Dyrebutikkene slår tilbake...

Som et aktivt forummedlem følte jeg meg svært truffet når jeg tuslet inn i en dyrebutikk i Tropehagen-kjeden. På akvariene var det hengt opp to plakater, med tekst som jeg oppfatter som svært støtende mot alle oss som benytter fora og kjøper/selger fisk og utstyr privat.

Teksten på plakatene var: "Du kjøper vel ikke akvarieutstyr ONLINE? Din zoofaghandler gir deg personlig VEILEDNING og OPPFØLGING" og "Du kjøper vel ikke akvariefisk på INTERNETT? Din zoofaghandler følger norsk lovverk for håndtering av LEVENDE DYR".

Legger også ved bilder av plakatene, beklager dårlig kvalitet.

Er det flere enn meg som reagerer på at en stor dyrebutikk-kjede går ut med slike budskap?
oi den var ny! Ikke sett dette før, og mine tanker går fort til hvordan butikken vet om deres discuser er uten gjellemark? Dette er et stort problem for nesten all import av dicus, og det er som kjent ikke lov å selge fisk med parasitter...
Det der synes jeg var litt smakløst av tropehagen zoo.....

Neste blir fra dem da...
Du kjøper vel ikke fisker fra andre dyrebutikker vel?
Min erfaring med dyrebutikker er i hvertfall feil veiledning og ingen oppfølging, ikke synes jeg de håndterer de levende dyrene sine særlig bra heller.....og det at de nå oppfordrer folk til ikke å handle på nettet, (jeg forstår det sånn at de mener både nettbutikker og privatpersoner) det hører jo ingen steder hjemme.
Man får jo faktisk tak i en del ting på nettet som de i dyrebutikk ikke vet hva er engang.
Kjenner at jeg blir provosert av dette ja...
Plussmedlem
Hahahaha!

Du kjøper vel ikke akvarieutstyr online vel? Da kan du spare tusenvis av kroner.

Du sjekker vel ikke ut informasjon fra spesialsider om akvaristikk på internett vel? Du får bedre hjelp fra lørdagshjelpen vår som kan en del om hamster.
Om ikke alt var 'dobbelt' så dyrt med dobbelt så 'feil' info så hadde man kansje kjøpt mere utstyr på butikken enn på nettet...

Det positive er jo at de som enda ikke vet at man kan handle sånt på nettet, de får vite det nå
Det der virket temmelig desperat ... nesten som om de har innsett at opplysning via Internett gjør det vanskeligere for dem å melke folk for sin uvitenhet, og at de selv har så dårlig kompetanse å tilby at de er nødt til å kompensere ved å skryte skriftlig av hvor kompetente de er? :o

Men hvis det er svertekampanje-krig mot Internett de prøver å starte, så kan de ikke ha forstått så mye annet om Internett.

Sosialt selvmord kalles det der.
Detta er det dumeste jeg har sett på lenge, personalet i dyrebutikken kan jo ingen ting om fisk, untatt en kar jeg kjenner som eier zoobua. Ellers har jeg ikke møtt en person som har peiling på fisk i det helle tatt..du kjøper vel ikke akvarie utstyr online vel ??? vi kan lite eller ingen ting om fisk!!!
Nå skal det vel også sies at hvis alle hadde handlet kun på internett, så ville jo dyrebutikkene etterhvert dødd ut. De har sikkert en slik kampanje fordi de merker konkurransen fra nettet.

Personlig handler jeg det meste av utstyr og for via nettet, men syns fortsatt det er hyggelig å gå innom butikkene og se hva de har inne av fisk og planter. Det er også greit å handle frossenmat, og å få tak i medisin jeg plutselig var tom for da sykdommen brøt ut.

Argumentene med veiledning og oppfølging får butikkene svare for selv. Med en slik kampanje burde de jo øke kravet til kompetanse hos de ansatte ihvertfall..
Plussmedlem
Ekstra tåpelig blir det jo når Tropehagen driver nettbutikk.

For meg ser det ut som en kampanje fra NZB.
Plussmedlem
Loomis
Ekstra tåpelig blir det jo når Tropehagen driver [URLBLOCK1]. For meg ser det ut som en kampanje fra [URLBLOCK2].


Tror jeg også. Man ser det står NZB på plakatene, så det er sikkert det.
Stine Sofie: Hva ble enden på visa? Konfronterte du butikkpersonalet?
Så teit. Hva er galt med å kjøpe dyreutstyr online? Hehe.. Det er nok bare et hint fra dyrebutikken om at de ønsker å få flere kunder selv ved at folk heller handler der enn på nett
Kenneth Bjørke
Neste blir fra dem da... Du kjøper vel ikke fisker fra andre dyrebutikker vel?

Hahahaha

Dette er en "nobrainer", NZB ser at handelen online slår beina under sine medlemsbedrifter. Vi alle vet at dette er en realitet da prisene online gjør at vi handler via nett som aldri før. Noe må gjøres sett fra butikkenes side og dette er et ledd i forsøket på å stanse utviklingen.

Jeg har full forståelse for dette og ønsker ikke at min butikk skal dukke under.

Problemet med kjedene er at de styrer butikkene så hardt at vi som har et forhold til for eksempel fiskefor nekter å handle andre merker bare fordi kjeden har valgt å ikke selge det merket og da er veien til netthandel kort.

Vern om din dyrebutikk den er gull verdt.

Heldigvis har jeg hund også slik at min samvittighet blir litt bedre siden jeg handler det meste til karrene mine på nett.
Når jeg var på TAM(er vel tropehagen det med?) butikken her på Lade i Trondheim for to uker siden, så spurte de meg om jeg hadde hørt om Akvaforum og anbefalte at jeg burde gå hit for å få svar på spørsmål og lignende før jeg kjøpte fisk fra dem..) Har også opplevd at de søker i fiskebasen her for å finne svar på spørsmål fra kundene )
Jeg har sett det samme hos Buddy.
Folk handler online fordi de sparer mye penger på det. Maller som koster flere hundre kroner i butikk kan kjøpes for kanskje 80,- av privatpersonen som avler dem. Selfølgelig kjøper vi heller friske sterke og billige individer fremfor de dyre, noen ganger stressede og innimellom avmagrede (parasitter?) individene enkelte dyrebutikkene har.

Akvarieentusiasmen blomstrer, og butikkene er redde for å miste kunder av at folk handler privat eller online. Mye penger kan gå tapt.

Personlig støtter jeg opp dyrebutikkene rundt meg. Jeg er generelt fornøyd med de to jeg handler fast hos, og vil ikke miste dem. Jeg føler jeg kjenner mange av de ansatte og innimellom klarer jeg å prute meg til en og annen helt ok rabatt også. De sjekker opp priser og muligheter for å ta inn dersom det er en spesiell malle eller ciklide jeg har lyst på som de normalt ikke har inne. Det er også dyrebutikker hvor de fleste ansatte har en interesse selv for fisk, og dermed besitter nok kunnskap til å veilede ihvertfall nykommere i hobbyen.
Men jeg handler innimellom online og privat også. Og med god samvittighet.

Jeg tror ikke disse kampanjene endrer noe som helst. Men jeg kan til en viss grad kan skjønne at dyrebutikkene har dem.
Disse kampanjene kommer ikke til å virke inn på de som er mest på hugget i hobbyen og som alt har funnet nettsider og privatpersoner de har handlet hos uten problemer i flere år.
De eneste som tar effekt av disse plakatene er de som ikke er så inne i ting som de fleste her på forumet er. De som har en igjengrodd 50 liter i stua med guppy i. De som ikke bryr seg om å få tak i mer og som uansett hadde handla kun i butikk. De som ikke har den helt store interessen.
Ciklide
De som har en igjengrodd 50 liter i stua med guppy i.


Hahahaha HEEEEY! Der følte jeg meg truffet gitt, eneste er at det er 54 liter.. frikjent da kanskje?

Men nei, tror ikke butikken tjener noe på slike kampanjer. Å lempe skyldfølelse over på kunder er neppe rette veien å gå. Handler også mest i dyrebutikken, men hvis det er enkelte småting som tar hundre år å ta inn blir det nok nett.
Huffda, jeg syns de skal finne på noe annet

Bruke pengene på å øke kunnskapen blant sine ansatte f.eks.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap