Nybegynner på dette jeg

som overskriften sier er jeg nybegynner. men dette er blitt en hobby jeg bare elsker. jeg begynte med ett impulskjøp av en 20 l tank og noen molly, som fort ble kjedeligt. da investerte jeg i en på 110 l. der har jeg np i hoversak discus (de er enda små), molly (men skal flytte de da de ikke trives i samme vann som discusen) og blå regnbuefisk. når discusen blir større er tanken jeg har for liten. derfor har jeg planer om å kjøpe en som passer bedre. har sett meg ut en som jeg bare må ha. den er flott å se på og høy og fin sånn som discusen liker det. jeg merker at selv om det er mye arbeid med discus er dette en fisk jeg vil fortsette med. det er noe spesielt med dem altså! ikke helt som andre fisk.

bunn
hvite steiner fra dyrebutikken. hadde først grus, men akvariet virket så mørkt da.

røtter/huler
har en plastik rot med hule i.

planter
har noen anubias.

pumpe

innvendig pumpe.


håper noen har lyst å lese tråden min. det kommer mer både bilder og tenks. skal se om jeg får tatt noen bilder av akvariumet. har solgt det lille, så derfor har jeg bare ett nå.
her er mitt bordakvarie på 110 l. jeg er så fonøyd med det!
det jeg har tenkt å kjøpe om et par mnd er mer enn dobbelt så stort. det er et algs møbelakvarie. det er firkantet med et stort rundt vindu i. om det sier dere noe. utrolig fint er det i allefall.
jeg får ikke ned ph verdien i akvariet. den ligger på 7.5. har brukt ph-, torv og eikeblader. nå er jeg ikke sikker på hvor lenge jeg skal bruke torven. har det i vannet nå, men merker ingen forandring.

i tillegg har jeg problemer med litt nitritt i vannet (0,3). jeg bytter 50% vann hver dag og forer litt og litt slik at jeg ser at alt blir spist opp. nitritten vil ikke bli gul.

jeg vet det er flere her inne som har kommentert at jeg tok fisker oppi så og si med en gang da jeg kjøpte akvariet. det kan nok hende det er derfor jeg har problemer med nitritt. men dette gjorde jeg fordi jeg fikk beskjed om at så lenge jeg brukte aqua safe og hadde hyppige vannbytter+en god pumpe så skulle det gå bra.
jeg merker ingen ting på fiskene at det er litt niritt i vannet. vet ikke om det tar litt tid før man ser forandringen?
Angående pH, så ser jeg du skriver at du har vite stein som bunnlag. Det kan være disse som øker pH en din! Har du testet pH i kranvannet ditt? Har du eventuelt noen kalksteiner om dekor? Og hva slags pH ønsker du deg?

Angående nitritt må du bytte vann, slik at konsentrasjonen ikke blir så høy! Dette vil forebygge at fisker faller fra! Om du sanver noen fisk, kan også det være årsak til nitritt, da de kan ligge og råtne i vannet! Men ta noen vannbytter, og følg nitritten fremover!

Om du har en nylonstrømpe, kan du fylle torv i denne og henge i karet, så kan det hjelpe på å redusere pH!

Lykke til, MVH Pål
hei Pål!
jeg har nylonstrømpe med torv i. hvor lenge skal jeg ha den oppi?

jeg ønsker en ph på max 6,5. helst 6. men det virker som det er helt umulig. dette problemet hadde jeg før da jeg hadde grus oppi også, så steinene har ikke gjort det. har ingen kalksteiner til dekor.
Merkelig... Har du mulighet til og teste KH i kranvannet ditt og i karet? Torva kan bare få ligge oppi karet ditt ( i strømpa), så burde den ha effekt i et kar som ikke er større! Hvor lenge har du hatt torva oppi?

MVH Pål
hvordan tester jeg KH?

torven har jeg kun hatt oppi noen dager.
har sett over akvariet nå og det mangler noen fisk. de kan ligge ett eller annet sted å lage den nitritten. men vet ikke hvor. har sett under planter og roten. men finner de ikke noen sted.
nå er jeg sikker på at fiskene kommer til å dø. har selv kommet på sykehus (ikke noe alvorlig!) og har ingen til å fore eller bytte vannet akkurat nå. når jeg målte nitritten i går så var den fortsatt 0,3. skulle bytte vannet når jeg hadde fått småtten i seng.
jeg kommer hjem på onsdag, men vet ikke om de overlevet så lenge uten mat og i vann som er nitritt i.

har funnet ut at det mangler noen fisk i akvarie som jeg sa i går. så dermed er det nok de som ligger ett eller annet sted å lager nitritten. hvordan skal det være mulig å finne noe ancitstrus yngel og en kuhlii ål (liten)
[External Image][External Image] (bilder hentet fra google.no)
jeg må bare finne de. dennenitritten begynner å irritere meg :P
Matmangel vil ikke være noe problem, da fiskene ( i nesten alle tilfeller) klarer seg fint uten mat i et par uker. Men nitritten derimot er skummel, men uten mat vil den ikke stige like mye som den ville gjort til vanlig
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap