Double vision

Her blir det litt om mine juwel vision fremover.
Startet opp ett 180l i påsken 2010 og har kjøpt et brukt 260l nå (juni) og er i gang med å få fart på det.

Jeg hadde i utgangspunktet 2 oscar, 4 praktbotia, 1 pleco, 2 paletter og 1 blåacara, men jeg fikk med en del fisker med det brukte akvariet så nå er det for tiden ganske så fult 180'n!
Fikk med 3 store praktbotia, 1 gibbiceps, 1 stor ancistrus og 2 kuhlii-ål.
Prøver å være flink med vannbytter og følger nøye med så håper alt går bra til jeg får startet 260'n.
Kommer til å kickstarte det med en del vann ifra 180litern og guffe ifra filteret så regner med å ha fisk oppi deri løpet av 2-3 uker.
Venter bare på å få bakgrunnen jeg har bestilt nå for å få kjørt det igang.

Litt teknisk om karene...

180 literen:

Varme: orginal kolbe.
Lys: orginal T5 2x35w med 1stk reflektor.
Pumpe: Eheim 2036 ecco pro.
Bakgrunn: BtN slimline hvit stein.
Bunn: Rådasand 0,8-1,2mm

Her er det meningen at det skal gå 4 praktbotia, 2 paletter, 1 stor ansistrus også blir det innkjøpt 2 scalarer ganske fortetter oppstart av 260literen.


260 literen:

Varme: orginal kolbe.
Lys: orginal T5 2x54W.
Pumpe: Eheim 2028 pro II.
Bakgrunn: BtN slimline hvit stein.
Bunn: Rådasand 2-3mm

Her er det meninget at det skal gå 2 oscar 1 blåacara 2 pleco 3 praktbotia også blir det innkjøpt 1 bikir fort etter oppstart.


Bilder kommer etter innredning av 260l er igang.

Jeg er ikke den meste erfarene akvaristen så jeg tar veldig gjerne imot tips og triks jeg kan og burde gjøre...
Kjørte i gang 2028'n i dag, gikk fint så lenge den stod på, men lakk som en sil når jeg trakk ut kontakta=/
Er pakningen rundt pumpetoppen som har blitt for sprø av å stå lenge uten vann tenker jeg så må reise å få kjøpt meg en sånn i morra.

Ellers venter jeg forstatt på bakgrunnen ifra aquamanias...
Hvis ikke butikken du går til har den reservedelen inne for øyeblikket, så kan du gi dem Eheims delenummer på det. Da er det lettere å bestille antageligvis.

Her finner du en oversikt over alle reservedeler med nummer det er mulig å få tak i til Eheim 2028. Jeg handler ofte i den tyske nettbutikken der, men det lønner seg selvsagt å samle opp litt så det blir en del på bestillingen. En eller to småvarer er ikke lønnsomt å handle på nett pga portokostnader osv.
Takk for tipset, men jeg forhoørte meg i går kveld med zoomarkedet som ligger 20min unna her, de hadde på lager, så får reise dit etter frokost=)
Fant også ut i går at den nermeste butikken her kunne skaffe slimline til nesten halveprisen av det jeg har bestilt de til ifra aquamanias og da hadde jeg også hatt det nå=/ Ergelig å finne ut slikt i etterkant!
Er i et lite dilemma her nå og trenger tips..

Har kjørt i gang filteret i 260literen med masse guffe ifra det andre filteret og har hatt oppi masse vann ifra 180litern, det har gått i 3dager nå.

Det som er er at det er alt for mye og for stor fisk i 180 literen og lurer på om det kanske hadde vært det beste å fått en del av dem over i 260'n ganske med en gang. Oscar er jo en robust fisk og får sikkert i gang bakteriefloraen fort i det nye karret... hadde hjulpet mye å fått over dem.

Hva burde jeg gjøre?
her er foresten noen bilder av det nye karet, uten bakvegg enda da men men...
Jeg skriver hva jeg gjør når jeg kikstarter om det er riktig vet jeg ikke, men jeg har gjort det på denne måten bestandig og det har alltid gått bra.

1) Fyller karet med sand og rent vann.
2) når tempen på vannet er over 20c ,setter inn planter, røtter, huler osv. så tar jeg filter guffe fra det andre filtret og starter filteret og putter noen fisker oppi med en gang.
Fiskene gir avfall så bakteriekulturen har noe å jobbe med.
3)Setter inn flere fisker etter 1mnd hvis alle vannverdiene er brae.
Da spørs det om det ikke havner noen fisker oppi der i kveld=)
Fint å høre andres metoder også, takk takk.

Er sånn jeg har tenkt også egentlig, det blir jo ingen bakterieflora hvis bakteriene ikke har noe å drive med..
I dag handlet jeg meg et brukt akvarium kun på grunn av fiskene som var i det=)
Så da kunne jeg ikke vente lenger med å ha i mer fisk i 260literern...
Så nå går det:
2stk oscar
4stk red cheek
2stk gibbiceps
2stk praktbota (skal nok ha oppi 3 til i morra ifra 180literen)

Og da er karet helt som jeg vil bortsett ifra bakgrunnen som jeg ikke har sett noe til enda!

Alle ser ut til å trives veldig bra, og jeg tror kickstartinga funka fint.
Skal prøve å få tatt noen bilder i morra etter at resten av praktbotiane er oppi.
Har lagt ut noen mobilbilder av 260literen her nå:

[IMG]http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=16754[/IMG]

Blir nok ingen bikri her nå, blei fult nok gitt...
Hvis noen veit noe om disse red cheek ciklidene så si gjerne ifra, var en artig fisk hvertfall.
I helga nå så har jeg montert bakveggen i 260literen som ELDELIG dukket opp, var posten sin feil, har liggi hos dem i lang tid uten å sende ut lapp om at de hadde det.
Blei litt styr å få til strålerør som jeg ville etter veggen kom på plass, men nå står det et sånt innstalasjonssett ifra eheim på den samme kortsiden som innsuget og ser ut til at jeg har fått til en skikkelig sirkulasjon. Det er egentlig 3ledd med strålerør, men fikk plass til bare 2. så boret opp hullene i de 2 litt... funker topp.

Også har det kommet 2 flotte scalarer oppi 180 literen.
Tok også en rengjøring av filteret her. Skal vel ikke behøve å gjøre det så ofte men jeg pleier å gjøre det hver gang jeg ser pumpa ikke gir det jeg mener den burde gi lenger...

Skal prøve å ta noen bilder litt seinere i dag når det har blitt litt mørkere.
Noen bilder av hvordan 260literen ser ut nå:

Dissa ciklidene har begynnt å leike fælt og i den sammenheng graver de som satan også, men det setter jo et eget preg det da=)

Har sendt en bestilling til webzoo også med i hovedsak forautomater siden jeg skal bort i noen uker i sommer, bestilte da også reflektorer til 260literen og noe annet smått.
Også noen bilder av 180 literen:

Får ta en oppdatering her da.

Har stort sett endret på alt jeg startet opp med, men har kommet frem til et resultat jeg er ganske fornøyd med.

Har et akvastabil 325l som jeg har prøvd å få et litt asiatisk preg over hvor det går hovedsaklig praktbotia og SAE.
Går også en bikir oppi der.

Juwel 260l har blitt til et malawi kar med Aulonocara og golden med 6 av hver for nå.
Kommer nok en rase til oppi der i løpet av ikke så lang tid.

Juwel 180l har frøkna starta opp med gyppy, sverdrager og l144.
Detta har blitt regne rugekassa, men er litt artig det også=)

Legger ved et bilde av hvert kar for hvordan det ser ut nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap