Fiskebasen og nøyaktighet

Sjekket tilfeldigvis det som sto om Pleco i fiskebasen her, og fiskebasen på akvarieforum. Sjekk:

Akvaforum:
Temperatur: 21-24C
Ph: 6-7,5

Akvarieforum:
Temperatur: 22-28C
Ph: 7-8,2

Har ikke sjekket andre fisker, men er det vanlig med så store variasjoner i anbefalingene?

Da blir det jo fryktelig vanskelig å vite hva man skal forholde seg til!

Maren

Store maller er ikke helt greit å holde kontroll på . Normalt sett vil du finne at fiskene vi har i basen følger anbefalingene fra fishbase.

Denne mallen gjør det ikke fordi det er funnet annen informasjon fra akvarister som har hatt disse i over ti år med de anbefalingene som står i basen.

Noen strekker temperaturtoleransen enda videre og sier fra 20 - 27 grader.

Jeg mener at 21-24 grader er en noe lav anbefaling for en fisk som kommer fra Amazonas basin.

Det er ingenting galt i å holde fisken ved så lav temperatur, men jeg ville nok sagt 23-28 grader som det står i fishbase. Ikke fordi jeg har mye erfaring med fisken, men fordi den faktisk kommer fra såpass varmt vann.

Det er nærliggende å tro at fisk blir eldre ved lavere temperaturer. Personlig synes jeg ikke lang levealder hos fisk er noe mål i seg selv.

Eldre litteratur anbefaler nesten alltid lavere temperaturer enn ny litteratur.
Forstår godt at det er noe forvirrende Slik er dete gjerne med fisk.

Sitter med en del literatur, og det er ganske skjeldent at opplysningene er like i alle bøkene.
F.eks Pleco, skal ha 22-25`C, og Ph på 6,5-7,2, i henhold til Aqualog sin hærlige mallebok. Andre bøker sier fra 20-28`C, og Ph fra 6-8.
Pleco`n er uansett en såpass hardfør fisk, at den fint takler temperatur på 20, og 30 for den del
Bra...
...da har vel mine det bra selv om de lever i 25c...

trur pleco'ne til ronny lekte og fikk yngel ved 23-26grader
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap