Hardhet - jeg har "for bløtt vann"

Jeg har hatt et par runder med sopp og hvitprikk i det siste, så jeg leverte en vannprøve på dyrebutikken på lørdag. Alt var helt fint, bortsett fra hardhet som lå på 3-4 og det er alt for lavt når akvariet mitt i hovedsak består av guppy, mollyer og sverddragere. De eneste som trives bra i så bløtt vann er vel ciklidene mine... Jeg kjøpte 2 kalkstein og la oppi, er dette en bra måte å fikse problemet mitt på? Men det kan vel ikke bli for hardt heller, for da begynner vel ciklidene å mistrives, og de er jo mer kresne på vannkvalitet enn guppy... hm, hva hadde dere gjort? hvilken hardhet er passe for meg?
Kalkstein er en måte å gjøre dette på, selv om den på ingen måte er den beste.
Kalstein er oftest kaliumkarbonat, og da fyker også Ph opp. Hvor det hele stopper, er vanskelig å si på forhånd. Det er skrekkelig mange faktore som spiller inn i dette puslespillet. Skal spare deg fra en flere sider lang avhandling om vannkjemi

Jeg ville ikke brukt disse steinene, men heller litt gips ved hvert vannbytte. Gips er ren kalk det også, eller for å ta det kjemisk; CaS04+7H20. Vanlig alabastergips fra hobbybutikken er helt grei å bruke
Med gips kan du lettere følge med på hva verdien havner på, og dermed unngå trøbbel.
Men skaff deg Gh-test før du setter i gang, og prøv deg litt frem for å finne ut hvor mye du trenger for å få ønsket verdi.
Mener at det var 2 gram jeg brukte pr 10L, for å øke Gh med ca 10. Altså skal det ikke rare mengden til...

Når dette er sagt; jeg tviler sterkt på at sopp og hvitprikk stammer fra lav Gh i vannet ...
Hvor mye gips mener du at man skal bruke per liter for å heve verdiene ett nivå?
Trodde gips inneholdt andre kjemiske stoffer også... :-S ...og vil det ikke bare havne i filteret, for så å tette det?
Å, ja, sorry, jeg leste ikke nøye nok... Ser mengdeforholdet nå.... Men er gips rent nok?
Gibs er bra greier. Absolutt rent nok.

Jeg støper små blokker som jeg begraver i grusen. Økningen av hardhet henger da sammen med overflatearealet på blokkene. Gjennom litt gh-måling over tid får jeg en følelse av riktig mengde. Etter vannskift blir vannet litt mykere, men det er jo naturlig.
Håvard Støre Andresen
Gibs er bra greier. Absolutt rent nok. Jeg støper små blokker som jeg begraver i grusen. Økningen av hardhet henger da sammen med overflatearealet på blokkene. Gjennom litt gh-måling over tid får jeg en følelse av riktig mengde. Etter vannskift blir vannet litt mykere, men det er jo naturlig.

Så hvis man har veldig mykt vann, så kan man støpe seg fine små statuer, og plassere som dekor i vannet... Høres kult ut
Men det er flere typer gips... Her er det vel viktig at man ikke kjøper feil...?
Aggi
QUOTE] Så hvis man har veldig mykt vann, så kan man støpe seg fine små statuer, og plassere som dekor i vannet... Høres kult ut :) Men det er flere typer gips... Her er det vel viktig at man ikke kjøper feil...?

Les innlegget mitt igjen

Frank Angell
Vanlig alabastergips fra hobbybutikken er helt grei å bruke

Ja, jeg leste det... Men jeg var tilfeldigvis innom en hobbybutikk her om dagen (snart jul, vet du).... Da var det ingen av slagene som var merket alabaster... Men det kan jo hende at kjært barn har mange navn
Steingips fungerer også like bra, men er dobbelt så dyr.

Panduro fører begge typene, og man kan bestille fra nett om man vil
Hvorfor ikke bruke GHplus?
Det er jo det en enkel måte å gjøre det på, selv om det selvsagt faller litt dyrere enn gips. Alle dyrebutikke fører vel dette eller tilsvarende preparat. Jeg har solgt bl.a. Guppy og Sverddragere privat, og viste da alltid frem boksen med GH+, og tipset folk om at denne typen fisk ikke trives i det generelt svært bløte vannet i Norge. (NB! Det er ulike typer vann her også, men de fleste steder er vanner bløtt)

Det en jo det samme i boksen som i gips, men det er greit å ha en bruksanvisning å forholde seg til. Dessuten er det ekstremt enkelt i bruk; en rører ut ønsket mengde i litt vann, og tømmer det i akvariet; voila ferdig!
GHplus er et kjempebra produkt hvis man har få eller små akvarier.

Som du nevner blir det fort dyrt hvis man trenger mye.
hvordan øke gh uten å øke ph?
Jeg er et stort toskehode, og må ha enkelte ting inn med teskje
Greit nok at gips er tingen.... men når kh er på 6, ph er på 7,6 og gh er på 3-6... så har jeg vel et lite problem ? Jeg vil helst unngå at ph stiger noe særlig pga plantene.... hvordan øke gh uten å øke ph? Hvis jeg skal tilsette gips, må jeg også tilsette co2 for å stabilisere ph? Vil helst unngå å begynne å klure med co2.... Nå er jo dette karet nokså nystartet, så kanskje gh vil gå opp av seg selv, etterhvert som jeg får flere fisker, og vannet får løst opp noe av kalken som finnes naturlig i grusen? Jeg bruker engelsk elvegrus...

Ellers er jeg klar til å begynne å støpe.... Ser for meg en liten tempelruin, eller noe... Kanskje noen greske guder...
Det er ikke gH som øker pH, det er kH.
GH kan du øke så mye du vil uten at det påvirker pH.

KH derimot, henger sammen med ph. Den ene kan ikke endres uten å påvirke den andre, unntatt hvis man bruker Co2. Da presser gassen ph-verdien ned, men man kan ha høyere kH enn "normalt".
Engelsk elvegrus inneholder ofte meget lite kalsium, og vil derfor være nøytral ovenfor vannet ditt. Du kan derfor ikke lite på at denne skal tuppe Gh bak, slik at denne øker

Gh på 3-6 sier du; tipper at tester med sticks? Disse er helt ubrukelige, så unøyaktige de er. Få tak i en dråpetest, så finner du eksakt ut hva Gh er.

Forøvrig, om vi sier at stickset for en gangs skyld, har rett, og du har Gh på midt mellom 3 og 6, er dette passe for svært mange fisk. Ser ingen grunn til å endre verdier, om det ikke trenges Skjekk ut hva dine fisker foretrekker av hardhet på vannet
Platy, guppy og ancistrus er de fiskeslagene jeg har foreløpig. Har lest at guppy skal ha høy gh. Får sjekke hva som står i profilen til de andre
Takk for hjelpen
mona o
Det er ikke gH som øker pH, det er kH. GH kan du øke så mye du vil uten at det påvirker pH. KH derimot, henger sammen med ph. Den ene kan ikke endres uten å påvirke den andre, unntatt hvis man bruker Co2. Da presser gassen ph-verdien ned, men man kan ha høyere kH enn "normalt".


Nå ble jeg litt forvirret... man kan bruke kalk for å heve gh, men vil ikke kalk også heve ph? Er kjemikunnskapen min helt utdatert? Har også hørt om å tilsette brent gips. hvorfor det er bedre når den er brent, vet jeg ikke...
Trodde man brukte kalk for å heve kh og dermed også ph jeg?
For eksempel kalker man jo vassdrag hvor fisken er i ferd å dø ut pga sur nedbør som har gjort vannet altfor surt. Det er ikke gh de bekymrer seg for Det er ph, og den fikser de altså ved å kalke vassdragene.

Gh er andre hardhetsmineraler.

Guppy og Platy vil gjerne ha litt hardere vann enn du har ja..
Gikk inn på profilen din for å se hva du hadde i kara dine, så er det lettere å gi deg råd. Guppyer og platyer har som nevnt best av en god del høyere GH enn du har, Ancistrus også så jeg vil foreslå en GH på 10-12*dH.

Dette kan du oppnå ved hjelp av GH/TH+ fra NorAq. (Som tilsvarer det jeg før har kjøpt under navnet dH-salt, som ikke har noe med hverken akvariesalt eller koksalt(natrium) å gjøre.) Dette gir 75% hardhetsøkning fra kalsium-ioner, og 25% fra magnesium-ioner. Dette ligger meget nær opptil det man finner i naturen hvor vi finner levendefødende tannkarper, som både Guppy og Platy er, og også Sverddragere forøvrig. (Det finnes tilsvarende produkter med lignende navn, ulike kjeder tar jo inn varer fra ulike steder.) Dette produktet virker jo ikke inn på KH, karbonathardheten, og dermed heller ikke på pH.

NB! Husk å ta økningen gradvis, det gjelder alle forandringer i akvariet, men særlig pH, fordi den ganges opp med ti pr. trinn. En pH på 6 er ti ganger høyere enn pH 5, mens pH på 7 er 100 ganger høyere enn pH på 5

Derimot kan røtter og andre trematerialer som halve kokosnøtter senke pH kraftig, særlig når de er nye, fordi de lekker garvestoffer og dermed avgir syre. De kan dermed skape problemer i et hardvanns-akvarium.

Bløtlegging av røttene og koking av dem vil redusere dette problemet betraktelig. Nye røtter gjør også vannet brunlig.
Derimot er denne typen brunlig, lett surt vann ideelt til en del Sør-Amerikanske dvergcichlider, som f.eks. Apistogramma-artene. Det er også fint for mange andre Sør-Amerikanere.

Et helt annet tips: Plantene i et akvarium er ikke bare der som pynt, også de påvirker vannet i ulik grad, først og fremst med å ta opp avfallsstoffer fra fisken, men noen av dem påvirker vannet til sin egen fordel.... Cryptocoryner liker bløtt vann, Vallisneria liker hardt vann, begge disse vil prøve å dra vannet i retning av de verdiene de ønsker. Det er altså ikke alltid lett å få dem til å trives sammen.... Trikset er å ha ulike andre planter i karet sammen med dem, ikke la dem dominere.

Ellers driver jo plantene med fotosyntese, og noen jobber mer flittig enn andre, og vokser raskt. Disse er topp å ha i nyoppstartede akvarier for å ta unna nitrater som er sluttproduktet av nitrifikasjons-prosessen.
Dvs. etter at de to typene gode bakterier har gjort jobben sin med ammoniakk og nitritt, som er giftig for fisken.

Nitratene er nokså ufarlige for fisken i moderate mengder, men kan være giftig om det blir gjort for få og for små vannbytter, eller blir foret for mye, slik at de hoper seg opp i høye mengder. I fotosyntesen bruker plantene nitratene som næring, så mange planter vil gi en viss buffer-effekt i forhold til å få skader på fiskene pga. opphopning av næringsstoffer(her; nitrater) fra uspist for, og avføring.

Det bør være en variert plantevekst, ikke bare av estetiske grunner, men fordi de påvirker vannet litt ulikt, som nevnt ovenfor, og å ha svært få typer planter kan gi problemer etter hvert. Anbefaler deg å kjøpe en bunt stengelplanter du kan sette i grupper eller i bakgrunnen av akvariet til din datter. Dersom det skal være Guppy/Platyer her, kan du godt prøve Bacopa carolineana, (Evt. B. monnieri, som har mindre blader) som vokser utrolig fort hvis den får litt jerntilskudd, og hardt vann. Det står overalt at denne vokser relativt langsomt, men det er ikke min erfaring.
Det regulerer man egentlig med gjødslingen. Jeg puttet oppi litt TMG (Flytende næring spesielt utviklet av Tropica, som dyrker frem mange av plantene vi får kjøpt i Norge) av og til, men denne er forholdvis fattig på jern. Bruker derfor flytende jerntilskudd i tillegg.

Rett etter gjødsling vokste Bacopaene enormt fort, så det nesten ble plagsomt. Toppene kan knipes og settes rett ned i sanden og gi nye planter. Ved kjøp, klipp stenglene i passe lengder etter det akvariet de skal ned i. Ikke sett dem for tett, da blir de snaue nederst. 2-3 cm mellomrom blir bra.

En solitærplante bør det også være i ethvert akvarium, dvs. en plante som står alene som et blikkfang. Den kan gjerne være i en annen farge enn grønt. Men husk at planter med farvede blader stort sett trenger enormt mye lys, så lysrørene må byttes jevnlig. Les i plantedatabasen, og finn noen som liker/tåler hardt vann.

De vil også gjerne ha bunnlagsnæring, depotnæring, som en kan legge nedi ved oppstart av akvariet, og/eller putte nedi etablerte akvarier etter behov. Stikkes nedi ved røttene til de mer krevende plantene, og gjerne noen litt rundt omkring, da også andre av plantene kan like litt av dette.
Kalk, er ikke bare kalk Har en del ganger forsøkt å påpeke dette tidligere, men har da ikke nådd helt frem
Kalk, eller kalsium som det egentlig heter, har som kjent Ca som sin bokstav i det periodiske systemet. Ca er ett mineral, som binder seg lett opp mot andre kjemiske forbindelser.

Ren Ca, og en hel del av de forbindelsene denne finnes i, øker kun Gh. Gips er som dere ser, CaSo4+7H2o. Altså; denne øker kun Gh. I tillegg til Ca, øker Magnesium Gh

En annen "utgave" av Ca i akvariesammenheng, er CaCo3 (kalsiumkarbonat). Denne vil øke Kh, siden det er en karbonatforbindelse, på lik linje med natron.
Noe av CaCo3-et vil forøvrig spalte seg ned i mindre molekyler, og man kan da også få en vis økning i Gh.
CaCo3 øker altså Kh, og dermed Ph, og til en viss grad Gh.
Skjellrester, korallrester, faxekalk er eksempler på CaC03.

Det er forøvrig CaCo3 som omtales som "kalk" når vi snakker om kalking av forsurede vann og vassdrag.

Oppsummeringen viser at ren kalk, kalsium, Ca, Gh+ eller hva man måtte ønske å kalle dette, øker kun Gh.
Kalk bundet opp mot karbonater, CaCo3, vil øke rubbel og bit

Håper at dette var oppklarende
Ja, da forklarer det hvorfor jeg fikk et akseptabelt nivå på gh... Helt av seg selv, trodde jeg...
Jeg bruker nemlig havsalt, og det inneholder magnesium. Den første målingen var før jeg var ferdig med justering av saltnivået. (Tar det som regel gradvist). Nå ligger gh på 10, og det er akkurat der jeg vil ha det
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap