Findus å dyrene hans i det gule huset...

Her er altså min tråd som jeg skriver litt om meg selv og hva jeg driver med.

Bor altså i Hønefoss i ett gult hus med en gul hund som heter Bayas.
Bayas er født 15mars 2009 så er litt valp enda.

Jeg har drevet bittelitt med akvarie for 14år siden også ble jeg sammen med ei nydelig dame som hadde litt dilla å da var det gjort. Ble liter syke med engang å etter å ha hatt hobbyen oppe å gå igjen i 3mnd så har jeg nå 3 kar stående.

Ett 375 liter svart møbel kar i stua
Ett 150 liter i kjelleren
Ett 45 liter reke kar i stua.

Jeg er VELDIG nybegynner å alt jeg kan er ved å lese her på akvaforum.
Spør om mye rart osv.

Folk her inne er utrolig hjelpsomme.

Har nå alle karene oppe å gå så håper på yngel på mitt L144 lekspar og fra mine Corydoras Panda. Spennende å se om jeg får til det gitt. Eneste jeg har fått yngel på i min tid er Guppy. Det er jo ikke akkurat rakettforskning.


Ønsk meg Lykke til. Flere bilder og oppdateringer kommer litt etterhvert.
Lykke til, og gratulerer med personlig tråd.
For en utrolig hvit sand du har.. Hva er det for slags? - kan ikke huske å ha sett den før..
Hei og grattis med ny tråd. Vil også ønske deg velkommen til AF som relativt nytt medlem ;- =)
Maller og corydoras er blandt mine favoritter så vi har allerede der en del felles. Har selv 11 kar oppe å går, i tillegg til et par jeg for øyeblikket ikke finner plass til. Ja den litersyken tar mange av oss. Ønsker deg lykke til, også med oppdrett på fiskene dine
Lisa-S
Lykke til, og gratulerer med personlig tråd. :) For en utrolig hvit sand du har.. Hva er det for slags? - kan ikke huske å ha sett den før..


Sanden heter snøhvit 0,2mm å er kjøpt hos Aquamanias.no.
Veldig fornøyd med den enda, og har mange renholdere som holder den ren.
Den måtte vaskes godt da det var mye farge stoffer i den da.

Takk skal du ha.
LOFFA
Hei og grattis med ny tråd. Vil også ønske deg velkommen til AF som relativt nytt medlem ;- =) Maller og corydoras er blandt mine favoritter så vi har allerede der en del felles. Har selv 11 kar oppe å går, i tillegg til et par jeg for øyeblikket ikke finner plass til. Ja den litersyken tar mange av oss. Ønsker deg lykke til, også med oppdrett på fiskene dine


Takk skal du ha. Blir flere corydoras på meg bare jeg får inn noen penger. hehe
Lurer på adolfoi, men tar imot forslag på andre spennende typer, men vil gjerne ha noe farge på de da det skal være litt pynt i stue karet.

Har også lyst på L046, men var litt for høy pris på de til å være ny oppstartet syntes jeg. Får bli senere en gang.
Er flere maller jeg syns er tøffe. Vil L-144 parre seg med andre arter så jeg ikke kan blande de tror dere?
L-144 kan blande seg/krysse seg med ancistrus sp oppdrettsvariant og sikkert andre ancistrus typer, og gjør det helt sikkert. Andre maller enn L-144, ancistrus og albino ancistrus har jeg ikke erfaring med. Anbefaler deg å ha kun en "ancistrus" type i karet
For ett par dager siden fikk jeg 3stk L134 i 375 litern. Fine, men ser stort sett ut som jenter bare.
Også idag var en spennende dag. 15 stk cory green lazer fra Mona O kom inn døren også så jeg for 2 min siden at mine L144 har lagt egg i den ene hulen!! Spennede. Mine første yngel!! HJEEELP!

Jeg har ikke eget yngel kar, men jeg har bare små fisk så håper det går bra. Har kardinaltetra som stim fisk bare så håper dette går bra.

L144 hannen ligger å passer på eggene. Morsomt å følge med på hvordan han vifter og henter mat inn i hulen enda de ikke er klekket..

Hvor ofte renser dere utvendig filtere? Jeg har jo en fluval fx5 og en fluval 4 plus i 375litern så er jo mer enn nok. Men ca hva tror dere? Hver 3mnd kanskje?
Plussmedlem
Så moro med green laser! Er et stoort ønske her også, blir kanskje å få tak i noen utpå nyåret Er helt og fullt coryfrelst jeg også.. selv om mange ikke syntes det (og jeg ikke syntes det før) er dette utrolig vakre og fascinerende fisker!

Skal bli spennende å følge med videre her
Jeg har aldri hatt cory før nå. Likte de liksom ikke helt, men etter å ha sett noen forskjellige typer uten om den vanlige pansermalla så var jeg nok litt solgt. Blir artig å se om jeg får til yngel på de etterhvert.
Har forresten også 4 indiske glassmaller. Disse er kule. Men rare. Står stort sett helt stille. De har nok fritids problemer å bør nok oppsøke psykolog.
Heldiggris

Jeg vil au få orden på noen maller og coryer som kan leke litt. Eneste tingen jeg føler jeg har surret noe veldig med i starten av akvariedilla.

Så var det et veldig pent kar du hadde.
Jo takk for det.
Skal ta flere bilder snart. Blitt litt forandringer. Til det bedre da såklart. hehe.
Lykke til med maller og cory. Gleder meg selv til yngelen kommer.

T
Har idag hatt mine første dødsfall av fisk og reker i min 45liter. Vært borte i helgen også hadde min fluwal 2 pumpe stoppet pga sneglehus. (vet ikke når) Når jeg kom hjem lå alle å pustet fort i overflaten så fikk igang pumpen og tok en raskt vannbytte på 20 liter. Nå er alle igang igjen virker det som.

Ifølge min telling gikk det med 7 reker, 1 guppy og 1 stjerne danio.
Var nok bra jeg kom hjem tidligere enn antatt ja. Hvis ikke hadde vel enda flere blitt borte.
Idag kom halvparten av L144 kull nr 2 ut av hulen. Blitt mange, men vet ikke hvor mange som overlevde utenfor hulen. De gjemmer seg så håper de ikke blir spist av kardinaltetraene.

Har også kommet frem 4-5 corydoras panda unger i forskjellige størrelser så tror de er fra 2 kull. Har sett lek på de, men ikke noen egg så de har nok lagt på en plante eller noe.

Julaften ble det slutt med dama som drev med akvarie i utgangspunktet så nå kvitter jeg meg med det meste utenom det store karet med corydoras, l144, l134. Så jeg ikke går lei osv. Begynne i det små.
Men er jo litt hekta så må drive litt. Blir nok å ha 2 kar oppe, men ikke 4. hehe

Så jeg har en annonse med en 45l en 63l og en 50l hvis noen er intressert.
Bare å gi bud.

Takk til Buskiz (john) som ringte meg å ba meg oppdatere litt
Knall med akvarievenner som tar en prat.
Liten oppdatering.
Skjedd lite siden før jul, byttet litt vann, men ikke gjort noe annet før idag.
Fått ordnet meg opplegg så vannbytte går på 15 min uten vannsøl så er litt lettere nå enn med 10liters bøtter.

Fått oppi jegersnegler fra Anita pga pestsnegle problem for litt siden.

Gjorde om på malle hulene, Ryddet opp litt i planter og gjorde rent litt i sanden idag. Kom frem mange Cory panda yngel så har fått fler enn jeg trodde.
Blir mindre og mindre L144 yngel så lurer på om ikke de blir spist av sebrafisken oppi der. Neste gang får jeg flytte de over i andre karet hvor det er reker osv.
Sebrafisken er på vei ut, men er kjappe som f...

Hatt vannbytte hver dag i 4dager nå, da jeg syntes coryene mine er slappe. De ligger på bunn med finnene inne. De puster ikke fort og vannkvaliteten er som den har vært bestandig. Er ikke noe som tyder på sykdom hos andre fisker heller så vet ikke.
Får se an de neste dagene.

Har også byttet om pumper så sammen med FX5 pumpa i 375 literen er det nå en fluval 3 også har jeg satt fluval 4 pumpa oppi 102 litern.

Det var altså en liten oppdatering. Kommer snart mer da jeg skal prøve å få interessen litt opp igjen. Har lyst på mer cory snart så blir vel et forsøk på å få tak i noen fine.
Kaldvanns bytter?
Heisan er en tur innom

Det er da fælt som det yngler hos deg da?
Hvor har du fått tak i så fine lekspar/grupper hen a. hehe

Ser du tar vannbytter ganske ofte og da må du passe på at vannet du tilsetter har omtrent samme temp som det i karet når du har L-144 yngel.
Dem dør som fluer vis tempen synger ned en 2-3 grader.
Jeg har begynt å ikke ta så kaldt vann lenger i L-144 karet med det som følger at jeg har mange flere yngel en før!

Hvordan går det med de grønne coryene og L-134?

Yngler fælt ja. Begynner å blir bra størrelse på pandaen også. De største er 2cm alt tenker jeg.

Men får ikke noe liv i coryene mine om dagen. De ligger helt stille på bunn med finnene inntil seg. Det gjelder både pandaen og de grønne. Lurer på om det er sykdom?
Da de aldri har vært sånn før.

Blir en tur til Aquamania idag å kjøpe litt mer mat og se hva annet som frister.
Lurer også på å kjøpe med Esha 2000? mot sopp, bakterier og parasitter som det sto på siden hans.

Temperaturen faller så mye som 5 grader stort sett. Kanskje dette er en grunn til rask nedgang på L144 yngel. Det har jeg ikke tenkt på. Takk for tipset. Da skal jeg gjøre noe med det.

Pestsneglene har også hatt en bra nedgang etter jegersneglene kom oppi. Tok ett par mnd før jeg merket noe særlig, men syntes det har hjulpet nå. Blir å slippe noen jegersnegler i det lille karet også når det har minket mer med pestsnegler i det store.

De grønne er det ikke antydning til lek på enda, men de er kanskje litt små enda. Virker ikke som de har vokst noe siden jeg fikk de heller. Men får gi de mer tid. Morro med pandaen ihvertfall som det er veldig med liv i. Også ser det ut til at jeg snart har nytt par med L144 her. Noen som begynner å blir kjønnsmodne av de jeg hadde først som henger litt sammen har jeg sett.

Heller ikke noe på L-134. Den ene er en hann, men ikke klart å se de andre enda. De bruker ikke hulene men har funnet seg andre steder så vanskelig å se. Nesten aldri fremme. Lagt hulene mer gjemt nå i håp om at de vil bruke de når de ikke er i så åpent terreng. hehe

Takk for tilbakemelding John. Også til spørsmålet ditt om hvor de fine leksgruppene kom fra så er det fra en expert i oslo. hehe.
Etter en tur til Amundsen (Aquamanias) igår så ble det ett nytt aqua-glo lysrør til 102literen. Happy plant, Esha exit og 2000, Flakfor, og ett par corry aenus til. Også litt annet småtteri til fluval pumpene mine osv.

Så igår kveld begynte jeg med Esha kuren både exit og 2000 også håper jeg pandaene mine våkner litt til liv igjen.

Prøver også ut ei sneglefelle jeg leste om i en tråd på forumet så får vi se om det funker.

Oppdaterte bilder og akvariumene i lista mi idag så de som har fulgt med på mine "bragder" må gjerne titte på de nye bildene. Kommer fler, men det er en begynnelse ihvertfall. Har jo blitt noen omgjøringer siste halvåret.
Blitt veldig fornøyd med 375 literen ihvertfall. Mye planter, røtter og stein.

Tar også gjerne imot forslag på kul fisk Gjerne stim fisk som ikke blir større enn 5cm ca. Bare kardinaltetra er litt kjedelig i lengden, men pynter da opp bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap