Hva menes med det feltet i fiskebasen?

Jeg har lenge lurt på hva man er ute etter i det feltet i fiskeprofilene som heter "Taksonomisk beskrivelse". Er man ute etter en link til papirene/dokumentene som inneholder artens førstegangsbeskrivelse...? Eller er man ute etter noe slikt:
Corydoras caudimaculatus, taksonomi...?

Feltet jeg spør om her, står nest øverst i profilen, og er så godt som alltid blankt i Fiskebasen (N/A), jeg har iallefall ikke sett det utfyllt noen gang. Så det er ikke mye brukt.


[External Image]
Et godt alternativ hadde vært, som du sier, at det settes inn en link direkte til førstegangsbeskrivelsen.
Dessverre er dette området blitt veldig kommersialisert, så det er nå meget få førstegangsbeskrivelser man får tilgang til uten å betale (rikelig) for det.
I tillegg er det jo bare de senere års førstegangsbeskrivelser som er digitalt tilgjengelig.
Dette alternativet er nok ikke gjennomførbart for så mange arter, men i de relativt få tilfellene der beskrivelsen finnes gratis på nett, er vel dette et meget godt alternativ.

En annen mulighet er selvsagt å legge ut en slik link som du gjør. Zipcodezoo.com har en del interessante data/muligheter og mange arter registrert.

Et tredje alternativ er å sette inn opplysninger om hvilken tittel førstegangsbeskrivelsen ble publisert under, og hvor. Dette kunne vært interessant, og vel også innenfor grensene av det mulige.
Dette vil kunne gjøre det enklere å skaffe seg førstegangsbeskrivelsen selv, f.eks. gjennom et bibliotek, eller som jeg også har gjort: å skrive direkte til utgivere/forlag og få tilsendt originalen eller kopi, når beskrivelsen f.eks. er publisert i et tidsskrift for mange år siden (Gjorde det blant annet med Pyrrhulina zigzag).

Med din eksempelfisk ville det da stå:
"Rössel, F. 1961 Corydoras caudimaculatus ein neuer Panzerwels aus Brasilien. (Pisces, Teleostei, Callichthyidae). Senckenb. Biol. v. 42 (nos. 1/2): 49-50."

Men de av oss som er interessert i slikt, skaffer det nok enten det står her eller ikke.......
Det er ikke alt for lenge siden dette ble introdusert som ett punkt i basen (husker ikke helt når, men så husker jeg jo knapt hva jeg spiste til middag i dag for den del). Dette er nok i tillegg til det Tom sier, delvis grunn til at det kun dreier seg om promiller av artene i basen som har denne infoen fyllt ut.

Selv har jeg de gangene jeg har hatt tid til å jobbe med fiskebasen, blandt annet bruk siden du linker til.
Det er som Tom sier, beklageligvis heller langt mellom hver beskrivelse av denne typen, på nett.
Men kanskje både nettverden, og innholdet i basen, engang endrer seg til det bedre
Tilfeldig bekjentskap
© AZI
Reklame for plussmedlemskap