Ang. copyright på bilder i annonser

Heisann

I Fiskebasen er det lagt inn sperre slik at man ikke bare kan høyreklikke og lagre bildene derfra hos seg selv. Det kommer opp en "fy-melding" om at det er copyright osv. Det er bra

Nå er det blitt slik i annonseforumet at dersom selger ikke har bilde selv, så kommer det opp et bilde fra Fiskebasen på den aktuelle arten istedet.
Og DA er ikke bildene "beskyttet" mot høyreklikk-kopiering lenger....?

Hvorfor ikke?

PS!
Og til de som nå har lyst å si "jamen jeg vet åssen man kan lagre bilder tatt fra nettet uten å høyreklikke...."
Ikke si det.
Ja, jeg vet hvordan man kan lagre bilder som er copyrightbeskyttet likevel, uten å høyreklikke, men det er IKKE det som skal diskuteres her i denne tråden...!


Plussmedlem
Ble du bekymret for at de fine cory-bildene dine havner på andre frimerker nå? ;o)
Med Opera går det fint an å lagre bilder her fra med høyreklikk...
Loomis
Ble du bekymret for at de fine cory-bildene dine havner på andre frimerker nå? ;o)


Jeg har aldri vært hysterisk på det der, da hadde jeg ikke lagt ut så mange bilder overalt her på AF, hadde jeg vel?

Nei, det er jo ikke bare jeg som har fyllt Fiskebasen med bilder

Det jeg mente er at varselet om copyright eller kopieringsforbud burde komme frem begge steder. Det er samme bildene, så...
Jupp.. høyre klikk med opera funker.. ikke så dumt å gjøre noe med det heller da....
Jeg antar dette er noe Holger ser på, og legger inn de begrensningene som en kan legge inn, for å hindre uautorisert bruk.
Men desverre, alle sikre løsninger, er bare sikker en kort stund
Til og med PC-amøba meg vet hvordan en kan lure til seg bilder med kopibeskyttelse
Plussmedlem
mona o
Jeg har aldri vært hysterisk på det der, da hadde jeg ikke lagt ut så mange bilder overalt her på AF, hadde jeg vel? ;-)


Hehe...Sikkert ikke Tenker på denne høytiden som nærmer seg. Du har ikke bilde/bilder av noen cory'er med nisselue på? Helst reticulatus, men adolfoi og caudimaculatus går også bra. Tenker julefrimerker...
Loomis
Du har ikke bilde/bilder av noen cory'er med nisselue på? Helst reticulatus, men adolfoi og caudimaculatus går også bra. Tenker julefrimerker... :D


Ikke akkurat cory, men nisselue har han/hun
Plussmedlem
Remi Horsgård
Ikke akkurat cory, men [URLBLOCK1] har han/hun ;)


Se det ja Den passet jo fint. Men det er ikke den vakreste nissejenta jeg har sett akkurat...
mona o
Heisann:-) I Fiskebasen er det lagt inn sperre slik at man ikke bare kan høyreklikke og lagre bildene derfra hos seg selv. Det kommer opp en "fy-melding" om at det er copyright osv. Det er bra :-) Nå er det blitt slik i annonseforumet at dersom selger ikke har bilde selv, så kommer det opp et bilde fra Fiskebasen på den aktuelle arten istedet. Og DA er ikke bildene "beskyttet" mot høyreklikk-kopiering lenger....? Hvorfor ikke? PS! Og til de som nå har lyst å si "jamen jeg vet åssen man kan lagre bilder tatt fra nettet uten å høyreklikke...." Ikke si det. Ja, [I]jeg[/I] vet hvordan man kan lagre bilder som er copyrightbeskyttet likevel, uten å høyreklikke, men det er IKKE det som skal diskuteres her i denne tråden...!


Desverre er det slik at, uannsett hvor god Copyright det er på bilde så er det bare og trykke på en knapp på tastatuert så, vips bilde er kopiert.

No hard feelings: men jeg har nemlig testet ut dette her på AF kun for og se om det går. (Slettet bilde umiddelbart etterpå) Og ja, det funka. Jeg har også testet dette på flere nettsteder og det fungerer uannsett hvem og hvor.

Kort fortalt hvis man vil ha et bilde så tar man det bilde.

Men hvorfor er det bilder i annonser. Som viser bilde av fisken, som selger ikke har tatt. Men hentet ifra fiske/plantebasen. Er dette noe som skjer automatisk? Hvis selger ikke har bilde selv. Eller blir det sendt forespørsel om og låne bilde til eventuell annonse.?

Kan ikke minnes å ha lest noe om dette noen plass her på forumet.

Mona det er sikkert flere som lurer på det samme.

Andreas
Annonser fra Fiskebasen kommer automatisk i annonser nå, dette er en endring som ble gjort samtidig med at Plussmedlemsskapet kom. Mener det var Holger som skrev i en tråd om dette at bilder fra basen kom opp i annonser der selger ikke har bilde selv, når man knytter/linker fiskearten man skal selge til Fiskebasen.

Sikkert en tilvenningsfase, men jeg må si jeg f.eks. får "en litt rar følelse" når jeg ser mine egne elskede Corydoras adolfoi i andres annonser Nesten så jeg må løpe og sjekke at de er i akvariet sitt enda *hehe*
Plussmedlem
Andreas Bjørvik
Kort fortalt hvis man vil ha et bilde så tar man det bilde.

Slik er det ja. Det er ingenting som kan hindre å laste ned bilde, men popupen i fiskebasen er til for påminning om at det ikkje er tillatt

Men hvorfor er det bilder i annonser. Som viser bilde av fisken, som selger ikke har tatt. Men hentet ifra fiske/plantebasen. Er dette noe som skjer automatisk? Hvis selger ikke har bilde selv.

Det skjer automatisk. Dei som lastar opp bilde til basen bestemmer sjølv om dei vil at bildet skal kunne brukast på andre delar av AF eller ikkje.

Bilde frå basen visast i annonsen dersom det ikkje er lagt inn bilde, men det visast berre på rubrikkannonselistene for dei som er plussmedlemmer.
Holger Lockertsen
Visning av bilde frå kunnskapsbasen dersom ikkje opplasta bilde.


Jeg fant jeg fant... siden det står svart på hvit er det vel ingen grunn til og lage noe stor diskusjon av dette da. Hvis ikke folk er totalt uenige i dette da. For min del er det OK, at eventuelt mine bilder skal dukke opp i annonser.

Andreas Bjørvik
Du kom meg litt i forkjøpet der Holger

Andreas
Synes personlig slike javascript sperrer er grenseløst irriterende, mest pga. jeg av og til vil lagre bilder jeg har lastet opp fra en annen maskin og da blir det vel mye stress å bruke print screen osv. Det er jo mitt eget bilde jo, hehe.

Har selv drevet sider der bildestjeling var et problem, men da helst at folk linka til bilder på min side rett fra sin egen side. Så de brukte min båndbredde og mitt bilde uten å gi noen form for anerkjennelse. Da blir man irritert. Stort sett vil jeg si i de fleste tilfeller går det bra å bruke bilder i hobbysammenheng så lenge man gir kred for det, helst skal man spørre. Men jeg synes en notis her på sidene ville vært nok, frihet under ansvar
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap