Vestlandskulpen...

Etter litt frem og tilbake kjøpte jeg et lite Nano akvarie. Resun DM-320 på 22 L tenkte jeg ville passe meg akkurat nå, så blir det et litt større til høsten... Tenkte meg da et på 120-180 L glasstank. Er i modellbransjen og vil da prøve meg på bygging av bakgrunner og diverse andre ting som kan fremheve et flott komplett akvarie.

Etter endel fordypning på nett og i papirutgaver, har jeg nå litt mer kunnskap enn for noen uker siden. Jeg regnet med at vann og fisk var fokus i denne hobbyen, men at det var mer enn antatt fant jeg fort ut! Det vil nok gå bra...! Blir spennende og måle verdier i vann, og få dette til bra så fisken har det enda bedre.

Vestlandskulpen har nå stått og godgjort seg i bare 1 uke, så jeg har "litt" tid til å finne passende fisk til dette kan du si... Jeg er på saken og det er faktisk litt å velge i for disse små akvamiljøene. Takker for et bra forum for svar på alt dette med aqua! Det er mye kunnskap blant medlemmer på forumet, noe vi nybegynnere har nytte og glede av! Forum er til for akkurat det!

Planen er da å få sette fisk i dette en gang i februar. Det blir nok noen Neon tetra vil jeg tro, og med noen andre fisk som passer til disse. Prøver meg på kun oddetall når det gjelder antall fisk. Litt overtroisk sånn... Kom gjerne med tips, det blir satt pris på!

Håper på masse glede og nytte av forum, og ikke minst fornøyde fisker i kulpen!

-Stein-
Hei og gratulerer med Nano-karet ditt,skal bli spennende å videre utvikling av det.

Neontetra er forresten ikke en fisk som passer i et nano-kar ,de trenger mye mer plass dessverre.

Men det finnes jo div. annet som kan passe ,hva med Pseudepiplatys annulatus ,Klovnekilli ,liten,flott fisk ][/URL


Kanskje noen søte små Corydoras pygmaeus i bunnsjiktet ?

Takker for det Sølvi! Spennende er ordet... og en plass begynner jo alt!
Hyggelig å høre jeg kan ha Corydoras i dette karet! Mine yndliger blitt dette også etter litt søk på fisk! Ser du har endel ja... :P Klovnekilli kan bli flott sammen med disse Coryene vil jeg tro! Gleder meg til å se liv i kulpen...

Gjøremål:
Neste uke blir det mer innredning i karet og da begynner testing av vann. Roten i karet har fått små prikker nå, og filter har fått farge. På tide å få i litt mer deco da ja!
Satser på noen kalksteiner i ene hjørnet og mer røtter. Dette skulle vel veie opp med at jeg går for plast i planteveien, men tanke på div. vannverdier?

Det blir litt sand i deler av kulpen, da med tanke på Coryene om de kommer!



Sand vs. pumpen
Bilde 1:
Lurer på hva dette røret er godt for når vannet pumpes inn en annen plass. Håper jeg kan bruke noe sand kombinert med denne pumpen... Det er en plastplate i bunnen her med riller i som vannet filtreres igjennom. Håper jo sanden holder seg på topp av grusen og ikke inn i pumpen! Hvor fin sand trenger feks. Corydoras pygmaeus tro?

Bilde 2:
Sand får jeg tak i på Biltema har jeg fått med meg, men skal ikke ha de store mengdene med sand. Håper jeg kunne brukt noe av dette. Driver mye med Modelljernbane og bruker dette til div. skinneballast.
Ta en test på hardhet (GH) oh surhet (pH) på det vannet du har i kranen. Normalt setter vannverkene til litt kalk for å heve pH til over 7 for å redusere korrosjon i ledningsnettet.
Deretter leter du i Fiskebasen for å finne foretrukket GH og pH for de fiskene du bestemmer deg for. Om du legger inn kalkstein, øker du hardheten. Pygmecorydoras vil helst ha litt surt vann og ikke hardt.

Fin sand vil synke gjennom underliggende grus. Ettersom corydoras må ha ganske finkornet sand, bør du droppe grusen. Om dette gjør at du ikke kan bruke bunnfilteret, må du gjøre noen valg mellom filtertype og fisk slik at kombinasjonen blir best mulig.
Hei, og grattis med tråd og kar.
Jeg forstår at du har fisk på ønskelista nå som første kar er i hus, men titt innom skalldyr- og sneglebasen. For jeg kan garantere deg at det er vel så underholdende (faktisk) med reker og snegler. Jeg er helt forelska i mine hvertfall.
Takker!

530: Jeg skal teste div. verdier på vann neste uke eller kanskje til helgen. Vurderer kanskje å finne noen midtskikt-fisk, men Coryene er ønkelig. Kanskje dette vil komme i ett større kar til høsten som er planen...

henne: Reker kunne vært gøy det og noen fisk sammen med disse!

Har bare 4 uker å finne ut av dette for å si det sånn! )
Det røret med en plastplate med riller i er et bunnfilter. Da bruker du grusen som filter istedenfor svamp. Dette kan ikke brukes med sand. Da blir sanden sugd inn i pumpen.
Hellis
Håper jeg kan bruke noe sand kombinert med denne pumpen... Det er en plastplate i bunnen her med riller i som vannet filtreres igjennom. Håper jo sanden holder seg på topp av grusen og ikke inn i pumpen!


Med den typen filter kan du glemme sand. Helt utelukket. Det vil uansett falle nedigjennom gruskornene. Sand holder seg ikke øverst, hvis du tror det
Skal jeg være ærlig, ville jeg satset på en annen type filter, som er både lettere og rense når det trengs og som du kan bruke i et kar med sandbunn. Med bunnfilter kan du KUN ha grus, og så grove gruskorn at de ikke tetter rillene eller faller nedi mellom.

Jeg trodde egentlig bunnfilter var ut i akvariehobbyen, at ikke så mange brukte det lenger...? Sikkert fordi man må demontere og tømme hele akvariet og starte fra scratch når det en vakker dag skal renses.... all dritten ligger under risten på bunnen...*urk* Men jeg har lest at reke-akvarister gjerne bruker dem siden de er reke-sikre.

Eksempel på annen type filter du kan bruke; Eheim 2008 (hvis det er et lite akvarium du har)
Hvor mange liter var akvariet ditt....? Var det bare 22 liter, vet du vel at det er sterkt begrenset hvor mange fisk og hva slags fisk du kan ha i det?
Filter
Feil... Fiteret er her det. Bare noen riller i bunnplaten her, så trodde nesten pumpen kombinerte luft opp gjennom disse. Men nei...
Bilde:

Jeg merker det begynner å ta helt av her nå i mine utvidelser, men skitt la gå!
Større kulper jo bedre! Jeg kan lese...
Jeg er blitt skikkelig infisert av aquasyken nå... Klager ikke!

Her tenkte jeg å få meg 3 smale kulper i "rackhøyde". Mål: L85xB40xH30/35 Har 500mm i dybde her, men med tanke på div. remedier bak kulpene er det greit med ca. 10cm klaring. Hvor mye må jeg ha av luft melleom kulpene?

-AquaStein-
Ser der ja ,nå begynner det å nærme seg litersyken

Regner med det blir noen Corydoraser i de karene

Kan dessverre ikke svare deg på spørsmålet ,men det kan helt sikkert andre som har reoler.
Sølvi Gullaksen
Ser der ja ,nå begynner det å nærme seg litersyken :) Regner med det blir noen Corydoraser i de karene ;) Kan dessverre ikke svare deg på spørsmålet ,men det kan helt sikkert andre som har reoler.


O ye! I`m on to it... Blir nok Cory-Love i disse kulpene, Sølvi! Lest hele tråden til Mona, som bare tok meg 3-4 timer å lese, men hva gjør man ikke for kjærleiken!

God kveld!

-CoryLover-
Hei, og velkommen til en fantastisk hobby :o)

Reolplaner, allerede? Det høres spennende ut ! Ang. luft imellom, så har jeg lest et sted at halve akvariehøyden mellom karene er greit å ha. Dvs med 40 cm høye kar, så 20 cm mellom karene. Har du plass, så øk litt. Porsa er et fantastisk materiale å bygge akvariereoler av. På 85 cm, får du fint 3 kar på 128 liter, dvs 80*40*40 cm. Det er "standardmål", men ikke dumt med lavere kar om du ikke trenger høyden.

Takk for det Cara!

Jeg vil nok tro du har rett ang. avstand mellom karene. Spørs vel helt hvordan reolene blir bygget. Jeg har ett hukk her som er 50cm dybde, så jeg må frem med trelekter og drill tenkte jeg. Bygges inn i selve hukket her.

Har en fortid som tømrer og møbelsnikker for å si det sånn, så denne delen blir jo bare kos! Når det gjelder karene vil jeg ha de 85x40x30/35 da jeg satser på coryer og noen toppsjikt fisk. Mailer til div. glassmestere er som sagt sendt rundt om, så får jeg vurdere deres priser og kvalitet på akvariene. 6mm glass skulle vel bli bra? Venter enda på svar kl. 12.42 på en torsdag... Er da sol og blå himmel da!

Litt om meg:
Hobby/interresser er blitt an viktig del av mitt liv siden høsten 2009. Sluttet i jobben sommeren 2005 av helsemessige og private anliggende. Siden har det skjedd endel...
Interressen for tog og modelljernbane tok meg skikkelig den høsten, og siden er det skjedd mye på MJ fronten. Akvarium har ligget i bakhodet mitt i lang tid, men nå hoppet jeg ut i det for fullt, plask...*! Kunne være greit med en glede til i livet mitt, så da blei det aqua som dere ser! Det er utrolig viktig med noe som gleder deg extra i hverdagen eller i den fritiden som du har. Stor så liten, men vil tro vi voksne har mest utnytte av dette! Og i tillegg ha et forum for interressen er bare et stort + oppi det hele! Sånn, det var litt av min saga så langt...

-Stein-


Du er ikke alene om å kunne finne glede av akvarier og fisker pga. helsen.
Vi er mange her på forumet som nettopp av helsemessige årsaker ,finner stor glede av nettopp dette
Forumet ,som du sier,hjelper også godt på

Ser frem til bilder av bygging av reol mm, .

Ang. akvarier på mål ,så bestilte jeg "langkaret mitt hos Midtun zoo i Åsane ,veldig fornøyd med det og prisen var heller ikke avskrekkende.

Vestlandskulpene i reol.
Bilde:

Da gjorde jeg en kjapp liten tegning av hvordan jeg vil ha det i "kroken" min...
Får plass til 3 pumper og diverse i bunnen der vil jeg mene! Veggene her blir beiset i brun-svart for å fremheve det som er i kulpene! Tror det vil bli bra, inkl. en kosesofa her! Spisebord her er snart historie...

-Stein-
Spennende prosjekt det der, jeg følger utviklingen
Plussmedlem
Dette blir kjempebra, tenker jeg! Hva gjør man vel ikke for Corydoras? Litersyken kommer fort, og etter min erfaring enda fortere når man får Corydoras-dilla
Hyggelige tilbakemeldinger til en som har fått litersyken! Takk... Klager ikke!

Det er nok som du sier, Sølvi og det er flott noen kanne finne nye gleder i livet når det ikke er så mye av det ellers liksom. Tror nok noen også har utbytte av det, rent psykisk for noen (meg inkl.) må vite! Sunne interresser er som balsam for kropp og sjel...

Hoi... Nå må vi videre her! Gleder meg stort til å få til denne aqua-kroken min ja, og Coryer er blitt meg evig kjær! I`m in love love love... Hadde veldig sans for Scalare og har det fortsatt, men ikke så unike som disse sjarmerende bunnsoper`ne med flotte barter! Mine skal også bli tatt godt vare på! Can`t wait...



Nå er jeg her også! Coryforum

-Stein-
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap