En lang dags ferd mot natt og nye fisker...... (side 2)

Synd med fiskene dine

lisme
[QUOTE=Nils Vollstad] Så når det er noen ildsjeler som satser mye på å kunne levere fisk til oss detjalister for en meget rimlig penge, synes jeg at vi skal aplaudere. Det er klart at noen [I]er så frekke at de kan finne på å dra på ferie, til å med midt på sommeren.[/I] Det bør kanskje løftes frem, og kritiseres offentlig på nettet, eller?


Ironien din, Mr Vollstad føles en smule malplassert må jeg si - på grensen til sarkasme - eller mer?

Derfor føler jeg et behov for å svare på generelt grunnlag når det gjelder service overfor kunder, som dette faktisk omhandler. Som tidligere sagt, har jeg fått forklaring i ettertid fra butikken og den er mer enn godt nok.

Helt enig med deg lisme det ver ikke ferien men mangelen på info som var problemet
lisme
[QUOTE=Nils Vollstad][QUOTE=Høyer'n] ja det skjønte jeg, men var jo elendig hos butikken også... Han typen som hadde ansvaret ga jo faen og dro på ferie uten å si ifra. Har bare lyst til å vite hvilken butikk dette gjelder, så jeg unngår å bestille derfra

Så når det er noen ildsjeler som satser mye på å kunne levere fisk til oss detjalister for en meget rimlig penge, synes jeg at vi skal aplaudere. Det er klart at noen er så frekke at de kan finne på å dra på ferie, til å med midt på sommeren. Det bør kanskje løftes frem, og kritiseres offentlig på nettet, eller?


Ironien din, Mr Vollstad føles en smule malplassert må jeg si - på grensen til sarkasme - eller mer?



Mener fortsatt at vi IKKE skal diskutere personer her.......
Selger har ansvaret for å pakke fisken slik at den overlever transporten. 2 døgn er hurtig nok og burde ikke være noe problem ved forsvarlig pakking. Du skal selvsagt ha tilbake det du har betalt for fisk som ikke overlevde turen.

Posten har ingen som helst erstatningsansvar i denne saken. Dem leverte pakken senere enn garantert, men dem tar selvfølgelig ikke ansvar for at avsender ikke har sikret innholdet ved forsvarlig pakking. Om innholdet er fenalår, tresko, porselen eller levende fisk angår ikke Posten. Pakker er pakker.

Å pakke fisk for langtransport er en kunst. Det krever riktig materiell, nøyaktighet og renslighet. Kjemikalier i vannet som Ammolock eller tilsvarende øker sjansene for at det skal gå bra. Kassen med fisk må ALDRI åpnes før den er kommet frem.

Kjipt med fiskene, men vi lærer.... . Jeg sender noe fisk, reker og moser selv, og det går som oftest bra. Det har vært et par kjedelige unntak pga uforutsette ting som flystreik og generelle forsinkelser jeg ikke vet grunnen til.

Håper du får refundert det du har betalt. Dette er jo ikke din feil.






Posten har helt klart et ansvar her, siden de har en leveringsgaranti
http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjenesterA-AA/E/EkspressOverNatten/

Dette har jeg også fått bekreftet fra Posten. Det er derfor ingenting å diskutere

Hvis garantien gjelder levende tropisk fisk.

Hvis det er tilfelle at de vil erstatte pakken er det jo bare fint Da er jo problemet løst...
håper de slår dette stort opp. det går jo ikke an og behandle levende dyr på den måten, lurer på hvorfor foretningene får det tilsendt på hurtigste måte. jeg jobbet litt i en akvariebutikk, for mange år siden. Vi hadde aldri problemer med å få fisken fort oppover. Jeg vet ikke hvilken frakt måte han brukte da men vi hentet de på stasjonen i bodø. håper det går bra med fiskene som du har igjen, at de overlever.
Det er ikke sikkert at det å rope høyt er så lurt
Med å slå dette stort opp og få media til å se på saken har man vekket noen som ikke skulle vekkes. Resultatet blir at posten slår seg vrang og nekter og la oss sende fisk med ekspress over natten. Det vil si at nye oppslag egentlig ikke betyr noe lengre da forbudet har kommet.

Fra og med i dag er det ikke lengre mulig å sende levende fisker med ekpress oover natten. Dette skrivet ligger nå som en nyhetsbulletin for alle postkontorene landet over:

Informasjonsskriv fra postverkets informasjonsavdeling
Akvariefisk: Posten Logistikk har som policy at vi ikke transporterer levende dyr. Men som på mange andre områder har vi unntak, bl.a. gjelder det for bier, parasitter og enkelte innsekter. Slik sett bør vi derfor også kunne transportere små akvariefisker. Flyfrakt: SAS Cargo opplyser at transport av akvariefisk fra utlandet er kjent for de og en alminnelig transport de utfører. Denne lasten blir deklarert som spesialgods og det følger med spesielle transportdokumenter som overleveres kapteinen på flyet. Pakkene med slikt innhold gis også en ekstra varsom behandling. I noen tilfeller foretar importørene ompakking på flyplassen av pakker med fisker for videresending med fly innenlands, men også da som spesialgods. SAS Cargo opplyste at post som sendes med fly blir sortert over sorteringsmaskiner og blir gjenstand for røffere behandling enn spesialgods. Av den grunn anså de det vanskelig å sende slikt innhold i Posten, bl. a på grunn det faremomentet som vannlekkasje vil være ombord i fly. Det ville også være en risiko for at slike pakker ville bli stoppet i Avinors sikkerhetskontroll (gjennomlysing av all post). [B]På grunnlag av dette finner Posten ikke å kunne ta imot levende fisk i pakker som sendes med fly, dvs. Bedriftspakker ekspress over natt, hovedsaklig til/fra postnummer 4000-9999.[/B] Små mengder akvariefisk bør kunne sendes i Posten med overflateruter, dvs. som norgespakke, servicepakke eller bedriftspakke. på følgende vilkår for slik transport: - Det er avsenders ansvar å undersøke om slik transport er tillatt av offentlige myndigheter, Mattilsynet, Dyrevernloven, m.m bla. av hensyn til fiskenes helse og levevilkår. - Fiskene må være pakket i tette, lekkasjesikre beholdere av glass, plast (ikke plastposer) eller metall. Den enkelte beholder må være omgitt av støtdempende materiale som kan sikre innholdet mot slag og støt som oppstår under postbehandling, jf. at alle postpakker blir maskinelt sortert og at postcontainere blir maskinelt tippet. I tillegg må det også være tilstrekkelig væskeabsorberende materiale til å suge alt vannet som vil renne ut ved en eventuell lekkasje. - Posten kan ikke overta noe ansvar for fisk som er i pakker som lekker eller blir skadet. - Posten kan heller ikke ta noe ansvar for at fisk ikke tåler transporttiden, jf. at norgespakker til mest avsidesliggende områder kan bruke inntil 5 dager (7 dager dersom en helg er inkludert)


Saken er den at dette produktet fra posten ikke er ment for oss privatkunder for å sende fisker land og strand selv om det er bedrifter som er avsender.

På grunn av produktets egenskaper(hurtig) har dette vært en metode for i det hele tatt ha en mulighet for å få tilsendt fisk uten at det skal koste en formue. I praksis har nå Posten ingen produkter der man lovlig kan få tilsendt fisk med fly. Med bakkebasert frakt kan man sende fisk, men de kommer garantert ikke frem i live.

Negativ omtale i media har fått både Posten og SAS til å se på saken og dette har resultert i en endring av regelverket og dermed er det billigste alternativet borte. Man kan jo ta sjansen, men skjer det noe har man ingen garantier eller mulighet for erstatning.

Det som da gjenstår er å få fiskene sendt med firma som utelukkende lever av å sende pakker. Disse oppererer med helt andre priser enn det som Posten har på ekpress over natten.

Det neste blir at webbutikker ikke lengre ser seg i stand til å sende levende fisk og et glimmrende tilbud for mange forsvinner. Nei det er ikke alltid så lurt å rope høyt, man risikerer å få det som man roper etter.
Oi, så dette betyr at vi fra Tromsø nå i nærmeste fremtid ikke kan bestill e fisk fra f. eks aquazoo.no?

Ikke med ekspress over natten. Alternativet er SAS Cargo o.l, men her må nettbutikkene gå opp nye løyper for å få garanterte forsendelser.

Holder på med å sjekke opp hvordan denne floken kan løses på annet vis. Hvis flere slår seg sammen og bestiller kan frakten deles opp.

Meld deg inn i Tromsø Akvarieklubb. Dette blir garantert et tema på høstens første møte.
Geir Kristiansen
Ikke med ekspress over natten. Alternativet er SAS Cargo o.l, men her må nettbutikkene gå opp nye løyper for å få garanterte forsendelser. Holder på med å sjekke opp hvordan denne floken kan løses på annet vis. Hvis flere slår seg sammen og bestiller kan frakten deles opp. Meld deg inn i Tromsø Akvarieklubb. Dette blir garantert et tema på høstens første møte.


Ser ut som jeg må gjøre det .. Da kan det jo være mulig å gå sammen om bestillinger og således få delt om frakten, for den blir jo endel dyrere enn med Ekspress over natten.

Har vært i kontakt med han som driver aquamanias og han sjekket opp fraktpris med SAS Cargo og derfra (er vel litt utenfor Oslo?) og til Tromsø ville en 10 liter forsendelse komme på ca 1800,- (dobbelt av postens ekspress over natten). Vet ikke hvor mye ekstra det blir for ytterligere kilo.

Saken er den at de ikke kun er vekt som er det essensielle her. Dette skyldes at vekten på fiskeforsendelser ikke blir mye sett i forhold til volumet på kassen. Dermed trer det inn en regel om volumvekt. Denne beregnes med (LxBxH)/6000. Hvis dette vektbegrepet overstiger virkelig vekt så legges volumvekt til grunn.

En kasse på 50x50x50 blir da veid inn som 21 kg på grunn av volumvekt. Målene kan endres slik at disse passer bedre med isoporkassene som butikkene får fisk i bare at denne ikke må overstige 21 kg på volumvektbegrepet.

Hvis kassen blir levert inn til SAS Cargo og hentet fra SAS Cargo kommer denne på 1.367 fra Bergen levert til Tromsø. Problemet nå er å få webbutikkene å ta jobben med ny forsendelsemetodikk.

Kan også nevne at denne forsendelsen må varsles til SAS Cargo slik at de får reservert plass på flyet. Dette betyr økt administrasjon for butikken

Fordelen er at forsendelsen kan leveres inn på formiddagen og være garantert levert på kvelden. Fisken kan da pakkes tettere og vi får mer med hver forsendelse.

Ok, må si jeg har null peiling på sånt. Men man får jo en del fisk på 21 kg, så da er jo ikke 1367 (regner med det var pris?) alt for ille. Og fordelen er jo at det tar kortere tid. Så får man håpe at aquazoo for eks gidder å ta seg det ekstra bryet ...

Jeg begynner å bli bekymret for den discusen jeg skal skaffe meg. Men har vært i kontakt med han fra aquamanias.no og han ville sende på denne måten (SAS Cargo), så hvis jeg får ordnet med andre som kanskje skal bestille til Tromsø blir jeg nok til å bestille Stendker-discus derfra. Ulempen der er at han ikke har så voldsomt stort utvalg av annen fisk ...
Vi skal vel få dette til å fungere, skal selv snart bestille noe fisk går og venter på Grønn VF discus på + 14 cm. Når disse kommer blir det sendt en bestilling. Både jeg, Geir og Nils skal ha mere fisk etterhvert som listene fylles med spennende fisk igjen.
Ok, så da kan jeg kanskje bestille sammen med dere neste gang? Jeg er i hvertfall interessert i å bestille om halvannen-to måneder, hvis dere tror det blir noen bestilling til Tromsø i den tiden, og selvsagt såfremt aquazoo er villig til å sende en slik bestilling ...
Ir
Selvsagt såfremt aquazoo er villig til å sende en slik bestilling ...

Dette burde vel HaakonH kunne svare på
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap