Rengjøre akvarieglass?

Jeg har lest at man skal vaske akvarieglasset en gan i uken i en bok og noen sier ro uker. Jeg er litt usikker. Jeg har ett 24L akvarium nå og det er i dag den første uken jeg har akvariet med vann og sånt,men ikke fisker. Så jeg lurte på om jeg skal vaske glasset i dag eller om en uke til. Det er da fiskene kommer. Og hvordan gjør man det på innsiden? Jeg er nybegynner.
du trenger ikke og vaske glasset før det begynner og gro alger på innsiden, kan bruke en svamp, bomull, akvariemagnet OL. funker bra, men må være litt forsiktig med magneten da den lett kan ripe.
Hva er dette og er det farlig?
Jeg satte inn en bit av ett dødt epletre.Den har to innganger. Jeg har ikke fisker oppi akvariet. Jeg er nybegynner som sakt før og er usikker på ting. Den hvite massen som er på treet som jeg selv har funnet hjemme. Den har vært ute lenge og treet var dødt og vi tok den i vann i ca 2-3 dager før vi tok den oppi en liten kjele og "drepte" bakteriene som kunne være igjen i treet. Spørsmålet er om det er trygt for fiskene som kommer snart at trebiten er der og hva den hvite massen er. Den er på andre sider av treet. Treet stiger opp til overflaten vis jeg tar bort shifersteinen som har kanskje litt skarpe kanter. Hva skal jeg gjøre med det? Og en ting til. Hvordan vasker man akvarieglasset og når bør man gjøre det?

MVH Eline.

Plussmedlem
Ang det du sier om fisk; det har gått 1 uke nå, og du vil sette i fisk om en uke til? Du bør vente lenger. Vent til det har gått hvertfall 4 uker, du, det er det beste. Husk også at dette er et lite akvarium som ikke bør ha mye fisk, og bare små fisk.

Grunnen til at du skal vente lenger er for at filteret må kjøre seg inn lenge nok. To uker er for lite, og det vil være nitritt (farlig for fisk) i vannet. Filteret bygger opp en bakteriekultur som skal "rense vekk" nitritt. Sett også bare litt og litt fisk inn.
Du har rett. man skal gjøre det som er best for fisken. Takk for svaret