Fiskenes str i antall cm i Fiskebasen - er det SL eller TL?

Regner nesten med at det er oppgitt i SL (standardlengde, uten halefinne), men jeg spør for sikkerhets skyld. Det er ikke TL?

Jeg har nemlig en Corydoras Sterbai som rett og slett ser diger ut. Hun bare virker så mye større enn alle de 18 andre arts-frendene hun går sammen med (jeg har 19 voksne Sterbai)
Det er helt klart en hunn, bred som en mini-van, og som sagt; stor (både i bredden og lengden).
Et par mennesker som har vært her og sett den, har kommentert henne som "den største Sterbai'en de har sett"

Hun la seg pent inntil glasset i karet istad, og jeg rev frem en linjal. Hun flyttet seg litt for fort, men et ørlite brøkdels av et sekund så det ut som hun var nesten 6 cm, uten halefinne.
6.5 cm med halefinne da antagelig.
Men, jeg kan ha bommet, det skjedde lynfort.

Nå synes jeg hun er stor allerede,men det ser ut til at den har enda mer å vokse da? For den str som er oppgitt som maks her på AF fiskebasen, det er uten halefinne inkl.?

(Corydoras Sterbai, makslengde 6.8 cm iflg fiskebasen)

Den oppgitte lengden i fiskprofilen tar utgangspunkt i lengden oppgitt i fishbase. Klikk fishbaselinken nederst i fiskeprofilen så ser du at den er lik der.
En del arter kan også finne på å bli større en det som er oppgitt i både fishbase, og vår base.
Nettopp fordi ikke alt er like lett å dokumentere\ registrere hos fishbase Hvorvidt det er oppgitt med eller uten "stjert", tror jeg varierer en del fra art til art.

Så jeg ser ikke bort i fra at den frøkena du har i karet, kan fortsette å vokse Om hun blir større (hva kommer etter mini-van), er det jo bare å endre infoen i basen vår når det gjelder maks størrelse
Mini-van - Van - Turbuss
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap