- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- "Andre har fisken sammen med" i fiskeprofilene
"Andre har fisken sammen med" i fiskeprofilene
Lurte litt på det som står i venstre marg, ved siden av alle fiskeprofilene i fiskebasen. Der står det "Andre har fisken sammen med", og så følger en kortere eller lengre liste med arter.
Er denne listen fullstendig, eller er det et tilfeldig og begrenset utvalg som listes opp? Er det tilfeldig hvor mange som listes opp også? Noen ganger er listen veldig kort, andre ganger lengre. Er det systemet som bare tilfeldig plukker ut noen få å nevne?
Jeg skjønner at man må ha det registrert på et akvarium i sin egen profil, med liste over alle fiskene knyttet til fiskebasen, og det har jeg. Men likevel dukker ikke "mine" fisker opp i listen ved siden av f.eks. profilen Corydoras Metae.
Ble litt nysgjerrig på hvorfor Noen som vet hvordan det funker..?
Er denne listen fullstendig, eller er det et tilfeldig og begrenset utvalg som listes opp? Er det tilfeldig hvor mange som listes opp også? Noen ganger er listen veldig kort, andre ganger lengre. Er det systemet som bare tilfeldig plukker ut noen få å nevne?
Jeg skjønner at man må ha det registrert på et akvarium i sin egen profil, med liste over alle fiskene knyttet til fiskebasen, og det har jeg. Men likevel dukker ikke "mine" fisker opp i listen ved siden av f.eks. profilen Corydoras Metae.
Ble litt nysgjerrig på hvorfor Noen som vet hvordan det funker..?
Postet 07.07.06 kl 22:55
Skal ikke si så mye om hvordan funksjonen er bygget opp, da jeg har 0 peiling på akkurat det Og om noen forklarte meg det, tror jeg ikke det hadde hjulpet
Men jeg får opp karet ditt, i lista med totalt 4 kar med denne fisken registrert. Hvorfor du ikke fikk opp ditt kar, tør jeg ikke si
Men jeg får opp karet ditt, i lista med totalt 4 kar med denne fisken registrert. Hvorfor du ikke fikk opp ditt kar, tør jeg ikke si
Postet 08.07.06 kl 12:44
Postet 14.07.06 kl 10:19
Holger Lockertsen[QUOTE=mona o]Ble litt nysgjerrig på hvorfor:-) Noen som vet hvordan det funker..?
Lista er lagt opp til maksimalt 10 fisk, og det er dei 10 som er mest vanlege. Burde kanskje lagt til ein funksjon slik at ein kan sjå alle.
som "finn flere" eller noe sånt så får du opp alle?
ps. hadde vært tøft om det kunne vært en rubrikk med medlems-akvariene den har vært i og. er det en mulighet å få til?
Postet 14.07.06 kl 18:31
Postet 14.07.06 kl 20:15
Postet 14.07.06 kl 20:19
Benny Rytter-Johansen[QUOTE=FS]ps. hadde vært tøft om det kunne vært en rubrikk med medlems-akvariene den har vært i og. er det en mulighet å få til?
Denne finnes allerede FS. Hvis du er på fiskeprofilen og ser i margen til venstre ser du en boks det står "Finn akvarier med denne fisken!"
åja, det glemte jeg! da så... hehe
Postet 14.07.06 kl 20:30
Postet 15.07.06 kl 03:22
SondreApropos forbedringer på fiskeprofilene, kanskje man kunne hatt en liten linje om bunnsubstrat under "Forhold i akvariet for best trivsel:"? Bare en tanke...
Takk for forslaget, men dette er ein av tinga som ofte passar best under den generelle skildringa, anten for spesifikk art eller for heile genusen.
Postet 15.07.06 kl 10:02
Postet 15.07.06 kl 15:16
Postet 15.07.06 kl 15:48
Helt enig med Holger i at type bunnlag bør stå under den generelle beskrivelsen.
I tillegg er det jo oftest ikke noe stor sak å tenke seg til hvilket bunnlag de ulike fiskene skal ha, om en setter seg inn i levesettet til arten.
Er jo ikke så mange "sjangre" med bunnlag at det er noen stor deal
Selv regner jeg det i disse kategoriene:
Fin eller grov?
Rund eller kvass?
Om en forstår hvordan fisken lever, er det lett å tenke selv hva som passer av bunnlag For det er jo innlysende at gravende\ sandsilende fisk ikke vil kunne leve ut denne delen av livet sitt i småpukk på bunnen Eller for den del: man slenger jo ikke bevist c-maller i kar med kvass grus på bunnen...
I tillegg er det jo oftest ikke noe stor sak å tenke seg til hvilket bunnlag de ulike fiskene skal ha, om en setter seg inn i levesettet til arten.
Er jo ikke så mange "sjangre" med bunnlag at det er noen stor deal
Selv regner jeg det i disse kategoriene:
Fin eller grov?
Rund eller kvass?
Om en forstår hvordan fisken lever, er det lett å tenke selv hva som passer av bunnlag For det er jo innlysende at gravende\ sandsilende fisk ikke vil kunne leve ut denne delen av livet sitt i småpukk på bunnen Eller for den del: man slenger jo ikke bevist c-maller i kar med kvass grus på bunnen...
Postet 15.07.06 kl 15:58
Frank AngellOm en forstår hvordan fisken lever, er det lett å tenke selv hva som passer av bunnlag ;)
Sant nokk det
Tenkte mest på helt ferske akvarister her
Er ikke alltid like lett å vite hvordan fisken ska ha det i når man er helt fersk vettu
Husker jo de første Corydorasene mine som gikk 3-4 uker på grus med skarpe kanter...
Har no skiftet til sand, men har noen sterbaier uten barter da....
Postet 15.07.06 kl 16:21
Sondre[QUOTE=FS]det er vell bare å finne akvarier med den arten så ser du kanskje hvordan de vil ha det?
Joa men er jo mer tungvint da...
I tillegg kan du ikkje være sikker på at det substratet som fisken har i et akvarie nødvendig vis er det mest ideelle...
nei, men hvordan vet du at om det hadde stått i fiskebasen hadde vært det mest idielle? den kan jo alle skrive i. du kan sjekke mange kar som har den fisken og se hva som er mest vanlig...
Postet 15.07.06 kl 17:13
FS[QUOTE=Sondre][QUOTE=FS]det er vell bare å finne akvarier med den arten så ser du kanskje hvordan de vil ha det?
Joa men er jo mer tungvint da...
I tillegg kan du ikkje være sikker på at det substratet som fisken har i et akvarie nødvendig vis er det mest ideelle...
nei, men hvordan vet du at om det hadde stått i fiskebasen hadde vært det mest idielle? den kan jo alle skrive i. du kan sjekke mange kar som har den fisken og se hva som er mest vanlig...
Joda sant det
MEN, jeg regner med at man ikke skriver noe i en fiskeprofil uten å være sikker på at det er riktig...
Postet 15.07.06 kl 19:22
Sondre[B]MEN[/B], jeg regner med at man ikke skriver noe i en fiskeprofil uten å være sikker på at det er riktig...
Dette er en sannhet med modifiksjoner.
Siden alle medlemmer kan legge inn info kan feil oppstå.
Derfor er vi alle avhengig av at medlemmer er aktive på denne fronten.
Pluss at moderatorer følger med, selvsagt
Postet 15.07.06 kl 20:47
Endret: 15.07.06 kl 20:47
Holger LockertsenLista er lagt opp til maksimalt 10 fisk, og det er dei 10 som er mest vanlege. Burde kanskje lagt til ein funksjon slik at ein kan sjå alle.
Ja, men spørsmålet mitt var om det var tilfeldig hvor mange og hvem den listet opp "sammen med"? Når jeg slår opp på Corydoras Metae, så får jeg ikke opp de to artene jeg holder den Coryen sammen med. De står ikke på listen (Pyrrhulina Zigzag og Apistogramma Trifasciata).
Men kan det hende de dukker opp "av og til", altså at systemet plukker tilfeldig en liste og ikke de samme hver gang?
EDIT;
Glem det Leste litt for fort. "og det er de 10 som er mest vanlige", skriver du jo. Det er i grunnen svar på mitt spørsmål. *he-he*
Så det vil si, siden f.eks. mine P. Zigzag kun finnes hos to norske akvarister, at de aldri vil dukke opp på listen "Andre har fisker sammen med"...? Siden de er så sjeldne?
Postet 16.07.06 kl 20:42
Endret: 16.07.06 kl 20:44
Postet 17.07.06 kl 11:12