Sopp eller parasitt ???

Har et 240l Juwel akvariet, som jeg nettopp fikk 12 elefantfisker i. Rett før det satte jeg inn hvit bakgrunn og hvit sand. Fylte på med 20 pandamaller og 10 glassmaller noen uker før elefantene, og sjekket at vann verdiene holdt seg stabile.
ikke lenge etter fått hjem elefantene merket jeg hvite klumper inni munnen på 2-3 av elefantene, men trodde di hadde litt sand i munnen som di ikke spottet ut. Ikke lenge etter begynte bakgrunnen å bli svart og sanden mørknet veldig den og. Så i går så jeg at en av pandamallene mine hadde hvit klump på 2 av finnene sine, da så jeg at det lignet på klumpene i munnen på elefantene. Er det noen som har hørt/ sett noe lignende, og vet hva det er?
Fiskene ser friske og raske ut, og spiser gått.
Bilder sier mer enn tusen ord...så hadde vært fint om du kunne legge inn noen som viser problemet.

Hva er vannverdiene dine (pH, GH NH3/NH4, NO2), og hvilke vannbytterutiner har du ?
første bilde: pandamallen som har klump på finnene, klarer se den ene klumpen her.
andre bilde: viser farge forskjellen på bakgrunnen.
tredje bilde: nederste elefanten har en klump i munnen.

har ikke vært så veldig flink til å skifte vann, skiftet 1/4 i går.
trur kanskje jeg har fort litt for kraftig.
Inaktiv bruker
Monika Lomeland
vannkvaliteten er helt fin
Kan du definere det litt dypere?
Det ligner svamp (fungus) på fiskene.
Det mørke i sannet ligner iltfattige områder.
Nå har jeg gitt eSHa 2000 i 5 dager, men soppen slipper ikke taket. Hvor lenge kan jeg egentlig bruke den?
Har bare brukt enkel dosering.
Tok nettopp en vannprøve:
NO3mg/l 10
NO2mg/l 0
GH >7d
KH 6d
pH mellom 7,2 og 7,6
Cl2mg/l 0


Har dere noen tips til hva jeg skal prøve fra nå?
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap