Om copyright og utskrift fra basen.

I forbindelse med salg av fisk, så hadde det vært greit å kunne skrive ut info om fiskene fra basen, og så la potensielll kjøper lese dette.
Går ut fra at dette er greit, men spør likevel...
Det er nokså fritt frem å printe ut saker og ting fra hvor du vil til ikke-offentlig bruk, poenget er vel å markere hvor det kommer fra, ikke late som det er ditt. Da går det for det meste under "fair use", selv om det ikke har noe lovlig hold i Norge.

Men skader aldri å spørre
biXen
Det er nokså fritt frem å printe ut saker og ting fra hvor du vil [B]til ikke-offentlig bruk[/B], poenget er vel å markere hvor det kommer fra, ikke late som det er ditt. Da går det for det meste under "fair use", selv om det ikke har noe lovlig hold i Norge. Men skader aldri å spørre :)

Hva ligger så i begrepet ikke-offentlig bruk? Jeg har selv nylig vært og handlet i en butikk i mitt "nærområde", og der har de en perm liggende med fiskeprofiler som de har skrevet ut her fra akvaforum, og som kjøpere kan se i... Blir ikke dette offentlig da? (ikke at jeg har noe imot det, er jo greit at butikken har informasjon om fiskene de selger, langt fra alle som har det! men dumt hvis det er ulovlig da... ) og det er ingen tvil om hvor det er fra, er fargeutskift, med akvaforum logo øverst og det hele... :o)
Plussmedlem
Aggi
I forbindelse med salg av fisk, så hadde det vært greit å kunne skrive ut info om fiskene fra basen, og så la potensielll kjøper lese dette. Går ut fra at dette er greit, men spør likevel... ;)

Har sett at noen gjør dette på f.eks. en auksjon. Jeg synes at det kan være veldig nyttig.
Plussmedlem
Det er heilt greit at butikken gjer det, det hadde vore noko anna om butikken presenterte informasjonen på si eiga heimeside som sin eigen. Det hadde ikkje vore i orden.

Eg synst det er kjempeflott at butikken brukar AF som informasjonskjelde, men håpar dei byter ut dei utskriftene når profilane blir endra

Plussmedlem
elen
Jeg har selv nylig vært og handlet i en butikk i mitt "nærområde", og der har de en perm liggende med fiskeprofiler som de har skrevet ut her fra akvaforum, og som kjøpere kan se i...og det er ingen tvil om hvor det er fra, er fargeutskift, med akvaforum logo øverst og det hele... :o)

Men det er jo bare fint. Reklame for AF vil jeg kalle det
Stemmer det og det er vel strengt tatt bare "reklame" for AF. I og med at brukerne selv gir den informasjonen så ville det vært litt absurd om AF var veldig "strenge" med akkurat det så lenge alle forstår det er fra AF.
Holger Lockertsen
Eg synst det er kjempeflott at butikken brukar AF som informasjonskjelde, men håpar dei byter ut dei utskriftene når profilane blir endra :)

Det tror jeg ikke, tviler på at de sitter foran pc'en dag etter dag og går gjennom profilene de har skrevet ut for å se om noe er endret siden sist! :o)

og som jeg selv skrev, jeg synes det er positivt at de har gjort det, det er jo greit å kunne sette seg ned (de har sofa også!) og kikke litt på fiskeprofilene på fisker man ikke kan nok om selv, før man vurderer et kjøp...

Opplevde jo faktisk en gang at de ikke fant informasjonen om en fisk jeg spurte om, da løp de på bakrommet for å skrive ut, og kom ut med fiskeprofilen herfra... skrev til og med ut alle 9 bildene på den gjeldende profilen så jeg skulle få se... og neste gang jeg var innom, lå den informasjonen pent på plass i permen...

Så hvis dette oppfattes som lovlig, må jeg si at jeg ser på det som kjempegod service fra den gjeldende butikken... :o)

(så jo på det som god (les: glimrende!) service fra før da, var bare ikke sikker på lovligheten av det...)
Alle dyrebutikker burde jammen hatt sofa og permer med info om de dyrene de selger... Tror at man kunne spart de ansatte for mye unødvendig "mas" på den måten.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap