Michellus sitt akvarieeventyr!

Så da var det i gang da.

55 liter ble kjøpt inn med filter, varmekolbe og lys etter en god stund med sikling og lyst til å starte med denne fine hobbyen. Det hele begynte med at svigermor fikk interesse for dette her. Da vi var på besøk hos henne, ble jeg utrolig fascinert. Lånte med en bok fra henne som jeg nå har lest ut og fikk derfra mer lyst til å drive med dette.

Vi har ikke fått sotti det opp enda da vi mangler bord å ha det på. Jeg regner med det kommer til å veie en 60-65 kilo når det er oppe og da sier fornuften at det trenger god støtte underifra :P I går var jeg derimot ut i en dyrebutikk i Ski for å titte litt og drømme meg bort. Kom hjem med en håv, en slamsuger, en temperaturmåler (sånn klistremerke) og salmiakk fra Lilleborg. Samtidig i butikken fikk jeg glodd litt på forskjellige arter og drømt meg ordentlig bort. Jeg elsker dette allerede

For øyeblikket er det to arter som er bestemt skal inn i akvariet; ancistrus og kuhlii-ål. Vi har også da samtidig lyst på noen midt- og toppsjiktfisk, men vi har ikke bestemt oss for hva vi vil ha enda.

Så det var det for denne gangen!
Dersom svigermor har hatt akvariet gående et par månder kan du få litt filterslam fra henne når du skal starte opp ditt avkarie. Da kan du sette i noen få fisk med en gang, i stedet for å vente 5-6 uker på at bakteriekulturen skal vokse frem av seg selv.
Oooh, kan jeg seriøst sette inn fisk samme dagen som jeg legger i filterslam? Burde jeg ikke vente i et par dager?

Ellers lurer vi veldig på midt- og toppsjiktefisk. Jeg er veldig glad i fargerike fisk. Vi tenkte jo først på kampfisk, men så tenker jo også samtidig på platy, et par dverggurami og sverddrage (ikke alle tre artene samtidig altså). Alle tre er jo veldig vakre og fargesterke. Noe forvirrer meg dog, mange jeg kjenner anbefaler sverddrager til mindre kar.. Men de jeg har lest om her blir jo opptil 15 cm store.. Eller ser jeg på feil fisk?
Michellus
Oooh, kan jeg seriøst sette inn fisk samme dagen som jeg legger i filterslam? Burde jeg ikke vente i et par dager? Ellers lurer vi veldig på midt- og toppsjiktefisk. Jeg er veldig glad i fargerike fisk. Vi tenkte jo først på kampfisk, men så tenker jo også samtidig på platy, et par dverggurami og sverddrage (ikke alle tre artene samtidig altså). Alle tre er jo veldig vakre og fargesterke. Noe forvirrer meg dog, mange jeg kjenner anbefaler sverddrager til mindre kar.. Men de jeg har lest om her blir jo opptil 15 cm store.. Eller ser jeg på feil fisk?


Ved bruk av filterslam som må få næring så bør du i aller høyeste grad sette inn fisk så fort som mulig. men med måte og basert på hvor mye slam som deles.

Sverddragern blir ofte stor. den hadde jeg hoppet over.
Rolf H
Ved bruk av filterslam som må få næring så bør du i aller høyeste grad sette inn fisk så fort som mulig. men med måte og basert på hvor mye slam som deles. Sverddragern blir ofte stor. den hadde jeg hoppet over.

Men det er kjempekjekt å vte Hvor mye slam er nødvendig egentlig?

Ja jeg tenkte det selv. Hopper nok da elegant over sverddragen.
Det får de som har erfaring med det uttale seg om.
Er vel vanskelig å beregne.
Men jeg ville tro at man tar det som man får ut av en lett filter rens i det innkjørte akvariumet.
Dvs. at man forsiktig klemmer litt på filtersvampen i ei bøtte med karvann og tar det som blir etter det om det er mye eller lite.
Uansett så bør man vel ikke bråstarte med masse fisk om man ikke kommer hjem med gugge fra ett stort akvarium og med stor sansynlighet har mere enn nok til det nye men mindre filteret.


andre får heller bedømme hvor tøff belastning man kan gi det med en gang.
Rolf H
Det får de som har erfaring med det uttale seg om. Er vel vanskelig å beregne. Men jeg ville tro at man tar det som man får ut av en lett filter rens i det innkjørte akvariumet. Dvs. at man forsiktig klemmer litt på filtersvampen i ei bøtte med karvann og tar det som blir etter det om det er mye eller lite. Uansett så bør man vel ikke bråstarte med masse fisk om man ikke kommer hjem med gugge fra ett stort akvarium og med stor sansynlighet har mere enn nok til det nye men mindre filteret. andre får heller bedømme hvor tøff belastning man kan gi det med en gang.
¨

Det Rolf sier.



Følgende er det jeg har forholdt meg til i samtlige kar, aldri hatt noe problem:
La oss si at du får filterslam fra et filter som tar seg av et kar med 50 fisk. (et godt press på svampen og skyller det litt i akvarievann for så å gi enda et press). Da hadde ikke jeg hatt noe problem å legge til 20 fisk (Altså litt under halvparten av fiskene med tilsvarende str som karet filteret ble hentet fra.)
Til opplysning blir sverddrager for stor for akvariet ditt.
Takk for svar og flott teskje walkthrough på hvordan jeg ordner slam til akvariet da mangler jeg egentlig bare et bord, litt småtterier,slam og fisk før vi setter i gang
Wooow, nå er det skikkelig lenge siden jeg har skrevet her! I mellomtiden har vi flyttet til Rakkestad, og 60l skal endelig settes opp! Skulle virkelig ønske jeg hadde plass til noe større, men det får vi da eventuelt tenke på senere, og heller fokusere på at fiskene får det fint i 60 litern!
Arter er også bestemt. Det blir en ancistrus, en betta splendens, et par jegersnegler og 6 kuhlii-åler. Tror ikke det er plass til mer i karet. Da får jeg heller starte opp et nytt ett!

Så fort vi får bordet på plass her i stua må jeg bare bestemme meg for om jeg skal spørre pent om å få litt filterslam, eller om jeg skal kjøre Salmiakkuren. Salmiakk har jeg jo. Hva tenker dere om å begynne å kjøre inn et akvarie hvor det bare er vann i og ikke grus, planter osv?
Hallo Michellus!

Tydeligvis ble det ingen "kø" for å svare i tråden din. Hyggelig at du har planer om å starte opp karet ditt.

Du har kanskje fulgt med på forumet, det året du har vert vekk. For øyeblikket dreier jo det aller meste seg om Corydoras. Det er veldig "hott" for tiden, fint at også andre fisker blir satset på.

Ser i starten av tråden din at du fikk grundig innføring om igangkjøring med filter-guffe. Dette er vel også det enkleste. Nå bor du jo også i "sentrale strøk" så det skulle ikke være så langt til nærmeste akvarist, for henting av litt guffe. Dersom du velger dette, bør du jo også ha fisk i så fort som mulig, da er det vel også viktig å ha i både grus og planter helt fra starten.

Alle mine kar er oppstartet med guffe. Har bestandig "trykt ut" så mye at jeg er " helt sikker". Og det har gått veldig bra, hver gang.

Så da setter du vel bare igang?

Og - lykke til!

- Tore -
Mountain
Hallo Michellus! Tydeligvis ble det ingen "kø" for å svare i tråden din. Hyggelig at du har planer om å starte opp karet ditt. Du har kanskje fulgt med på forumet, det året du har vert vekk. For øyeblikket dreier jo det aller meste seg om Corydoras. Det er veldig "hott" for tiden, fint at også andre fisker blir satset på. Ser i starten av tråden din at du fikk grundig innføring om igangkjøring med filter-guffe. Dette er vel også det enkleste. Nå bor du jo også i "sentrale strøk" så det skulle ikke være så langt til nærmeste akvarist, for henting av litt guffe. Dersom du velger dette, bør du jo også ha fisk i så fort som mulig, da er det vel også viktig å ha i både grus og planter helt fra starten. Alle mine kar er oppstartet med guffe. Har bestandig "trykt ut" så mye at jeg er " helt sikker". Og det har gått veldig bra, hver gang. Så da setter du vel bare igang? Og - lykke til! - Tore -

Takk for te-skje metode nok en gang! Føler meg tryggere på at dette skal gå bra nå, med innkjøring og sånt.

Corydorasene er utrolig kule synes jeg. Svigermor har noen albinopansermaller, leopardpansermaller og pandapansermaller og de er alle veldig livlige og morsomme å se på. Spesielt albinoene får en utrolig fart i rompa og styrer rundt og har det gøy. Legger egg hele tiden gjør de også, rare fiskene.

--
Sånn ellers har fiskelista mi blitt litt annerledes. For det første ville vi jo ha en ancistrus oppdrettsvariant, meeen så tenker jeg at det kan være kjekt med fisk som er litt "bedre" på å jobbe vekk alger. Begge ancistrusene til svigermor samt sværingen til svigerfar er ikke akkurat algebekjempere for å si det sånn. Oppdaget da en art jeg tror kan være bedre for oss, nemlig otocinclus affinis. De ser ut som morsomme, arbeidsomme og fredlige arter. Videre må jeg nesten ha kuhlii-ål, jeg klarer meg bare rett og slett ikke uten. Kampfisk har vi fortsatt lyst på, men etter den nye som har kommet inn i hus hos svigermor har fått kjørt seg litt rundt, blir jeg skeptisk. Han er en aggressiv liten j*vel for å si det sånn. Jeg vil jo ikke kjøpe kampfisk, teste det ut for å se om det funker og ende opp med at han angriper alle de andre fiskene.. Oppdaget igjen en art jeg har blitt tipset om her inne som jeg kjenner vil være perfekt og det er danio margaritatus. Igjen, her er jeg redd for at kampfisken skal angripe disse pga farger og ellers aggressiv atferd, om det vil skje. Dessuten tenker jeg på antallet her. Rent teknisk går de jo sammen, med tanke på vannverdier. Er bare så utrolig redd for at kampfisken kommer til å drepe stjernedanioene. Om vi bestemmer oss for å ikke gå for kampfisk, vurderer jeg faktisk sakura- eller kirsebærreker i stede for.

Planen vil da være:
5 ottoer
6-8 kuhliier
6-8 stjernedanioer
En kampfisk evt 4-5-6 sakura- eller kirsebærreker

På lørdag henter vi bordet herligheten skal stå på! Denne har også skuffer som en helt greit kjenner jeg. Da kan alt av akvarieting gå inn der. Sånn i første omgang blir ikke akvariet prioritert pga vi får en hund til i hus, men med tiden kommer vi til å kjøpe sand, en rot og planter i første omgang (dekor kan alltids ventes litt med og heller plasseres alt ettersom). Sand fra biltema er ikke akkurat dyrt har jeg fått med meg, men aner ikke hvordan ståa er med planter.

Mye rambling såpass seint på natten! Da legger jeg meg :P
Ottoer er fredelige og effektive algeetere ja. Har 5 stk i en 128L og det er knapt en alge å se i karet
Jeg ventet noen uker etter oppstart før jeg skaffet meg ottoene slik at det var litt alger i akvariet når jeg hadde de oppi. Da hadde de ihvertfall mat den første tida. Av og til gir jeg dem en bit agurk som tilleggsfor.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap