Brainstorming på akvaforum.no om akvarierelaterte kalkulatorer.


Hei alle,

Jeg holder på å lage diverse akvarierelaterte kalkulatorer som skal legges ut på akvaforum.no.

Alle ønsker og ideer mottas med takk.
De som vet om nyttige kalkulatorer oppfordres til å komme med linker.

--

Linda Kristin
Er det en [URLBLOCK1] du tenker på??


Jepp, nettopp!

Kom gjerne med flere....

En kalkulator som kan hjelpe til med å dosere medisin hadde vært flott. Både mengden medisin på det karet man har, og til senere etterdosering av riktig mengde ved et vannbytte under kuren. Om noen skjønte hva jeg mente
F.eks. om man bruker en Praziquantel kur i en 85 liter, hvor mye man skal ha i for å få en viss mengde medisin pr liter vann, og hvor mye man må etterfylle når man tar vannbytte under kuren.

Jeg vet at Geir K (mod.) har et slags regnestykke på det der når han medisinerer nye diskus mot innvollsorm, men jeg er lite stø i matte så en kalkis hadde vært suverent :p
Her i artiklene på denne siden ligger det flere nyttige calculatorer for planteakvarister.
Hva med en kalkulator som viser hvor mange grader vannet synker når du bytter vann... Som i artikkelen om halv-automatisk vannbytte.

Mvh: PK
Per Kristian Pettersen
Hva med en kalkulator som viser hvor mange grader vannet synker når du bytter vann... Som i artikkelen om halv-automatisk vannbytte. Mvh: PK



Her er formler klare til bruk!
mona o
En kalkulator som kan hjelpe til med å dosere medisin hadde vært flott.

En som hjelper til med å dosere mat hadde også vært kjekt Den kan se på hvor mange fisk av hver modell du har i karet og lage et estimat ut fra mattypene du har sagt du har kjøpt

Flott! Her er det masse fine ideer allerede.

Medisineringskalkulatoren høres spennende ut. Skal se på den når jeg er ferdig med de som er på gang.

Vannbyttekalkulatoren startet jeg på i formiddag

De planterelaterte kalkulatorene ser også greie ut å få til.

Følgende kalkulatorer er ferdige:
Konvertering mellom forskjellige måleenheter for Karbonathardhet
Beregning av akvarievolum
Beregning av Hambug Matten-filter

Og disse har jeg begynt på:
Beregning av effektbehov på varmeelement
Temperaturforandring ved vannbytte
Beregning av effekt på UV-filter


Kom gjerne med flere ideer, formler, linker osv.

--
Utregning av mengde næring til planter etter EI metoden hadde vært greit.
Matchkalkulator sånn som på sukker.no og lignende hadde jo vært no
Helge
Utregning av mengde næring til planter etter EI metoden hadde vært greit.


EI-metoden? Har du en link?

--
mona o
En kalkulator som kan hjelpe til med å dosere medisin hadde vært flott. Både mengden medisin på det karet man har, og til senere etterdosering av riktig mengde ved et vannbytte under kuren. Om noen skjønte hva jeg mente:-) F.eks. om man bruker en Praziquantel kur i en 85 liter, hvor mye man skal ha i for å få en viss mengde medisin pr liter vann, og hvor mye man må etterfylle når man tar vannbytte under kuren. Jeg vet at Geir K (mod.) har et slags regnestykke på det der når han medisinerer nye diskus mot innvollsorm, men jeg er lite stø i matte så en kalkis hadde vært suverent :p


Kanskje du kan gi meg et konkret eksempel eller to, slik at jeg er sikker på at jeg får med meg hele problemet?

--
Jøran Kvalvaag
[QUOTE=Helge]Utregning av mengde næring til planter etter EI metoden hadde vært greit.


EI-metoden? Har du en link?

--


Nederst på denne siden kan en laste ned en kalkulator. Så har du noe å se på.

Selve ideen om EI er presentert her og sikkert mange andre steder. Jeg innrømmer villig vekk at jeg ikke skjønner det til fingerspissene, ja langt derifra. Bare gi meg tallene så skal jeg klare å dosere selv
Hadde det gått an å lage en kalkulator som beregner totalt strømforbruk pr. dag/måned?

Om dette lar seg gjøre eller om jeg spør om noe totalt idiotisk vet jeg ikke.
Men det er en slik kalkulator på aquariogest, så da burde det gå ann å lage en slik ihvertfall
Alexus
Hadde det gått an å lage en kalkulator som beregner totalt strømforbruk pr. dag/måned? Om dette lar seg gjøre eller om jeg spør om noe totalt idiotisk vet jeg ikke.


Overhode ikke et idiotisk spørsmål.

Man trenger i utgangspunktet ingen kalkulator for det utstyret som står på hele tiden. Hvis man har 2 stk 30W-lysrør og 1 stk 7W-pumpe, blir det 30+30+7 = 67W.

Kjører man lys bare 8 timer i døgnet, må man selvsagt gange energiforbruket til lyset med 8/24.

Skal man ta med varmekolben blir det en annen sak. Da må man vite temperaturen i rommet, temperaturen i vannet, akvariets overflate, hvilke materialer overflaten består av, og om akvariet har lokk/dekkglass eller ikke. Det blir med andre ord ikke så mye snakk om å regne ut effekt for det utstyret som er på hele tiden (som jo bare er å pluss sammen effekten som er oppgitt på utstyret), men heller å regne ut varmetap fra akvariet til omgivelsene. Energiforbruket til varmekolben er lik varmetapet minus energiforbruket fra det resterende utstyret.

Eller man kan si at den totale energibruken er lik varmetapet.
En kalkulator for HMF (hamburger matten filter) hadde vært greit.
BJH
En kalkulator for HMF (hamburger matten filter) hadde vært greit.


Den er allerede ferdig

--

Jøran Kvalvaag
[QUOTE=BJH]En kalkulator for HMF (hamburger matten filter) hadde vært greit.


Den er allerede ferdig

--



Utmerket !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap