Otoenes krav i basen...

Jeg har sett litt på profilene til Otocinclusene, og noen ottoer er veldig like, både i gemytt og størrelse, men likevel skal de ha forskjellig størrelse på karet... Stemmer dette?

Se vanlig Otto , dverg-otto og Sebraotocinclus, for eksempel...

Noen som kan forklare?
Kanskje det er ulike personer (akvarister) som har fyllt ut de ulike profilene? Det setter gjerne sitt preg på "fiskens" krav til både det ene og det andre, hva den enkelte mener den og den arten må/bør helst ha.

Nå har jo gjerne størrelsen på akvariet en god del å si for hvor stabile og gode vannverdiene er. Sånt sett er jo "jo større, jo bedre" for Otoene, ettersom de til tider kan være ganske skjøre for dårlige vannverdier og stryke med. Skulle anta at dette har littegrann og si for akvarie-størrelsen man da setter på arten?
Ja, men da burde vel også den vanlige ottoen kreve større kar? Eller er den mer hardfør i forhold til vannverdiene?
Jeg skrev "kanskje"

(jeg er slett ikke sikker med andre ord, men det var en logisk antagelse...tror jeg *he-he)
Aggi
Ja, men da burde vel også den vanlige ottoen kreve større kar? Eller er den mer hardfør i forhold til vannverdiene?

Infoen er vel like vanskelig å få eksakt som bildene, pga. det er så lite som skiller mange av artene. Det er jo bla. få av otocinclus affinis bildene som er av affinis arten. Det regnes som den "vanlige" men det er jo mange som tror de har den men slettes ikke har det Men forskjellige brukere er nok grunnen til "feilen" uansett som mona sier.

Men til poenget så trenger de neppe forskjellig størrelse eller noen ting. Lettere å holde verdiene med stort kar, men jeg tror forøvrig magien med å ha levende ottoer er å ikke forandre vannverdier plutselig på noen som helst måte. De ser ut til å tåle det meste over tid, så lenge de får nok mat og har levd første måneden.

Kan legge til at noen av mine ottoer var utrolig vanskelig å identifisere, prøvde med noen av de som kan det på catfishworld, og ingen var vel mer enn 80% sikre hvis det i det hele tatt var en helt beskrevet type :P Derfor har jeg selv ikke vurdert å bidra til å renske opp i otto rotet heller Men det frister jo litt å sette seg mer inn i. Har store otto planer for fremtiden
Minstekrav på akvarium varierer veldig fra forskjellige kilder på absolutt all fisk. Dem som oppdaterer informasjon i fiskebasen bruker gamle og nye oppslagsverk og informasjon fra nettet. Dette er svært lærerikt og kan absolutt anbefales.

I prinsippet kunne man utelatt informasjon om akvariestørrelse og generellt sagt at man bare må bruke hue og godt øyemål, så går det bra.

Spriket i informasjonen handler ikke nødvendigvis om rett eller feil informasjon. Det ene utelukker ikke det andre.

Den mest nyttige funksjonen i fiskebasen er GOOGLE knappen. Når man skummer gjennom artikler, tråder, utenlandske fiskebaser og annet snadder som kommer opp lærer man mye. Det setter også vår egen fiskebase i perspektiv...
Det mest morsomme med disse profilene er at den minste arten ikke krever minste akvarium

Selv mener jeg at det er få kar under 60L som egner seg til fisk. Og det er ikke mange akvarister som egner seg til å ha fisk i kar under 60L heller, for den del

60L\ 60cm er nå satt på alle tre arter, og så får heller brukerne ta i bruk det Håvard her nevner
En kan ikke gå slavisk etter disse fiskebasene.
Noen er bedre enn andre.
Men om man bruker flere baser så får man en pekepinn....
Håvard Støre Andresen
Den mest nyttige funksjonen i fiskebasen er GOOGLE knappen. Når man skummer gjennom artikler, tråder, utenlandske fiskebaser og annet snadder som kommer opp lærer man mye. Det setter også vår egen fiskebase i perspektiv...

Ser at jeg absolutt burde bruke denne knappen oftere
Frank Angell
Det mest morsomme med disse profilene er at den minste arten ikke krever minste akvarium :)
Ja, det var faktisk det som fikk meg virkelig til å lure...

60L\ 60cm er nå satt på alle tre arter, og så får heller brukerne ta i bruk det Håvard her nevner

Okei, okei... Jeg innrømmer at jeg er en vimse som ikke helt stoler på egen fornuft, alltid...
Men har du nå gått gjennom alle ottoene, nå da? ;P Harneskmalle, hint,hint... ;P
Aggi
Men har du nå gått gjennom alle ottoene, nå da? ;P Harneskmalle, hint,hint... ;P

Nei, de er så vonde å tråkke på, med disse piggene i ryggfinna

Jeg verken har, eller blir, å gå gjennom alle profilene til Otto-klanen. Er det noen som brenner for oppdatering av disse, værsågod, ta fatt Alle kan oppdatere fiskeprofiler, det er ikke bare en moderatorrolle\fiskeadminrolle
Folk har en tendens til å ta de kravene litt vel absolutt. Sikkert mange skuffa med 54 liters kar nå :P

Mine få i 54 literen viser lekslignende atferd, så de trives tross liten plass ihvertfall
Nå anser jeg deg, biXen, som en mer erfaren akvarist enn mange andre
Jeg er temmelig sikker på at du er i stand til å se behovet til den enkelte fisk, og gi forhold deretter

Siden vi snakker om oppgitte minstemål og slik, kan jeg nevne at jeg i ett 5L aquacube kar, satte inn 10 CRS-reker for kanskje 6 uker siden.
Karet er jo alt for lite for arten, etter det en leser...

Men med god filtrering (sikkert samme både gjennomstrømming og filtervolum som mange kjører i 40-60L kar), masse røtter med mose, er nå bestanden økt til ca 40. Minst 3 av damene går med egg, så alt er mulig
Må nesten nevne at rekene er på flyttefot, skal ha en egen 63L helt for seg selv så snart ett par pakker kan hute seg til he... til Sortland
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap