Lys/co2/ei - balanse

Har nylig funnet ut at jeg skal prøve meg på noen litt mer krevende planter, samt oppgradert litt teknisk utstyr. Etter å ha lest mye (MYE!) om alt som har med næring, co2 og lys å gjøre så sitter jeg fremdeles igjen med noen spørsmål.

Tenkte jeg først kunne si litt opp oppsettet mitt

KH: 2, GH: 4, PH: 6.6 og JBL CO2/PH perma test viser gulgrønt døgnet rundt som burde tilsi at det er nok CO2 i akvariet. CO2 står på døgnet rundt, ca 1,5BPS. Har lyst å øke KH til rundt 4.

250L akvarium med 4x24w T5 (+ en 150W MH som jeg ikke har tatt i bruk enda.) Har på lyset i 9 timer hver dag, og det henger 30cm over vannflaten. Bruker 2x D&D Daylight og 2x D&D Nature lysrør. (og en 5700k pære i MH lampen)

Kjører ukesplan på dosering av macro/micro, med én hviledag og én dag for 50% vannskift.
Det jeg har blandet ut:
Macro – 2 flasker
61ml KNO3 tørt / 1,5L vann (20ml 3 ganger i uken)
7ml KH2PO4 tørt / 1,5L vann (20ml 3 ganger i uken)
Micro
50ml tracemiks / 1,5L vann (20ml 3 ganger i uken)

I tillegg doserer jeg MGSO4-7H20 og K2SO4 etter vannskift.
------------

Dette startet jeg med den 12 Februar, og før det hadde jeg det kjørende i rundt 2 uker uten noe "streng" kontroll over lys/co2/næring, som resulterte i litt BBA på blader og steiner. (Sånn jeg har forstått det er dette mest sannsynlig pga for lite CO2)

Plantene i akvariet nå består mest av diverse Echinodorus (som ikke tar opp noe særlig næring fra vannet(?)), én anubias, noe fissidens. Til uken skal jeg plante HC Cuba, Echinodorus Tennellus og Nesaea crassicaulis.

Spørsmålene jeg har da er:

- Er det noen åpenbare feil eller noe jeg har oversett?
- Bør jeg forvente å måtte justere doseringen etterhvert? (Jeg tar vanntester daglig og logger resultatene. NO3/PO4/FE)
- Hva gjør jeg hvis algene fortsetter å vokse? Begrenser lyset ytterligere?
- Over tid er målet å kunne ta i bruk alt det lyset jeg har tilgjengelig. Hva må til for å kunne gjøre det?
- Hvor lang tid tar det vanligvis før man merker ting "fungerer"? (3 uker har lest lest rundtom!)
- Hvis man baserer doseringen av næring på EI, hvorfor sier de at alger ikke vokser selvom det er mer næringstoffer i vannet enn plantene trenger? (Light is the only limiting factor)

.. kommer sikkert på flere spørsmål etterhvert.
Jeg har noen spørsmål til deg og noen svar.

Permanenttesteren, hvilken bufferløsning er det i den?

De oppgitte doseringene sier meg ikke noe om hvor mye NPK du doserer ukentlig/daglig. Baserer du disse blandingsforholdene på EI?

Lysmessig ser det bra ut foreløpig med en nokså liten og saktevoksende plantemasse.
For å komme det du har av BBA til live kan du senke lystiden en time, skru opp CO2 og manuelt fjerne det som er av alger i akvariet.

Echinodoruser tar da sannelig opp næring fra vannmassene, det er en myte at planter med kraftig rotsystem ikke forsyner seg i vannmassene.
Planter er opportunister og sier "ja takk begge deler".

Ikke bry deg med å heve Kh, dette er ikke produktivt i ett planteakvarium i det hele tatt.

Etterhvert som plantemassen øker må du følge på med mer CO2, EI er laget slik at i løpet av en uke skal ikke NPK bli en begrensende faktor selv i ett tettpakket plantekar.
Da ligger det også i kortene at du ikke trenger å teste noen av disse verdiene siden du vet det aldri går tomt.

Alger er det så å si umulig å sulte ut i ett akvarium, grunnen er at de er i stand til å nyttiggjøre seg mikroskopiske verdier av tilgjengelige næringstoffer.

Grunnen til at de etterhvert gir opp når plantemassen når ett visst nivå i størrelse og helse er at det ikke lenger vil være tilgjengelig ammonium.
Legg merke til hva som skjer når du roter i bunnlaget uten å skifte vann etterpå, da kommer det gjerne enn algeoppblomstring pga ammonium.

Energetisk er det mye vanskeligere for en alge å strippe nitrogen fra KNO3 enn en ammonium.
Jan Ove
Permanenttesteren, hvilken bufferløsning er det i den?


Jeg regner med det er samme løsning som brukes i PH tester. Har lest litt om en såkalt "4DKH solution" til bruk for å måle CO2, er dette et bedre valg i en "permanent" sjekk?

Jan Ove
De oppgitte doseringene sier meg ikke noe om hvor mye NPK du doserer ukentlig/daglig. Baserer du disse blandingsforholdene på EI?


Basert på http://henrik.eketjall.se/page/15/ som jeg mener igjen er basert på EI. En av grunnene til at jeg valgte dette istedet for å følge det enklere oppsettet til EI (med teskjeoppmåling) er pga jeg syns det er vanskelig å måle opp nøyaktig, selvom dette sikkert ikke er så nødvendig.

Jan Ove
Alger er det så å si umulig å sulte ut i ett akvarium, grunnen er at de er i stand til å nyttiggjøre seg mikroskopiske verdier av tilgjengelige næringstoffer. Grunnen til at de etterhvert gir opp når plantemassen når ett visst nivå i størrelse og helse er at det ikke lenger vil være tilgjengelig ammonium. Legg merke til hva som skjer når du roter i bunnlaget uten å skifte vann etterpå, da kommer det gjerne enn algeoppblomstring pga ammonium. Energetisk er det mye vanskeligere for en alge å strippe nitrogen fra KNO3 enn en ammonium.


Aha! Det gir mer mening, spesielt det du sa om å rote i bunnlaget uten vannskift.

Angående CO2 så har jeg bestilt meg en dråpesjekk-test. Har hørt disse ikke er noe særlig nøyaktige. (Måler bare CO2 på ett sted i akvariet, og dette kan endre seg veldig raskt?) Hvis jeg da vil være sikker på at jeg har over x ppm med CO2 i vannet, hva er den beste metoden? Og dette med reaktorer/diffusorer - har det veldig mye å si? Jeg sitter med en JBL Taifun reaktor(eller diffusor, vet ikke forskjellen), og når boblene stiger opp ender de som veldig små - og ca 90% av størrelsen opprinnelig.

Kalkulatoren du linker til bruker lavere nivå av NPK enn EI om doseringen den regner ut er for en uke, dersom du bruker disse doseringene 3-4 ganger i uken kommer det nærmere EI.

En dropchecker med 4DKh-løsning er den greieste måten å anslå ett cirka-nivå av Co2 i vannet.
Metoden er ikke spesielt rask eller nøyaktig, men til vårt formål holder den til å få en viss pekepinn på CO2-nivået.
Etterhvert vil du kunne avpasse mengden CO2 etter visuelle signaler fra plantene og eventuell algevekst.

En stigereaktor slik du beskriver mener jeg er for pinglete til en 250liter.

Her er ett plot som viser Co2 innhold som en funksjon av Ph i en ren bikarbonatbuffret-løsning med 4DKh. I origo er det 6,6Ph som ved 4Dkh og CO2 som eneste syre i løsningen gir 30ppm CO2.
Da vil dropchecker ha en ren grønn farge jmf testkit som måler Ph i lavere skala.

[External Image]

Dette kan også regnes ut ved hjelp av pH og kH:

3 * kH * 10 ^(7-pH) = CO2 mg/liter
Antar det er det samme som ?

En annen reaktor/diffusor hadde kanskje gjort seg, men jeg er clueless på akkurat det. Hva er bra og hva er mindre bra?
Her er en reaktor jeg garanterer fungerer i 250literen din, jeg bruker den selv på 300liter og den er enormt bra.
Det er verdt å kjøpe en reaktor som klarer å løse opp CO2 i vannsøyla på en effektiv måte, ja. Eg bruker samme typen som Jan Ove linker til i en 530l og Nano-typen i ett 325l. Begge gjære jobben ypperlig. Eneste som man kan dra evt. fram som bakdel er at man må ha en litt sterkere type utvendig filter for å drive reaktoren. Men det er vel med alle utvendige reaktorer sånn.

Eg klarer iallfall å komme opp til 30mg/CO2 med den reaktoren uten problemer og det er egentlig meir enn nok.

Jan Ove, sender US-Aquaristik til Norge uten problemer?
Kan den drives av en slik? Tror jeg bare bestiller de to isåfall. Ikke vits å tulle rundt med mindre løsninger. (har en Fluval 405 som hovedfilter, men har lest at det ikke er så lurt å bruke til sånt)

Angående 4DHK dropchecker. Sammenlignet med løsningen jeg har nå (denne) - hva gjør 4DKH bedre? Har prøvd å lete litt rundt men har ikke funnet noe konkret. Den jeg har nå virker iallefall for å vise PH og da indirekte CO2.

Og takk til dere som har hjulpet så langt!
Jeg handlet sist hos us-aquaristicshop for to år siden uten problem, mulig at de har forandret policy angående forsendelse til Norge.

Jbl permanenttesten baserer seg på bruke akvarievann, da kan man like gjerne bruke ett vanlig Ph-testkit.

Formelen som er nevnt ovenfor og som er gjengitt i plottet jeg la ved er basert på en løsning med bare bikarbonat som buffer i løsningen.
Akvarievann har mange andre buffere som organiske fobindelser av ymse art slik som tanniner fra røtter ol. Dermed gjelder ikke sammenhengen lenger.

Her er en mer utførlig forklaring angående fenomenet.
Aha! Det gir mer mening.

Har fått en AM1000 reakto og bestilt en AM PH2000 pumpe som skal drive den. Vet ikke om dere har noe erfaring med denne, men hvis dere skal synse litt.. Går det greit med en 2000L/T pumpe selvom manualen til reaktoren sier anbefalt 1000L/T?

Og jeg har lest om folk som har gasset fiskene sine. Hvor mye CO2 oppløst i vannet må til for at noe sånt skal skje? Jeg satser på å ha 20-25ppm og 6.1/6.2PH når alt er i gang.
Steike! Ny reaktor gjorde susen. Bobler som bare juling inni der nå.
3 poster fra meg på rad her, men det får gå.

Hvor viktig er det med næringsrikt substrat i et planteakvarie? Typ Tropica Aquacare / ADA soil vs vanlig sand. ("krevende" planter)
Kan man få skikkelig vekst uten?


Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap