Doriangray's første akvarium

Vel, det er ikke bare mitt, det begynte som fruens interesse, egentelig. Så nå er det vår felles greie.

Skriver mer og kommer med fler bilder etterhvert.

Obs: Er helt nybegynnere begge 2. Dette akvariet har vel vært oppe i ca 1 mnd.
Hvordan redigerer jeg førsteposten min?

Her følger innhold i akvariet i form av fisk.

1 Kampfisk
3 Gullgurami
5 Dalmantinermollyer
4 Praktbotiaer
6 Øksefisk
18 Neontetra
+ En bråte guppyer
1 Ancistrus
+ en ukjent art malle
3 Platier
+ Diverse Guppy yngel
Redigering må foretas relativt umiddelbart, når "endre innlegg"-knappen blir borte er den borte. En av grunnene til at jeg tro til og betalte litt for all informasjonen her er at som plussmedlem kan man gå tilbake og ordne på gamle innlegg så mye man vil. Nesten...

Velkommen, forresten! Som lettere øvet grønnskolling har jeg blitt raket ut av glørne mer enn en gang av erfarne akvarister som er greie og deler erfaring :o)
Takk for det.

Har en del "situasjoner" gående oppe i karet for øyeblikket, og innser at vi har gjort stort sett alle nybegynnerfeilene det går ann å gjøre.

I dag ble kampfisken vår spist. Aner ikke hvem som gjorde det.
Ja, det er hobby med bratt læringskurve, men det blir helt sikkert moro til slutt! Fisk dør, hopper ut av karet, får skumle sykdommer, men så titter det frem en modig liten skapning som har overlevd tross alt, og så er det gøy igjen. Synd butikkene ikke alltid er flinke til å hjelpe nybegynnere med sammensetning av fisk. Botia er utrolig artige, og det er supert at dere i alle fall ikke ble sendt hjem med bare en, men særlig praktbotiaen blir jo alt for stor for et vanlig stueakvarium. Selv har vi Botia histronica, mange levendefødere som får barn i ett sett, og veldig lite yngel. Det er greit, hvis ikke hadde vi kunnet gå tørrskodd over akvariet nå. Men tror kanskje dere bør følge med på antall Neon hvis B-gjengen har fått smaken på levende mat...

"Vår" butikk har lovet å ta Botiaen i retur når den blir for stor, jeg ville forhørt meg om mulighet for å heve kjøpet :o)
Hva, med B-gjengen, mener du da botiagjengen? Er det de som er syndebukkene? De er jo kjempesmå enda, kun 5-6 cm. Men er klar over at de blir store, og det fikk vi selvsagt ikke beskjed om.
Jeg er som sagt nokså fersk selv, så jeg svarer kun ut fra egen erfaring. Våre Botia er også ungfisk, og arten blir ikke så voldsomt store, men at de er mordere er jeg helt sikker på, har sett dem spise pansermalle. Derfor utpekte jeg dem som synderne med en gang, men jeg har tatt feil mange ganger før :o)
Åja, men du har hvertfall mer erfaring enn meg, men leser så og si om dette hver dag, og blir bedre og bedre! Hyggelig at du titter innom her og tar deg tid til å svare oss i alle fall.

Nå har jeg aldri sett botiane være slemme mot noen andre fisk, de har bare svømt rundt i sin egen lille stim, og aldri plukket på noen. Men den antatte mollyen har jeg flere ganger sett har nappet i halen til guppiene. Det med kamfisken var skikkelig bissart. Rundt klokka 4 i dag var mye av sløret revet vekk, og ca klokka 7 var hele fisken borte. Jeg trodde at kampfisk var ganske robuste, og av navnet - klarte en slosskamp. Men men.

Vi har slitt med nitritt-verdiene i vannet, så nå driver vi med vannbytter hver eneste dag. Ca 30%. Vi har også tatt et 30l kar som dedikert guppy kar. Der kan de få yngle og kose seg PS: Er det vitalt med oksygentilførsel via slange på pumpa eller er det OK så lenge det er god bevegelse i vannoverflaten?
Vi hadde en trollete Mollyfrue her også, som jaget rundt og nappet finner, så det kan godt være. Hun fikk ikke tak i noen, og vi ryddet litt i besetningen fordi det ble så utrivelig. Kampfisk er vel ikke verdens aller raskeste svømmer...

Når det gjelder luftbrus: Jeg er plantefreak, både fordi det er så himla gøy og fordi jeg er hellig overbevist om at mange og sunne planter gjør livet lettere mhht vannverdier. Så fra meg blir svaret lett bevegelse i overflata, har monsterfilter satt på halv fart så det rører seg nok til ikke å få hinne. Tilførsel av O2 blåser jo bare bort CO2-en plantene trenger, og vi har i alle fall aldri opplevd at fisken har hengt i overflata og gispet, men gjør de det er luftbruset bra sikkert. Vannskift er løsning på mye ondt, bare husk at det er lite plantenæring i springvann, det glemte vi :o)

Nå tilfører vi plantenæring ved hvert vannsskift og i kuler i substratet til planter med kraftige røtter med mellomrom, og Happy-Life Carbo hver dag. Carboen er fordi CO2-anlegg koster det hvite ut av øyet hvis man ikke synes sats i skapet er en fiks løsning, og fordi det er effektivt hvis man aldri under noen omstendighet overdoserer. Og plantene vokser. Og verdiene har sluttet å gjøre krøll på seg. Og lettet er vi :o)
Takk for mye god input!

Hva er egentelig en personlig akvarietråd? Er det en tråd som en akva-blog eller er det hva vi vil den skal være? Kan jeg feks bruke tråden til å stille spørsmål slik jeg har gjort til nå, eller bør det taes i de respektive kategoriene? (Innser ironien i at jeg stiller en masse spørsmål nå :P)
En personlig akvarietråd er ment å fungere som en akvarieblogg, der du kan skrive om det som skjer i og med akvariene dine

Det er ingenting i veien for å stille spørsmål i en personlig akvarietråd, men sjansen for svar er større om du legger spørsmålene i sine respektive underforum. Det er ikke alle som leser personlige tråder, og derfor kan folk overse spørsmålene dine
Ok, kjekt å vite.

I dag har enda en fisk tatt kvelden, denne var en av de nye "mollyene". Den var helt hvit, med et helt enormt gap til molly å være. (Jeg er fortsatt ikke overbevist om at dette i det heletatt er en molly, i allefall ikke en vanlig en.)

Har planer om å returnere alle disse "mollyene" til tam når det
åpner igjen. Hurra for 8 dagers garanti.
Nå er det forresten vannlemping for alle pengene, hver eneste dag. Det blir bytting av ca 20-30 % hver dag i noen uker nå for å holde nitritten i sjakk. Målingen før vannbyttet i dag (da hadde det gått 2 dager uten bytte) var på 0.2 mg/l noe som er en stor forbedring. Men jeg tenker at det kan være at det ikke har begynt å produsere nitritt enda fordi pumpa vår er helt ny, dvs ingen bakterieflora.

Forresten, vil bakteriene i pumpa dø dersom pumpa står uten strøm? eller er det OK så lenge den står i akvarievann? Hadde nettopp strømbrødd på ene pumpa her i ca 4 timer. Håper bakteriene klarte seg
Har du flaks, har det gått bra med bakteriene, men fire timer er mye uten sirkulasjon, bakteriene er som alt levende avhengig av oksygen. Har man ikke strøm er det ikke stort annet å gjøre enn å håpe, teste og skifte vann.

Er forøvrig enig med ElinH i at spørsmål man må ha svar på bør stilles i riktig forum. Det var nicket ditt som fikk meg inn på tråden, Francis Bacon opptok meg en stund, og han har nok helt sikkert lest Wilde :o)
Nå har det blitt kjøpt inn et skikkelig kit for å teste nitritt. TAM Fredrikstad var så greie å ta tilbake Pleko'n som de solgte meg tidligere. De hadde også 20-kroners marked i dag for å feire sin 2 års dag, så da ble det kjøpt en del fòr og en ny og større håv.

I dag byttet vi bundsubtrat til finkornet hvit sand. Til søndag skal vi dra å hente 4 små ancistrus sp og noen bolivianske ciklider. Vi er veldig usikre på antall bol.cik vi skal ta, da vi ønsker å få drettet disse men vi ønsker ikke å ha mange kranglefanter. Vi snuser også på å begynne med pansermaller, coryer. Men samtidig føler vi at det er så mye fisk i karet nå at det kan bli for mye av det gode.

Jeg kjøpte også silikon for bruk i akvarier i dag, så ut av det og en del fin stein har jeg konstruert 2 flotte huler som ancistrus og kanskje også ciklidene kan ha glede av
Hei og gratulerer med akvarium! Mye moro og litt frustrasjon, iallfall i starten Da er det greit å ha et forum å stille spørsmålene sine på, det synes iallfall jeg!

Når du nå skal kjøpe bolivianske sommerfuglciklider (som er kjempefine!) og i tillegg vurderer cory'er, har du lest noe om hvordan cory'er og ciklider går sammen? Noen opplever det som uproblematisk, andre har opplevd at det går heller dårlig. Jeg har derfor valgt å ikke ta noen sjanse, og har valgt bort sommerfuglciklidene.

Jeg synes forresten at du har et relativt høyt antall fisk i karet ditt allerede, og ville kanskje ikke kjøpt mer fisk til det. Og jeg ville garantert ikke kjøpt mer fisk før du har kontroll på vannverdiene. Er det nitritt i vannet, betyr det at filteret ikke håndterer mengden avfall som fiskene produserer, og da er det viktig å få kontroll på det før du setter flere fisk i vannet. Jeg vet ikke hvilken pumpe du har, men det er viktig å vurdere om den kan håndtere en så stor fiskemengde som du har i akvariet ditt. Kun ment som et velment råd
Hei du!

Har ikke sett noe særlig om disse 2 artene til sammens, nei. Er det noe vi bør være obs på her? Blir coryene simplethen mat for disse, da tør jeg ikke tenke på neontetraen!

Vi har gjort litt områkkeringer siden jeg laget denne posten, alle guppyene er nå i egen innhegning og vi har fått levert tilbake pleco malla. I tilegg har 2 mollyer vandret hen på egenhånd (sikkert pga nitrittsjokk :p) Og forresten, kampfisken dukket opp igjen her da vi omøblerte karet. Den hadde gjemt seg under en stein med en plante i, og begynt og råtne der. Skikkelig grose, hev hele planta.

Vi driver daglig med vannbytte for å holde nitritten i sjakk, og samtidig da får jo pumpa en liten tid til å bygge seg opp.

Forresten, vi var på IKEA i dag og der fant vi 3 undervannsplanter. Etter å ha lest på forumet at de er safe for akvarium, så kjøpte vi 3 stykk. 25 kroner stykket er ikke akuratt noe å klage på. Aner ikke hvilke planter det ble, men de var i allefall fine. Håper bare de ikke er giftige eller noe, da vanker det erstatningskrav på IKEA!
DorianGray
Har ikke sett noe særlig om disse 2 artene til sammens, nei. Er det noe vi bør være obs på her? Blir coryene simplethen mat for disse, da tør jeg ikke tenke på neontetraen!


Det er ikke slik at coryene blir mat, for ciklidene er ikke så veldig mye større enn coryene.
Det er bare det at når ciklidene får egg så kan de jage coryene og skade de.(mest øynene siden det er det svake punktet)

Jeg har selv sommerfuglciklider(vanlige) i lag med corydoras og coryene har ikke fått noen skader når ciklidene har lagt egg.
det kan også hende at mine ciklider er ekstra snille da
Obs. coryene kan være fæle til å spise eggene i løpet av natta.
Det handler rett og slett om at Coryer er absolutt helt totalt blottet for forståelse av territorium, de vimser rundt i svima og stuller med sitt uavhengig av hva påpasselige foreldre måtte mene om saken, og tar overhode ikke det minste hint. Så da er det kanskje best å ikke utsette dem for påpasselige foreldre. Og så blir valget: Vimsete svimer som tusler med sitt og følger deg med blikket, eller yndige foreldre som forsvarer sitt avkom til det siste. Er midt i det valget selv, og aner ikke hva jeg detter ned på...
Ok... Det blir i allefall Bolivianske Sommerfugler i dag! Skal dra og hente dem etterpå. Nitritten har sett bra ut de siste dagene, men vi fortsetter med vannbyttene. Vi skal også hente 4 stk yngel av L144 i dag, og litt Javamose

Her kan dere se resultatet av all limingen min forleden dag. Bygget en "dobbel malle garasje" og en liten skillevegg i stein. Limet må fremdeles herde enda en uke før den er akvariesafe, men jeg gleder meg veldig til å se om malene liker det jeg har bygd

Det siste bildet er av Sjefen i huset, som alltid er med når vi ordner med akvariet. Man må jo passe på at alt skjer forskriftsmessig!
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap