Silje's fiskesuppe

Ja, da oppretter jeg en personlig tråd jeg også
Jeg har enda ikke fått akvariummet mitt opp å kjøre enda, men jeg holder på å handle inn. Og det er en evig prosess i seg selv ser det ut som! Jeg var på en dyrebutikk idag, Zoo1. Der kikket jeg på varmekolbe, pumpe, sand og fisk. Jeg fikk mildt sagt sjokk når jeg så prisen på varmekolbene de hadde der. En liten en, Akvastabil tror jeg, 25w til 298 kroner! På en nettbutikk jeg var på kostet en Eheim 50 w 162,50 kroner! Litt av en prisforskjell ja! Så jeg gikk mer eller mindre tomhent ut fra dyrebutikken, kjøpte kun en liten Mangrove-rot... Men jeg er en erfaring rikere: Jeg fikk sett Kuhlii-åler i levende live, og de er så utrolig vakre! Jeg er forelsket!

Var en tur på Biltema, og de var selvfølgelig tom for sand. Mannen var bak på lageret for å lete, men de hadde ikke der heller. Han regnet med det ville komme inn mer neste uke, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet enn så lenge. Nå først får jeg vaske akvariet godt innvendig, vaske pumpa, og få ren denne rota jeg kjøpte idag (den var støvete og skitten!).
Senere i kveld får jeg ta meg en tur på en nettbutikk for å bestille det jeg mangler (noe som er mye!)

Bilder av alt for komme når jeg har fått akvariet på plassen sin og jeg finner ut hvordan jeg legger ut bilder her da
Sant det er mye gøy å lære her inne..

Vi er begge to hektet på dette her.. Vi er da Tone og Ivar som holder til langt ute på landet vi også..

Kuhlii er bare herlige.. Vi holder på å sette opp et akvarie til dei no og er heilt sjuke etter å få dei i hus

Blir gøy å følge deg siden vi også er nokså nye i gamet

Hilsen Tone
Syns det er mange Kuhlii-entusiaster her inne! Kjekt

Det går ikke så fort i svingane med meg, jeg er mye dårlig, og med sykdom følger slapphet og hodepine, så når jeg endelig har fri fra jobb så orker jeg ikke så fryktelig mye. Men, det betyr ikke at jeg ikke er super-giret på å få igang ett akvarie! Var en nedtur for meg idag når Biltema var tom for sand, men jeg får prøve på'an igjen neste uke. Da skal jeg ringe på forhånd å høre om de har, så slipper jeg å dra tomhent hjem. Viss de ikke har sand da, ja, da orker jeg ikke vente lengre og må bare finne en annen type sand til mine Kuhliier.

Jeg har litt å gjør på mens jeg venter på å få vann i akvariet også da heldigvis. Denne Mangrove-roten jeg kjøpte var utrolig skitten, og det kommer masse brunt utav den (vannet blir brunt i vasken), så må finne på noe der. Den skal få ligge i bløt nå (etter mange vannbytter) til i morgen, så viss ikke det bedrer seg innen helga med vannbytter på den må jeg søke råd! Akvariet må vaskes innvendig og utvendig, samt jeg må rydde plass til der det skal stå. Det får bli i morgen en gang, idag har det vært storshopping både på butikker og nett
Ja det er gøy å planlegge.. Hadde aldri trudd vi skulle bli så giret som det vi her.

Veit ikkej hvor du bor, men her er vi så heldig att det ligger 2 Biltema butikker sjølv om det er et stykke å kjøre. Vi har slik sand i vårt nye. Kjøpte 2 sekker når vi først var der..

Venter på ein bakke fra ein nettbutikk om dagen vi også..

Vår rot var ikkje så skitten, men såg det jo i dusjen når vi spylte ho att det vart god farge på vannet ja..

Kva andre fisker vil du ha sammen med de søte små da?
Røtter må ofte få ligge i bløtt en uke eller så i ei bøtte. Jeg har rett og slett satt mine i dusjen, så kan jeg tappe nytt vann hver gang jeg er innom badet. Det er ganske vanlig at røtter farger av endel, men det er sjeldent et problem for fiskene, men helle eierne som ikke får krystall-blått vann å glane på

Kjøp deg en billig neglbørste på nille eller tilsvarende butikk, så har du noe å børste av grums fra rota med som aldri har vært såpe på, kjempekjekt
Ivar/Tone: Jeg bor i Ålesund, eller dvs langt ute på landet der da, selv om det er i kommuna Desverre har vi kun en Biltema-butikk, og jeg tror det er ganske langt til neste igjen (vet faktisk om det er flere i Møre og Romsdal?)

Siande: Jeg har skrubba denne rota med en neglebørste. Kjøpte nemlig en neglebørste og ett såpestykke til en-eller-annen i julegave, men under kaoset hadde jeg klart å kjøpt dobbelt opp med julegaver til en og samme person. Derfor beholdt jeg neglebørsten og såpa. Så kom på idag jeg kunne bruke den til rota, så den har blitt skrubba så skitten har flydd overalt (haha!), men den farger veldig av seg fortsatt. Heldigvis haster det ikke med å få den i akvariet enda, jeg har jo ikke fått tak i sand, og Biltema mente de først skulle få inn igjen iløpet av neste uke.

Jeg vet ikke om jeg skal ha noe annet enn Kuhliier enda. Har tenkt mye på det, og lurt på om det kanskje hadde vært lurt med en algeeter, men jeg vet ikke. Siden jeg vil ha hovedfokus på Kuhliiene, så ønsker jeg primært ikke noen bunn-fisker da... Får tenke litt på det, så ser jeg når akvariet er ferdig innredd, innkjørt og noen Kuhliier har flyttet inn. Det er jo uansett ingen hast og jeg har ikke tenkt å fylle akvariet til randen uansett
Blir kjekt følge deg siden vi og skal ha de søte små

Ein artig hobby i alle fall det er sikkert..

Ivar Naustheller
Blir kjekt følge deg siden vi og skal ha de søte små:) Ein artig hobby i alle fall det er sikkert..


Har dere kommet langt med akvariet da? Har Kuhliiene deres flyttet inn? Om du/dere har personlig tråd, legg gjerne inn lenke til den da, så kan jeg følge med på deres

Nå har jeg gått bananas på Webzoo.no. Bestilt totalt 9 ting, hovedsaklig vanntester, men utrolig morro og spennende! Når det kommer så mangler jeg kun sand, planter og vann før jeg kan starte opp
Ja vi har nett laget bok her inne vi også

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=59153

Veldig greit ha ein plass så skrive ned ting.

Vi har to akvarie no . Det som er fisk i er det no diverse levendefødere..

Vi har hatt i sand og planter i det som de søte små skal flytte inn i. Eneste levende dyr oppi der no er ein tigersnegle som fulgte med i en kokosnøtt vi kjøpte

Vi venter på vare fra den butikken også.. sjukt forskjell i pris.
Da har jeg fått mail fra Webzoo. Varene mine er sendt i posten! Tjohoo! Det gikk kjapt gitt! Jeg sendte inn bestilling i går kveld/natt, og på formiddagen idag fikk jeg mail om at pakke var sendt Lover godt!

Rota mi ligger fortsatt i bløt, har byttet vann noen ganger, og må nok innse den må ligge i vann en stund til før all farge fra den forsvinner. Det er ingen krise om akvarievannet mitt blir litt brunt, men jeg kommer nok ikke til å takle at det blir brunt som det blir nå!

Jeg er på plante-jakt. Det er så utrolig mange vakre planter der ute, men jeg må nok anskaffe meg noen som er lette, noen som ikke krever all verden av meg. Starte i det små før jeg prøver meg videre på mer krevende Får kikke litt i plante-jungelen!

Har også bestilt meg noen kokosnøtt-huler med Martin her inne på forummet. Gleder meg til de kommer! Da begynner akvariet mitt å bli komplett, forutenom denne sanden da, som visstnok ikke skulle være bare-bare å få tak på...
Da har denne rota mi lagt i vann i 6 dager, og den ble nøye skrubbet før jeg la den i vann første gang. Har skiftet vann med jevne mellomrom. Idag tok jeg en ny skrubbe-runde til på den, og det ser ut som når den nå har fått ligge i vann noen dager så har det løsnet mye dritt fra den igjen. Så kanskje ikke så dumt å skrubbe den litt, la den ligge i vann noen dager og skrubbe mer....? Det er bare så dritten flakser vegg i mellom når jeg først går løs på den!

Ser på Webzoo at pakken min har ankommet terminal her, men ingen pakkelapp har ankommet enda. Må nok smøre meg litt med tålmodighet til, men den kommer nok iløpet av uka Tenke å ringe Biltema nå i morgen eller onsdag for å høre om de har mottatt mer sand, viss ikke må jeg nok finne ut om noe av sanden de selger på dyrebutikken er ok å bruke (jeg aner jo ikke hvilken type jeg da kan ha).

I kveld, når jeg er ferdig med alt annet husarbeid, da skal jeg skrubbe akvariummet og pumpa. Denne pumpa tok helt motet fra meg i helga når jeg kikket på den. Ser nesten ut som kalkavleiringer den er dekt av. Den er opprinnelig grønn/svart, men er nå ett hvit-aktig belegg på. Om det holder med grovsvamp og vann får jo bare vise seg. Viss ikke, da gir jeg opp og tar meg en tur inn på en nettbutikk i jakten på en ny!
Alltid noe kjekt å ha på nettbutikken)

Vi fekk tips av dyrebutikken om å vaske både akvarie og pumpe med svakt eddikkvann siden vi kjøpte brukt.. Løsnet fint det belegget som var fast da..
Vet ikke om jeg skal bli irritert, sur, lei eller ikke har lov å klage jeg, men nå var jeg inne på Biltema sine nettsider for å finne telefonnummeret til "min" Biltema-butikk. Sånn jeg kunne ringe i morgen tidlig for å høre om sanden har kommet inn eller ei. Da oppdager jeg det står at en kan sjekke varebeholdningen i butikken (ala Ikea), og der står det at sanden er på lager. Ok, de kan selvfølgelig ha fått inn idag, men mannen som hjalp meg forje uke var ikke villig til å lete etter en pose sand til meg... Derfor aner det meg litt at de har hatt denne sanden liggene bak på lageret hele tiden da det ikke står oppført hyllenummer, og det heller ikke var noen tomme hyller med etikketter der det i tilfellet kunne lagt...
Konklusjon: Jeg ringer i morgen, ber de finne en sekk til meg, så reiser jeg for å hente viss de nå da har! Nå er jeg super-giret på å få opp akvariet mitt!
*Sukk*
Ringte Biltema den dagen. Ble supergira, de fant frem en sekk til meg og la frem i kundeservice til meg til jeg kom, men når jeg kom var det feil sand! Huff... Etter mye om og men så fikk jeg da vite at sand er de tom for! De får sanden fra ett varelager i Sverige, og lageret er tomt. De regnet med å få inn igjen rundt midten av februar... *hjertesukk* Jeg må visst bare kjøpe en annen type sand... Kjipt, for kontoen har det ikke fullt så bra for tiden!

Sitter nå å undrer på hvilke typer akvarier Buddy fører og har. Om de har ett 60-80 liter til en okay pris til meg. Om noen vet, spytt ut! Ja, det blir da plutselig enda dyrere å kjøpe en stoooor sekk med Rådasand, men da får jeg en unnskyldning til å bruke hele haha! Rød ubalanse på min stakkars konto blir nok desverre ett faktum denne måneden også...
Dei hadde et på 60 liter til 650 på den ene Buddy butikken vi var på i dag
Hei og velkommen til en fantastisk hobby

Du kan prøve å koke rota i noen timer, gjorde dette med mine og di slapp mye mer farge i varmt vann en kaldt/lunkent vann. Eg brukte en 15liters panne (pinnekjøtt pannen) og lot den stå der og koke og kose seg.
Hei

Håper det ordner seg med sand..

Du har ikkje undersøkt om dei har noe sand på ein byggebutikk du kunne brukt da..
Da begynner jeg å legge litt planer. Planen er foreløpig å reise til byen på lørdag for å se hva de har av utvalg på Buddy. Håper de har litt billigere sand der, samt kanskje ett akvarie som er litt okay både i utseende, størrelse og pris. Hadde ønsket jeg kunne reist tidligere, men jeg skal jobbe 3 dager på rad nå, og etter jobb har jeg ingen krefter igjen. Men da har jeg noe å se frem til!

Skal på butikken i morgen eller torsdag for å handle mat, så da har jeg en plan: Kjøpe inn Salmi fra Lindborg. Har lest og studert Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden, og det blir nok til jeg leser den minst 10 ganger til før jeg starter! Ikke minst må jeg nok få hjelp til å beregne hvor mye jeg skal ha i akvariummet (så jeg ikke overdoserer), for matte er ikke min sterkeste side!

Også må jeg tilføye litt for meg selv og gi meg selv ett bittelite klapp på skuldra: Jeg har klart å legge inn lenke MED tekst! Har sett mange har gjort dette i andre innlegg, men aldri skjønt hvordan de har gjort det, men NÅ fikk jeg det til (om linken funker aner jeg da ikke! haha!). Det jeg gjor var å skrive setningen, merke den (så den ble blå) og deretter trykke på linken over her jeg skriver (den boksen vedsidenav B og I) og deretter legge inn linken i boksen som kom opp! *Vips* Link i teksten min!
Håpe det ordnet seg med sand til deg i dag.
Huff ja. Jeg har kjøpt en sand, ikke slik jeg ønsket, men sand er det. Størrelse mellom 0,4 og 1 mm tror jeg uten jeg har pakken forran meg. Desverre var det ikke beige sand som jeg ønsket, denne er rød og svart. Men okay, jeg bruker den enn så lenge, så får jeg bytte når Biltema får ut finger'n så jeg får kjøpt der...

Var på 2 dyrebutikker for å kjøpe planter idag. Kun noen stygge (og med stygge mener jeg da med masse brune flekker og hullete) sverdplanter og anubias hadde de. Så jeg gikk tomhent derfra. Tenkte å kikke på nettet eller på det private markedet. Jeg vet sånn ca hvilke jeg vil ha, må bare finn de

Tenkte å fylle sand og vann i akvariet i morgen. Nå holder jeg på å vaske sand til den store gullmedalje! Fy så skitten sanden var! Helte heldigvis bare litt i en 10-liters bøtte først (litt under halvfull), så når den er ren heller jeg den opp i akvariummet for å fylle på mer sand i bøtten og vaske den. Tar det i etapper med andre ord siden det var så skittent.

Nå har jeg dyrket min andre hobby, skal lage meg mat og ha en slapp lørdagskveld på sofaen Kanskje vaske litt sand innimellom!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap