Hva heter kaken?

Jeg går ut fra at akvaforum sender ut en slags cockie, eller noe som ligner?

Jeg har hatt så mye tull med data'n nå i det siste, at nå sletter jeg jevnlig slike filer. Her inne blir jo alle lenkene til uleste tråder fremhevet i fete fonter. Men etter opprenskninger, så blir selv de leste trådene fete, og det skaper litt forvirring for min del... Ja, dere blir vel forvirret dere som leser dette, også, men jeg prøver faktisk å uttrykke meg klart, her... ;P

Saken er at jeg kan beskytte den filen som lagrer info om hva jeg har lest og ikke lest, hadde jeg bare visst hva denne filen (kaken?) heter...

Holger?...
Pleier å være navngitt etter nettadressen, så det bør ikke være så vanskelig å finne den. Men alt etter nettleser kan selve filnavnet være bare en lang id med tull, mens navnet ligger inni den. Så det spørs

Btw, så er det kjeks, ikke kake

Hvilke PC problemer har du siden du driver og sletter cookier osv.? Føler du deg spionert på av det store internett? :P
Nei, jeg har egentlig ikke så mye å spionere på, bortsett fra om en liker nabo-pjatt og familiebilder... ;P

Nei, det er nok verre enn bare spionering... Det er destruktiv tulling med maskina mi.

Sikkert en eller annen liten knott som fikk pc til 3årsdagen, og så har foreldrene glemt å lære ham/henne at det er strengt forbudt å bryte seg inn for å tulle med andre folk sine saker...

Den ene maskina har noen passordbeskyttet, og det hjelper ikke en gang å forsøke å reinstallere windows, fordi den ber om passord for å komme videre. Vurderer faktisk å gå til politiet, men det er vel kanskje ikke så mye de kan gjøre.
Plussmedlem
Kjeksen heiter akvaforum.no-AF_login

Det som skjer når du slettar cookien er at du også blir logga ut, og samstundes blir trådane vist som ulest. Dersom du loggar inn igjen, så får du tilbake igjen infoen om kva trådar som er lest og ikkje.
Takk, Holger! De jeg fant hadde lange uleselige navn, men neste gang vet jeg hva jeg skal se etter , så slipper jeg å slette akvaforum sin...
Mulig jeg er helt på villspor her, da jeg ikke har peiling på data.... Men jeg sitter på et datarom på universitetet, og leser litt i forumet her. Med jevne/ujevne mellomrom får jeg opp en melding om at det er oppdaget ett eller annet feil, og at programmet vil bli lukket, og så faller AF siden ut, og jeg må åpne nettleser på nytt og logge meg inn igjen. Kan dette ha noe å gjøre med at et slikt stort nettverk som det jeg sitter på nødvendigvis må være beskyttet på flere måter, og at det kommer noe (cookie?) fra AF siden som blir oppfattet som virus eller noe av skolens nettverk? Eller er jeg helt på sykkelbærtur nå? Er liksom litt plagsomt å bli "kastet ut" med jevne mellomrom, det skjer jo selvsagt typisk når jeg har linka meg bortover noen ganger og funnet noe spennende å lese, og rett før jeg er ferdig så detter alt ut... Huff, litt munndiare her... :p Uansett, vet ikke om dette er noe jeg kan gjøre noe med i det hele tatt, men blir takknemlig hvis noen har peiling.... :o)
elen
Med jevne/ujevne mellomrom får jeg opp en melding om at det er oppdaget ett eller annet feil, og at programmet vil bli lukket, og så faller AF siden ut, og jeg må åpne nettleser på nytt og logge meg inn igjen. Kan dette ha noe å gjøre med at et slikt stort nettverk som det jeg sitter på nødvendigvis må være beskyttet på flere måter, og at det kommer noe (cookie?) fra AF siden som blir oppfattet som virus eller noe av skolens nettverk?


Dette skjer hos meg ganske ofte også, og da sitter jeg hjemme så tviler på at det er et nettverk med mange brukere som er grunnen.
elen
Mulig jeg er helt på villspor her, da jeg ikke har peiling på data.... Men jeg sitter på et datarom på universitetet, og leser litt i forumet her. Med jevne/ujevne mellomrom får jeg opp en melding om at det er oppdaget ett eller annet feil, og at programmet vil bli lukket, og så faller AF siden ut, og jeg må åpne nettleser på nytt og logge meg inn igjen.


Kombinasjonen av IE og Flash har vist seg å være ustabil med de siste oppdateringene av Flash. Jeg hadde disse symptomene på den bærbare, med jevne mellomrom ble det oppdaget en feil og IE måtte stenges.

Det jeg gjorde var å avinnstallere alt som hadde med Flash å gjøre. Restart på maskinen og deretter installerte jeg siste versjon av Flash. Siden det tiltaket har jeg ikke hatt feil med IE.

Aggi
Den ene maskina har noen passordbeskyttet, og det hjelper ikke en gang å forsøke å reinstallere windows, fordi den ber om passord for å komme videre. Vurderer faktisk å gå til politiet, men det er vel kanskje ikke så mye de kan gjøre.


Regner med at du får opp windowspålogging og da er det en smal sak å reinstallere siden du kan boote fra CD. Det hadde vært værre om det var lagt inn passord på BIOS.

Hvordan er internetoppkoblingen satt opp. Er det ADSL eller er det via kabeltv. Er det satt opp et ubeskyttet trådløst nettverk så er det på tide å få satt opp kryptering eller MAC-filtrering. Det er også viktig at man setter på et skikkelig passord på ADMIN-brukeren til routeren.

Regner med at du får opp windowspålogging og da er det en smal sak å reinstallere siden du kan boote fra CD. Det hadde vært værre om det var lagt inn passord på BIOS.


Jeg får spørsmål om passord når jeg booter fra installasjonscd'n... Betyr det at data'n bare kan kastes?

Hvordan er internetoppkoblingen satt opp. Er det ADSL eller er det via kabeltv. Er det satt opp et ubeskyttet trådløst nettverk så er det på tide å få satt opp kryptering eller MAC-filtrering. Det er også viktig at man setter på et skikkelig passord på ADMIN-brukeren til routeren.


Det er gjennom kabeltv fra bkk jeg har bredbånd, og det skal visst være en brannmur i selve ruteren, men sikkert ikke en som er bra nok, da...

Har ikke anelse om det er kryptering eller MAC-filtrering, eller passord på ruteren... Vet ikke hvordan jeg finner ut av det en gang.... :S

Men takk for hintene likevel...
Geir Kristiansen
Det jeg gjorde var å avinnstallere alt som hadde med Flash å gjøre. Restart på maskinen og deretter installerte jeg siste versjon av Flash. Siden det tiltaket har jeg ikke hatt feil med IE.


Nå kan jeg vel neppe gjøre noe slikt med universitetets nettverk? Så da antar jeg at dette bare er noe jeg må leve med?
Aggi
Jeg får spørsmål om passord når jeg booter fra installasjonscd'n... Betyr det at data'n bare kan kastes?


Nei, det betyr at BIOS må resettes slik at passordet blir fjernet.

Aggi
Det er gjennom kabeltv fra bkk jeg har bredbånd, og det skal visst være en brannmur i selve ruteren, men sikkert ikke en som er bra nok, da...


Har du to bokser? En(kabelmodem) koblet til selve uttaket der du har: Nett + TV + Radio samt en router koblet til den første boksen

Siden du har internett fra bkk regner jeg med at du bor i blokk og da er det store muligheter for at du har en lokal "knotter" som kan hjelpe deg. Har du en trådløs router er du nødt til å sette opp kryptering, hvis ikke er det ingen problem å komme til routeren din.
Jeg har kun ruteren som er koblet til veggboksen(antenneuttaket). Denne ruteren er heldigvis ikke trådløs.
På den pc'n jegsitter ved nå, rakk jeg heldigvisåinstallere et jeg trengte av brannmur og sånt, før første angrep kom. Brannmuren Zonealarm har kun registrert ett blokkert innbrudd, så jeg håper jo at dette er det eneste innbruddsforsøket jeg har hatt på denne maskina...

Jeg får se om jeg kan få den lokale "knotteren" til å se om maskina til min datter kan få seg ny bios...

Takker
Å resette bios er muligens ikke like lett på en merkepc som en selvbygd. En som er kjøpt i deler kan man bare se i manualen på hvor man gjør det, så holder man et skrujern over to små metallpinner så blir bios resetta.

I merke PCer så er det nok noen spesialtriks man kan trykke i oppstarten avhengig av merke
Dette er nok ikke en merke-pc... Hell i uhell, det da...
Men så var det å finne manualen....

Blir ikke mye mekking på meg de nærmeste dagene uansett... Ligger på sofaen med influensa, eller noe... Så vidt jeg klarer å se skjærmen når jeg er bortpå pc'n...
-Hvem i h****** har hacket kroppen min? ;P
Hehe, manualene får du tak i på nettet, må bare vite hovedkort modellen. Kanskje ikke det er så lett å finne ut fra sofaen, men ingenting er umulig
God bedring Aggi! Er også småsyk og føler med deg. Mange som sliter med helsa for tida, men det er mager trøst. Har du utsikt til et akvarie så er vel livet likevel nesten levelig....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap