Hvordan bytter man vann i akvariet?

Hvordan bytter man vann i akvariet? Trenger hjelp.


Stian
hva mener du? Du slamsuger bunnen opp i ei bøtte eller vasken..
også heller du på nytt vann.. Kommer ann på hvor stort akvarie er..
Har du en bit hageslange, eller annen type slange som er lang nok til å rekke fra akvariet og oppi ei bøtte?
Burde være på strl med en hageslange, da tynnere slanger bruker lenger tid.
Så putter du ene enden i akvariet og suger i andre, synes du det er ekkelt kan du fylle slangen med vann, holde for den enden som skal i bøtta og når du slipper da vil vannet komme av seg selv (vanligvis, pga heverteffekten)

Noen slamsuger (putter enden som er i akvariet ned i grusen/langs bånn og suger ut matrester, dritt og annet grums som ligger der), noen suger bare ut vann.

Man fjerner ca 1/3 del av vannet, ca 30% og erstatter med nytt. Noen har i preparater som hever/ senker KH/pH, eller plantenæring osv.
Det kommer ann på fiskene, men de fleste har ikke noe imot ett kaldtvannsbytte (fyller i med kaldt vann) En mulighet er å la vannet stå i ei bøtte over natta, da vil evnt klor som er i vannet bli luftet ut, vannverdiene er blitt stabile (de endrer seg noe fra dag 1 til 2) og vannet er da romtemperert.
Du bytter ut ca 30% av vannet, og erstatter det med nytt vann.

Du kan bruke hevert med evt "kopp" på enden for å suge opp grums og rusk på bunnen. De selges i butikkene som selger akvarier.

Vannet du tar ut av akvariet kan du samle i egne bøtter før du slår det ut.
I starten brukte jeg bøtter til alle akvariene. Ordnet et eget litermål og trakt slik at en slipper å virvle opp grums når det rene vannet fylles tilbake.

Har 2 bøtter som jeg har merket KUN FOR AKVARIER!
Bruker det til de små akvariene fortsatt. Den ene bøtta er hvit. Den bruker jeg for å tappe ut vann - da ser jeg evt yngel som forviller seg med når jeg bruker hevert. Den andre bøtta bruker jeg til å fylle opp med reint vann. Kan bruke dem til å tilsette næringsstoffer og andre tilsetninger for å endre surhet og hardhet i vannet i tillegg. Mange setter vann i beholdere slik at det står og lufter seg før du bruker det. Det er sikkert det beste, men jeg har ikke plass på stua til det.

Oppbevarer bøttene på en egen plass sammen med andre akvariesaker slik at ingen tar disse med et mistak. Viktig at det ikke kommer vaskemiddel oppi. Det tåler ikke fiskene.

Har kjøpt et eget slangesystem som kobles på kranen. Dette kjøpte jeg på netthandel via akvaforum. Det ble litt for mange bøtter å bære når jeg investerte i 250 litern.
Husker ikke helt hva det kalles, noe med In and Out tror jeg. Kan med et enkelt grep skifte mellom å tappe ut vann fra akvariet eller fylle opp med reint vann. Det går veldig lett. Fungerer for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap