Verdensnyhet !!!

Hepp.

Er litt forundret og litt skuffet over at det ser ut til at det er absolutt ingen som er interessert når jeg presenterer det jeg mener er 3 verdensnyheter i en sleng i denne tråden.

Det gjelder fiskeløs innkjøring, nyhetene er:

* Ammoniakk i pulverform(hjortetakksalt) istedet for husholdningsammoniakk.
* Tilføring av Nitrit for å få prosessene hurtigere igang.
* Kontinuerlig tilføring av ammoniakk/nitrit istedet for daglige doser som må huskes.

Synes det er leit om man bare skal diskutere gravide guppyer og hvorvidt slørhaler kan puttes i gullfiskeboller.

Hva om vi også kan forsøke å utvikle hobbyen og horisontene?
Er enig i at det er viktig å utvikle hobbyen og horisontene og fint å kunne diskutere litt "dypere" ting.

Når det gjelder denne posten, så kan jeg jo bare svare for meg selv, selvsagt - og for meg så er ikke dette noe spess interessant. For det første; jeg har kjørt inn mitt første kar. De påfølgende kar jeg har skaffet og kommer til å skaffe meg kjører jeg inn med filtergugge fra eksisterende filtre. Ut over det, så virker metoden du beskriver ganske komplisert, og ikke noe som er spesielt egnet for en nybegynner. Og det er jo tross alt nybegynnere som stort sett har behov for å kjøre inn nye kar. De som skjønner hva du skriver om, har antakelig flere akvarier i hus og har derfor ikke behov for å gå igjennom en så komplisert prosess for å få i gang nye akvarium(filtre)...
Tror Joacim er inne på noe der..
Det har vært diskutert alternative metoder for å starte kar før. Det viktigste er jo at man tilfører noen form for næring, enten som rein næring, eller i for m av fiskemat eller planter. Husker det en gang ble nevnt salmiakk som starter, og enda mer ekstremt; Urin... :S Samtlige er selvsagt i kar uten fisk/dyr...
Men det er klart det kan være gøy å eksperimentere. Man lærer jo mye av det selv.

For meg dekker det Joakim sier det jeg tenker.
Også jeg må si at jeg deler meningene til Joakim her. Kan siden jeg har mer enn nok av innkjørte filtre, sette inn fisk på dag 1 om det haster - noe jeg etterhvert har lagt av meg, siden hobbyen nå er en nytelse, og ikke ett sabla stress

Det jeg stiller meg litt usikker til med denne kunstige tilsettingen;
Det er fra mange solide hold hevdet at en ikke kan ha noen formering av nitrosomas-bakterier sålenge en har ammoniakk i vannet.
Er en da uheldig med tilsettingen av ammoniakk, kan en i verste fall forlenge innkjøringen, i stedet for å få ett vagt forsprang på denne.

Selv har jeg testa ut salmiakk-metoden for noen år siden, kun for å se om det var noen forskjell i oppstartstid med fiskeløse kar.
Satte da opp to 63litre, det ene uten noen annen tilsetting enn litt fôr til filteret, og det andre der salmiakk ble brukt etter anbefalt dossering.
Og joda, fikk jo karet modnet ett døgn raskere enn det andre, men med tanke på alt peset med å få dytta inn en gitt mengde stinkende salmiakk i døgnet, så hadde jeg nok i dag valgt fiskeløst igjen.

Og nei, har ikke prøvd pisse-metoden - og blir ikke å gjøre det heller
Aggi
og enda mer ekstremt; Urin... :S Samtlige er selvsagt i kar uten fisk/dyr... Men det er klart det kan være gøy å eksperimentere. Man lærer jo mye av det selv. :)

Hehehe.. Jeg ser nå at dette utsagnet ikke falt helt heldig ut... Jeg mente det generellt da jeg sa det er gøy å eksperimentere... Det var ikke meningen å antyde at det er gøy å eksperimentere med urin, altså.... :O
Det klarer jeg virkelig å avstå fra...
...Jeg har lest tråden din og jeg applauderer det du gjør, men jeg vet ikke om jeg trenger det, helt ærlig...Jeg synes hjortetakk er hakket over hva jeg vil legge i av energi for å kjøre igang...Dråpetelleren var fin, den lurte jeg på å adoptere, men Salmi er egentlig "avansert" nok innkjøring for meg...Ikke for dét, dersom du gjennomfører dette og poster det du finner så vil jeg selvfølgelig lese, og mest sannsyneligvis prøve, "Trygve-metoden" av innkjøring på et tidspunkt...Men jeg tror at når det gjelder slike "teoretiske størrelser" som hvor mye fisk du kan belaste en fiskeløs innkjøring er et område der man burde "holde seg til det man skjønner", altså dersom det er en centimeter over hodet mitt så gambler jeg med fisken, og en slik situsajon, når alle andre kar er fulle (=null retrett) vil jeg ikke male meg inn i...

...Håper det første jeg skrev kom frem, og at jeg virkelig synes det du gjør er flott, og at det godt kan hende du starter en ny trend...
Hei og hopp

Ser helt klart poenget med at om man har innkjørte akvarier fra før, så trenger man ikke denne type fiskeløs innkjøring.

Er også enig i at det ikke er mye vits i om et kar med litt fiskefor blir innkjørt nesten like fort. Men det blir i det minste mindre styr når man slipper å tilsette noe hver dag, siden det går automatisk.
Ikke minst tror jeg det er bedre for oppbyggnigen av bakteriemassen at det kommer litt og litt fremfor en relativt stor mengde hver dag.

Men synes også det virker som at det er endel ubekreftede myter og "sannheter" om bakterier og innkjøring.
Skulle noen ha gode linker om dette, er jeg taknemlig.

Har lyst til å finne ut mere om dette.

F.eks tror jeg at et innkjørt filter som er blitt tømt for vann og tørket, vil bli fortere innkjørt enn ett helt nytt ett. Dette pga. sporer fra bakteriene.

Godt mulig at nitrit->nitrat bakteriene ikke takler ammoniakk. Men vil tro de tåler noe, men hvor mye ? Kanskje man Bør tilsette en ørliten "dæsj" med ammoniakk, og heller mere nitrit?

Tror også det muligens kan ha endel for seg i rene plantekar og karantenerkar.

For ikke å snakke om hvor greit det ville være for nybegynnere om de kunne få en enkel og grei oppskrift basert på noe de finner raskt og enkelt i butikken, og da helst med en måleenhet som også er lett tilgjengelig.

fex. en strøken colakork fra glassflaske er nok til 2000 liter, eller noe i den duren.

Er litt irritert over at jeg ikke selv kan få teste ut noe av dette på en stund.

PS: Vil tro dråpeteller kan brukes til å tilsette gjødning til planter, om da ikke det er stoffer som forringes eller felles ut når de blir stående noen dager i vann. Men antar dette er "oppfunnet" allerede.
Trygve Lillefosse
Godt mulig at nitrit->nitrat bakteriene ikke takler ammoniakk. Men vil tro de tåler noe, men hvor mye ? Kanskje man Bør tilsette en ørliten "dæsj" med ammoniakk, og heller mere nitrit?
Noe ammoniakk tåler de helt fint, ellers ville jo hele syklussen stansa med ett smell

Fiskene produserer konstant ammoniakk, både via de væsker som utsondes via skinnet, og via gjellene. Men hvor den berømmelige smertegrensen går, tror jeg det er få som har forsket mye på.

Har lenge hatt ett seriøst ønske om å kunne dyrke bakterier på ett vis som faktisk er studerbart, slik at en mer kontrollert kan se hva ulike medisiner, ulike kjemiske gifter etc faktisk gjør med disse usøte små.
Men etter en samtale med en labansatt som sitter med nesa i bakterieprøver hele dagen, slo jeg tanken fra meg fortere enn jeg rekker å bruke opp trygda Og om noen lurer; den går i expressfart

Men vurderer sterkt å stjele patentet til dråpetelleren, nettopp til plantenæring
Siden plantenæring svært skjelden er i 100% konsentrert form, er det jo ikke noe problem å tynne den ut med vann (primært destilert vann, evt kokt og avkjølt vann).
Frank Angell
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Godt mulig at nitrit->nitrat bakteriene ikke takler ammoniakk. Men vil tro de tåler noe, men hvor mye ? Kanskje man Bør tilsette en ørliten "dæsj" med ammoniakk, og heller mere nitrit?
Noe ammoniakk tåler de helt fint, ellers ville jo hele syklussen stansa med ett smell

Fiskene produserer konstant ammoniakk, både via de væsker som utsondes via skinnet, og via gjellene. Men hvor den berømmelige smertegrensen går, tror jeg det er få som har forsket mye på.

Det var det samme jeg tenkte.
Og nitriten begynner jo å stige mens det er ammoniakk i vannet...
Hadde jo vært fint å finne ut noe litt mere sikkert om dette. Har ihvertfall lest at om man går noe særlig over 5ppm ammoniakk, vil allt stoppe opp.
(mulig PH kan spille inn.)

Siden ammoniakk og nitrit eksisterer "side om side" under innkjøringen, er jeg ganske sikker på at resultatet vil bli raskere innkjøring om begge deler tilsettes med en gang.

Frank Angell
Har lenge hatt ett seriøst ønske om å kunne dyrke bakterier på ett vis som faktisk er studerbart, slik at en mer kontrollert kan se hva ulike medisiner, ulike kjemiske gifter etc faktisk gjør med disse usøte små. Men etter en samtale med en labansatt som sitter med nesa i bakterieprøver hele dagen, slo jeg tanken fra meg fortere enn jeg rekker å bruke opp trygda ;) Og om noen lurer; den går i expressfart :D

Hva var det som var avskrekkende?
har forstått det slik at disse bakteriene dukker opp over allt, siden det er en masse sporer i luften til enhver tid. Kan det være noe slikt?

Frank Angell
Men vurderer sterkt å stjele patentet til dråpetelleren, nettopp til plantenæring :D Siden plantenæring svært skjelden er i 100% konsentrert form, er det jo ikke noe problem å tynne den ut med vann (primært destilert vann, evt kokt og avkjølt vann).

Ser på akkurat den patenten som såpass opplagt, at jeg regner egentlig med at den finnes fra før, men det er jo hyggelig å kunne inspirere.
Dåpetelleren er forøvrig en bobleteller for co2 snudd opp/ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Mia Silkoset
Reklame for plussmedlemskap