Endlers guppy og vanlig guppy, Hjeeeelp :o)

Har et spm. kan disse være i samme kar? Jeg har akkurat funnet ut at en av de to som har overlevd fra butikken, har disse genene og nå har jeg plutselig fått Endlers Guppyer også, de er jo skikkelig flotte å se på også da, så Zoo butikken har ikke sortert og hatt alle i samme akvariet.....

Mvh Jannicke
jeg har hatt det før uten problemer av noe slag, men kanskje noen av ekspertene har andre meninger om saken

jeg visste ikke engang at det var 2 forskjellige arter før jeg gav bort yngel til dyrebutikken og dama i kassa sa jeg hadde endlers også :P hun virka litt overrasket over at de gikk overens da men.. ikke vet jeg funka hos meg hvertfall!
Endlers guppy og vanlig guppy er to forskjellige arter - men nært beslektet.

Det betyr at de kan parre seg med hverandre, og avkommene blir blandinger.

Skjer dette er min personlige mening at man må kalle de for vanlig kulturguppy, og opplyse om at de er blandning.

Mange akvarister som holder endlers vil holde stammen ren, og det vil den ikke være lengre om det kommer en vanlig guppy, evt. en blanding av guppy/endlers i karet. Jeg vet hvert fall at jeg hadde blitt skikkelig irritert om jeg hadde kjøpt endlers som viser seg å være blanding... putter jeg den i karet mitt med endlers, ja da har jeg snart ingen "ordentlige endlers" lengre

Forøvrig har jeg sett mange butikker ha disse to artene sammen (dessverre!), og har selv gått på denne smellen en gang fordi jeg ikke visste det. Innmari surt og plutselig ikke kunne si at en har endlers lengre.
Tinelise
jeg har hatt det før uten problemer av noe slag, men kanskje noen av ekspertene har andre meninger om saken :) jeg visste ikke engang at det var 2 forskjellige arter før jeg gav bort yngel til dyrebutikken og dama i kassa sa jeg hadde endlers også :P hun virka litt overrasket over at de gikk overens da men.. ikke vet jeg :) funka hos meg hvertfall!


Jeg har heller ikke vist dette før nå, og de er også i samme akvarium, men de har holdt litt mere sammen, men ikke noe slåssing iallefall :o)
ElinH
Endlers guppy og vanlig guppy er to forskjellige arter - men nært beslektet. Det betyr at de kan parre seg med hverandre, og avkommene blir blandinger. Skjer dette er min personlige mening at man må kalle de for vanlig kulturguppy, og opplyse om at de er blandning. Mange akvarister som holder endlers vil holde stammen ren, og det vil den ikke være lengre om det kommer en vanlig guppy, evt. en blanding av guppy/endlers i karet. Jeg vet hvert fall at jeg hadde blitt skikkelig irritert om jeg hadde kjøpt endlers som viser seg å være blanding... putter jeg den i karet mitt med endlers, ja da har jeg snart ingen "ordentlige endlers" lengre :( Forøvrig har jeg sett mange butikker ha disse to artene sammen (dessverre!), og har selv gått på denne smellen en gang fordi jeg ikke visste det. Innmari surt og plutselig ikke kunne si at en har endlers lengre.


Ja, synes dette var veldig surt, iallefall siden jeg har fått over 200 yngler de siste 5 døgnene, hvordan er d å selge blandingsrase da? "KulturGuppy" var jo flott navn iallefall da :o)
Jeg vet ikke hvordan de er å selge, men det er jo guppy... "millionfisken". Kan nok ikke regne med å bli rik akkurat uansett hva slags guppy det er.
ElinH
Jeg vet ikke hvordan de er å selge, men det er jo guppy... "millionfisken". Kan nok ikke regne med å bli rik akkurat uansett hva slags guppy det er.


D er sant, dessuten så er d mange flotte farger på de også, synes d er artig å avle de opp, er nok mere derfor jeg gjør d, spennende å se hvem farge de får osv.
Hybrider
Jeg har selv gått på smellen om å blande guppytyper jeg har kjøpt i butikk. Jeg er enig med mange i at krysninger mellom "vanlig" guppy og endlers guppy gir svær fascinerende avkom med spesielt pene mønstre, finneform, kroppsfarge osv.

Det som derimot ikke er like kult, er det at biologisk mangfold er like viktig i akvaristikken som i naturen. Dette er spesielt viktig når det gjelder arter eller varianter som ikke lenger finnes, eller som er sjeldne i naturen (som endlers guppy).

Selv om det frister aldri så mye å selge de utrolig vakre guppyhybridene jeg har i karet mitt, har jeg bestemt meg for å skille kjønnene fra hverandre i to separate kar, og heller holde dem hos meg til de blir gamle og dør (jeg er heller ikke for å avlive "genetisk ukorrekte" individer, men de burde holdes ute av avl).

Jeg håper dette oppmuntrer andre akvarister til å ikke krysse guppytypene vilt med hverandre og så eventuelt selge de videre til dyrebutikk el.l. (der de ansatte ofte ikke er oppmerksomme på at det er blandinger). Det er svært irriterende for kunder som ender opp med "feil" fisk, samtidig som vi burde skille de to guppytypene, og den genetiske variasjonen deres, så godt vi kan.

Så behold fantasiblandingene hjemme, og bare selg "ordentlige" fisk videre

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap