Enkelte ting om forumet. (Tekniske ting)

Hvorfor er det ikke lov å endre ett innlegg etter 15 minutter?

Og hvorfor har dere søkefunksjon som lister hvert enkelt innlegg som inneholder ett ord? Hvorfor ikke bare liste trådene?
Er litt irriterende når man søker etter noe som er populært, og må gå igjennom f. eks. 100+ funn selv om det kanskje bare er 6-7 tråder.
Dragen
Hvorfor er det ikke lov å endre ett innlegg etter 15 minutter?


Dette skyldes nok at det hadde blitt mye rot i trådene dersom man kunne endre innleggene etter at det hadde kommet mange nye poster.
Dragen
Og hvorfor har dere søkefunksjon som lister hvert enkelt innlegg som inneholder ett ord? Hvorfor ikke bare liste trådene?


På grunn av sånn det er lagt opp må nesten søkefunksjonen være sånn. Men jeg tror ikke den lister alle innlegg, den lister innlegg som har ordet i tittel eller som er svar på det i tittelen, dvs. svar på øverste innlegg hvis det har det du søker på i tittel.

Noe som seriøst må vekk i dette forumet er muligheten til å skrive tittel til hvert innlegg. Dummeste ideen som noensinne er laget for forum. Det var en eller annen snåling som koda det inn i forum programvare for lenge siden og så har folk av en eller annen grunn latt det gli gjennom.

Mange mange ganger sitter jeg og undrer meg på hva det er folk babler om, så plutselig ser jeg det står i tittelen deres fordi de begynner å skrive noe der og så skriver videre i teksten. Det er ikke fordi jeg er dum, det er fordi det er ulogisk, noe som gjør det lite brukervennlig. Trådens tittel lages av trådstarter, det trengs aldri noen ny, det er unødvendig, og irriterende, og det gjør at søkefunksjonen her inne er usedvanlig tungvint
Plussmedlem
Dragen
Hvorfor er det ikke lov å endre ett innlegg etter 15 minutter?

Fordi ein må stå for det ein har skrive tidlegare.

Dragen
Og hvorfor har dere søkefunksjon som lister hvert enkelt innlegg som inneholder ett ord? Hvorfor ikke bare liste trådene? Er litt irriterende når man søker etter noe som er populært, og må gå igjennom f. eks. 100+ funn selv om det kanskje bare er 6-7 tråder.


Du får treff på kvart innlegg som inneheld søkeordet - ikkje dei innlegga som ikkje inneheld søkeordet. Det må faktisk vera slik.
Plussmedlem
biXen
Noe som seriøst må vekk i dette forumet er muligheten til å skrive tittel til hvert innlegg. Dummeste ideen som noensinne er laget for forum. Det var en eller annen snåling som koda det inn i forum programvare for lenge siden og så har folk av en eller annen grunn latt det gli gjennom.

Er forsåvidt enig - Men det forsvinn nok ikkje med det første...
Holger Lockertsen
Er forsåvidt enig :) - Men det forsvinn nok ikkje med det første... :)


Regnte nesten med det, på et eller annet punkt så glir det over til å bli noe brukere er vant med også, men jeg blir aldri, veldig få forum som bruker det, men jaja
Det kan jo tenkes et søk som kun tar hensyn til tittelfelt. Med forbehold om at tittelfeltet er eget felt i basen.
Holger Lockertsen
[QUOTE=Dragen]Hvorfor er det ikke lov å endre ett innlegg etter 15 minutter?

Fordi ein må stå for det ein har skrive tidlegare.

Dragen
Og hvorfor har dere søkefunksjon som lister hvert enkelt innlegg som inneholder ett ord? Hvorfor ikke bare liste trådene? Er litt irriterende når man søker etter noe som er populært, og må gå igjennom f. eks. 100+ funn selv om det kanskje bare er 6-7 tråder.


Du får treff på kvart innlegg som inneheld søkeordet - ikkje dei innlegga som ikkje inneheld søkeordet. Det må faktisk vera slik.

Det må faktisk ikke det. Ta en titt på f. eks. Diskusjon.no, som er en del av Hardware.no nettverket.
De bruker IPB forumet, som faktisk kun lister emnetittelen, men fortsatt søker gjennom alle innleggene.
Den har også mulighet for egne design, egne blogger (som kan brukes til akvariumsdagbok her på AF), bildemuligheter, bedre tekst-formaterings-muligheter, uendelige moderatormuligheter.
Den har også mulighet til å legge inn 10, 20, 30 etc etc nyeste innlegg på forsiden, akkurat sånn som dere har nå. Også kan man søke i en tråd, hvor da innleggene som inneholder f. eks. "fisk" blir listet.
Også ser det penere ut også.

Det finnes også andre forumtyper som er populære, som phpBB (som jeg tror er gratis), vBulletin og Yabb (som er OpenSource og gratis).

Konvertering er også tilgjengelig
Dragen
[ Også ser det penere ut også. ;)


Akkurat dét er jeg ikke enig i - synes designet på akvaforum er flott jeg Bare et pluss at det ikke ser ut som "alle andre diskusjonsfora" etter min mening =)
Dragen
Det finnes også andre forumtyper som er populære, som [URLBLOCK1] (som jeg tror er gratis), [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3] (som er OpenSource og gratis). Konvertering er også tilgjengelig :)


phpBB er åpent for spam, hacking og alskens annet ugagn, angrer 100% på bruken av det på et av mine egne forum. Helt umulig å hanskes med. De andre du nevner er mye det samme.

Synes også designet her er oversiktlig og greit, ville endret en del menypunkter og lagt til en farge eller fargetone og to for å skille mer mellom vanlige ting og brukerting, da hadde det vært lettere å få øye på f.eks. endre på akvarium i alt det andre grønne rotet Ville også kjørt på hvit bakgrunn i de mest teksttunge deler. En spitshine hadde ikke skada, men layout messig synes jeg dette er praktisk. Spesielt sammenlignet med sånne forferdlig "default template" forum som "konkurrenten".
biXen
[QUOTE=Dragen]Det finnes også andre forumtyper som er populære, som [URLBLOCK1] (som jeg tror er gratis), [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3] (som er OpenSource og gratis). Konvertering er også tilgjengelig :)


phpBB er åpent for spam, hacking og alskens annet ugagn, angrer 100% på bruken av det på et av mine egne forum. Helt umulig å hanskes med. De andre du nevner er mye det samme.


Hva snakker du om?
Spam? Slå av anonyme brukere. Er det brukerne dine som spammer, så er det brukerne dine det er noe med, ikke selve forumet.
Hacking? Man kjører jo selvfølgelig den beste krypteringen man kan bruke. Kjører du uten noen form for kryptering, så ber du jo om å bli hacket.
Også hvis man er skikkelig paranoid så kan man bruke https, og da kryptere alt innholdet

At du ikke har satt opp phpBB skikkelig, betyr ikke at phpBB er dårlig.
Og for meg så virker de som om AV-forumet er laget for IE, og kun IE.
Du sier også at du angrer bruken av phpBB. Jeg har aldri hatt problemer med phpBB. Verken som admin, moderator eller bruker.

En annen ting som jeg bruker veldig mye på diskusjon.no, er "Mine Innlegg" og "Favoritter". En annen ting jeg savner er muligheten til å gå til første uleste innlegg i en tråd jeg har vært innom før.
Bruker man forum-delen på forsiden, så kommer man til det siste innlegget. Tungvint hvis tråden er på flere sider, og man ikke har vært innom tråden før.
En ting er vel i alle fall sikkert; det er store forskjeller i hva en forventer\ ønsker av ett forum Det er vel mye en smakssak.

Selv mener jeg at AF har geniale løsninger. Jeg er glad at AF skiller seg ut fra mange av de ferdige løsningene som finnes, det hele får jo ett noe mer personlig preg, etter min mening

Jeg syntes at Holger, som har utviklet AF, har gjort en meget god jobb Ros, heder og ære, er i alle fall det jeg mener han fortjener!!
Dragen
Hva snakker du om? Spam? Slå av anonyme brukere. Er det brukerne dine som spammer, så er det brukerne dine det er noe med, ikke selve forumet. Hacking? Man kjører jo selvfølgelig den beste krypteringen man kan bruke. Kjører du uten noen form for kryptering, så ber du jo om å bli hacket. Også hvis man er skikkelig paranoid så kan man bruke https, og da kryptere alt innholdet ;)


Har ikke anonyme brukere på, men spammere har script som registrerer brukere, og sletting av brukere er tungvindt og dårlig, og godkjenning fungerer dårlig. Noe som gjør at man er altfor avhengig av tungvindt oppdatering av software.

Hacking har ingenting med kryptering å gjøre, sikkerhetshullene er i selve softwaren, du kan kryptere hva du vil, de kommer seg lett inn når feilene er en annen plass enn det du krypterer.

Uansett så ville jeg ALDRI bytta ut softwaren på AF hvis jeg var mod her. Men små forandringer kunne uten tvil vært gjort
biXen
[QUOTE=Dragen] Hva snakker du om? Spam? Slå av anonyme brukere. Er det brukerne dine som spammer, så er det brukerne dine det er noe med, ikke selve forumet. Hacking? Man kjører jo selvfølgelig den beste krypteringen man kan bruke. Kjører du uten noen form for kryptering, så ber du jo om å bli hacket. Også hvis man er skikkelig paranoid så kan man bruke https, og da kryptere alt innholdet ;)


Har ikke anonyme brukere på, men spammere har script som registrerer brukere, og sletting av brukere er tungvindt og dårlig, og godkjenning fungerer dårlig. Noe som gjør at man er altfor avhengig av tungvindt oppdatering av software.

Hacking har ingenting med kryptering å gjøre, sikkerhetshullene er i selve softwaren, du kan kryptere hva du vil, de kommer seg lett inn når feilene er en annen plass enn det du krypterer.

Uansett så ville jeg ALDRI bytta ut softwaren på AF hvis jeg var mod her. Men små forandringer kunne uten tvil vært gjort

Bruk sånn bildekode.

Alle programmer har sikkerhetshull.

Hadde du ikke klart, uansett.

Er det noen som vet hvilket forum AF bruker?
Det er et som Holger har laget spesielt til Akvaforum.
Derfor vi har den fine muligheten med fiskebasen og mine akvarier etc etc.
Disse mulighetene ville man aldri ha hatt med PhPBB eller Vbulletin uten og få en php programerer på saken.

Holger har lagt MANGE timer i og utarbeide dette og jeg foretrekker heller dette enn en ferdigpakke som phpbb. Har selv brukt PhPBB og vBulletin men foretrekker helt klart akvaforum.

Det er også ikke noe problem å komme med forslag, Akvaforum utvikler seg stadig for og tilfredstille brukerne. Og det kommer det helt sikkert til og fortsette å gjøre =)

All ære til Holger for et kjempe flott forum =)
Dragen
Alle programmer har sikkerhetshull.


Derfor er det lettere å bruke noe spesialsydd enn noe generelt "alle" bruker som er populært å ødelegge.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap