Hjelp meg om ditt og hjelp meg om datt

Kan folk slutte å skrive HJELP i tittelen på innlegget sitt?? Skriv hva saken handler om, alle skjønner at du trenger hjelp hvis du har ett spørsmål!

Søker du på ordet hjelp får du opp 5824 treff i forumet
Høyer'n
Kan folk slutte å skrive HJELP i tittelen på innlegget sitt?? Skriv hva saken handler om, alle skjønner at du trenger hjelp hvis du har ett spørsmål! Søker du på ordet hjelp får du opp [B]5824[/B] treff i forumet

Så lenge de skriver hva de ønsker hjelp til i tittellinjen, så må det vel være greit, vel? Derimot BARE hjelp , vil virke ganske håpløst.

Det betyr vel ingenting at du får opp 5824 treff på ordet hjelp. Det er jo bare et verb, og vil ikke være logisk å søke på dette ordet om man trenger hjelp...
Jada, men du som er aktiv på dette forumet skjønner sikkert hva jeg mener....?
Er så masete med folk som skriker ut etter hjelp, spesielt de som bare skriver "hjelp"
"HJELP! fisken min dør!" - dette er jo en overskrift som ville fått folk til å trykke på den, lese og svare. "Hjelp" er et ord menneset reagerer på automatisk, så oppmerksomheten blir jo dratt mot tråden din fort, og da får du også hjelp fortere.. Synes ikke det er noe skam i det? Klart, står det bare hjelp er det jo plagsomt, men "Hjelp! (det tråden handler om)" så er vel ikke det feil.. Eller?
Vi moderatorer forsøker å endre slike overskrifter når vi ser dem. Men det er brukerens ansvar å lage en skikkelig overskrift. Jeg vil benytte muligheten til å trekke fram punkt ni i retningslinjene for forumet (uthevningen er det jeg som har gjort):

9) Det er viktig at overskrift i tråd/innlegg er kortfattet og informativ. Da får du raskere svar. Moderator kan endre overskrift uten varsel.

Jeg vil også minne om vanlig nettikette, at STORE BOKSTAVER regnes som roping, og bør unngås, også i overskrifter. Det skal også nevnes at ting som er skrevet med bare store bokstaver også er vanskeligere å lese. Unødig tegnsetting skal også unngås i overskrifter. Hjelpen kommer ikke raskere om man roper.
Høyer'n
Jada, men du som er aktiv på dette forumet skjønner sikkert hva jeg mener....? Er så masete med folk som skriker ut etter hjelp, spesielt de som bare skriver "hjelp"

Joda, jeg forstår hva du mener.
Sterud
"HJELP! fisken min dør!" - dette er jo en overskrift som ville fått folk til å trykke på den, lese og svare. "Hjelp" er et ord menneset reagerer på automatisk, så oppmerksomheten blir jo dratt mot tråden din fort, og da får du også hjelp fortere.. Synes ikke det er noe skam i det? Klart, står det [I]bare[/I] hjelp er det jo plagsomt, men "Hjelp! (det tråden handler om)" så er vel ikke det feil.. Eller?


Hvis du går i butikken og skal få hjelp så går du ikke bort til betjeningen og sier "hjelp! fisken min dør" og venter på å få oppmerksomhet gjør du det? Du sier antagelig hei eller unnskyld, gir en kort oppsummering på problemet, før du forklarer det videre. Jeg synes ikke det er for mye å forvente at folk ikke tror at alle på internett er automatiske roboter som sitter og venter på å klikke på alle emner som heter hjelp. Men akkurat fisken dør forklarer jo litt mer da.

Jeg hjelper gjerne, men da må jeg vite hva emnet er om, er ikke vits å klikke på 200 emner som ikke omhandler noe jeg har peiling på. Folk mister liksom folkeskikk og norsk kunnskapen med en gang de kommer på internett, u-ting :P

Enkelt og greit, så har du ingen behov for å skrive hjelp der i det hele tatt. Hvis det står fisken min dør, så antar folk at du trenger hjelp med det, ikke at det er en suksesshistorie
[QUOTE=Sterud]Klart, står det bare hjelp er det jo plagsomt, men "Hjelp! (det tråden handler om)" så er vel ikke det feil.. Eller?[/QUOTE]
Forøvrig tror jeg sjansen for å få hjelp er mindre dersom man bare skriver "hjelp". Det er som Bixen sier, man orker ikke å gå inn i trådene som bare sier "Hjelp!" Da aner man ikke hva dette omhandler, og det er fort gjort å da bare scrolle videre til neste innlegg i stedet.
Inaktiv bruker
men ordet HJELP, trenger HJELP, eller HJELP MEG!! trodde ikke det var lov å bruke capslock i tråder å anonser forresten..
vegar haugerud
men ordet HJELP, trenger HJELP, eller HJELP MEG!! trodde ikke det var lov å bruke capslock i tråder å anonser forresten..


Den eneste opmerksomheten en får fra meg ved å skrive hjelp som tittel er at jeg endrer den. Orker man ikke å lage en kortfattet og beskrivende tittel kan man like greit la være å poste.

Å benytte store bokstaver i tittelen er uhøfflig. Hvorfor man tror at akkurat denne tråden fortjener mere oppmerksomhet enn alle andres synes på meg som litt esynderlig.

En kortfattet beskrivende tittel uten caps er det som skal til i henhold til retningslinjene. Værre enn dette er det ikke. Hvis man har et brennende behov for å skrive hjep så gjør dette inne i tråden og ikke i tittelen.
vegar haugerud
men ordet HJELP, trenger HJELP, eller HJELP MEG!! trodde ikke det var lov å bruke capslock i tråder å anonser forresten..


Se innlegg 5 i denne tråden.
Hei.
hei der..

Jeg er ny her og jeg finner ikke ut av hvordan mann legger ut ett innlegg? kan du prøve å forklare meg?

mvh stina
Inaktiv bruker
Sånn gjør man det.
1. Alle Forum.
2. Velg tema og under tema.
3. Trykk på Ny tråd.
Så er det bare å skrive og poste.
[External Image]
Inaktiv bruker
Bare hyggelig å kunne hjelpe.
du har ikke tilfeldigvis noen anelse om hva dette kan komme av? skjønner ikke va det er jeg gjør feil!? det er jo ikke akkurat mitt første akvarie heller..

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=71828
De som formulerer overskriften med "hjelp" vil nok uansett ikke gå innom denne tråden før de poster sin egen, men jeg forstår poenget. I blant er det like greit å lukke øynene for det som irriterer en, og bare scrolle videre til man finner en interessant tråd. Evt. fjerne nybegynnerforumet fra siste nytt-lista, dersom man oppfatter det som et stort problem.
Hei!
Så bra at det blir rusket opp i litt nettvett her på forumet.
En problemstilling er utidigheten med folk som forlanger umiddelbare svar, og blir kvass og skrikete i tonen når svaret lar vente på seg. Det er frekt. Det sitter ingen parat til enhver tid og svarer. Svarene kommer av godvilje fra andre brukere.

Og hvorfor noen poster spm. for så å kun kverulere og krangle på svarene de får, omtrent gå i forsvarsposisjon og komme med kritikk til de som vennlig prøver å hjelpe.
En som ba om råd, presterte etter å ha fått mange råd å vink, å konkludere med at han/hun ikke stolte på svarene vedkommende fikk, blåste i dem, og hadde på forhånd bestemt seg for at det kun zoobutikkens råd som var riktige. Jeg syns det er respektløst å spørre etter hjelp da.

Ellers syns jeg mange nybegynnere som spør om hjelp får dårlig behandling i tilbakemeldingene de får. Noen blir nærmest blir hudflettet for feilene de har begått. Å kalle noen for dyremishandlere fordi de av uvitenhet eller etter feilinfo fra zoobutikker har begått store brølere syns jeg er ille. De spør fordi de ønsker å få orden på problemene, rydde opp og søker råd til dette. Det resulterer bare i at de ikke tør spørre en annen gang, og da er vi like langt.

Jeg vet om tilfeller hvor noen har meldt seg ut p.g.a. en dårlig tone og misunnelighet.
Hvorfor ikke glede seg over andres fremgang og suksess? Det er mye å lære av dem som raust deler av sine kunnskaper og resultater, og hyggelig å titte på underholdende og mange ganger imponerende bilder av det de har oppnådd.

Jeg vet også at noen maser unødig, men det går an å si fra på en ordentlig måte likevel. Gjerne med ei oppfordring til å søke svar på opplagte ting selv.

Målet med en spørrespalte er bl.a. å bidra etter beste evne til at akvariehobbyen skal bli meningsfylt og til at levende vesener skal ha best mulige levekår. Det oppnås ikke ved å være ufine, sinte eller skrike til noen.. God helg!

Tilfeldig bekjentskap
© Humunuku
Reklame for plussmedlemskap