Rengjøre akvarieglass?

Jeg har lest at man skal vaske akvarieglasset en gan i uken i en bok og noen sier ro uker. Jeg er litt usikker. Jeg har ett 24L akvarium nå og det er i dag den første uken jeg har akvariet med vann og sånt,men ikke fisker. Så jeg lurte på om jeg skal vaske glasset i dag eller om en uke til. Det er da fiskene kommer. Og hvordan gjør man det på innsiden? Jeg er nybegynner.
du trenger ikke og vaske glasset før det begynner og gro alger på innsiden, kan bruke en svamp, bomull, akvariemagnet OL. funker bra, men må være litt forsiktig med magneten da den lett kan ripe.
Hva er dette og er det farlig?
Jeg satte inn en bit av ett dødt epletre.Den har to innganger. Jeg har ikke fisker oppi akvariet. Jeg er nybegynner som sakt før og er usikker på ting. Den hvite massen som er på treet som jeg selv har funnet hjemme. Den har vært ute lenge og treet var dødt og vi tok den i vann i ca 2-3 dager før vi tok den oppi en liten kjele og "drepte" bakteriene som kunne være igjen i treet. Spørsmålet er om det er trygt for fiskene som kommer snart at trebiten er der og hva den hvite massen er. Den er på andre sider av treet. Treet stiger opp til overflaten vis jeg tar bort shifersteinen som har kanskje litt skarpe kanter. Hva skal jeg gjøre med det? Og en ting til. Hvordan vasker man akvarieglasset og når bør man gjøre det?

MVH Eline.

Plussmedlem
Ang det du sier om fisk; det har gått 1 uke nå, og du vil sette i fisk om en uke til? Du bør vente lenger. Vent til det har gått hvertfall 4 uker, du, det er det beste. Husk også at dette er et lite akvarium som ikke bør ha mye fisk, og bare små fisk.

Grunnen til at du skal vente lenger er for at filteret må kjøre seg inn lenge nok. To uker er for lite, og det vil være nitritt (farlig for fisk) i vannet. Filteret bygger opp en bakteriekultur som skal "rense vekk" nitritt. Sett også bare litt og litt fisk inn.
Du har rett. man skal gjøre det som er best for fisken. Takk for svaret
kan også "mate" fileret med noefiske for. ikke mye, da danner det seg fortere snille bakterier, men må ikkke ha i for mye, da det lett blir nitritti vannet.
Slørhale
Fått nå to slørhaler en svart og en orange. Når jeg tok de oppi så svømte de på bunden og ser seg omkring tror jeg og den svarte har funnet litt mat i grusen og planter,skjell og en trebit. Er dette normalt? Orange fisken svømte litt sånn viltert i posen og litt nå i akvariet og den har spist litt som den har funnet. Jeg er bekymret for at den er stresset. De har ett 24l akvarium. er dette normalt? Jeg har ikke andre fisker fra før av. Er det hunn eller hann de er? Skal jeg gi de ett flak hver?
Les på fiskebasen der *peke til siden*. Det skulle du egentlig ha gjort FØR du gikk til anskaffelse av slørhaler, men det får så være. Heller etterpåklok enn aldri klok.

Du må nok belage deg på å omplassere fiskene snart. 24 liter er VELDIG lite plass til fisker som blir så store. Og de produserer også veldig store mengder avfallsstoffer, så i en mnd frem i tid burde du bytte vann daglig, bare en 10%, for å lette på trykket for filterets del. Det ER ikke uten grunn at du ble rådet til å vente en hel mnd før du satte inn fisk. Og det ER ikke uten grunn at slørhaler ikke hører hjemme i akvarier på den størrelsen, de er tross alt ment å bo i dammer!

Sett for guds skyld ikke inn mer fisk. Og husk at du aldri skal ta ut og vaske grusen, aldri bytte svampen i filteret i sin helhet, du skal aldri "sterilisere" ditt nåværende filter.. les og bli klok!
Det skal jeg! Tusen takk for det. Jeg skal prøve å finne noen.
Plussmedlem
Men altså, nå har du jo fått tips om å vente lenger før du kjøper fisk. Hvorfor kjøpte du allerede nå da? Vi anbefalte deg det, forklarte deg hvorfor, men dessverre hørte du ikke på det. Det er til fiskenes beste, og da er det viktigere at fisken har det bra enn at du må vente noen få uker ekstra.

Slørhaler blir som Amanthea skriver alt for store for ditt lille akvarium, så for dems beste må du bytte dem ut.

Dette er veldig typiske nybegynnerfeil som nesten alle gjør, men det er svært viktig å lytte til de erfarne her inne. Du fikk råd, men fulgte de likevel ikke - noe du sa du skulle. Og da MÅ det ende opp med død fisk og masse ekstra bryderi og en trist fiskeeier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap