70 l akvarium med neontetra, otto og metallpansermalle

Hei,

Har et nyoppstartet akvarium med 21 neontetra, 5 Otto og 5 metallpansermaller. Ser at både Otto og malle er skye og etter å ha lest en del på nettsidene her så tenker jeg at de burde vært flere enn fem hver seg. Men jeg er usikker på om jeg kan ha flere fisk i 70l enn det jeg allerede har. Vil at fiskene mine skal ha det bra.

Setter pris på svar.
Beklager, men du har nok fått noen dårlige råd på veien. (Alle tråkker jo i noen slike feller på et tidspunkt, og ikke bare ferske akvarister, det kan jeg underskrive på )
Otocinclus-arter er ikke rene algespisere, de er Aufwuchs(= Biofilm)-spisere. En viktig forskjell. De trenger en kombinasjon av bakterier, sopp, infusorier og myke, grønne alger. 
Det tar maaaange måneder å bygge opp et lag med sunn biofilm på akvariets innredning, derfor må Otocinclus aldri settes inn i et nystartet akvarium. Der finner de som regel hverken egnet eller nok mat.

Jeg har fanget mange Otocinclus-arter på mine turer til Sør-Amerika.
Her er et habitat i Rio Pauto vassraget, en sideelv til Rio Meta, i Colombia:
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Som du ser var det ikke bare fisk i vannet, så vi måtte være forsiktige:
[External Image]
Som vanlig, der det bor folk i nærheten, kommer nabolagtes barn ilende til for å se hva vi får i garnet:
[External Image]
Det lever tusenvis av Otocinclus i slike habitater, og det er morsomt å se hvordan de alle spiller døde når de er fanget og blir tatt ut av vannet:
[External Image]
[External Image]
Når de får vann på seg igjen og slippes løs, blir de fort veldig levende og piler avgårde så fort som bare det.
Poenget mitt med dette er å vise at det jo ikke er en eneste grønn alge, slike vi ser i akvarier, å se i disse vannmassene, mens det er det mange tror Otocinclus-arter spiser.
I et 70 liters akvarium er det vanskelig å tro at den naturlige tilveksten på biofilmen er rask nok til å kunne brøfø mer enn 2 Otocinclus individer. Da dette er en veldig sosial fisk som trolig trenger mange artsfrender rundt seg for å trives, sier det seg selv at for holde en god gruppe av denne type fisk i 70 liter, må man kunne tilby permanent tilleggsfôring, ellers sulter de i hjel.
Og dette er vanskelig, det er som regel ikke nok med noen malletabletter og forvellede grønnsaker, man må stimulere veksten av biofilm. 
Jeg anbefaler å levere tilbake Otocinclusene der du kjøpte dem, og eventuelt vurdere å sette inn noen etter 6-12 måneder. Men de går antakelig ingen lys framid i møte der de kommer fra heller.
Så hvis du velger å beholde dem (kjøp uansett ikke flere!), har jeg sett omtalt to produkter som kanskje kan hjelpe: 
"BacterAE" fra GlasGarten, et pulver som kan stimulere vekst av biofilm på overflater, her er det anbefalt å eksperimentere med svært små doser, og "Protogen" fra Hobby, som brukes til å dyrke infusorier. Her anbefales det å pøve halvparten av den dosen som er angitt på pakken.

Lykke til!
 
Tusen takk for utfyllende svar. Nå ble jeg trist og litt sint, for jeg har jo puttet oppi det de anbefalte meg på dyrebutikken. Jeg har mange røtter og planter og har fylt på med fryste alger og fryste tropeinsekter. Magene deres er runde som de, ut i fra bilder jeg har sett, skal være. Jeg skal gå på dyrebutikken i morgen og prøve å spørre om de vil ta de tilbake hvis du tenker det er best for fiskene? 
Jeg har også sånne algetabletter, men har ikke sett dem spise av de en eneste gang. Algene tror jeg de spiser da, fordi de forsvinner ganske raskt.
Hvis Ottoene dine fortsatt ser ut til å ha fulle mager, er det jo fantastisk. Mange som har gått i salgskar i butikk en stund, har jo innsunkne mager allerede når de blir solgt. Som jeg vel nevnte tror jeg egentlig ikke de får det bedre i butikken enn hos deg. Så da ville jeg ventet litt og sett om de fortsetter å ha fulle mager....
Hvor nyoppstartet er akvariet, og hvor lenge har fiskene vært oppi der?
Ja, jeg har lest at det kan være vanskelig å få i de nok mat, så har introdusert flere alternativer. I tillegg er det en del planter, røtter og steiner i senter av avkariet med mye gjemmeplasser og hvileplasser. Magene ser finere ut enn når de kom. Akvariet hadde stått i to uker før de ble puttet oppi, med alle disse startserumene og bakterieflora fra et annet akvarie i filteret. Fiskene ble puttet oppi på lørdag.

Da beholder jeg de og håper jeg klarer å tilrettelegge for at de skal få det godt. Blir også å bytte 10% av vannet tre ganger i uken, fordi jeg har lest at de liker det best?
(dette er mitt første egne akvarium, hvis en ser bort i fra det forferdelige opplegget jeg hadde som barn)
Her har det nok gått litt fort i svingene. Noen ganger slipper man unna med å ta noen snarveier, men ikke alltid.
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg trodde du hadde hatt fiskene noen uker. Noen få dager er alt for kort tid til å si noe sikkert om Otocinclusene dine har funnet mat nok, og jeg frykter de vil slite etter en tid. Følg med på om de iherdig gnager på flater som i utgangspunktet er rene, da sulter de, og bør returneres til butikken.
Fint at du har tilsatt filterguffe fra et annet akvarium! Men det er ikke uten grunn at det anbefales å uansett starte med veldig få fisk, og så sette flere fisk gradvis inn, i et nystartet akvarium. Det tar tid for de nyttige bakteriene å formere seg til en mengde som passer til antall fisk.
De neste ukene må du derfor følge nøye med på om fiskene oppholder seg unormalt mye rett under  overflaten, og kanskje forsøker suge inn overflatevann eller luft. Dette vil være tegn på at det er skadelig nitritt (NO2–) i vannet, noe som i utgangspunktet kan bli dødelig. 
Har du en test for nitritt?
Jeg ville definitivt byttet mer enn 10% av vannet når du først bytter. Du har antakelig ca. 50 liter vann i karet ditt, og 10% av det er jo bare 5 liter. Ville byttet minst 20 liter jeg. Ved normal drift, sparsommelig mating og ingen flere fisker, ville det da vært nok med vannbytte en gang pr. uke. Men du kan jo gjerne bytte oftere og mer.
Hvis du derimot får utslag på nitritt, må du bytte masse vann, hver dag, en god stund.
Tusen takk for god hjelp her Setter pris på det!

Jeg tester vannet hver dag med sånn 6-i-1 fra Tetra. Vannverdiene er stabile og nitrittnivået har ikke vært for høyt siden de kom oppi der.. Byttet rundt 20l i helgen. Ottoene er fortsatt gode og runde. Det er mye naturlig dekorasjon i akvariet, inkludert blader fra sør-amerika. De ser ikke ut til å suge på steder hvor det ikke er mat. De spiser også litt på de tabletene jeg putter oppi nå, samt at de spiser litt fryste alger. de ser fine ut, så håper det holder seg.

Men skjønner at det nok har gått for fort i svingene med mitt første akvarium. La meg i alle fall si at jeg lærer av mine feil.
Det var et tidspunkt hvor neontetraene plutselig hang mye i overflaten, og fant ut at det var pga for lite oksygen, så fikk justert det med å fjerne noen flyteplanter og justere pumpa litt.
Startet opp nytt kar 28.des. etter også hatt fisk som barn, og prøvd en runde tidligere som voksen, men har liksom ikke fått dreisen på det. En stor årsak til det er dårlig hjelp fra akvariebutikker. Feil fisk i forhold til mine vannverdier, for lite filter, for mange fisk... Har fått masse god lærdom her på forumet, så nå er det 23 Kardinaltetra (skulle ha 6-7, men akvariebutikken...), 6 Corydoras (liten type), 1 ansistrus, 4 små gurami.
Vet ikke hva du har gjort eller ikke, virker jo som du har prøvd å lese deg opp?
Jeg har lært at det er lettere å tilpasse type fisk til vannet man har, ikke omvendt. Og bakteriene i filteret er helt avgjørende- og etter anbefaling fra folk her har jeg nå utvendig filter som har mer enn dobbel kapasitet i forhold til karet mitt (80 liter) Viktig å ha bevegelse i vannskorpa (ikke bobler) Masse hurtigvoksende planter hjelper, de bruker Nitrat. Jeg har fortsatt ikke alger!!
Når det gjelder strips så er det dessverre ikke brukandes på Nitritt- teor nesten ikke det er utslag før fisken er død! jeg fikk jo i mitt akvarium som ikke var innkjørt- bl.a 25 Kardinaltetra (etter at de 5 platyene jeg ble solgt først- hadde dødd På strips var det ikke utslag, andre ganger såvidt utslag, men ved å bruke dråpetest hadde jeg kjempeutslag.  Dvs fisken svømte i nitritt, mistet 1. Trodde de hadde Neonsyke, holdt på å avlive hele hurven. Men etter søk og råd herfra, og vannbytte (først mye, så daglig til verdiene stabiliserte seg og nitritt var på 0 v dråpetest- skal love at det gok sin tid...) så kom fiskene seg. Av alle de jeg har, er det tetraene som viser dårlige vannverdier først. 
Kjøpte et sånt JBL testsett, og det er ganske interessant å følge med på 😊👍
Veldig interessnt!!
Nå endte jeg ikke opp med Otto- men det var anbefalt fra akvariebutikken... sammen med Cory og Ansistrus og Kuhlii-ål... De ville og selge meg ennå flere fisk enn jeg alt har- og her er det FULLT, bl.a en Botia som jeg senere leste kunne bli kjempestor. Kjipt at man ikke kan stole på akvariebutikker. Vi har forresten 1 butikk her, med 3 stk som virker som kan dette med akvarium. I den andre butikken har jeg sluttet å handle...
Kanskje du kunne fått oppdatert infoen om Otto her på Forumet? Det som står om Otto her stemmer ikke helt med det du forteller. Virker jo som om du har litt inngående kunnskap?
https://akvaforum.no/lex/fish.cfm/3847/Otocinclus-vittatus-Otto
 
Her stod det mange gode tips som jeg tar med meg videre Føler meg også beæret for at du oppfatter meg som kunnskapsrik på Otto, men jeg føler ikke jeg er det - i alle fall ikke enda. Har mine første Otto'er nå, så vet ikke om disse er særlig robuste eller atypiske på andre måter. 

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om at dyrebutikken prøver å selge mer fisk enn de burde. Jeg føler jeg har mer enn nok i akvariet mitt nå som jeg har. Må skifte vann relativt ofte for at verdiene skal være fine. 

Jeg har brukt svært mye tid på å lese om vannverdier, planter, pumper, fiskearter mv. før jeg kjøpte det første akvariet. Så jeg visste på en måte en del om de fiskene jeg valgte på forhånd - at de tåler samme vann osv. 

Alle lever fortsatt. Lurer på om et par av ottoene er gravide faktisk, eller bare tjukke Kan godt oppdatere underveis
Ps. Jeg bruker Tetra 6-i-1 test, og den funker tilsynelande godt på både no2 og no3, så den kan anbefales
Oppdatering: alle Ottoene lever fortsatt.
Oppdatering: Ottoene har lagt egg. Jeg har ikke kunnskap eller kapasitet til oppdrett, så det får gå sin gang.
Nå har jeg blitt glad i de og føler de ikke har nok plass, så har kjøpt et nytt akvarium på 125l.
Har gjennomført ganske spesifikke søk på forumet, men finner ikke svar på følgende: hvor mye slam må jeg overføre fra det gamle filteret til det nye for at jeg skal kunne overføre fiskene? Holder det med litt på fingeren typ, eller må det være større mengder?
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap