Ingeborg's nye lille akvarium :)

Hei! Jeg bestemte meg for og lage en tråd om mitt "fiskeliv."
Har et 50 liter's akvarium med elleve fisker i!
Er veldig glad i fisker, og fann ut at jeg skulle skrive litt om mitt liv med fisker.
Har to gravide fisker, men det er to typer fisker jeg har som jeg ikke vet typen på, så jeg kommer til og legge ut bilder av dem, så håper jeg kanskje noen vet hvilken fisker det er Snakkes! (kommer til å legge ut bilder av akvariumet! )
Da har man tatt bilder av akvariumet, har altså ''omøblert'' i akvariumet, og ble litt fornøyd, men desverre er det ene bladet på planten litt visten.
Men men, har en til som trives der i akvariumet og har vokst seg stor siden jeg kjøpte den. Var på dyrebutikken i går og fikk 6 fisker til, så nå har jeg elleve, som jeg sikkert har nevnt Jeg skiftet vann i går for første gang, det var vanskelig, og jeg var usikker på meg selv, visste ikke helt om jeg skulle ta i tetravital (unnskyld hvis dere synes jeg kan lite men er litt fersk her).
Jeg har hatt fisker i akvariumet i litt over to uker, og ingen har dødd!
Er ganske så fornøyd selv. Jeg har to gravide fisker, den ene vet jeg kommer til og ta en stund til å føde, men den ene er VELDIG nært nå!

Jeg fant forresten kameraet mitt i dag på benken (noen må ha lagt det der) så jeg tok noen bilder av akvariumet og fiskene, jeg tok bilde av de to gravide fiskene, men det ser ikke så veldig ut som den som snart skal føde er så gravid. Får bare prøve og ta bedre bilder!
Jeg har sport mye om jeg skal ta i Gh salt eller noe sånn (jeg har det liggene) etter jeg har skiftet vann i akvariumet, men svaret var bare: test det med dråpetest (eller hva de kaller det). Men jeg har ikke det, og det er en time til nermeste dyrebutikk som har det! Og jeg har ikke muligheten til og kjøpe heller.. Jaja, tok i litt tetravital uansett bare sånn fordi jeg vet det ikke skader de

Bildene, hva synes dere? Kommer med flere Ser det ut som den orange fisken er kommet langt? Jeg synes ikke det så sånn ut på bilde, men pytt pytt
Ja her kommer flere bilder c:
IAK
...test det med dråpetest (eller hva de kaller det). Men jeg har ikke det, og det er en time til nermeste dyrebutikk som har det! Og jeg har ikke muligheten til og kjøpe heller..


Da gjør du bare som resten av oss; kjøper på nett til HALVE prisen av vanlige zoobutikker!
Du kan kikke litt på Webzoo og Aquamanias.

Her ser du f.eks. JBL vanntester (som er de beste). Bare å bestille og hente på nærmeste postkontor (som jeg håper ikke er en time unna, det og?)

Det er MYE mer lettvindt å handle det du trenger på nett. Du kan sitte hjemme i godstolen og bestille fra din egen stue, alt du trenger til akvariet. Jeg kjøper 99% av alt jeg trenger på nett!
Det du trenger som nybegynner, er disse testene:
PH, nitritt, ammoniakk, og nitrat. Om du vil, kan du legge til kh og gh, men det er ikke så nødvendig.

Priseksempel:

ph-test hos Aquamanias ca 65 kr
ph-test på den lokale zoobutikken: 129 kr.......
Takk for hjelpen da Men jeg synes det ser så vanskelig ut og bruke.. ?
Nå må du ikke gi opp før du engang har prøvd da! Hvor er innsatsviljen din?

Kan du telle, kan du bruke vannverditester. Du måler opp angitt mengde vann i et målebeger, drypper dråper oppi mens du teller og så er du ferdig og kan avlese fargen mot et fargekart som medfølger.
F.eks. ph test fra JBL. Man tar opp 5 ml akvarievann med en sprøyte som følger med. Sprøyter det i testglasset. Tar dråpeflasken og drypper 3 dråper av kjemikaliene oppi vannet i testglasset. Rist litt så det blander seg. Se på fargen og sammenlign med fargen på fargekartet. Den nærmeste er resultatet.
Ok, kommer nok til og lage litt spørsmål når jeg endelig får kjøpt det.. Kommer sikkert til og kjøre til dyrebutikken neste uke eller noe sånn og få kjøpt det, eller kanskje jeg kommer til og bestille på nettet

Noen som kan legge ut link til dråpetest som Mona forklarte?
IAK
Noen som kan legge ut link til dråpetest som Mona forklarte?

Gidder du ikke se på de linkene jeg har gitt deg allerede da?
Oi, unnskyld så det ikke..
Uflaks
Uflaks.. Jeg må enten fjerne meg med mallene mine.. Eller bytte til sand. Jeg har egentlig lyst på sand, og angret at jeg tok grus, men jeg tror det kommer til og ta veeldig lang tid og skifte.. ;(
Jaja.. Hva synes dere jeg burde gjøre?
På bildet mitt er det bilde av kampfisken min.. Han vil ikke spise, og jeg synes han bare gjemmer seg, og ligger mye i ro, synes ikke han blomstrer opp noe særlig heller ..
Jeg syns du burde få bestilt deg de vannverdi-testene fortest mulig, så kanskje du får svaret på hvorfor kampfisken er slapp og utilpass. Jeg tipper at han plages av det som er vanlig i nyoppstartede akvarier; gift som ammoniakk og nitritt. Ettervirkningene av å ha svømt i giftig vann sitter i ukesvis, og kan gi sykdom.
Men alt dette finner du ikke ut før du får testet vannet ditt. Du vet jo ikke hvilken ph du har engang, og kanskje du har fullstendig feil ph for kampfisk?

Ta og bytt 30% av vannet daglig inntil du får vanntestene dine. Dette vil sikre at fiskene får friskt vann, i tilfelle du har nitritt.

Hvor lenge siden er det du startet opp akvariet ditt? Har du nøyaktig dato? Ikke bare "for en stund siden"...?
Jeg testet faktisk Ph verdiene i går de var helt fine, det var bare nitritten som var litt mørkegul, så jeg byttet 30% av vannet i går etter å ha vært på dyrebutikken + at jeg faktisk gjorde det med såkalt støvsuger.. Så nitritten skal være borte forhåpentligvis, men dette var første gangen jeg byttet vann, og er derfor spent på ph verdiene.. Også er jeg bekymret for mallene mine, jeg visste ikke at de ikke kunne være i akvariumet med stein i.. Jeg må enten skifte til Sand, eller så må jeg gi de bort. Jeg vil skifte til sand, men hørt at det ikke er bra og skifte, og at du skal ha samme grus/sand hele tiden. Ikke vet jeg helt sikkert men jeg har hørt det!
Så det var BARE nitritten som var litt mørkegul, bare litt mørkere enn den første fargen på arket, og det var før jeg skiftet vann, derfor vet jeg ikke hva nitritten er på... Nå er det bare ph verdiene jeg er usikre på.
Og det var 19 november på min bursdag jeg fikk mitt akvarium, og fylte det med fisk sånn sirka to og en halv uke etterpå.. Og den kampfisken var en av de fem første fiskene jeg fikk.
oisann det var litt kjapt ja. da er det ikke så rart at du har mye nitritt. det er nemlig det farligste du har i akvriet for fiskene. Man er nødt å la filteret få bygd opp bakteriekulturen sin skikkelig før du tilsetter fisk. Og dette tar ca 2 mnd før det er såpasse at du kan ha den fiskemengden du har i nå. Den kampfisken misstrives nokk både pga nitritt og de andre fiskene som er der. Disse skal helst gå alene da de liker å ha sitt eget territorie. Når har jeg desverre ikke tid til å skrive mer så håper noen andre hopper inn med mere utfyllende svar til deg. lykke til
ser at du er fra leknes jeg bor i svolvær så om du trenger hjelp til noe og er her en gang så kan du godt spørre meg, de på dyrebutikken her i byen er ikke noe flinke med akvariefisker heller. Du kan også få litt filterguffe hos meg slik at du kan få startet akvariet ditt skikkeli uten å få nitritt bare å skrive til meg på facebook om du vil (maja morling)
Maja Morling
ser at du er fra leknes :) jeg bor i svolvær så om du trenger hjelp til noe og er her en gang så kan du godt spørre meg, de på dyrebutikken her i byen er ikke noe flinke med akvariefisker heller. Du kan også få litt filterguffe hos meg slik at du kan få startet akvariet ditt skikkeli uten å få nitritt :) bare å skrive til meg på facebook om du vil (maja morling)


Å så artig at du bare bor en time unna
Og ja, synes jeg har en del mye fisker, det er sånn sirka en måne og noen dager siden jeg satte opp akvariet mitt og puttet vann i det. Det var en dame der som hjalp meg, synes hun er flink nok.. Men hun sa ikke noe om at jeg ikke skulle ha maller i.. ;s Men skal filteret være på hele tiden selv om det ikke er fisker i det? Sånn når du nettopp har startet?
Forresten hva er filterguffe? (unnskyld at jeg spør)
fikk litt ekstra tid til å svare deg filteret skal stå på hele tiden fra du fyller opp vann. dette er for at vannet skal få sirkulasjon og ikke "råtne" og for at filteret skal suge til seg bakterier og annet møkk fra akvariet.

Filterguffe er med andre ord skit som samler seg inni svampene. I denne skiten er det viktige bakterier som bryter ned avfallet fra fiskene, slik at ikke denne farlige nitritten (giften) skal slippe løs i akvariet å i værste fall ta livet av dem.

Når akvariet ditt er så nyoppsatt som det er så kan det være greit å få litt sånn her "møkk" fra et annet akvarie slik at du kan ha fisker raskere i det, og filteret begynner å virke raskere slik det skal. Det tar veldig lang tid før dette er i orden om du ikke har noe som helst i svampene fra første stund, hvis du forstår hva jeg mener
Ok
Jeg hadde bare på filteret i noen timer :s
I alle fall så har det ikke skjedd noen dødsfall hos meg
Har en gravid Sverddrager som jeg venter på skal føde.. Hun er heelt sprekkferdig. Så jeg venter og venter, skjekker stadig akvariumet
Den gule er ikke så veldig langt på vei, men hun er gravid, det er to bilder av den sprekkfulle, den er oransj.
Har en liten forhåpning om at hun skal føde i natt.. Skal prøve å skjekke utover natten
Her koser jeg meg utrolig mye med å se på fiskene med ansiktsmaske og greier og greier Har fått en misstanke om at fisken min skal føde i natt.. Blir og fange ynglene opp med fødekarret, ha de der i noen dager.. Blir sikkert bare og klare og fange to stk.. Har ikke akkurat lyst på flere heller men.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med ynglene etter de har vært i fødekarret.. Vil ikke ha de der for lenge, men kan jo ikke slippe dem oppi akvariumet for da blir de spist opp ;(
Har noen forslag? Kan jeg legge dem i en stor skål..? Og ta vannet fra akvariumet og legger det oppi der?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap