720 liter Amazonas på tegnebrettet...

Dette karet er ment til å romme hovedsakelig en art. Kravene: Det må være en stor ciklideart fra Amazonas/Søramerika. Har tenkt på Uaru amphiacanthides eller Hypselecara temporalis. Men aller mest ønsker jeg å få tak i Hoplarchus psittacus...

Foreløbig plantegning.

Skal legge ut info og bilder her etter hvert som ting begynner å komme på plass....

Kom gjerne med forslag til forbedringer, og si fra om det ser ut til at jeg er i ferd med å gjøre noen store tabber....


Are


Det her blir spennende å følge med på
Ser spennende ut!
Kan noen forklare meg hva et sumpfilter er og hva for/bak deler er ved og ha det?
Sumpfilter.
Et sumpfilter kan i utgangspunktet lages av et vanlig akvarium. Lim inn skillevegger av glass med silikon for å tvinge vannet til å gå i sikksakk igjennom et visst antall kamre. Ved å benytte overrenningsprinsippet sammen med et sumpfilter har du alltid "mer vann" i akvariet enn det er plass til. Dvs...
Se for deg at du har satt opp et slikt akvarium, med overrenning og sumpfilter.

Du fyller på vann til det "renner over" og inn i ett eller flere pvc-rør som er montert i hull, borret i akvariets ene side så høyt som du vil at vannivået skal nå.

Vannet renner igjennom røret (Merket "1" på første tegning) og ned i første kammeret i sumpfilteret (merket "A").

Vannet må under første hinder (glassplaten mellom "A" og "B") for å komme til "kammer B".

I praksis vil kammer "A" og "B" fylles samtidig, helt til det renner over glassplaten mellom kammer "B" og "C".

Videre vil kammer "C" og "D" fylles opp samtidig, til det renner over neste skillevegg, til kammer "E", hvor pumpehodet befinner seg.

Da vannivået i det siste kammeret nærmer seg fullt, (til kanten på skilleveggen mellom "D" og "E") er det på tide å stoppe kranen. Pumpen kan startes. Denne pumper da vannet opp igjennom et nytt pvc-rør som fører opp til akvariet igjen.

Vannet kan ikke "renne over kanten" i sumpen. Dersom pumpen skulle stoppe, vil det ikke renne mer vann ned i sumpfilteret enn det var da pumpen ble startet.

Men det er veldig viktig at man passer på innsuget til sumpen, som her er selve overrenningen... Blir det tett her, kommer pumpen til å miste vann. Den kan gå varm og ødelegges av dette, da slike vannpumper som oftest er basert på vannavkjøling. Man kan sikre seg godt mot slike uhell ved å sette en rist eller et slags forfilter foran innsuget.

Til selve sumpen kan man lage kurver eller borre huller i plastbokser som passer til kamrene. Disse kan enkelt tas ut av, og opp i kammeret igjen. I kurvene legges det filtermaterialet en måtte ønske å prøve ut. Eksempler kan være bioballer, keramikkrør, watt, torv, sjellsand, kull osv. Filter som skal fjerne fôrrester og andre partikler bør ligge i første kammeret, og renses av og til. Her kan man for eksempel bruke et passende stykke blåsvamp, som da heller ikke trenger noen beholder eller kurv.

Som vi ser av tegningene, (håper jeg), tvinges vannet til å gå gjennom allt filtermateriale en måtte ønske å prøve ut.

Se sumpfilteret koblet til akvarium her.

Fordelene slik jeg ser det blir:

Vedlikeholdsfritt og lett og komme til (lett å vedlikeholde).

Man kan fylle på (fordampet)vann her fra.

Filteret kan lages stort. Dette skaper god balanse i akvariets kjemi og god grobunn for de "snille bakteriene".

En kan ta vannprøvene herfra. Kontroll over vannverdier bedres betraktelig.

Ulempene slik jeg ser det blir:

Det krever plass.

Tidkrevende å bygge.

Om man ikke følger tilstrekkelig med på fordampning kan pumpekammeret tørke ut. Det er viktig å huske på at den totale overflate som forårsaker fordamping er stor... Og den eneste plassen vannstanden kan synke, er i kammeret til pumpen. Om man for eksempel oppbevarer fôret ved siden av sumpen, vil man kunne huske å sjekke dette. Det kan være lurt å lage selve pumpekammeret stort, slik at det ikke fordamper like fort...

Her er bildene jeg bablet om i det jeg skrev over....
Jeg ser klart fordelene du skisserer her, men det selges jo også filtere med stor kapasitet. Innsuget på de fleste utvendige filtere sitter ned mot bunnen. Av en eller annen grunn forestiller jeg meg at dette er mer hensiktsmessig enn ved overrenning, men det er meget mulig jeg tar feil.

Forøvrig er det i mine øyne en klar fordel at man slipper å teknisk utstyr i tanken (varmekolbe, innsugsrør etc. ). Mtp avdamping kan du vel bruke et dekkglass på sumpen også, eller er dette no-no? Hvis du ikke vil ha det er det jo også vannivåfølere å få kjøpt som kan varsle deg når vannet minker.

Prosjektet ditt ser spennende ut - det er morsomt med litt annerledes varianter.

Til slutt, siden du ser ut til å ha greie på dette, hvordan kan tilsvarende system brukes på flere kar? Er det så enkelt som å balansere X antall kar i forhold til vannet i sumpen og ha ditto antall pumper for å fylle dem, eller er det da noe mer å tenke på?

Eirik
wow Tusen takk for svaret! Det var faktisk veldig interessant og lese om! Jeg har liksom alltid set folk nevne sumpfilter men aldri fått med meg helt hva det er, nå vet jeg hva det er og litt til hehe

Utrolig prosjekt du har igang og jeg er superspent på å følge med på fortsettelsen =)
Hei. Fint at jeg kan gjøre meg forstått, var litt redd jeg hadde rotet det helt til, da jeg så hvor mye jeg skrev.

Erik:

Et innsug mot bunnen vil ta til seg større partikler av forrester og skitt. Det kan diskuteres hvorvidt man ønsker selve "dritten" i et utvendig filter uansett. Selv foretrekker jeg selv på vanlige utvendige filtre å heve innsuget fra bunnen litt. Jeg tenker på at på det det slik, at kommer det mindre av dette i filteret vil man unngå en opphoping av dritt der.

Avføring fra fisk og litt forrester(om en ikke mater for mye om gangen skal der nesten aldri finnes forrester) vil jeg helst ha liggende på bunnen, som i naturen. Dersom man i tillegg kjører varmekabler eller bunnfilter får man trukket dette litt ned i grusen. Har man planter er dette ypperlig gjødsel. og om der ikke er planter vil grusen, med varmekabler eller bunnfilter fungere som et gigantisk filter som egner seg bedre til nedbryting uten å påvirke vannverdier.

Jeg mener at en opphoping av slam/avøring i et filter som ikke renses, påvirker vannet mye mer i negativ retning enn om slammet får bli liggende på bunnen eller i grusen.

Kan noen være med å bekrefte/avkrefte mine påstander om dette? Husk at dette er min oppfatning...

Varmekolbe kan selvsagt has i sumpen. Dekkglass er også lov, hehe. Men jeg mener fortsatt at det alltid damper litt fra et oppvarmet akvarium. Vanligvis ser det kanskje ikke ut som om vannstanden synker mer enn en centimeter i akvariet. I for eksempel en 720 liter tilsvarer dette 12 liter. Tenk da på at det er kun i kammeret hvor pumpen står vannet får muligheten til å synke så lenge pumpen går. Vannstanden i pumpekammeret vil med andre ord synke forholdsvis kjapt, så her gjelder det å fylle på i blandt. En automatisk varsler på dette hadde vært fint ja. Er det lett å få tak i en slik?

Man kan helt klart koble en sump til flere kar. Dette er lettes å få til med akvarier som står i forskjellig høyde. Om vi tenker for eksempel på en "kollonne" med tre akvarier over hverandre. Kan vannet pumpes fra sumpen til det akvariet som står på toppen av reolen. Ved hjelp av overrenning kan man lede vannet ned i karet under.... Så til karet under der igjen.. og helt ned til sumpen igjen som alltid sår nederst.

Man trenger en pumpe med god løftehøyde for å få dette til, men det lar seg gjøre. Men husk på at fiskene må tåle samme vannverdier.
Husk også at om du er uhedig å få sykdom, har du det i alle karene...

Kom gjerne med kommentarer. Vil gjerne si at jeg har aldri laget et sumpfilter noen gang, så det er ikke sikkert jeg har peiling.... Men jeg har sett dem i bruk og tenkt mye på det, så jeg tror jeg kan litt om det likevel...
Skal du til med sump Are, og er redd for tørrkjøring. Ville jeg tatt flotøren fra et gammelt toalett (innløpsventilen), satt konstant vanntrykk på denne. Montert denne i sumpen, slik at vanstanden der holdt seg stabil. Aldri mer tørrkjøringsproblemer da.
Ikke dumt det der Viggo. Jeg får se på mulighetene for å koble meg til spring her i huset da... Har ikke eget hus enda jeg vet du... hehe.

Ideen er god. Vannivået vil på den måten alltid være det samme.

Har også laget en ny side på hjemmesiden min jeg kaller "Akvarieteknikk". På hjemmesiden min. Førte inn det jeg skrev tidligere om sumpfilter.
Jeg synes du strekker deg veldig langt(høyt) for å unngå å borre i hovedkarret. Dette resulterer da i litt kinkige mål på karret og et noe mindre tiltalende akvarium pga silikonlinja. Det finnes utmerkede avrenningsrør eller avrenningskamre for sump å kjøpe på dk. Å borre hull er ikke så vanskelig og det er også mulig å bestille akvarium som allerede er borret. Du passerer dessuten den kritiske høyden når det gjelder lysgjennomtrengning og vil trenge metallhalogen for å gi gode villkår for lave bunnplanter.
Borring av hull i glass regner jeg nesten med Viggo er blitt litt av en ekspert i
Det er verdt risikoen. Akvariet er en liten del av de samlede kostnadene. Siden Bjarne lover at du skal få god hjelp fra Viggo er det jo svært gjennomførbart også ;D
Har boret alle mine akvarier, bortsett fra de på kontoret. Bruker skott gjennomføring av plast, type 1", denne er 32mm og hullsagen er 33 mm.
Øverste bilde fra utsiden.
Nederste bilde inni akvariet. Her er det laget en boks av glass, slik at jeg kan dytte et blåfilter inni. Da vil det ikke tette seg, at vannet ikke renner over. T stykket på slangen har jeg, slik at jeg kan regulere vannstanden.
Neste gang jeg er i Haugesund vil jeg se systemene til Viggo
Håvard Støre Andresen
Jeg synes du strekker deg veldig langt(høyt) for å unngå å borre i hovedkarret. Dette resulterer da i litt kinkige mål på karret og et noe mindre tiltalende akvarium pga silikonlinja. Det finnes utmerkede avrenningsrør eller avrenningskamre for sump å kjøpe på dk. Å borre hull er ikke så vanskelig og det er også mulig å bestille akvarium som allerede er borret. Du passerer dessuten den kritiske høyden når det gjelder lysgjennomtrengning og vil trenge metallhalogen for å gi gode villkår for lave bunnplanter.


Hadde tenkt å la kantene på lyskassen sgå så langt ned at de skjuler disse silikonlinjene.

Selve akvariet blir faktisk mesteparten av utlegg til dette karet, da jeg har mesteparten av det utstyret jeg kommer til å bruke fra før.

De eneste plantene jeg kommer til å ha er flyteplanter. Om jeg da ikke bestemmer meg for Uaru. Da kan jeg ikke ha planter i det hele tatt. Skal ha "dunkel" og skyggeaktig belysning fra lyspærer eller små halogenspotter. Dette skal være en amazonas-biotop uten planter. men med eikeblader og brunlig vann...

Da tenkte jeg på den lille forhøyningen som en lettvint løsning på hullproblemet. Tror ikke jeg våger å bore hull i en 12mm tykk 720 liter uten kunnskap om det. Kanskje du kan hjelpe meg i så fall Viggo?

Selv om jeg hadde hatt planter tror jeg ikke det hadde hatt noen praktisk betydning. Selve vannstanden vil ikke bli mer enn et par sentimeter høyere. Det er ikke mer enn jeg kan kompensere med bunnlaget...
Det skal bli spennende å følge med
Endelig!
Da er karet i hus og bordet er påbegynt:

Mer info og flere bilder er lagt ut her:

720 liter

Bygging av bord
Se der ja

Flott prosjekt og gode illustrasjoner.
Du får si fra når det er flere oppdateringer.
Et spørsmål....
Flott bord detta!

Ser du vatrer opp bordet under oppbygging...er du sikker på at det fortsatt er i vater når karet er fyllt?
Jeg fikk problemer i og med at gulvet sank ned ca 6mm!! i forkant av akvariet; så jeg måtte legge under forbeina i etterkant....ikke lett med 375l vann i karet
Ser at du legger en sokkel under så du slipper kanskje problemet...

Dette bare så du ikke skal få deg en overraskelse slik som meg

mvh
Arnt Olav
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Erik Lindøe
Reklame for plussmedlemskap