Feil i fiskebasen?

Etter det jeg har lest er den ene forskjellen på flying fox(FF) og siamesisk algeeter(SAE) at SAE har mørk stripe over den sorte, mens FF har lys stripe over den sorte.

Er jeg helt på jordet, eller er noen av bildene i SAE's profil FF?
Jeg kan ikke si jeg ser annet enn SAE på profilen. SAE har sort stipe som går ut i halen. FF eller falsk FF har ikke det.

Fint om du lager link når du henviser - som dette SAE
Du er ikke helt på jordet, men det du sier stemmer ikke helt. En av forskjellene mellom SAE og FF er at FF har en lys stripe over den mørke, mens SAE ikke har den. Det betyr ikke at SAE har en mørk stripe over den sorte, bare at de ikke har en lys en. Men enkelte fiskere er lysere over stripa, uten at man kan kalle det en lys stripe. Jeg ser ingen fisker i fiskebasen som ikke er SAE, bortsett fra én som har noen kjennetegn som kan ligne litt på FF. Men også denne fisken er en SAE, ut fra andre kjennetegn. Det er nemlig litt variasjoner innad i arten. En annen ting man kan se forskjell på, er at SAE har helt blanke finner (ingen tegninger), mens FF har en viss farge/tegninger på finnene. Alle fiskene under SAE i fiskebasen har blanke finner.

Det er bare en SAE i fiskebasen som kan være feilplassert, men denne er i så fall ingen FF, men en slektning av SAE. Men der er det såpass vanskelig å finne de rette kjennetegnene at jeg ikke kan si sikker at det er feil plassering, eller om det likevel er en SAE.
SolVard
JSAE har sort stipe som går ut i halen. FF eller falsk FF har ikke det.

Det er ikke helt sant. Det er kun falsk FF der den sorte stripen ikke går ut i halen. Hos FF går den sorte stripen ut i halen, og den går i en rett strek ut til kløfta i halen. Hos SAE går den mer ut i en spiss. Det er ett av bildene i basen der den sorte stripen ikke går ut i en spiss, men jeg er temmelig sikker på at dette likevel er en SAE, ut fra andre kjennetegn: farge over den sorte stripa, kroppsform, kroppsholdning og farge på finnene forøvrig (eller rettere sagt mangel på farge). Antall barter er også en ting å se etter.
Huff, glemte helt det med bartene jeg.. Jaja, man lærer så lenge man lever
Hva er det egentlig ved akkurat denne SAE'n som gjør at den ikke er en FF? (link direkte til bildet.)


PS: I følge denne linken så har alle de nevnte algespiserne, unntett Gyrinocheilus aymonieri, to par med barter ved munnen.
Aggi
Hva er det egentlig ved [URLBLOCK1] som gjør at den [B]ikke [/B]er en FF? (link direkte til bildet.)

1. Fargen på skjellene. Hvis du studerer skjellene på bildet, har denne fisken en "ramme" rundt hver skjell. Det finner du ikke hos de andre artene.
2. Stripa over den sorte. På bildet er det kun en antydning, og dette er en fargevariant du kan finne hos SAE. Hos FF og FFF er stripa langt tydeligere, som på dette bildet, og dette.
3. Fargen på finnene: Det kan se ut som om den har bittelitt farge på finnene lengst framme, men resten av finnene er blanke og uten mønster. Sammenlign med ryggfinnene på bildene jeg har linket til over.
4. Kroppsformen: Igjen sammenlign med bildene jeg har linket til over, eller med disse to som viser det enda bedre: FF og FFF.



PS: I følge denne linken så har alle de nevnte algespiserne, unntett Gyrinocheilus aymonieri, to par med barter ved munnen.

Det er faktisk ikke riktig. SAE har bare ett par barter, og det er også ett av kjennetegnene som skiller den fra de andre. Ta en titt på dette bildet.
Et generelt "problem" med mange av bildene i fiskebasen er at hvitbalansen er slik at veldig mange fisker ser mer gulaktige ut enn de er :P Men når man ser SAE i butikken og så ser en FF variant så er det ikke tvil. Er ikke noe man må være kjenner for å se.
PS: I følge denne linken så har alle de nevnte algespiserne, unntett Gyrinocheilus aymonieri, to par med barter ved munnen.

Det er faktisk ikke riktig. SAE har bare ett par barter, og det er også ett av kjennetegnene som skiller den fra de andre. Ta en titt på dette bildet.

Så da kan man ikke stole på den infoen som siden gir?
Aggi
Så da kan man ikke stole på den infoen som siden gir?

Stort sett jo. Dette er vel det eneste jeg kan finne der som er feil. Denne siden har faktisk også fått med seg at det kan se ut som om SAE har antydning til lysere stripe over den sorte, slik som de faktisk kan ha (se i tabellen nederst på siden - og den uttalelsen er det ikke mange som kommer med). Dessuten er beskrivelsene av finnene svært gode veivisere. Jeg synes fortsatt dette er en god side, selv om de tar feil når det gjelder bartene, så jeg kommer fortsatt til å henvise til denne siden ved behov.

Jeg har dobbeltsjekket litt på nettet, og har kommet over i hvert fall denne siden som støtter det AFs fiskebase sier om antall barter. Jeg måtte faktisk lete litt, da det ikke var mange sider som sa noe om antall barter.
Maretard
Er jeg helt på jordet, eller er noen av bildene i SAE's profil FF?

Ingen av bildene i Sae profil er ff. De to artene som tilhører forskjellige fjernt beslektede genuser ligner ikke på hverandre og er derfor lette å skille. Endel arter innen samme genus er det derimot umulig å identifisere med et enkelt bilde.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap