Nyoppstartet 180 liter

Hei🐟

Jeg er nybegynner i akvarium verden og jeg har noen spm. til mer erfarne akvarister. 

Jeg stoler ikke blindt pÄ hva dem i dyrebutikker sier,sÄ det hadde vÊrt supert Ä fÄ andre sine tips og rÄd i tillegg. 

Mitt nye 180 liter juwel har stÄtt og putret i litt over en mnd. Jeg mÄlte vannverdiene nylig og de sÄ fine ut ( drÄpetester ,jlb combisett ).  Det eneste jeg reagerte litt pÄ ,var at nitrat ikke slo ut ,det ble en blank test. Er dette dumt for de fÄ plantene jeg har?  ( Anubias )  De har et brunlig belegg pÄ seg som jeg mistenker er brunalger.

Videre tenker jeg Ä kjÞpe de fÞrste fiskene i morgen. Jeg tror jeg Þnsker levende fÞdende fisk( guppy og platy) og skaffet meg GH salt i dag.  Dem i dyrebutikken sa at jeg burde tilfÞre dette FØR fisken kom oppi.    Men stemmer dette ?  Blir det ikke sjokk for dem,de har jo ikke selv tilfÞrt noe som pÄvirker hardhet.   

Jeg tenker ogsÄ Ä skaffe meg noen bunnfisk. Jeg synes Sterbas pansermaller er sÄ fine ,men jeg har finkornet grus og forstÄr det slik at de fleste maller foretrekker fin sand ? Hva med Ancistrus oppdrettvariant, trives den med grus ? Litt dumt at jeg ikke leste mg opp pÄ dette fÞr jeg skaffet grusen men de i dyrebutikken nevnte ikke dette.   

Til slutt det store spm :  hvor ofte bĂžr jeg drive med vannbytte ? I dyrebutikker fĂ„r jeg alt fra en gang i uka til hver tredje,fjerde mĂ„ned😅.      

PÄ forhÄnd takk ! 
Plussmedlem
Hei, Pesca!

Dette var mange fine spÞrsmÄl!
Det eneste jeg reagerte litt pÄ ,var at nitrat ikke slo ut ,det ble en blank test. Er dette dumt for de fÄ plantene jeg har?  ( Anubias )  De har et brunlig belegg pÄ seg som jeg mistenker er brunalger.

Anubias trenger ikke store mengder nÊringsstoffer og vil kunne greie seg pÄ minimale konsentrasjoner av nitrater da de vokser veldig sakte. SÊrlig uten konkurranse fra andre planter sÄ vil ikke det vÊre et problem.