2 planter kjøpt uten navn

Har ett par frågor.

Er planten bilde 1 og 2 Echinodorus horemanii ??

Og er planten på bilde 3 Myriophyllum tuberculatum ?

Er nesten sikker selv. men Nå kjenner jeg ikke dette så godt at jeg kan si at det ikke er noen som ligner

Takker for svar

Planten på bilde 3 er nok snarere Rotala walichi, en meget vakker, men dessverre nokså krevende plante, noe som hovedsakelig skyldes at den trenger sterkt lys for å få den fine rødfargen. Når den trives, vokser den hurtig. Jeg har en del av den i et 325-liters kar med seks lysrør i hele akvariets lengde.

Stephan
Stephan Sandemose
Planten på bilde 3 er nok snarere Rotala walichi, en meget vakker, men dessverre nokså krevende plante, noe som hovedsakelig skyldes at den trenger sterkt lys for å få den fine rødfargen. Når den trives, vokser den hurtig. Jeg har en del av den i et 325-liters kar med seks lysrør i hele akvariets lengde. Stephan



Du har nok rett ser jeg.
For den jeg linket til har forgreininger men det har ikke denne her.

så det er herved sagt at det er Rotala wallichii

Er 0,45 WL for lite for denne ??
Den står ikke i skygge for annet enn Crinumen som da ikke skygger egentlig.

Takk takk for svar.
Litt vanskelig å svare entydig på dette. Det kommer ikke bare an på lysstyrke, men også fargetemperatur (Kelvin). Akvariets høyde er en annen parameter. Og vannets klarhet. Disse forholdene påvirker hvor mye lys som når ned til planten. Så er det næringsforhold og vannbytterutiner.

I det aktuelle akvariet hos meg er lysstyrken 0,67 watt/liter, og jeg bruker rør med 6500 Kelvin, altså dagslys. Dessuten CO2-tilførsel koblet til lyset. (Slik at den slås av
når lyset slokker.)

Jeg vil jo tro at du kan få fine Rotala wallichi med dine lysforhold, men det er noe jeg tror, ikke vet. Noe av det spennende ved denne hobbyen er at man må prøve seg frem.
Man kan rigge til noe man mener burde være helt optimalt, men plantene kan mene noe annet. Og så må man justere.

Selv har jeg på sikt hatt stor nytte av å skrive ned hvilke forandringer jeg gjør. Da har jeg et bedre utgangspunkt hvir noe går galt.

Stephan
Takker for svar

Det står i en helt standard Juwel Rio 240 og ja jeg tror temp på lyset er oppgitt til 6500k

Har Co2 men ikke koblet det til lyset.

Det hadde jo vært en tanke å koble jbl 403 til timer
Har phsensor og låst co2 tilførsell til kh i vannet.

Litt offtopic

ph varierer mellom 6,65 og 6,80 ( styrt av Co 2 )

4- 6 bobler i minuttet ca
Åpner ca 6 timer pr dag

Et godt råd tror jeg er å koble lys og CO2-tilførsel til samme timer. Plantene trenger CO2-tilførsel så lenge det er lyst. En timer gjør at man slipper å huske å slå av og på. CO2-tilførsel i mørke vil vanligvis være skadelig (påvirke pH-verdien i uheldig retning). Til mitt 325-liters kar bruker jeg 1-2 bobler pr sekund - altså 60-120 dråper i minuttet. Jeg har regulert en del opp og ned, men kommet til at dette er optimalt hos meg. Men det kommer naturlivis an på plantetettheten. En 6-kilos CO2-flaske holder i halvannet år her.

Automatisk pH-styring har jeg aldri hatt. Jeg foretar en manuell pH-måling i ny og ne (med ukers mellomrom) og verdiene er rimelig stabile. Som pH-buffer bruker jeg natron ved hvert vannbytte i tillegg til kalsium- og magnesiumsulfat for å øke hardheten litt. Der jeg holder til er springvannet ekstremt bøtt, noe mine planter har sagt fra at de ikke liker.

Stephan

Veldig usikker på om Echinodorusen er en horemanii. Nå er det tidlig å si, kun det røde bladet er undervannsform, men jeg mener bestemt å huske at bladene i overvannsform var lenger og smalere med kortere stilk. Bildene i basen er mine, årsaken til at det ikke er bilde av hele planten er størrelsen. Hvert blad har en stilk på 10-20 cm, selve bladet blir et 3 cm bredt og 40-50 cm langt bånd, modne blader blir mørkegrønne og blanke.

Heller kanskje mest til Echinodorus osiris, men det er veldig vanskelig å si med bare ett ikke helt utvokst undervannsblad. Bildene i basen er også av overvannsform, det er jo ikke til all verdens hjelp. Det finnes også mange kultivarer som blir røde i større eller mindre grad, hvis du venter og ser hvordan et modent unnervannsblad ser ut og hvor høy/bred planten blir er identifiseringen enklere. Moro da, en flott plante blir det helt sikkert uansett hva den heter!
Hei Linda

Den har jeg gått glipp av.
Jeg tror tiden får vise som du sier hva det blir seende ut som *S*


Det røde bladet ble ikke rødt før etter 2 dager og det er blad nr 2 som har skiftet farge. var grønt som bare det i butikken ( lite lys ??)

Legger ved ett bilde som viser hele planten.

Beklager om Hvitbalansen er feil.
men den viser fasongen i allefall
Stephan Sandemose
Et godt råd tror jeg er å koble lys og CO2-tilførsel til samme timer. Plantene trenger CO2-tilførsel så lenge det er lyst. En timer gjør at man slipper å huske å slå av og på. CO2-tilfør - - - - Der jeg holder til er springvannet ekstremt bøtt, noe mine planter har sagt fra at de ikke liker. Stephan


Jeg var overbevist om at ph ville synke ved så mye tilførsell av Co2.
Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe.

Men er det forsvarlig når man i tillegg skal ha fisk å tilføre så mye co2.
trodde da at å låse på kh ville medføre en riktig ( om noe er riktig da ) Co2 i forhold til hardhet/ph i vannet

Noen som har en Teskje ?? *S*
Som jeg skrev, må CO2-tilførselen reguleres etter plantemengden. Poenget er å tilføre så mye som plantene kan absorbere - men ikke mer! CO2 består av karbon (kull) og oksygen )surstoff). I nærvær av lys spalter plantene CO2 og tar til seg kullkomponenten, som er plantenes viktigste byggestein, mens de gir fra seg oksygenet.

For lite CO2 hemmer planteveksten, overdosering har flere skadelige bivirkninger. Hemmeligheten er å finne riktig balanse. Doseringen jeg nevnte, passer i mitt akvarium som er meget tett beplantet og hvor det er kraftig vekst. Andre akvarier kan trenger så lite som du nevner - eller enda mindre.

Stephan
Oki. da ramler det litt mere på plass igjen.

Jeg trodde at så lenge det var for lite Co2 i vannet så steg ph som da startet tilførsell ( sensor) som igjen stengte når verdiene var normale.

jo mere planter og vekst jo mere Co2 krevdes for å holde ph nede

liksom litt sånn at det ga seg selv utifra behovet.



Det jeg hater med meg selv, er at jeg må sette meg inn i alt for ikke å skuffe meg selv.

Egentlig bra men usj så slitsomt.


Føler meg som ei masekråke
Men er det ikke en god følelse når man merker at man skjønner sammenhengene?

Stephan
Jo det er det
Skikkelig sov i ro greie

Takk for mange gode ord og stor tolmodighet.

Ha en fortsatt god helg
Sikker på at den andre planten ikke er Mayaca fluviatilis? Mine ser ihvertfall veldig ut som den på bildet ditt...
Kelvin alene, bare en myte! JBL ph-kontroller gjør jobben
Det er ikke Kelvin som avgjør om du har rett lysrør, men fabrikatet. Planter kan "like" de forskjellige fabrikatene av rør forskjellig. Les linken under.
Les denne linken om lys.


Stephan Sandemose
Et godt råd tror jeg er å koble lys og CO2-tilførsel til samme timer. Plantene trenger CO2-tilførsel så lenge det er lyst. En timer gjør at man slipper å huske å slå av og på. CO2-tilførsel i mørke vil vanligvis være skadelig (påvirke pH-verdien i uheldig retning). Til mitt 325-liters kar bruker jeg 1-2 bobler pr sekund - altså 60-120 dråper i minuttet. Jeg har regulert en del opp og ned, men kommet til at dette er optimalt hos meg. Men det kommer naturlivis an på plantetettheten. En 6-kilos CO2-flaske holder i halvannet år her. Automatisk pH-styring har jeg aldri hatt. Jeg foretar en manuell pH-måling i ny og ne (med ukers mellomrom) og verdiene er rimelig stabile. Som pH-buffer bruker jeg natron ved hvert vannbytte i tillegg til kalsium- og magnesiumsulfat for å øke hardheten litt. Der jeg holder til er springvannet ekstremt bøtt, noe mine planter har sagt fra at de ikke liker. Stephan
Rolf H. skriver allerede at han har en JBL pH-kontroller. denner trenger da ikke brukes på timer. JBL komputeren tar seg av Co2 tilførsel på den beste tenkelige måte.
En timer på en pH-kontroller vil bare gjøre ugang.

Det blir bare forvirrende og beskrive "andre" metoder som kunne vært brukt, da de uansett ikke er aktuelle i dette tilfelle.

Hvis du bruker JBL pH-kontroller med pH-sensor som hele tiden måler pH og doserer Co2 etter forholdet mellom KH/pH i vannet blir det ikke feil. Denne vil "oppdage" at Co2-forbruket avtar eller stiger gjennom døgnet, og dosere deretter. Den vil også la være og dosere om natten da plantene selv frigir Co2 og holder pH nede i akvariet. Den vil igjen dosere Co2 på dagtid da plantene forbruker Co2 og pH stiger. Ettersom plantene vokser, eller du setter inn flere planter i akvariet så Co2 forbruket stiger, vil komputeren tilsette mer Co2 fordi pH vil stige i takt med Co2-forbruket. (eller minst like viktig, den vil dosere mindre Co2 etter en opprydning i forvokste planter som du fjerner ut av akvariet)
JBL sine pH-kontrollere er "idiotsikre" hvis pH-proben er kalibrert og brukeren kjører den i "auto pH/KH moodus." Komputeren er programert med tabellen som gir forholdet mellom KH/Co2/pH riktig/gunstig for plantevekst, og følger den slavisk for hele tiden å holde samme Co2 innhold i vannet gjennom dagen/døgnet.
JBL har etter min mening forenklet Co2 dosering betraktelig med denne funksjonen. Det eneste som er viktig er å måle KH med en god dråpetest (det følger vel med i JBL-komputer settet? Hvis ikke, løp og kjøp en god dråpetest. ) og justere kontrolleren, så gjør den resten av jobben. Husk å kalibrere proben regelmessig.

Uten denne "JBL" funksjonen, må man sette seg litt inn i tabeller etc. og justere manuelt etter pH for å treffe nogenlunde riktig. (Metoden som Stephan bruker) Det vil man i praksis aldri kunne gjøre, fordi Co2 forbruket endres gjennom dagen, så en "gjennomsnitt" av bobler vil ikke stemme med morgen og kveld. Du vil altså få mye større svigninger av pH gjennom dagen/døgnet hvis du kjører manuelt. Du vil teoretisk overdosere med Co2 på morgentimene, og plantene vil kunne få for lite Co2 på ettermiddagen da fotosyntese/veksten er på sitt beste.
Jeg vet at enkelte bruker magnetventil og tidsur, men JBL sin løsning er etter mitt skjønn mange ganger mer stabilt og bedre for plantene og annet liv i akvariet..
Takk Morten
Nå var det godt å våkne.

Det du sier nå bekrefter jo det jeg trodde.

Har målt kh til prikk 4,0 ( var ikke med i co2pakken) med tetra dråpetest.
målte med 10ml vann og 1/2 kh pr dråpe tilført.
Hysterese er satt til 0,05 og ser ut til å fungere helt utmerket med ph liggende innenfor
0,15 ph som maks mellom topp og bunn.

Sonden er kalibrert og har en kalkulert presisjon på 0,08
(hvor nøye kan man forvente?)


Rolf H
Takk Morten Nå var det godt å våkne. Det du sier nå bekrefter jo det jeg trodde. Har målt kh til prikk 4,0 ( var ikke med i co2pakken) med tetra dråpetest. målte med 10ml vann og 1/2 kh pr dråpe tilført. Hysterese er satt til 0,05 og ser ut til å fungere helt utmerket med ph liggende innenfor 0,15 ph som maks mellom topp og bunn. Sonden er kalibrert og har en kalkulert presisjon på 0,08 (hvor nøye kan man forvente?)


Hei,
Det er bra at du har målt KH nøyaktig.
0,15 mellom maks og min i pH er også bra.

Jeg vil tro at det betyr at den viser maks 0,08 pH feil, dvs at det ikke har noen betydning i praksis tenker jeg. Om akvariet ligger på for eksempel 6,65, 6,73 eller 6,81 når den viser 6,73, tror jeg neppe er av stor betydning. Jeg er usikker på om det går og kalibrere bedre. Kan tenkes at med en kostbar labkvalitet-probe at det blir mer nøyaktig, men til akvariebruk holder det vel bra.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap