fiskenes levetid

Inaktiv bruker
Vet ikke om dette passer best her. Jeg har vært innom "fiskebibloteket" her inne i dag og finner alle de fiskene jeg leter etter. Stor honnør til den som har laget det. Men det er en ting jeg savner: noe om hvor lenge en kan forvente at de forskjellige artene lever. Syns det er ganske så interresant.
Dette er veldig forskjellig, noen i bare noen få år, mens andre kan bli 15 år hehe. Ikke noe fasit svar desverre
Inaktiv bruker
hm
du mener vel ikke det at samme type fisk kan bli fra et par år til femten.. Det høres da rart ut.
Dette gjelder seff ikke innenfor samme art, men ulike slag lever i forskjellige mange år.
Det er vel derfor det hadde vært interresant og hatt i fiskebasen...
Det avhenger veldig mye av stell og gener feks., også innenfor samme art. Får fisken dårlig stell (liten plass, dårlige vannverdier osv) lever den ofte kortere enn fisk som får ordentlig stell. Om du gir din fisk godt stell vet du ikke hvordan den har hatt det før, og den kan allerede fra begynnelsen av ha fått redusert levetiden pga forholdene. Har fisken vært utsatt for sykdommer kan den og leve kortere. Noen fisk er også rett og slett bare født svakelige og vil ikke leve like lenge som artsfrendene sine uansett hvor gode levekår den har. Det er jo også store forskjeller i levetid blant mennesker, noen lever til de blir 110, mens andre dør uten å være spesielt syke allerede når de er 60.

I tillegg er det fisker det drettes så mye på at genene blir "utvannet" og dårligere, noe som og kan redusere levetiden, både direkte og "indirekte" ved at fisken er mer utsatt for sykdommer o.l. Dermed er forventet levetid veldig vanskelig å sette på fisk.

For eksempel hadde jeg en stim neontetra på i alle fall 10-15 stk kjøpt for ca tre år siden hvor alle så nær som tre døde i løpet av noen måneder til et år. En av de tre gjenværende ble drept av palettciklidene mine tidligere i høst, mens de to resterende ennå er i live (såvidt jeg vet, de ble solgt i november). Det finnes og neontetra som har blitt rundt 20 år gamle.

Dette er forøvrig tatt opp et par ganger før, og da har det alltid vært klart fra moderatorene at dette ikke kommer til å bli en del av fiskeprofiler.
Det er ekstremt varierende hvor gammel en fisk kan bli, fra kar til kar, fra akvarist til akvarist etc. Det er derfor meget lite hensiktsmessig å si at fisk X normalt blir 20 år. Hvor god akvarist føler du deg som, når denne popper etter 3 år? Neppe som en svært god sådann - på tross av at du kanskje har gjort alt som har vært i din makt for at fisken skulle ha det så godt som overhodet mulig.

Fisk har liten sjangs for å fortelle at kostholdet tar knekken på dem, vannverdiene plager de, eller at de er syke av det ene eller det andre.
Det er derfor etter min mening totalt bortkasta arbeide å tråle nettet for info om potensiell levealder på tusenvis av arter - for noen må jo gjøre jobben om en skal legge dette til i databasen vår
Svært mange arter vet man heller ikke hvor gamle kan bli i fangenskap. Noen arter pga. at de ikke har vært i akvariemiljøet lenge nok til at man vet, noen pga. at de er såpass krevende å holde, at levetid kan slå ut svært forskjellig. Noen arter får man bare som VF, og da vet man heller ikke alder i utgangspunktet. Hos noen arter er det avlet fram så mange forskjellige varianter, at det også vil være store forskjeller mellom variantene (f.eks. gullfisk). Noen fisk er så ihjelavlet at det er store forskjeller på kvaliteten på fiskene, og selvsagt også store forskjeller mellom VF og framavlede eksemplarer. Osv. osv. Jeg tror det blir vanskelig å greie å vedlikeholde en slik ting i fiskebasen, og det ville ikke minst vært stor uenighet på temaet også. Og hvem skal kunne anslå en arts potensielle alder? Vi vet noe om det på noen få arter, men såvidt jeg vet, er det heller flertallet man ikke vet det på. Det blir liksom bare "jeg kjenner noen som hadde en sånn som ble så og så gammel." "Jeg har hørt om..." Jeg tror det er lite med vitenskapelig fakta på dette feltet (jeg kan ta feil der, altså), og da blir det stort sett "synsing".
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap