PLUSSmedlemskap

Plussmedlem
Trass i at AkvaForum no er Noregs beste og største akvarieportal ser det diverre ikkje ut til at bransjen bryr seg mykje om oss, med unntak av Noregs to beste akvarienettbutikkar: Webzoo og Tropefisk som har annonsert hos oss kontinuerleg heilt frå starten. Det er nokre få andre butikkar som sponsar oss med småpremier, men ellers er bransjen merkeleg fråverande. Difor vurderer vi no noko heilt nytt: Eit frivillig PLUSSmedlemskap for alle medlemer som kan tenkje seg å støtte drifta av AF og i retur få noko utvida funksjonalitet og fordelar i m.a. kjøp/sal-seksjonen.

Eg vil presisere at all funksjonalitet som finst i dag framleis vil vera gratis - dvs alt blir som før for dei som ikkje kan/vil betale, men det vil etter kvart koma fordelar som plussmedlemmer får tilgang til først.

Prisen vi vurderer vil truleg bli ca 1 krone om dagen, så det blir ikkje akkurat rådyrt. Det vil også kunne bli gitt periodar med plussmedlemskap som premie.

Auka inntekter ville tyda at vi kan nytta meir tid på å utvikle AF vidare, noko som kjem alle til gode! I dag tener vi om lag like mykje som vi har utgifter.

Vi har altså ikkje lansert plussmedlemskapet enda, men håpar at dette blir ein realitet i løpet av kort tid.

Bruk denne tråden til å koma med synspunkt, kommentarar og spørsmål!


plussmedlemsskap?
vi skal alltid klare et lite utlegg, spesielt om man får mer igjen for det, men det vil alltid være en fordel om man kan unngå å ta betalt. Hobbyen er dyr nok, spesielt for de som sliter litt med økonomien i perioder. Jeg vil helst at det skal være rom for alle.
på den andre siden: de som da først har betalt, vil være desto mer opptatt av at dette skal bli den beste akvarium-samlingen på web. Har du investert noe, vil du iflg psykologien være interessert i å bevise at det var en bra ting du investerte i.
Tenk om vi kunne utnytte dette til å få folk til å investere tid i stedet for penger? Medlemmene gjør jo allerede dette, ved at de skriver innlegg og kommenterer, sender inn bilder og støtter hverandre.
hva om vi (medlemmene) prøvde å kontakte akvariumbedrifter, og oppmuntret dem til å sponse akvaforum fordi de her treffer åndsfriske, oppegående, aktive akvarister som vil vite hvor de får best utvalg / kvalitet / mest for pengene / akkurat den fisken /planten / +++ man er på jakt etter å bruke penger på?
jeg ønsker ikke flest mulig annonser (tvert i mot), men annonser om vårt felles interesseområde er jo noe helt annet, det er nærmest folkeopplysning...eller grunnlag for å sikle over.
Hva med å legge ut litt data her, lett tilgjengelig, slik at vi kan opplyse om antall medlemmer, besøk, osv, altså hvor mange kunder de kan regne med å treffe hvor ofte. Så kan hver enkelt forme sitt innlegg med korrekte data.
Hei Holger.

Du gjør en fantastisk jobb med akvaforum.
Alle moderatorene gjør det samme.
Og også mange av medlemmene.
Jeg har ikke så mye annet å si enn at ideen om et "plussmedlemskap" ser jeg svært positivt på. Jeg ville blitt med på dette. I underkant av 400 kr i året er lite i forhold til hva dette forumet har gitt meg. Uten forumet hadde jeg nok ikke vært akvarist to år etter starten.
Spennende, intresagnt og absolutt av interesse.

mvh
Som sagt over så syntes jeg også at dere moderatorer gjør en flott jobb. Medlemmene også, men selve driften er det vel moderatorene som står for.

Selv støter jeg et plussmedlemskap. Hvis det blir som du sier, at det som er i dag blir gratis, og at man kan få flere funksjoner hvis man blir plussmedlem så ser jeg positivt på dette. Mange andre nettsider har det slik.

Fortsett med den gode jobben. Jeg og sikkert mange andre medlemmer trives godt på dette forumet.

Mvh Linka
Plussmedlemskap.
Dette synes jeg var en meget god ide.Jeg er med.

Jørn
Plussmedlem
G&T - Takk for eit veldig positivt og flott innlegg!

Det er ikkje meininga å sette press på den enkeltes økonomi, og dette er ikkje spikra enda, sjølv om vi har vore i tenkeboksen med dette ei stund.

Det er veldig mange som allereie investerer vemdig mykje tid på å gjera AF betre. Utan dei hadde ikkje denne nettstaden vore noko i det heile tatt!
Jo fleire som gjer ein innsats i kunnskapsbasane og på andre vis, jo betre er det sjølvsagt! Det er masse jobb som gjenstår!

Problemet vårt er at inntektene er lave og såvidt overgår utgiftene. Vi ynskjer (naturleg nok) å få igjen litt meir - f.eks. slik at eg kanskje kunne jobbe mindre i dagjobben min og bruke meir tid på AF i stedet.

Eg er ikkje sikker på om at alle er klar over at det er ingen som er ansatt for å drive AF. Nokre trur visst å drive nettstader er ein pengemaskin, men det er ikkje tilfelle. Eg har laga AF utelukkande på fritida, og annonseinntektene og inntektene på t-skjorter er berre nok til å dekkje utgiftene.

Dersom brukarane kan skaffe annonsørar ville det sjølvsagt hjelpe masse, men eg er litt usikker på om ikkje f.eks. Tropehagen ville blitt litt frustrert dersom dei fekk 30 mailer med mas om annonsering.
Det er trass alt også slik at vi har sendt mail etter mail etter mail til alle i bransjen med gode tilbod på annonsering - men dei gidd ikkje ein gong svare.
Vi ynskjer heller ikkje for mange annonsar som ikkje har med akvaristikk å gjera.

Men om folk har konkrete kontaktar, er det sjølvsagt flott om de gjer ein innsats for å få annonsørar. Enkel månadsstatistkk for AF finn de på SOL ratings:
http://ratings.sol.no/c/cshow?s:h:0:0:o
Der kan de sjå at den siste månaden har AF hatt 23.745 brukarar og over 1,1 million sidevisningar.
Meir nøyaktig statistikk kan fåast ved førespurnad.

Plussmedlem
Takk for alle positive kommentarar så langt! Haldninga de representerer er akkurat det eg håpa på!
Syns det er en god ide. Syns det er rart at det ikke er lagd til før egentlig da det er tildels er svindyrt å drive med sånne ting.
Inaktiv bruker
Plussmedlemskap
Hei jeg vill med dette si at jeg er veldig positiv til dette forslaget så dette blir jeg med på

MVH R.Tønnesen
Sola
Akvarie siden 1978
Joda, brukerene av AkvaForum gjør nok mye til at dette er en trivelig og informativ plass, men du verden så mye vi får igjen.

Du/dere som drifter AkvaForum gjør en fenomenal jobb.



Jørn Kåsa
Dette synes jeg var en meget god ide.Jeg er med. Jørn



Som Jørn sier, god ide. Jeg er med.
Jeg kunne godt tenke meg å betale noen hundringser i året, om det er nødvendig. Serveren er jo nede hver kveld for tiden.
Skjønner ikke helt hvilken nye funksjoner du skal finne på, men om du finner noen skal jeg ikke nøle med å bruke dem.

Bare du lover at du ikke skal bruke www.foto.no's metode; fjern masse funksjoner, og ta betalt for å gi dem tilbake. Ingenting ble bedre der etter man begynte å betale, strengt tatt.

Menne, go for it! Bransjen (bortsett fra min butikk, så klart) er OND.

Ingenting av det som er nå vil bli fjernet, det er veldig viktig å få fram!
Kunnskapsbasene, lenkene, artiklene.. alt er tilgjengelig for alle. Og slik skal det være!

Det er stadig nye funksjoner som dere ønsker, og som vi pønsker ut.. kom gjerne med forslag
Og ting kan alltids utbedres.

Hållger gjør (som dere sikkert merker) en sinnsykt bra jobb, er det noe som mangler tar det utrolig kort tid før han har ordnet det.
Tenk så fantastisk om han kunne brukt enda mer tid på oss.. *drømmer*
Det er helt greit for min del.

Forumet er kjempebra som det er i dag, og slik vil det fortsette å være for alle ettersom jeg forstår.
1 kr dagen er ikke all verden - og i tillegg frivillig.
Er det noe å spørre om egentlig?
Synes Holger og moderatorene gjør en kjempejobb og synes ikke dette er mye forlangt
Tja... Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal si... Kan begynne med det positive..

Dette er jo et supert forum, det har jeg sagt mange ganger. Og supert er det fordi alle bidrar, og har muligheten til å bidra.. Gammel og ung, rik og fattig...

Jeg er alenemor uten inntekt, og hvis det er opp til meg, så bør ikke ting koste noe her på forum... Jeg klarer ikke helt se for meg hva som skal koste noe, heller, hvis ikke funksjoner blir tatt bort....

For min del blir 400 i året, eller 365, for å være eksakt, det blir 365 kroner for mye... Ikke at jeg ikke setter pris på forumet, men for min del er det grenser for hvor mye jeg kan bruke på hobbyen. Jeg bruker alt for mye tid her inne likevel.

Hadde jeg hatt inntekt, hadde det betydd lite å slenge noen hundrelapper på bordet, og jeg skjønner dere som bruker veldig mye tid på å tilpasse og moderere, men vi bruker mye tid vi andre også...

Noe av det som er supert her inne, er at det ikke finnes klasseskille på noen som helst måte.

Det er en god del mennesker som får en dårlig magefølese ved innførelse av slike klasseskiller, og jeg er desverre en av dem...

Jeg vet også at mange som har samme følelsen som meg, velger å la være å si noe, fordi det er forbundet med skam å innrømme at man har dårlig råd.
Jeg bryr meg lite om min egen skammelighet, Så dere får heller ha meg unnskyldt for at jeg synger ut. ;P

Men det forbauser meg veldig at ikke bedrifter ser sitt snitt i å annonsere her... Det er noe som man virkelig burde få til
Plussmedlem
Hei Aggi.
Det er ingen grunn til å skamme seg over at ein har dårleg råd. Det er slik det er for veldig mange - til og med her i rike Noreg, og dei fleste av oss har i det minste opplevd periodar der ein slik sum er for mykje.
(For øvrig er årsprisen tenkt å bli 299,-)

Eg skjønar kva du meiner med klasseskille, og det er absolutt ikkje meininga å skulle innføre noko slikt. Eg reknar ikkje med at fleirtalet vil koma til å betale for eit plussmedlemskap, så eg trur neppe det vil bli oppfatta slik at folk som ikkje er plussmedlemmer er noko mindre verdt!

Økonomi er vel ett av de siste tabuer?
Men derfor er det viktig at tingene som er slik de er forblir slik, resten blir en bonus for de som vil kjøpe det.

Det er mange unge folk her uten inntekt, mange studenter og folk som av forskjellige grunner ikke tjener masse penger.
Her er det plass for alle, og tro meg- jeg hadde definitivt steilet hvis jeg hadde følt at det skulle bli et klasseskille!
Det kommer jo an på funksjonene også... Hvis man blir utestengt fra en rekke funksjoner, så vil jo den personen som ikke har disse funksjonene automatisk føle seg utestengt, selv om andre ikke tenker over at h*n er det...

En annen ting er at enkelte (tenkte) funksjoner kan virke forlokkende på unger som ikke har egen økonomi...

Aggi
En annen ting er at enkelte (tenkte) funksjoner kan virke forlokkende på unger som ikke har egen økonomi...


Denne skjønte jeg ikke?
Sånn er det jo med alt, da jeg bodde hjemme og fikk lommepenger var det jo ting jeg ønsker meg.
Og da sparte jeg, eller fikk det i gave feks.
Jeg må vel si at akkurat nå for tiden er akvarieinteressen litt nedadgående for meg, og det at jeg ikke har mulighet til å ha det opplegget jeg vil fører vel til det. Så jeg tror heller ikke jeg hadde betalt for plussmedlemskap nå om dagen, men støtter definitivt forslaget.

Tror jeg aner flere av de tingene Holger og de andre tenker på som ekstra ting. Og mye av det kan knyttes opp mot penger som går til drift. Bla. kraftigere personlige sider og akvarieoversikter, mer bloggaktig innhold og oversikt osv. Jeg har selv driftet en side som ble utrolig populær plutselig, og over 500,000 på en måned skulle plutselig hente ned filene som lå der osv. Hadde jeg ikke kjent de som hostet siden min så måtte jeg ha stengt den ned, uten tvil.

Kan forøvrig si til tvilerne. Jeg spiller et online spill, et sånt man bare bruker noen timer på i uka. Der er også noe av kluet at alt er gratis, de som ikke betaler kan bli like gode som de som betaler, og de som betaler får ingen fordeler på noen måte ved å betale. Men man får ekstra ting. Og i det spillet som er et simulert fotballspill (dvs. ikke basert på ekte spillere, lag osv.) betyr det at de som betaler får se "ansiktet" til spillerne, får ekstra statistikk, får mer community og grupperingsmuligheter osv. osv. Noe jeg synes er verd å betale for.

Når det gjelder AF dog synes jeg man kunne halvert prisen. Men så vet jeg heller ikke konkret hva man får enda
Støtter Aggi's innlegg her!
Skjønner også veldig godt argumentene fra dere som driver forumet. Har selv brukt mye tid på frivillig arbeid, og vet at det er frustrerende når man må bruke mye tid på å få økonomien til å gå i hop.
Men selv om de funksjonene som finnes i dag fortsatt skal være gratis etter at plussmedlemsskapet evnt blir innført, vil en slik "gradering" av medlemsnivå føre til et klasseskille - uavhengig av om dette er intensjonen eller ikke. Det er bare sånn det er... Et sånt klasseskille vil nok ikke føles ubehagelig for dem som er plussmedlemmer, men det er aldri noe særlig kjekt for de som står utenfor.
Tror også at plussmedlemsskap/betaling kan føre til at nye medlemmer "snur i døra" - og da spesiellt ungdom/barn, men også studenter, aleneforeldre og andre med vanskelig økonomisk situasjon. Det kan være vanskelig å få til en klar formulering som forklarer de forskjellige medlemsnivåene, og det kan dermed være vanskelig å forstå hva som koster og hva som er gratis. Og derfor er det "tryggere" å ikke rote seg inn i et medlemsskap som kan bli dyrt.

Jeg håper det er mulig å finne alternative løsninger på problemet. Ville det vært fullstendig krise å slippe til annonsører som ikke har noe med akvarium å gjøre..? Ikke at jeg er tilhenger av mest mulig reklame, men det er nå en måte å finansiere driften av forumet på. Og når akvariebransjen i liten grad er villig til å annonsere, må man kanskje vurdere andre annonsører. Norwegian har jo hatt annonse her lenge uten at jeg har fått med meg at noen har klaget. Et annet alternativ er at alle rett og slett må avfinne seg med at ting ikke blir fikset på dagen og at det tar mer tid å få nye funksjoner på plass. Det er grenser for hvor profft nivået kan bli når forumet drives på frivillig basis.
Er muligheten for å innføre støttemedlemsskap istedet for plussmedlemsskap diskutert på kammerset? Med støttemedlemsskap mener jeg et medlemsskap man ikke får noe konkret igjen for - bortsett fra at man støtter en god sak (i dette tilfellet driften av akvaforum). Ser kanskje for meg at det i mindre grad vil bidra til klasseskille på forumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap