Nyoppstartet 180 liter

Hei🐟

Jeg er nybegynner i akvarium verden og jeg har noen spm. til mer erfarne akvarister. 

Jeg stoler ikke blindt pÄ hva dem i dyrebutikker sier,sÄ det hadde vÊrt supert Ä fÄ andre sine tips og rÄd i tillegg. 

Mitt nye 180 liter juwel har stÄtt og putret i litt over en mnd. Jeg mÄlte vannverdiene nylig og de sÄ fine ut ( drÄpetester ,jlb combisett ).  Det eneste jeg reagerte litt pÄ ,var at nitrat ikke slo ut ,det ble en blank test. Er dette dumt for de fÄ plantene jeg har?  ( Anubias )  De har et brunlig belegg pÄ seg som jeg mistenker er brunalger.

Videre tenker jeg Ä kjÞpe de fÞrste fiskene i morgen. Jeg tror jeg Þnsker levende fÞdende fisk( guppy og platy) og skaffet meg GH salt i dag.  Dem i dyrebutikken sa at jeg burde tilfÞre dette FØR fisken kom oppi.    Men stemmer dette ?  Blir det ikke sjokk for dem,de har jo ikke selv tilfÞrt noe som pÄvirker hardhet.   

Jeg tenker ogsÄ Ä skaffe meg noen bunnfisk. Jeg synes Sterbas pansermaller er sÄ fine ,men jeg har finkornet grus og forstÄr det slik at de fleste maller foretrekker fin sand ? Hva med Ancistrus oppdrettvariant, trives den med grus ? Litt dumt at jeg ikke leste mg opp pÄ dette fÞr jeg skaffet grusen men de i dyrebutikken nevnte ikke dette.   

Til slutt det store spm :  hvor ofte bĂžr jeg drive med vannbytte ? I dyrebutikker fĂ„r jeg alt fra en gang i uka til hver tredje,fjerde mĂ„ned😅.      

PÄ forhÄnd takk ! 
Plussmedlem
Hei, Pesca!

Dette var mange fine spÞrsmÄl!
Det eneste jeg reagerte litt pÄ ,var at nitrat ikke slo ut ,det ble en blank test. Er dette dumt for de fÄ plantene jeg har?  ( Anubias )  De har et brunlig belegg pÄ seg som jeg mistenker er brunalger.

Anubias trenger ikke store mengder nÊringsstoffer og vil kunne greie seg pÄ minimale konsentrasjoner av nitrater da de vokser veldig sakte. SÊrlig uten konkurranse fra andre planter sÄ vil ikke det vÊre et problem. 
Du har mÄlt for ammoniakk og nitritt? En potensiell Ärsak til at du ikke mÄler nitrater er fordi det ikke er blitt dannet ennÄ, sÄ vÊr sikker pÄ at du ikke har de to fÞrstnevnte fÞr du setter inn fisk. 
Mer sannsynlig er det likevel at algene du beskriver tar det som er av nitrater. 
Om belegget er lett Ä fÄ vekk - sÄnn at du enkelt kan gni det vekk med fingrene - er det nok kiselalger som sitter pÄ anubiasene. Brunalger er egentlig en term brukt om algearter som vokser i havet, som forskjellige typer tang og tare. 
Men det spiller for sÄ vidt liten rolle. Kiselalgene er veldig vanlige i oppstartsfasen og vil vanligvis forsvinne av seg selv. Om belegget er skjemmende anbefaler jeg Ä fjerne det ved vannbytter.
En ancistrus vil nok med glede kunne beite pÄ kiselalgene da de er nÊringssrike og lette Ä spise. 
Jeg tror jeg Þnsker levende fÞdende fisk( guppy og platy) og skaffet meg GH salt i dag.  Dem i dyrebutikken sa at jeg burde tilfÞre dette FØR fisken kom oppi.    Men stemmer dette ?  Blir det ikke sjokk for dem,de har jo ikke selv tilfÞrt noe som pÄvirker hardhet.   

Det er riktig at dette bÞr i akvariet fÞr fiskene. NÄr du kommer hjem med fisk bÞr de tilvennes det nye vannet fÞr de tar permanent bolig i det. 
Det er flere mÄter Ä gjÞre tilvenning pÄ, men den enkleste er Ä legge posen med fisk i akvariet og sÄ over tid fylle litt og litt akvarievann i posen. Da fÄr du temperaturakklimatisert dem samtidig. 
Jeg tenker ogsÄ Ä skaffe meg noen bunnfisk. Jeg synes Sterbas pansermaller er sÄ fine ,men jeg har finkornet grus og forstÄr det slik at de fleste maller foretrekker fin sand ? Hva med Ancistrus oppdrettvariant, trives den med grus ? Litt dumt at jeg ikke leste mg opp pÄ dette fÞr jeg skaffet grusen men de i dyrebutikken nevnte ikke dette.   ,

Sterbai er fantastiske, men om du skal Þke hardheten for guppy og platy, sÄ beveger du deg vekk fra de omrÄdene som Corydoras trives i. De vil ha surt og blÞtt vann, altsÄ pH under 7 og lav GH/KH (rundt 2-4).
Det med grusen er ikke sÄ viktig, etter mitt skjÞnn. Det finnes de som mener at corydoras KUN kan ha finkornet sand, og selv om ogsÄ jeg mener at det er det absolutt beste for dem i et akvariemiljÞ, sÄ finner man Corydoras i naturen pÄ alt mulig slags bunnlag. Stein, sand, mudder, skifer osv. SÄ sÄ lenge grusen ikke er full av skarpe kanter sÄ gÄr det bra sÄnn, er min erfaring. 
Hovedutfordringen her er altsÄ GH'en, ikke grusen.

Ancistrus derimot er et kjempefint valg! Da fÄr du samtidig noen som tar kiselalgene, noe Corydoras ikke gjÞr. Ancistrus bryr seg heller ikke nevneverdig om hvor hardt vannet er, bare det er rent.  
Til slutt det store spm :  hvor ofte bĂžr jeg drive med vannbytte ? I dyrebutikker fĂ„r jeg alt fra en gang i uka til hver tredje,fjerde mĂ„ned😅.

Helt riktig observert at dette er et stort spÞrsmÄl, men vi skal prÞve Ä vÊre sÄ smÄ som mulig sÄ man ikke drukner i informasjon. 

Bytt vann hver uke nÄ helt i starten. FÞlg med vannverdiene med vanntester. Om du fÄr nitritt-oppsving etter innsetting av fisk sÄ bytter du oftere enn det. Uten nitritt sÄ holder det med 25-30% i uka, hvis nitritt sÄ bytter du 50% hver dag til nitritten er under kontroll. 
Etter dette er det litt opp til deg og utviklingen i akvariet ditt som bestemmer hvor ofte du skifter, men siden du har fÄ planter og de du har bruker lite nitrater sÄ bÞr du nok ikke overskride 14 dager pÄ vannbyttene. 

Lykke til!
 
Takk for utfyllende svar.

Jeg har mange spm. men fant heldigvis en dyrebutikk som har mye erfaring med akvarier.   

Men kan jeg spÞrre om du mener at man skal bytte vann fÞr fisker kommer oppi akvariet?   Jeg har nÄ skaffet bakterier pÄ flaske og skal helle det oppi i minst en uke. Jeg husker ikke hva dem pÄ butikken sa.   

Ellers har jeg bestemt meg for Ä gÄ for fisk som liker blÞtt vann istedenfor.   Jeg leste at man kan putte i sand selv om man ha grus oppi...Men vet ikke om det er en god ide Ä ha begge deler.  Men kanskje det blir noen sÞte corys likevel. GÄr disse overens med en Ancistrus forresten ?   

NĂ„ skal jeg ikke spĂžrre mer.

PÄ forhÄnd takk !     





 
Jeg er IKKE utlĂŠrt, men har vel gjort alle feil i boka...
Anbefaling og info fra akvariebutikker er dessverre ofte helt galt, de solgte meg fisk til hardt vann/hÞy pH, og for mange alt for tidlig, i et ikke innkjÞrt akvarium, og stripe-tester som ikke viste utslag pÄ noe, sÄ fisken dÞde, Med unntak av Ansistrusen (Super Red, den lever ennÄ- kul fisk som virker hardfÞr) Fant sÄ ut at det var lurt Ä skaffe fisk som passer mitt vann (blÞtt, lav paH), istedenfor hele tiden Ä prÞve Ä justere. SÄ endte opp med eggleggende fisk. T.o.m da gikk jeg pÄ en smell m akvariebutikken som plutselig hadde 25 Kardinaltetra i posen, jeg ba om 6-8. 2 dÞde (1 av nitrittforgiftning, 1 hoppet ut) men hadde da ogsÄ alt for mange fisk for fort, og holdt pÄ med vannbytte ca daglig i lang tid. og jeg lÊrte "the hard way". De sa det bare var Ä bruke de bakteriene pÄ flaske, og andre remedier: min erfaring og lÊrdom i ettertid er at dette er bortkastede penger!
De prÞvde t.o.m Ä selge meg bla Praktbotia og Pleco (kan bli 40-50 cm) til mitt 80l kar... SÄ pass pÄ at det faktisk er en Ansistrus...
Har pga periodevis daglig testing og vannbytte klart Ä berge de andre fiskene (1 mulig syk nÄ...) men karet har vÊrt i balanse i noen uker nÄ.

Vil anbefale pÄ det varmeste Ä lese deg opp pÄ Nitrogen-prosessen og gode bakterier. Det er noe som heter Salmi-metoden- fiskelÞs innkjÞring, og noen starter med LITT fisk og tar det gradvis.
Har i etterkant fÄtt mange gode rÄd av Victor, og andre. SÄ nÄ hÞrer jeg hva de i butikken sier, sÄ sjekker jeg andre steder- fÞr en evt handel. NÄr de har hatt noe i butikken jeg lnsker, f.eks Corydoras Venezuelanus, sÄ har de holdt de av til karet har vÊrt klart. MÄ si at vi har 2 butikker her, og i den ene sÄ kan de faktisk masse, og gir gode rÄd.
Jeg ble heldigvis anbefalt sand, men hadde grus de fĂžrste 14 dagene, som jeg tok jobben med Ă„ bytte. Angrer ikke. Kan godt vĂŠre at Cory kan beholde bartene i grus, men det er iallefall som jeg nĂ„ har lest/lĂŠrt en stĂžrre mulighet for skarpe kanter som kan ta bartene, og gi de sĂ„r pĂ„ magen (infeksjoner) men og en stĂžrre mulighet for "stoffer" ammoniakk/nitritt konsentrasjon i bunnlaget som kan tĂŠre bort barten. Og de elsker jo Ă„ jobbe med bartene i sanda, og det er jo halve/hele moroa med Cory- Ă„ se de jobber i sanda...   Ser noen bruker tynt gruslag i bunn m sand oppĂ„, det har jeg ikke peil pĂ„ hvirdan blir😇 Jeg har noe Ă„ lĂŠre mtp sand/bunnlag, og hva som skjer nedi der over tid...
Synes du gjĂžr lurt i Ă„ starte med dine vannverdier og finne fisk til det. Jeg har pH6,5 (7) og GH 0-3 (mĂ„ finne ut mer om GH/KH...) Endte opp med Ă„ legge inn mine verdier i Fiskebasen i AkvaForum, og fant: Corydoras (bĂžr vĂŠre min 6 stk) 1 Ansistrus Super Red (kan godt vĂŠre alene), 2 Dverggurami (par), 2 HonningGurami (2damer??) Hadde lyst pĂ„ 4 DvergGurami men for lite kar (80l) og 2 hanner pĂ„ lite omrĂ„de blir fort krangel, men HonningGurami er fredeligere) Og altsĂ„ 23 Kardinaltetra (bĂžr ha stim pĂ„ 6-8 men helt fler). Og ja, burde hatt en 180 liter sikkert😂 vurderes veldig med stĂžrre kar eller ett til, da unga har lyst pĂ„ Kuhli-Ål.  Disse er alle fredelige (men obs pĂ„ 2 Gurami-hanner, evt 2 Ansistrus-hanner etc) Alle mine spiser og svĂžmmer litt sammen, ingen krangling om mat, men Ansistrusen er sjefen. 
Anbefaler Ä finne fisk til dine verdier, se om de gÄr sammen (ikke velg finne-nappere sammen med Gurami etc) se om de i utg.pkt er i litt ulike lag/steder, ca samme temp, se pÄ str som voksen, og se hva de liker. F.eks vil Kardinaltetra ha mÞrkt bunnlag, Äpen svÞmmeplass, litt dempet lys (IKKE blÄtt lys/nattlys!)  Gurami liker flyteplanter/gjemmesteder (flyteplanter som Hornblad er da fin til bÄde Gurami og Kardinaltetra, samt den er hurtigvoksende og bruker Nitrat)  Ansistrus trenger en rot Ä gnage pÄ (pga fordÞyelse) Anubia kan festes pÄ rot og rota kan festes med sugepropper pÄ glasset- da fÄr du brukt hÞyden pÄ akvariet, litt skygge/gjemmested under... 
Cory og Ansistrus vil ha ei hule/gjemmested, min erfaring er at de ikke gĂ„r i samme hula, sĂ„ anbefaler minst 2. Dvs 6 cory bruker samme hule. Jo flere gjemmesteder jo mer er de "framme", iallefall her. Har du flere ansistrus tror jeg de vil ha en hule hver. Dvs vet du hva som gir god trivsel, og dermed styrket immunforsvar, sĂ„ kan man rote og legge stein/rĂžtter etc FØR du fĂ„r i fisk, for Ă„ stresse de minst mulig.  Av erfaring kan jeg si at Ă„ bruke gjĂždselkule og SÅ flytte ei rot-plante...gikk dĂ„rlig her iallefall😂😂
KjÞpte Anubia med alger, de algene tok Ansistrusen kjapt. 
Med den og masse hurtigvoksende planter, og litt gjĂždsel, mĂ„ jeg bare si at jeg har ikke skrapt en alge siden 28.12. HĂ„per det fortsetter😇
T.o. hÞrer jeg mange kjÞpe Otto i kar som har vÊrt i drift en kort tid, det gÄr oftest dÄrlig. Av de jeg har nÄ virker Ansistrus og sÄ Cory ut til Ä vÊre mest hardfÞre. Kardinaletraene reagerer veldig kjapt med f.eks litt nitritt. NÄr jeg slet med uinnkjÞrt kar, sÄ jeg det pÄ tetraene fÞr jeg testet (vannbytte var mer en jobb enn en hobby i den perioden) Trodde det var neonsyke og holdt pÄ Ä avlive hele gjengen...
Det er mange ulike Cory, noen mer hardfÞre, noen mer frampÄ Ä synlige, andre mere skye. Litt ulike krav,str. Men ganske lett Ä finne hos private? Samme med Ansistrus, der finnes det ulike farger. 
ojda, ble langt dette. Ønsker deg iallefall lykke til! 
Takk for svar!

Mye man skal lÊre i denne hobbyen.       

Jeg synes det ser veldig fint ut med grus ogsÄ da ,sÄ fÄr jeg se det ann om jeg bytter en dag om jeg absolutt vil ha Corydoras som er sÄ sÞte.      



  

​
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap