Dyrebutikkene slår tilbake...
Som et aktivt forummedlem følte jeg meg svært truffet når jeg tuslet inn i en dyrebutikk i Tropehagen-kjeden. På akvariene var det hengt opp to plakater, med tekst som jeg oppfatter som svært støtende mot alle oss som benytter fora og kjøper/selger fisk og utstyr privat.
Teksten på plakatene var: "Du kjøper vel ikke akvarieutstyr ONLINE? Din zoofaghandler gir deg personlig VEILEDNING og OPPFØLGING" og "Du kjøper vel ikke akvariefisk på INTERNETT? Din zoofaghandler følger norsk lovverk for håndtering av LEVENDE DYR".
Legger også ved bilder av plakatene, beklager dårlig kvalitet.
Er det flere enn meg som reagerer på at en stor dyrebutikk-kjede går ut med slike budskap?
Teksten på plakatene var: "Du kjøper vel ikke akvarieutstyr ONLINE? Din zoofaghandler gir deg personlig VEILEDNING og OPPFØLGING" og "Du kjøper vel ikke akvariefisk på INTERNETT? Din zoofaghandler følger norsk lovverk for håndtering av LEVENDE DYR".
Legger også ved bilder av plakatene, beklager dårlig kvalitet.
Er det flere enn meg som reagerer på at en stor dyrebutikk-kjede går ut med slike budskap?
Postet 03.05.11 kl 16:29
Postet 03.05.11 kl 16:43
Postet 03.05.11 kl 16:52
Min erfaring med dyrebutikker er i hvertfall feil veiledning og ingen oppfølging, ikke synes jeg de håndterer de levende dyrene sine særlig bra heller.....og det at de nå oppfordrer folk til ikke å handle på nettet, (jeg forstår det sånn at de mener både nettbutikker og privatpersoner) det hører jo ingen steder hjemme.
Man får jo faktisk tak i en del ting på nettet som de i dyrebutikk ikke vet hva er engang.
Kjenner at jeg blir provosert av dette ja...
Man får jo faktisk tak i en del ting på nettet som de i dyrebutikk ikke vet hva er engang.
Kjenner at jeg blir provosert av dette ja...
Postet 03.05.11 kl 16:54
Postet 03.05.11 kl 16:56
Postet 03.05.11 kl 17:00
Det der virket temmelig desperat ... nesten som om de har innsett at opplysning via Internett gjør det vanskeligere for dem å melke folk for sin uvitenhet, og at de selv har så dårlig kompetanse å tilby at de er nødt til å kompensere ved å skryte skriftlig av hvor kompetente de er? :o
Men hvis det er svertekampanje-krig mot Internett de prøver å starte, så kan de ikke ha forstått så mye annet om Internett.
Sosialt selvmord kalles det der.
Men hvis det er svertekampanje-krig mot Internett de prøver å starte, så kan de ikke ha forstått så mye annet om Internett.
Sosialt selvmord kalles det der.
Postet 03.05.11 kl 17:47
Detta er det dumeste jeg har sett på lenge, personalet i dyrebutikken kan jo ingen ting om fisk, untatt en kar jeg kjenner som eier zoobua. Ellers har jeg ikke møtt en person som har peiling på fisk i det helle tatt..du kjøper vel ikke akvarie utstyr online vel ??? vi kan lite eller ingen ting om fisk!!!
Postet 03.05.11 kl 18:03
Nå skal det vel også sies at hvis alle hadde handlet kun på internett, så ville jo dyrebutikkene etterhvert dødd ut. De har sikkert en slik kampanje fordi de merker konkurransen fra nettet.
Personlig handler jeg det meste av utstyr og for via nettet, men syns fortsatt det er hyggelig å gå innom butikkene og se hva de har inne av fisk og planter. Det er også greit å handle frossenmat, og å få tak i medisin jeg plutselig var tom for da sykdommen brøt ut.
Argumentene med veiledning og oppfølging får butikkene svare for selv. Med en slik kampanje burde de jo øke kravet til kompetanse hos de ansatte ihvertfall..
Personlig handler jeg det meste av utstyr og for via nettet, men syns fortsatt det er hyggelig å gå innom butikkene og se hva de har inne av fisk og planter. Det er også greit å handle frossenmat, og å få tak i medisin jeg plutselig var tom for da sykdommen brøt ut.
Argumentene med veiledning og oppfølging får butikkene svare for selv. Med en slik kampanje burde de jo øke kravet til kompetanse hos de ansatte ihvertfall..
Postet 03.05.11 kl 18:45
Ekstra tåpelig blir det jo når Tropehagen driver nettbutikk.
For meg ser det ut som en kampanje fra NZB.
For meg ser det ut som en kampanje fra NZB.
Postet 03.05.11 kl 19:41
Endret: 03.05.11 kl 19:46
Postet 03.05.11 kl 19:50
Endret: 03.05.11 kl 19:51
Postet 03.05.11 kl 21:44
Postet 03.05.11 kl 23:28
Postet 03.05.11 kl 23:30
Endret: 03.05.11 kl 23:34
Dette er en "nobrainer", NZB ser at handelen online slår beina under sine medlemsbedrifter. Vi alle vet at dette er en realitet da prisene online gjør at vi handler via nett som aldri før. Noe må gjøres sett fra butikkenes side og dette er et ledd i forsøket på å stanse utviklingen.
Jeg har full forståelse for dette og ønsker ikke at min butikk skal dukke under.
Problemet med kjedene er at de styrer butikkene så hardt at vi som har et forhold til for eksempel fiskefor nekter å handle andre merker bare fordi kjeden har valgt å ikke selge det merket og da er veien til netthandel kort.
Vern om din dyrebutikk den er gull verdt.
Heldigvis har jeg hund også slik at min samvittighet blir litt bedre siden jeg handler det meste til karrene mine på nett.
Postet 04.05.11 kl 00:09
Når jeg var på TAM(er vel tropehagen det med?) butikken her på Lade i Trondheim for to uker siden, så spurte de meg om jeg hadde hørt om Akvaforum og anbefalte at jeg burde gå hit for å få svar på spørsmål og lignende før jeg kjøpte fisk fra dem..) Har også opplevd at de søker i fiskebasen her for å finne svar på spørsmål fra kundene )
Postet 04.05.11 kl 02:16
Postet 04.05.11 kl 11:35
Folk handler online fordi de sparer mye penger på det. Maller som koster flere hundre kroner i butikk kan kjøpes for kanskje 80,- av privatpersonen som avler dem. Selfølgelig kjøper vi heller friske sterke og billige individer fremfor de dyre, noen ganger stressede og innimellom avmagrede (parasitter?) individene enkelte dyrebutikkene har.
Akvarieentusiasmen blomstrer, og butikkene er redde for å miste kunder av at folk handler privat eller online. Mye penger kan gå tapt.
Personlig støtter jeg opp dyrebutikkene rundt meg. Jeg er generelt fornøyd med de to jeg handler fast hos, og vil ikke miste dem. Jeg føler jeg kjenner mange av de ansatte og innimellom klarer jeg å prute meg til en og annen helt ok rabatt også. De sjekker opp priser og muligheter for å ta inn dersom det er en spesiell malle eller ciklide jeg har lyst på som de normalt ikke har inne. Det er også dyrebutikker hvor de fleste ansatte har en interesse selv for fisk, og dermed besitter nok kunnskap til å veilede ihvertfall nykommere i hobbyen.
Men jeg handler innimellom online og privat også. Og med god samvittighet.
Jeg tror ikke disse kampanjene endrer noe som helst. Men jeg kan til en viss grad kan skjønne at dyrebutikkene har dem.
Disse kampanjene kommer ikke til å virke inn på de som er mest på hugget i hobbyen og som alt har funnet nettsider og privatpersoner de har handlet hos uten problemer i flere år.
De eneste som tar effekt av disse plakatene er de som ikke er så inne i ting som de fleste her på forumet er. De som har en igjengrodd 50 liter i stua med guppy i. De som ikke bryr seg om å få tak i mer og som uansett hadde handla kun i butikk. De som ikke har den helt store interessen.
Akvarieentusiasmen blomstrer, og butikkene er redde for å miste kunder av at folk handler privat eller online. Mye penger kan gå tapt.
Personlig støtter jeg opp dyrebutikkene rundt meg. Jeg er generelt fornøyd med de to jeg handler fast hos, og vil ikke miste dem. Jeg føler jeg kjenner mange av de ansatte og innimellom klarer jeg å prute meg til en og annen helt ok rabatt også. De sjekker opp priser og muligheter for å ta inn dersom det er en spesiell malle eller ciklide jeg har lyst på som de normalt ikke har inne. Det er også dyrebutikker hvor de fleste ansatte har en interesse selv for fisk, og dermed besitter nok kunnskap til å veilede ihvertfall nykommere i hobbyen.
Men jeg handler innimellom online og privat også. Og med god samvittighet.
Jeg tror ikke disse kampanjene endrer noe som helst. Men jeg kan til en viss grad kan skjønne at dyrebutikkene har dem.
Disse kampanjene kommer ikke til å virke inn på de som er mest på hugget i hobbyen og som alt har funnet nettsider og privatpersoner de har handlet hos uten problemer i flere år.
De eneste som tar effekt av disse plakatene er de som ikke er så inne i ting som de fleste her på forumet er. De som har en igjengrodd 50 liter i stua med guppy i. De som ikke bryr seg om å få tak i mer og som uansett hadde handla kun i butikk. De som ikke har den helt store interessen.
Postet 04.05.11 kl 12:05
CiklideDe som har en igjengrodd 50 liter i stua med guppy i.
Hahahaha HEEEEY! Der følte jeg meg truffet gitt, eneste er at det er 54 liter.. frikjent da kanskje?
Men nei, tror ikke butikken tjener noe på slike kampanjer. Å lempe skyldfølelse over på kunder er neppe rette veien å gå. Handler også mest i dyrebutikken, men hvis det er enkelte småting som tar hundre år å ta inn blir det nok nett.
Postet 04.05.11 kl 12:41
Postet 04.05.11 kl 12:47