Hetsing av ansatte på akvariebutikker

Hei

Det er endel her inne som ikke har så mye til overs for ansatte ved akvariebutikker. De anses tydeligvis for bare å tenke penger og prakker på nyfrelste akvarister både det ene og det andre uten å tenke på dyrevelferd. Og det kan godt hende er tilfellet også.

Jeg er en slik nyfrelst akvarist og jeg har kjøpt fisk hos Akvariemagasinet, TAM Alna og Oslo Zoo Senter her i Oslo. I tillegg kjøpte jeg fisk på en auksjon i Lillestrøm og jeg har kjøpt fisk og reker fra selgere her inne på Akvaforum flere ganger.

INGEN av disse aktørene har spurt meg et eneste spørsmål om hvordan karet er, hva vannverdiene er, hvilken annen fisk jeg har...ingenting.

Ikke kast stein i glasshus.
Inaktiv bruker
Godt poeng du kommer med der

Veldig få akvariebutikker bryr seg nok til og spøre om hva slags kar du har... det er synd og helt klart noe de burde gjøre noe med. De gir hvel blaffen av hensyn til salg osv osv... på en måte forstålig men på en måte ikke. Uanset...du nevner at ingen her inne spør helder.. det stemmer helt sikkert... selv om vi er veldig moralens rytter overnfor butikker bør vi jaggu passe våre egne saker også.

Har vi så mye mindre ansvar når vi selger privat en de har på en dyrebutikk? Har vi ikke alle det moralske ansvaret??

Dete kan nok bli en ganske så inntreang diskusjon får vi håppe

Marius
Inaktiv bruker
Hehe, godt poeng. :P Men du må huske at det er en liten forskjell på private aktører og de som jobber i dyrebutikk.

Når det kommer til hetsing av ansatte i dyrebutikk, tar jeg meg selv i å ta den ansattes forsvar ofte. Dette kan kanskje ha en sammenheng med at jeg har jobbet i dyrebutikk selv en periode. Spesielt når det kommer til fisk er det ofte vanskelig å få informasjon man prøver å gi til å gå inn hos kunden. :/ For ikke å snakke om all kjeften man potensielt kan få fra sjefen når kundene går gallsure ut av butikken og ska kontakte avisen fordi de ble nektet å kjøpe det de ville ha. Som ansatt i dyrebutikk havnet jeg titt og ofte mellom sjefen min sitt harde blikk og mine personlige synspunkt på hold av ulike dyr. Tro meg, det er ingen hyggelig plass å være.
Plussmedlem
Problemet slik jeg ser det ligger i at dyrebutikker som en del av en bedrift i et kapitalistisk system, i realiteten bare eksisterer for en grunn; profitt. Dette kommer til uttrykk i at de selger ting som folk strengt tatt ikke trenger og de spør ikke når folk ønsker dyr og fisker de ikke har forutsetning for å holde liv i og få til å trives.
Edsvorne akvarister legger mye tid, omsorg og kjærlighet i akvarieholdet og når de da møter det de kanskje oppfatter som iskaldt profittjag, vekker dette reaksjoner. De ansatte i slike forretninger er butikkens ansikt utad og den menneskelige representant for bedriften og slikledes blir de da også mottakerne for akvaristenes misnøye.
Private aktører har vel lettere for å trekke de slutningene om at har en kjøper først oppsøkt de, er det også en person som er seriøs med tanke på akvaristikken, og at denne allerede innehar de kunnskaper som trengs om det de kjøper.

Nå tror jeg også at det er i det øyeblikket de ansatte i en butikk kommer med anbefalninger som er hinsides all fornuft, at reaksjonene blir størst. Som f.eks. at et snegleproblem i en 60liter skal løses med en stim praktbotia.

Om det derimot er hets, blir vel mer et skjønnsspørsmål. Jeg opplever det ikke som en hets, men snarere en kritikk.
Det var rart, husker att jeg spurte deg om ganske mye om ditt akvarie, når du kjøpte reker av meg.Hilsen Erik
Gi dei ros
Nå er det vel slik att å drive dyrebutikk i Norge er for idealister?? Så å kreve att betjeningen til enhver tid er oppdatert på alle akvaforums ekperters krav blir vel drygt.
La oss heller ta av oss hatten og gi dei ros for att dei orker å prøve.
Når jeg har gitt fra meg kampfisker jeg ikke har plass til lenger spør jeg alltid om hvaslags kar mottaker har, siden mange synes det er greit å putte disse i bittesmå kar. Jeg spør ofte etter bilder av karet også.

Når jeg selger andre fisker til noen jeg har kommet i kontakt med på forumet spør jeg mange færre spørsmål, siden jeg da regner med at en person som er medlem av et akvarieforum har litt peiling.

Det samme gjelder ikke for folk som kjøper fisk fra dyrebutikken, de har sjelden lest om fisken og kjøper som regel det som ser penest ut.

Derfor er det litt forskjell.
Inaktiv bruker
Folk sier her inne at de trur folk har mer peiling siden de er på et akvarierforum... alle Hjelp hvor lenge er det til Guppyen føder.... hjelp hva gjør meg med nyfødte guppyer osv osv beviser hvel at det er en ganske feil tankegang?
Plussmedlem
Hiavata
Det var rart, husker att jeg spurte deg om ganske mye om ditt akvarie, når du kjøpte reker av meg.Hilsen Erik

Det var sikkert ikke meningen at du skulle lese denne tråden, Erik
Kunden skal faktisk undersøke om dyrene han/hun kjøper før de blir kjøpt, slik at man vet om man kan gi de det de trenger, men seff så skal vi i dyrebutikker komme med gode råd, men jeg nekter ikke folk og kjøpe det de vil(innen en viss grense da), gidder ikke stå på jobb og få kjeft for at jeg ikke vil selge en fisk til noen.

Men prøver og gi så gode råd jeg kan og har fått flere kunder til og revurdere fiske kjøpene de hadde tenkt til.

Var faktisk noen som ville kjøpe diskus til et 63 l karr, men da satt jeg tommelen ned og forklarte de litt om hva diskusen trengte, og slik prøver jeg og gjøre med alle jeg mener har feil fisk på ønskelisten.

Men en "vanlig"akvarist "dritter"i vannverdier, er knapt noen av de som måler vannet og det er litt synd, så prøver og åpne øya på de med litt info om vannkjemi og verdier, så kanskje det blir bedre.

Ja vi i dyrebutikker har et ansvar om riktig info, men meste parten av ansvaret ligger på kjøperen.
Det er stor forskjell fra butikk til butikk. Det som er det "verste" i mine øyne er at det skjelden informeres om hvor stor fisk blir. Når butikker selger Pleco som "månedens fisk" og har kvantumsrabatt opp til 20 stk blir det rett og slett latterlig. 20 stk av en fisk som blir 50 cm er det de ferreste som har plass til.

forskjellen mellom butikk og privat, er at i butikken så kommer du og ofte vil ha anbefalt fisk og akvarier, men hos privat så vet du som regel hva du er ute etter.

når jeg går inn i en dyrebutikk, og sier jeg vil ha en flink algespiser til min 110liter, og damen sier "jo da, jeg har perfekte tassen til deg", og jeg kommer hjem med 2 gibbier...

jo, jeg ser nå at jeg burde ha sjekket på forhånd, men da var jeg ny og jeg stoler på at dem kan like mye om dyrene dem selger i dyrebutikk, som jeg kan om bøkene jeg selger i bokbutikk!

Hiavata
Det var rart, husker att jeg spurte deg om ganske mye om ditt akvarie, når du kjøpte reker av meg.Hilsen Erik


Hei Hiavata

Detaljene om hva vi snakket om husker jeg ikke, men jeg nevnte helt sikkert at jeg hadde et Lido 120 liter. Du hadde jo relativt mange flere akvarier

Til informasjon, de 5 Sakura rekene jeg kjøpte av deg ble spist i løpet av natta av mine to perlegurami. Rimelig dyr mat spør du meg, og synd for rekene. Regner med at hadde du spurt etter hvilke andre fisker jeg hadde i karet hadde du nok anbefalt meg om ikke å kjøpe dvergreker da de vil komme til å bli spist. I ettertid, når jeg har spurt rundt dette i akvariebutikker sier alle at jeg ikke kan ha dvergreker i mitt.......
De jeg har solgt fisk til, har jeg spurt om akvariet, hvilke andre fisker de har og slikt... Kjøper spør, jeg spør, og alle er vi fornøyde.

Men det er nok dessverre blitt litt sånn at ansatte i butikkene ikke blir tatt mye på alvor. Mye fordi kanskje de og den nyfrelste med litersjuke ikke har satt seg inn i dette med fisk og akvarium, eller at kunden ikke oppgir nok informasjon til at det blir et bra resultat..
Det er ikke bare den ansatte sin feil..
Jeg personlig syntes det er en fin, fin linje mellom å bry seg og blande seg.

Som ny akvarist hadde jeg ingen kunnskaper om hverken forum eller fisk. På dyrebutikken fikk jeg faktisk råd om hva jeg kunne ha og ikke burde ha i karet, men sta som jeg var dro jeg bare til en ny butikk og kjøpte det jeg ville hvis jeg ikke fikk svaret jeg ønsket. Nå derimot skammer jeg meg over mine valg og prøver å gi fiskene det beste miljøet og største mulige plass jeg kan. Hvis ikke så velger jeg noe annet.

Når det kommer til dyrebutikker så kan jeg se en tendens til at noen favoriserer enkelte fisker. Dette er synd. En gibbiceps selger de omtrent til hvem som helst og uansett hvor stort kar personen har, men når det kommer til andre fiskeslag så er man litt mer forsiktig.
Vi som selgere på AF og andre forum bør kanskje bry oss litt mer om hvor fiskene våre havner også. Vi er kanskje litt slappe.

På auksjoner blir det litt annerledes. Det hadde tatt umåtelig lang tid hvis man skulle spørre de som byr om hva slags fisk de har. Syntes de fleste auksjonarius er flinke til å gi basic info om fisken.

Personlig mener jeg at selvfølgelig kjøper har et ansvar, men det har selger også.
Når det gjelder salg mellom privatpersoner her på AF, så kan man søren ikke sitte barnevakt for voksne mennesker!
Når jeg selger noe her etter å ha lagt ut annonse på Akvaforum, så går jeg med all rett ut i fra at kjøperne gjør hjemmeleksen sin når de melder sin interesse for det jeg selger. Jeg regner med at de SPØR hvis de ikke vet noe om det.

Jeg gidder ikke passe på voksne mennesker og sjekke at de vet hva de gjør. Makan...! Å klage over at private selgere ikke driver utspørring... det får være grenser til ansvarsfraskrivelse! "Det var ikke min feil for jeg visste ikke hva jeg gjorde"...?

Voksne folk som kjøper levende dyr, inkl fisk, reker og snegler, har ansvaret over sine egne valg, og kan ikke komme i ettertid og syte over det! De får da tenke såpass sjøl. Er man i tvil, så spør man selger. Jeg svarer gjerne når jeg har noe til salgs, og det tror jeg alle her gjør. De forteller om kjøper spør.

På auksjon får man spørre, eller la være og handle. I butikker får man notere navnene på fiskene, og gå hjem og google det eller spørre her. Som man så ofte har påpekt her i diskusjoner om kunnskapsnivået til butikkansatte, kan man ikke regne med at de vet noe særlig om fisk, fordi de skal selge alt til mange slags kjæledyr.
Da jeg var helt fersk som akvarist og hadde mitt aller første akvarium ville jeg kjøpe en fisk som spiste alger. Jeg sa til den ansatte i dyrebutikken at jeg hadde ett veldig lite akvarium (60 l) og at jeg trengte en fisk som passet til den str. Regnet med at de kunne sitt fag, men endte opp som eier av en gibbiceps... Tenker i ettertid at de kanskje håpet at jeg skulle komme tilbake for å kjøpe ett større akvarium når fisken ble for stor...?? Jeg kjøpte også flere og større akvarier etterhvert, men ikke i DEN butikken....
Ken Myrseth
Ja vi i dyrebutikker har et ansvar om riktig info, men meste parten av ansvaret ligger på kjøperen.


Er forsåvidt enig dette. Eg foretrekker sjølvsagt selgarar som har stor kunnskap om det dei selger. Men eg forstår at ein ikkje kan forvente at ansatte i ein dyrebutikk skal vite ALT. Kanskje nokon er ganske ferske, og dermed ikkje kan fult så mykje som alle meiner dei burde kunne. Eller så kan det kanskje vere som mona seier:
mona o
(...)Som man så ofte har påpekt her i diskusjoner om kunnskapsnivået til butikkansatte, kan man ikke regne med at de vet noe særlig om fisk, fordi de skal selge alt til mange slags kjæledyr.


Syns det er heilt ok at dei ansatte ikkje alltid veit ALT.

MEN, og eit ganske stort men, det er ikkje syns er OK er at ansatte svarer på spørsmål du kjem med når dei eigentleg ikkje er sikker på svaret. Som til dømes at det ikkje eksisterer snegler som ikkje spiser på plantene dine. Eller endå verre, dersom dei påstår at ein fisk ikkje blir så stor. Og så viser det seg at fisken faktisk blir gigantisk.

Dersom selgarar ikkje veit svare på spørsmålet ditt syns eg dei kan vere såpass ærlige og sei at dette veit dei faktisk ikkje.

Og bare får å få sagt det, sjølv om det finst mange misfornøgde kundar der ute og sikkert ein heil del elendige selgarar, så er det faktisk ein heil del meget dyktige akvaristar med mykje kunnskap som er ansatt i diverse dyreforetningar
*klapp på skuldra til Dykk*
Nesso
[QUOTE=Ken Myrseth]Ja vi i dyrebutikker har et ansvar om riktig info, men meste parten av ansvaret ligger på kjøperen.


Er forsåvidt enig dette. Eg foretrekker sjølvsagt selgarar som har stor kunnskap om det dei selger.

Det er veldig flott at vi faktisk har fått en ny lov dyrevelferdsloven og i denne er ansvaret klart definert i § 27 som omhandler omsetning av dyr, ivaretakelse av andres dyr mv. Her står det at den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd.

Samtidig må en da være klar over at i § 6. som stiller krav til kompetanse og hvem som kan ha ansvar for dyr skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører. I denne paragrafen er det også sagt at barn under 16 år kan ikke ha et selvstendig ansvar for dyr.

I denne paragrafen fremkommer det også at du skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.

Så slik jeg forstår denne loven skal da selger informerer kjøper slik at kjøper har den nødvendige kunnskapen som skal til for at kjøper skal kunne behandles fiskene godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger. Men det hviler også, selvfølgelig et ansvar før du kjøper nye fisker at du innhenter informasjon om dine nye fisker før du kjøper dem.

En kan også i denne sammenhengen merke seg at dette gjelder for fisk og tifotkreps (reker osv) men ikke snegler og andre laverestående dyr.
Og med den flotte sluttkommentaren til Nils kan vi vel konkludere med at alle som selger fisk og reker, privat eller i butikk, har et ansvar å sørge for at den som kjøper vet å ta vare på de.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap