- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- Hadde det vært mulig med mer info. i plantebasen?
Hadde det vært mulig med mer info. i plantebasen?
En ting jeg har savnet litt i plantebasen; har det vært mulig å skrive litt om de forskjellige plantene tar opp næring fra bladene eller om de trenger bunnæring osv.? (Jeg tror det står om enkelte men ikke alle). En annen ting jeg også synes hadde vært kjekt er om hvordan man tar avleggere;deler rota; tar toppskudd osv..
Dette er bare en idè jeg fikk som hadde gjort det enklere for oss nybegynnere. Mulig at det er et kjempearbeid og bare en dum idè?
Godt mulig at jeg har postet denne i feil forum også;p
Dette er bare en idè jeg fikk som hadde gjort det enklere for oss nybegynnere. Mulig at det er et kjempearbeid og bare en dum idè?
Godt mulig at jeg har postet denne i feil forum også;p
Postet 17.02.08 kl 12:23
Postet 17.02.08 kl 12:29
MC DarupJa, det er masse arbeid hvis man skulle gått gjennom en og en plante- men hvis alle medlemmer bidrar litt vil basen etterhvert inneholde masse snadder :) Men det er slett ikke sikkert man finner info om alt.. det er endel av jobben.
Hva med en generell beskrivelse av hver enkelt familie da, men det hadde kanskje blitt enda mer arbeid....:s
Sikkert like greit sånn som det er
Postet 17.02.08 kl 12:42
Endret: 17.02.08 kl 12:46
Postet 17.02.08 kl 15:57
Postet 17.02.08 kl 22:53
Nei, ideèn er ikke dum
Alle felter i alle basene burde vært helt komplett.. problemet er tid og mengde arbeid.
Men jeg skjønner ikke hvorfor du bare skulle funnet feil-info?
Du måtte jo gjort det på samme måte som alle andre, bruke google/ tropica/ bøker.
HVis jeg skulle gjort dette måtte jeg googlet hver plante, lest meg fram og lagt inn info.
Dette kan jo alle klare
Postet 18.02.08 kl 09:27
Hvis jeg søker etter planter på google bør jeg helst få opp info. med norsk tekst da jeg med stor skam må innrømme at jeg er ganske blank når det gjelder engelsk.Jeg har inntrykk av at det meste som står om akvarieplanter er på engelsk, deriblant tropicas sider.(Unntaket er selvfølgelig Akvaforums utmerkede sider)
Hva er det egentlig som blir godkjent som ino. om plantene i basen? Er det kun det som man finner bl.a. på Tropicas sider eller kan man også legge inn info. som man selv har erfart/ eller hørt om? Er det noen som "sitter og godkjenner" det man evt. har lagt inn?
Ellers håper jeg tråden ikke ble oppfattet som noen kritikk. Jeg synes plantebasen er kjempebra, og bruker den svært ofte
Hva er det egentlig som blir godkjent som ino. om plantene i basen? Er det kun det som man finner bl.a. på Tropicas sider eller kan man også legge inn info. som man selv har erfart/ eller hørt om? Er det noen som "sitter og godkjenner" det man evt. har lagt inn?
Ellers håper jeg tråden ikke ble oppfattet som noen kritikk. Jeg synes plantebasen er kjempebra, og bruker den svært ofte
Postet 19.02.08 kl 03:21
Plantebasen er god den, men det finnes selvsagt et enormt potensiale for å gjøre den bedre.
Alle medlemmer kan bidra med info. Har du erfaringer om en plante, som du mener er viktig å dele med med andre, så ta det med.
Egne erfaringer er mye bedre en det man bare har "hørt om"
Det finnes noen myter innen plantehold også.
Det er noen som godkjenner, og legger inn.
Når det gjelder næringsopptak, så tar de fleste stengelplanter opp næring fra både blader luftrøtter og bunnrøtter.
De andre akvarieplantene tar mest opp fra rota.
Alle medlemmer kan bidra med info. Har du erfaringer om en plante, som du mener er viktig å dele med med andre, så ta det med.
Egne erfaringer er mye bedre en det man bare har "hørt om"
Det finnes noen myter innen plantehold også.
Det er noen som godkjenner, og legger inn.
Når det gjelder næringsopptak, så tar de fleste stengelplanter opp næring fra både blader luftrøtter og bunnrøtter.
De andre akvarieplantene tar mest opp fra rota.
Postet 19.02.08 kl 10:26
Postet 19.02.08 kl 10:41
Postet 22.02.08 kl 11:46
Postet 22.02.08 kl 13:09
Postet 23.02.08 kl 16:00
Postet 24.02.08 kl 19:10
Postet 24.02.08 kl 19:31
Postet 24.02.08 kl 23:14
Postet 25.02.08 kl 01:19
Forslaget fra Panduro om genusinformasjon er nå implementert i plantebasen.
Enig i at kilder er bra, men det brukes sjelden ved oppdateringer i basene. Etter atskillige timer med googling på endel arter konkluderer jeg ofte med at informasjonen jeg finner ikke kan spores til noe virkelig opphav. Det er lite vits å oppgi en kilde når kilden ikke er opphavet uansett.
Enig i at kilder er bra, men det brukes sjelden ved oppdateringer i basene. Etter atskillige timer med googling på endel arter konkluderer jeg ofte med at informasjonen jeg finner ikke kan spores til noe virkelig opphav. Det er lite vits å oppgi en kilde når kilden ikke er opphavet uansett.
Postet 15.03.08 kl 19:53
Postet 16.03.08 kl 17:15