- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- Panserål. blir den faktisk 90cm lang?
Panserål. blir den faktisk 90cm lang?
Den står på Kunnskapsidene at Panserål blir 90cm lang.
Er dette korekt?
Har ei akvariebok fra 2003( Akvariefisker, Ulrich Schliewen), og i den skriver han at den bare blir 37cm, og at maksimalstørrelsen på 90cm som ofte angis i litterature er feil.
Er det noen som har en som er over 40cm lang, eller vet om noen andre sider som kan dokumentere at de blir lengre enn ca. 40cm?
Er dette korekt?
Har ei akvariebok fra 2003( Akvariefisker, Ulrich Schliewen), og i den skriver han at den bare blir 37cm, og at maksimalstørrelsen på 90cm som ofte angis i litterature er feil.
Er det noen som har en som er over 40cm lang, eller vet om noen andre sider som kan dokumentere at de blir lengre enn ca. 40cm?
Postet 31.05.09 kl 13:02
Postet 31.05.09 kl 13:59
Endret: 31.05.09 kl 14:00
Postet 31.05.09 kl 14:04
Til moderator
Fant i en tråd at akvaforum baserer sine data på Fishbase.se.
Er dette korrekt?
Da må moderetor ta en titt inne på Panserål og forandre makslengden til 37cm.
Er dette korrekt?
Da må moderetor ta en titt inne på Panserål og forandre makslengden til 37cm.
Postet 01.06.09 kl 00:07
Postet 01.06.09 kl 00:10
Postet 01.06.09 kl 00:22
Panserål\øreål
Att de blir 90 cm i akvarium r vell å ta litt vell i tror jeg. det sies att fullvoksene øreål i akvarium blir ca 40 cm lang. har selv 2 stk som er rundt 40 cm lange å fullvoksene. de er ca 6 år gammle og. var den infoen jeg fikk av han som solgte meg akvariet der disse gikk i. dette var 3 akvariet han hadde de i å han bytta akvarie hvert 2 år. ganske smidig fisk\slange:P hehe. etter det jeg har skjønt kan de klare seg lenge uten luft da de har noe som ligner lunger som gjør att de kan puste uten vann. Nærmeste du kommer lovlig slane i norge. har lurt litt på å lage terrarie til den med en vann damm så de kan gå i vannet i ny og ne. de trenger jo vann for å overleve. men som sagt klarer seg lenge uten.
Postet 01.06.09 kl 01:01
Kine KristineViste ikke at det gikk ann. Da var det gjort. Takk skal du ha:)
Når det gjelder endringer i fiskebasen er det ofte medlemmer av forumet som foreslår endringer. Disse endringene blir forslått med begrunnelse i egne observasjoner eller henvisninger til informasjon fra annen litteratur eller eller nettsteder. Da gjerne med flere kilder.
Når det gjelder øreål vil det ikke være korrekt å sett maks lengden til 37 cm når medlemmer rapporterer at de har øreåler som er på 40 cm.
Fishbase oppgir "The size of 90 cm TL is not confirmed; largest size in collections is 37 cm" , men flere andre nettsteder oppgir en maks lengde på mellom 75-90 cm.
Den opprinnelige informasjonen om at fisken sjelden når en størrelse på >40cm i akvarier men kan bli opp til 90 cm i naturen blir derfor stående.
Postet 01.06.09 kl 01:31
Endret: 01.06.09 kl 16:20
Det var derfor jeg syntes det var rart at det ble oppgitt at den ble opptil 90 cm, når det ikke er noe riktig dokumentasjon på dette.
Selvfølgelig skal det stå at de blir 40cm hvis det er noen som har noen som er 40cm.
Man kan ikke bare si at noe er så så langt uten dokumentasjon...
(jorda er flat-eksemplet mitt tidligere)
Postet 01.06.09 kl 15:23
Her har du et Caresheet for Reedfish (Panserål), det er skrevet på engelsk og du må ha Adobe Acrobat Reader for å lese det. Men det står ganske mye god info der. Den det er bilde av der er bekreftet 40cm.
Postet 01.06.09 kl 17:18
Postet 01.06.09 kl 17:54
Endret: 01.06.09 kl 17:56
Det er vel ikke spesielt empirisk å forkaste Gosse, J.-P., 1984 sine opplysninger fordi Britz, R. and R. Roesler 2008 Erpetoichthys calabricus: Flösselaale erstmals nachgezogen. DATZ 8(2008):10-15 sier at "largest size in collections is 37 cm". Hvem som er Copernicus og hvem som er kirken er ikke helt lett å bedømme i dette tilfellet. Men retorikken din om at øreål ikke blir lengre enn 37 cm fordi du ikke har sett bilder av fisken sammen med en linjal, er mere lik de som hevdet at jorden var flat.Kine KristineMan kan ikke bare si at noe er så så langt uten dokumentasjon... (jorda er flat-eksemplet mitt tidligere)
Nils VollstadDen opprinnelige informasjonen om at fisken sjelden når en størrelse på >40cm i akvarier men kan bli opp til 90 cm i naturen blir derfor stående.
For å endre dette må du ha ny informasjon.
Kine KristineNå håper jeg bare mine endringer blir godkjent til fiskebasen.
Kan ikke se at du har lagt inn ny informasjon med nye kilder eller egne observasjoner der du kan utelukke at øreål blir lenger enn 37 cm..
Postet 01.06.09 kl 18:34