Panda garra flavatra
- Et 180 liters Artsakvarium som er eid av Dykkerklokke
- Dette akvariet er med på 0 favorittlister!
Panda garra flavatra
Denne arten krever veldig hyppige vannbytter ca 2 ganger i uken og slamsuging ved hvert vannbytte, helst uten klor/offentlig vann, egen brønn er mest ideellt, men vannet bør renses for jern, mangan og skifer, de tåler ikke dette! De er også veldig var for ph -fall så man må ha stabile vannverdier for at de skal holde seg friske og overleve over tid.
De krever også et veldig bra filtersystem, samt uhyre sterk sirkulasjon i vannet. Så innvendig filterpumpe er et must, feks Fluval U4, i tillegg til vanlig filterpumpe enten innvendig eller utvendig. Man kan også bruke en sterk sirkulasjonspumpe i tillegg til et godt filter.
De elsker å svømme motstrøms! <3
Kan gå greit sammen med Praktbotia, men det er en viss risiko for at Praktbotia kan bite dem av nysgjerrighet.
Bør absolutt gå i artskarr, alene, uten andre type garraer i karret også etter min erfaring.
Du får også mest mulig glede ut av denne arten om de får gå i artskarr.
Som små trenger de ikke mer enn 60 Liter, men når de er rundt et år gamle må de ha større akvarium, og da helst 180 Liter eller 100 cm i lengde på akvariet. Akvariet bør ikke være for høyt, for da kommer man ikkeså lett til med slamsuging - så sant du ikke er høy og har lange armer ;)
Selv om de primært er bunnlevende fisk så elsker de å henge i røttene på flyteplanter og de beveger seg også en god del i høyden når de spretter fra rot til rot feks. De kan slåss ganske heftig som voksne, men det er lekeslåssing, de skader ikke hverandre, og de er fredelige mot annen fisk, men siden de lekeslåss en del kan de jo komme til å bumpe borti andre fisker.
De er naturlig tamme, om du kjøper dem som ungfisk vil de sitte på hendene dine og spise på huden. Det er nok det mest sjarmerende med dem; de er uredde og morsomme å "kjæle" med.
Denne arten er faktisk mye mer effektiv til hudspising enn feks Doktorfisk, Men, jeg anbefaler ingen å bruke fisk til spabehandling, da det er dyreplageri av så mange grunner.
Når det gjelder medisinering er denne arten veldig sensitiv og tåler kanskje ikke engang milde medisiner som Eshamedisin. De bør derfor mest mulig skjermes mot å bli utsatt for smitte av annen fisk, nyinnkjøpte planter osv. Ikke tilsett noe i karret uten å la det gå i karantene først eller feks medisinere nye planter før du har dem i karret.
I et så lukket miljø som et akvarium trenger disse generelt mer skjerming mot potensiell smittefare enn annen fisk nettopp fordi de er så sensitive mot medisinering. Men, de tåler "varmekuren" mot hvitprikksyke veldig godt, så en temperatur på 32.5 grader kan de fint tåle om du skulle være så uheldig å få hvitprikk i karret. Husk bare på å tilsette masse ekstra oksygen i så fall.
Denne arten skifter farge på kroppen når de slåss, øynene forandrer seg også, pupillene blir smale og øynene ser mer oransje ut, så de ser ganske skumle ut da;) Fullt utfarget er de ikke før de er ca to år gamle.
De trenger egentlig ikke sand i akvariet, runde steiner kan kanskje være bedre for dem, men det er enklere å slamsuge sand enn steiner. Helst burde de ikke hatt noe bunnsubstrat annet enn noe flatt og enkelt å slamsuge.
De overlever kanskje uansett under andre forhold, men skal de holde seg friske og bli gamle så må de ha det ideellt.
Arten spiser en god del alger, men ikke trådalger, og den skal ha proteinrik føde, så man bør fore variert med både Tetra tabimin synketabletter og krill (Krill kan kjøpes på dyrebutikk frossent). Når man gir dem krill vil de bli helt fra seg av glede og danse med krillen i munnen, og gjerne slenge den litt rundt for å liksomslåss litt om det, men alt foregår på en veldig fredelig måte, aldri noe aggressivt over dem. <3 Hvis de lekeslåss så bytter de ofte på å jage hverandre, så det er ikke sånn at en dominerer den andre.
Denne arten krever veldig hyppige vannbytter ca 2 ganger i uken og slamsuging ved hvert vannbytte, helst uten klor/offentlig vann, egen brønn er mest ideellt, men vannet bør renses for jern, mangan og skifer, de tåler ikke dette! De er også veldig var for ph -fall så man må ha stabile vannverdier for at de skal holde seg friske og overleve over tid.
De krever også et veldig bra filtersystem, samt uhyre sterk sirkulasjon i vannet. Så innvendig filterpumpe er et must, feks Fluval U4, i tillegg til vanlig filterpumpe enten innvendig eller utvendig. Man kan også bruke en sterk sirkulasjonspumpe i tillegg til et godt filter.
De elsker å svømme motstrøms! <3
Kan gå greit sammen med Praktbotia, men det er en viss risiko for at Praktbotia kan bite dem av nysgjerrighet.
Bør absolutt gå i artskarr, alene, uten andre type garraer i karret også etter min erfaring.
Du får også mest mulig glede ut av denne arten om de får gå i artskarr.
Som små trenger de ikke mer enn 60 Liter, men når de er rundt et år gamle må de ha større akvarium, og da helst 180 Liter eller 100 cm i lengde på akvariet. Akvariet bør ikke være for høyt, for da kommer man ikkeså lett til med slamsuging - så sant du ikke er høy og har lange armer ;)
Selv om de primært er bunnlevende fisk så elsker de å henge i røttene på flyteplanter og de beveger seg også en god del i høyden når de spretter fra rot til rot feks. De kan slåss ganske heftig som voksne, men det er lekeslåssing, de skader ikke hverandre, og de er fredelige mot annen fisk, men siden de lekeslåss en del kan de jo komme til å bumpe borti andre fisker.
De er naturlig tamme, om du kjøper dem som ungfisk vil de sitte på hendene dine og spise på huden. Det er nok det mest sjarmerende med dem; de er uredde og morsomme å "kjæle" med.
Denne arten er faktisk mye mer effektiv til hudspising enn feks Doktorfisk, Men, jeg anbefaler ingen å bruke fisk til spabehandling, da det er dyreplageri av så mange grunner.
Når det gjelder medisinering er denne arten veldig sensitiv og tåler kanskje ikke engang milde medisiner som Eshamedisin. De bør derfor mest mulig skjermes mot å bli utsatt for smitte av annen fisk, nyinnkjøpte planter osv. Ikke tilsett noe i karret uten å la det gå i karantene først eller feks medisinere nye planter før du har dem i karret.
I et så lukket miljø som et akvarium trenger disse generelt mer skjerming mot potensiell smittefare enn annen fisk nettopp fordi de er så sensitive mot medisinering. Men, de tåler "varmekuren" mot hvitprikksyke veldig godt, så en temperatur på 32.5 grader kan de fint tåle om du skulle være så uheldig å få hvitprikk i karret. Husk bare på å tilsette masse ekstra oksygen i så fall.
Denne arten skifter farge på kroppen når de slåss, øynene forandrer seg også, pupillene blir smale og øynene ser mer oransje ut, så de ser ganske skumle ut da;) Fullt utfarget er de ikke før de er ca to år gamle.
De trenger egentlig ikke sand i akvariet, runde steiner kan kanskje være bedre for dem, men det er enklere å slamsuge sand enn steiner. Helst burde de ikke hatt noe bunnsubstrat annet enn noe flatt og enkelt å slamsuge.
De overlever kanskje uansett under andre forhold, men skal de holde seg friske og bli gamle så må de ha det ideellt.
Arten spiser en god del alger, men ikke trådalger, og den skal ha proteinrik føde, så man bør fore variert med både Tetra tabimin synketabletter og krill (Krill kan kjøpes på dyrebutikk frossent). Når man gir dem krill vil de bli helt fra seg av glede og danse med krillen i munnen, og gjerne slenge den litt rundt for å liksomslåss litt om det, men alt foregår på en veldig fredelig måte, aldri noe aggressivt over dem. <3 Hvis de lekeslåss så bytter de ofte på å jage hverandre, så det er ikke sånn at en dominerer den andre.
Teknisk informasjon
Status: | Gammelt oppsett |
Substrat: | |
Lys: | |
Filtrering: | |
Bakgrunn: | |
Vannverdier: | pH: 7 GH: - KH: - |
Temperatur: | 27°C |
Registrert: 17.01.2013
Sist endret: 15.07.2015
Mine andre akvarier
Kommentarer
Ingen kommentarer.