Vedrørende innlegg av tråder.

Det er kansje bare meg, men jeg har begynt å irritere meg innimellom av noen av trådene på forumet her. Synes de samme spørsmålene dukker opp litt vel ofte for tiden. Vil derfor oppfordre alle til å lese gjennom retningslinjene for bruk av forumet en gang til, og prøve å forholde seg til de. I punkt 11 står det følgende:

Bruk søkefunksjonen før du stiller spørsmål i forum. De fleste finner svaret på spørsmålene sine i eksisterende tråder.

Synes det begynner å bli litt vel mange tråder som omhandler gravid guppy eller sinte palettcichlider for å si det sånn. Ser at det kan være en mye enklere løsning å spørre på nytt istedetfor å søke etter svar, men det er vel litt morsomt å prøve å finne svar selv også istedetfor å spørre i hytt og gevær vel? Lurer en på noe om en art, finner en veldig ofte det en trenger å vite i fiskebasen eller i andre innlegg. Jeg mener ikke at en skal vegre seg eller slutte å skrive innlegg, men kansje at en prøver å finne ut litt selv også.

Regner vel kansje med at jeg har kastet bensin på åpen flame nå, men det får heller være.....
Inaktiv bruker
Må si meg enig med Petter'n.
Skal ikke lage nok en "klage å syte tråd" men ser jo at det er mye av det samme som går igjen her.
Det ligger masse info her på forumet.
Kjære brukere benytt dere av det.

/jan

Og jeg er enig med dere.
Dessuten vil man finne enda mer info hvis man søker, enn om en eller to svarer
Det er en mennesklig egenskap og vil aldri forandre seg. Men kan hjelpes til det bedre med å minne på det i en tråd "øverst", eller ved å skrive en liten påminnelse om søk over området en skriver nytt innlegg osv.

Men i bunn og grunn gjør folk det enkleste som slår dem, spør andre. Selv foretrekker jeg å finne ut selv fremfor å plage folk utenom hvis jeg absolutt må, det er slik man lærer :P
Hvor lang tid tar det før guppyegg klekkes?
Inaktiv bruker
Er guppien min gravid?
Inaktiv bruker
Donald
Hvor lang tid tar det før guppyegg klekkes?

Hadde ventet det fra en på 14.
Og nei,den tråden her er ikke for de som syns det her måtte være så jæ**** morro å lire av seg alsken tull.

/jan
Når det gjelder dette med innlegg, har jeg egentlig litt delte meninger. Enig det at man blir veldig lei av å lese de samme trådene om og om igjen: "jeg tror guppyen er gravid, hvor lang tid tar det før den føder" osv...

Men samtidig, er man nybegynner, vil man kanskje føle seg litt tyggere hvis man stiller et spørsmål og får svar, for er man usikker er det jo bedre å spørre enn å gjøre feil, bare sånn for å være 100 % sikker!

Dessuten må jeg si at jeg synes det kommer opp volsomt mange tråder når man søker på enkelte ting, og da er det kjedelig og tidskrevende å leite gjennom alle trådene for å finne svar på det man lurer på. For de som er ofte inne på forumet og kjenner til mange tråder og vet om noen gode eksempler (alle tråder er jo ikke like gode), kan det jo være like greit å bare skrive "her er en tråd hvor dette temaet ble tatt opp, ta en titt" eller no i den duren.

Var egentlig mest litt høyttenkning fra meg dette... Enkelte ting er jo lettere å søke på -og man finner nøyaktig det man var på jakt etter, mens andre spørsmål kan være lettere å stille på forumet og få svar.

Folk forandrer meninger, ny brukere med erfaring, gamle brukere med erfaring, flere synspunkter, nye tabber og "oppdagelser". Synes det egentlig er greit slik det er nå jeg
Inaktiv bruker
Jeg er enig at det er lurt å søke. Veldig ofte kommer det opp utrolig mange tråder om temaet, men ofte finner man ikke ut av akkurat det man lurer på.
Det er heller ikke alle som er en racer på det med forum bruk og derfor ikke søker/finner frem først.
De som leser på forumet trenger heller ikke gå inn på de med overskrifter som er lik andre. som nylig har vært oppe.

Det er jo akkurat det samme som når dere ''proffe'' rakker ned på de som har kjøpt små akvarier og er nybegynner. Det er ikke så hygglig når en etter råd fra butikke har kommet hjem og satt opp sitt 20 liters kar og spør her etter fisker eller noe annet og en får hundre tilbakemeldinger om å kjøpe seg et større kar.
Inaktiv bruker
Snuffeline
Men samtidig, er man nybegynner, vil man kanskje føle seg litt tyggere hvis man stiller et spørsmål og får svar, for er man usikker er det jo bedre å spørre enn å gjøre feil, bare sånn for å være 100 % sikker!... ...Folk forandrer meninger, ny brukere med erfaring, gamle brukere med erfaring, flere synspunkter, nye tabber og "oppdagelser". Synes det egentlig er greit slik det er nå jeg :)

Snuffeline svarte samtidig og kom med to punkter som jeg glemte.

Husk på at dette er et forum med god takhøyde.

Denne takhøyden gjelder også for de/den som legger inn neste tråd om gyppi. Da kan den som spurte forrige gang om gyppi svare den som spør nå slik at de som ikke orker flere gyppitråder galant hopper over denne.

Jeg forstår at det er tungt å svare på tråder med basale spørsmål som man lett kan søke seg frem til, men slik er det nå en gang på et forum.

I stedet for å svare på spørsmålet kan man heller forklare hvordan man søker seg frem.
JanR
[QUOTE=Donald]Hvor lang tid tar det før guppyegg klekkes?

Hadde ventet det fra en på 14.
Og nei,den tråden her er ikke for de som syns det her måtte være så jæ**** morro å lire av seg alsken tull.

/jan

Poenget mitt var litt dypere enn som så

Hvor mange tråder som dette skal vi egentlig ha?
Dette er jo tatt opp så mange ganger at det begynner å grense til spam.

Jeg er enig i poenget, men på tide noe blir gjort da.
Prat kommer vi ingen vei med.
Men det kommer nok en en ny tråd om temaet om et par uker.
En diskusjon er jo aldri å forakte
Godt sagt Geir!

Til dere andre:
Man kan ikke vente at alle er proffe forumbrukere, når denne siden er til nettopp for å fremme kunnskap om fisk. Alle må jo begynne et sted, og det er jo ingen bombe at Guppy er en vanlig fisk å begynne med
Det hadde ikke gått ann å klistra noen av de trådene som omhandler spørsmål som går ofte igjen? Hvis man samler disse klistrete trådene på én plass, synlig, et sted hvor "alle" er "ofte" innom?

F.eks klistre opp en guppytråd, en "oobs.. akvariet lekker", "hvitprikk, hva gjør jeg?" osv.
Det er vanlig høflighet å bruke tilgjenglig informasjon før man spør, hvorfor gjelder ikke dette på internett for noen?

Hvis jeg lurer på hvor jeg fyller spylervæske på bilen så ringer jeg ikke Mazda. Jeg resonnerer meg frem til det eller ser i manualen. Nå har dessverre ingen fisker manual ved kjøp Men derfor har vi søk i forum og fiskebase her inne. Man spør om man lurer på spesifikke ting utenom det. Men når det er sagt så gjør det ikke meg noe, når man streifer nybegynner så må man tåle at folk spør for å bli sikre. Kombinert med dårlige overskrifter er det dog irriterende

Trådnavn: HJEEEEEEEEEEEEEEEELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Innlegg: Gyppyen min er tjukk. HVA SKAL JEG GJØRE?!?!?!?!?!?!?!?!!!!1!

Sånn ca. :P
Man bør vise endel overbærenhet med nye unge brukere.
Men gjentatte "feil" bør reageres på av moderatorene; ved en hyggelig forklarende e-mail.
Dersom dette ikke hjelper, så bør det bli utestengning.

Guppytrådene føler ikke jeg er noe problem; de kan jeg bare hoppe over.
Men selvfølgelig: noen leter jo etter ting å irritere seg over.
Old grumpy men

Derimot er jeg enig med biXen at dårlig overskrift er en uting.
Men snart hopper jeg nok bare over dem også.
Og så lever jeg lykkelig videre
Den lille havfruen
Jeg er enig at det er lurt å søke. Veldig ofte kommer det opp utrolig mange tråder om temaet, men ofte finner man ikke ut av akkurat det man lurer på.

Akkurat det regnet jeg med å få til svar også. Og det problemet tror du blir mindre når samme temaer blir besvart annen hver og hver dag? Bir jo bare flere trådsvar av det da. Nå var vel igrunnen eksempel med guppy ment som kun et eksempel, men det var det vist ikke alle som skjønte. Når det kommer opp slike tråder synes jeg rett og slett moderatorene skal svare: Bruk søkfunksjonen, og stenge tråden.

Og "lære" seg å bruke søkfunksjonen bør ikke være et tema engang. Klarer man å bruke internett, klarer man å bruke søkfunksjonen. Og for de som ikke kan klare det må ærlig talt være så korte at de ikke har noe her å gjøre. Å skrive inn et søkeord og trykke på knappen søk er vel ikke noeå rope "klarer ikke" for. Å finne masse informasjon i tillegg som kansje omhandler flere ting er vel for en nybegynner bare en fordel.

Synes i tillegg at det bør gåes gjennom tråder på forumet her og slette ganske mye, slik at søkefunksjonen faktisk kan benyttes mere effektivt. F.eks legge eldre tråder som ikke blir lest så ofte legges i et arkiv.

Og,Geir, jeg synes faktisk takhøyden begynner å bli litt i høyeste laget jeg da. Nå er vel retningslinjene satt opp for å overholdes, ikke for at administratorer skal oppfordre til at de brytes, for det er nettopp det du gjorde. Det er ganske betenkelig. Takhøyden er mer enn stor nok for fjortisprat og gjentakelse av tråder etter min mening ialleflal.
Inaktiv bruker
Leste igjennom retningslinjene en gang til. Jeg er rimelig ofte innom Akvaforum og kan ikke se at det er så mye som bryter de.

Kan jo i samme slengen minne på om punkt 13
13) Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.

Det er jo bare å hoppe over trådene man ikke liker eller er lei av. Er du over nybegynnerstadiet og ikke liker spørsmåla som kommer opp Nybegynner trenger man heller ikke gå inn på det underfora.
Jeg er enig i mye av det du sier, Pettern.

Men faktisk burde du fortsatt på en allerede eksisterende tråd om samme temaet, i stedet for å starte en ny

Vi har jo som kjent en søkefunksjon her på forumet...
Donald
Jeg er enig i mye av det du sier, Pettern. Men faktisk burde du fortsatt på en allerede eksisterende tråd om samme temaet, i stedet for å starte en ny:-) Vi har jo som kjent en søkefunksjon her på forumet...

Det skal jeg si meg 100 % enig i.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Solem
Reklame for plussmedlemskap