"botanicals" - noen som har prøvd / hvor er det lurt å kjøpe?

Er det flere her som har prøvd/kunne tenkt seg å prøve slike botanicals (pods or div "skrot" som i naturen ville falt ned fra trær osv).

Jeg syns prisene på nettbutikkene er er helt hårreisende. Alt fra 40 - 70++ kr for en bitteliten duppeditt, på størrelse med et halvt valnøttskall osv, hehe. Ser jo andre steder at man får kjøpt slikt i større poser til en grei pris (Ikke i Norge selvsagt), eller de som er så heldige at de bare er ute og henter i naturen.

Men det er sikkert noe vi kunne kjøpt andre steder enn dyrebutikker?
For eks dyrebutikker selger 6 stk kanelstenger til 80 kr, mens jeg får kjøpt en større pose til 25 kr på ei importsjappe.

Er det andre slike ting man får kjøpt andre steder, som dere har sett?

 
Plussmedlem
Hei, Grapejuice!

Har sjøl brukt slikt i mine akvarier i mange år, så har også lett etter alternativer til overprisa hageavfall fra utlandet. 

Det er ikke sykt mye utvalg lett tilgjengelig etter det jeg har funnet, men en del hagesenter/store blomsterhandler har tidvis inne poser med skall/bark/kongle-varianter det går an å bruke. De er ment som dekor i tørre oppsatser vanligvis, men så lenge de ikke er tilsatt noe eller lakkert kan man fint bruke det i akvarium. 
Kanelbark fra internasjonalbutikkene er jo bare genialt billig, noe du har funnet ut allerede. 👍
Du kan også finne gode tilbud på Ebay, men det tar jo da som oftest en liten evighet før det kommer fram om man bestiller fra Asia. 

"Gratis"-alternativer:
Orekongler man plukker selv. Gråora finnes over hele Norge og burde således være tilgjengelig for store deler av befolkningen. Svartora har mer begrenset utbredelse, men den også kan brukes. 
Blader fra løvfellende trær kan alle brukes så lenge de felt naturlig av treet og ikke er grønne. Eikeblader er aller best da de er relativt tykke og råtner sakte. Lønn er tilnærmet ubrukelig som dekor da de er borte på et par dager, men ett lønneblad i rekeakvariet blir satt pris på som kosttilskudd. 
Bjørkefiken er en vanlig stueplante i mange hjem, og bladene fra denne kan fint brukes. De er robuste og varer lenge. Farger ikke vannet voldsomt. 
Skallrestene etter jula kan også brukes. Valnøtter, paranøtter, hassel. Alt går. De er ikke like dekorative som chola-wood og lotuspods riktignok. 



 
Ja jeg stusset litt, da det så ut til at noen mente valnøtte-skall hadde noe supergiftig i seg, så det har jeg ikke turt å bruke. Skjønner jo at det er litt annerledes i naturen enn et "lukka miljø", men alt dette havner jo i vann og alt mulig i naturen uten at det nødvendigvis er krise. Men jaja.

Har faktisk 2 typer "ficus et eller annet" og har brukt bladene i terrarium, men aldir turt i akvarie, hehe. Har ikke dyr i terrariet, bare planter, så der tenkte jeg det var greit å eksperimentere. I terrariet holde det seg svært lenge, og brytes ned i "ordna forhold".

Har vurder å se om hasselnøtter-"skrell" ser bra ut, hehe men det får vel bli neste jul da. :P

Ja, jeg var fornøyd med kanelstengene, hehe. De hadde tilogmed to typer. Det ene ser ut til å være "bark", men begge er "kanel" så tipper begge er like greie å bruke, jeg skal i hvertfall prøve begge en dag. Kanelstenger så ut til å trigge lek hos rasboraene mine, +  det knerta en liten bluss av cyanobakterie jeg hadde fått, og med rask effekt!

Pleide å kjøpe slikt på Ebay før, husker det var en eller annen sjappe der i Thailand som solgte så store og fine catappablader, skikkelig flotte blader til en helt fenomenal pris. Men føler ikke jeg sparer noe nå på å kjøpe via Ebay med all moms og hva enn annet jeg må betale "på toppen" av alt lengre.

Svært irriterende at slike ting koster skjorta her til lands, hehe.


 
Plussmedlem
Folk har stort sett rett de gangene de sier at "dette og dette inneholder sånn og sånn gift", men man glemmer da disse stoffene er stort sett bare aktive og farlige mens bladene/skallene o.l. er ferske.
Kanel har også det. Stoffet som oftest nevnes kalles kumarin og vil i store mengder bl.a. kunne gi mennesker leverproblemer. Men da snakker vi store mengder - og over lengre tid. Stoffet finnes i hundrevis av planter og vi spiser ting som inneholder kumariner til stadighet.

Men som du også har sett og fiskene dine kan bevitne så har kanel veldig mange flere positive effekter annet enn å smake godt på grøten.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap