Kategorisering akvarie...

Må jeg ha kun én art i et akvarie for å kalle det er artsakvarie? Jeg har for eksempel
2 neon tetra
2 ancistrus
og mange guppy.
Er dette bare et vanlig selskapsakvarie??

Det stemmer, du har et selskapskar
ingrid3G
Må jeg ha kun én art i et akvarie for å kalle det er artsakvarie?

Jepp

Når du scroller deg ned listen over ulike akvairetyper, står det "kravet" til å kunne deffinere karet til høyre.

Om artsakvarium står dette;
Et akvarium hvor man bare holder en art, hvor man prøver å tilby optimale forhold for bare denne.Og det er arten som er fokuset. Eventuelle planter brukes bare som dekorasjon på lik linje med røtter eller steiner.
Hva med hvis man har et kar med masse villguppy som yngler veldi mye. Så har man en liten ancistrus som rengjører. Er ikke dette et artskar da. Hvis det er villguppy artskar som man tilbyr optimale forhold og sånn, men så har man en liten ancistrus der for å spise litt alger. Det er ikke artskarr el?
Vil kalle det for ett oppdrettsakvaire jeg
I et oppdrettsakvarium er det lagt opp til at en eller flere arter kan få yngel på naturmetoden uten at yngelen blir spist opp. Vanligvis har man bare én eller noen få arter som kan gå sammen. Det er vanligvis fullt av gjemmesteder for yngel, og det er sjelden spesielt vakre akvarier.
Okey, det burde jeg klart å tenke ut selv
Evt et biotopkar avhengig av planetene-gupp, ancitrus og neon kommer fra samme område så med f.eks sverdplanter blir det en søramerikansk biotop

Men i utgangspunktet selskapskar eller oppdrettskar ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap