipp av noen godbiter(for det er det ALLTID hos dere).
Men jeg skjønner også problemet fra butikkens side; Det er ikke enkelt å holde styr på hva som går hvor og samtidig flyttes endel fisk pga den store mengden leveranser av fisk!
MEN det har bare skjedd meg 1 - EN - gang at dere ikke husket at dere hadde flere av den typen fisk jeg skulle ha(Th. Meeki "Rio Candelara). Men da fikk jeg tlf et par dager etterpå med beklagelse og beskjed om at dere hadde de.
Når det gjelder priser så tror jeg ikke NOEN skal klage der. Prisene står ikke på reolene men Thor/Ole har de nesten alltid i hodet. Og selvsagt er prisene forskjellig fra kunde til kunde. En ny kunde får sjelden den samme prisen som en kunde man vet legger igjen adskillige tusen hvert eneste år. Slikt noe sier seg bare selv, og slik kan man drive når man er uavhengig alle kjeder og krav "ovenfra". Jeg betalte også listepris de første gangene jeg handlet hos Thor på Dahls (Dyre)rike ( internt rettet mot Ole)!
Fisk har jeg også fått erstattet, selv uten at jeg hadde forventet det. eldigvis har det skjedd utrolig sjelden i forhold til andre butikker som jeg fullstendig har sluttet å handle hos.

Til sist: Vi skal over idag også vi. Ikke for å handle men for å prate fisk/livet, ljuge litt og drikke kaffe. Og er ikke kaffen klar så går jeg bare bak på kontoret, setter på kaffe og sier fra at "Nå er kaffen klar!"

Med varme hilsner og klemmer fra

Terje og "sjokoladedamen"!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap