Amfibier og andre ulovligheter.

Ser at mange tråder blir stengt når det er spm ang hold av amfibier, og det kan jeg akseptere. Det jeg etterlyser er en diskusjon om hva en slags holdning folk har til spørsmålet om lovverket rundt dette med hold av dyr som tross alt er tillatt i andre land. Dette er ingen oppfordring til diskusjon om hold av amfibier, men mer en oppfordring til diskusjon om lovverket og hvorvidt dette er hensiktsmessig. Da man vet at loverket ikke hindrer dem som vil, å ha amfibier. PS Jeg har ingen personlig agenda for å ta opp dette, det er mer som en holdningslodding.
Jeg vil selv vite argumentasjonen bak dette forbudet - er vi et foregangsland eller bare vanskelige? :p
Kesol
Er kreps et amfibie?

Nei, det var nok bare meg som sporet helt av. Skulle peile meg inn på amfibier, men kom vist aldri så langt...
Sletter derfor det forrige innleget, og skriver mer når jeg får tid til det
Kesol
Jeg vil selv vite argumentasjonen bak dette forbudet - er vi et foregangsland eller bare vanskelige? :p

Det er da land som er mye strengere enn Norge når det gjelder å føre inn dyr. Island, for eksempel. Men det å gjøre som alle andre, behøver ikke å bety at det er det riktige. Enkelte arter får man ikke føre inn for å beskytte norsk fauna, enten fordi de fører med seg smitte, eller fordi de kan ødelegge økologien ved at de blir for mange eller spiser for mange andre arter...
Hvis folk ikke respekterer slike regler, så har de heller ikke respekt for den norske naturen.
www.reptilfreaks.no
Her er et forum der dere kan snakke "fritt" om reptiler og amfibier.
Sånne diskusjoner blir som regel stoppet her.
På verdensbasis er illegal handel med truede dyrearter, herunder reptiler (betegnelse på slanger, øgler, skilpadder og krokodiller) stadig økende. I Norge bekrefter tall fra tollvesenet og politiet en kraftig økning i omfanget av illegal handel med truede dyrearter.

Da Stortingets næringskomité behandlet St. meld nr 12 uttalte den i sin innstilling, Inst. S. nr 226 (2002 - 2003): "Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Regjeringen foreslår å myke opp dagens regelverk ved at det i forskrifts form fastsettes en positiv liste over arter av eksotiske pattedyr, fugler, reptiler og eventuelt andre dyrearter som er tillatt holdt som familiedyr. Flertallet er i utgangspunktet positiv til en slik liste, og forstår begrunnelsen for den. Flertallet vil imidlertid ikke støtte forslaget om å oppheve forbudet mot å innføre krypdyr.

"Stortingets vedtak sier klart at det ikke ønsker å oppheve dagens totalforbud mot å innføre, omsette eller holde krypdyr (reptiler) som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte.
Det betyr at det ikke arbeides med en slik liste, ganske enkelt fordi flertallet gikk mot det."
Bård Vegar Solhjell, Statssekretær ved Statsministerens kontor, fra repti.net.

Det finnes flere reptilsider som jobber med dette spørsmål, og tenker at denne diskusjonen høre hjemme der. Så hva jeg mener eller ikke mener er da vel ikke så viktig. Det er ikke llov å holde disse dyrene i Norge. En helt annen ting er at jeg skulle ønske at det ikke var slik, men da får vi vel stemme inn andre på Stortinget...

Personlig tror jeg at vi kommer til å se en innskjerping på verdensbasis når det gjelder handel med dyr, og at det kommer flere restriksjoner etterhvert.
Det er overveiende sannsynlig at det kommer en såkalt positivitetsliste om en stund. Jeg betviler at myndighetene stresser vesentlig på dette punkt, men at vi får en liten liste er vel bestemt.

Imidlertid tror jeg ikke av flere årsaker at denne krabaten som er avbildet blir å finne på lista (Boa constrictor)

Den er fra et beslag som ble gjort for 1 1/2 år siden. Med tanke på copyright.........armen som er omkveilert er min

Svein
[External Image]
Judosola
For en nydelig slange! :D

Bare litt synd den blir 4 - 5.5 meter lang.
Jeg synest alt over tre meter er skummelt (kan drepe deg).
Disse dyra er ikke spesielt smarte og handler på instinkt.
Finn Falkenhaug
Bare litt synd den blir 4 - 5.5 meter lang. Jeg synest alt over tre meter er skummelt (kan drepe deg). Disse dyra er ikke spesielt smarte og handler på instinkt.

Joda, men den er fremdeles fin. Men den burde så absolutt ha vært på sitt eget kontinent, jeg synes ikke at slike slanger o.l. har noe som helst å gjøre i private hjem.
Det er sikket ganske mange av oss som venter mer eller mindre tålmodig på denne positivlisten.

I mellomtiden kan vi kose oss med bøker om slanger og andre spennende dyr, samt titte litt rundt på nett.

Anbefaler forøvrig diverse utenlandske sider om disse dyra.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap